Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lais dcc decoder aan sluiten door 008200
Vandaag om 09:11:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 09:09:26
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door VAM65
Vandaag om 08:56:17
Bahnstrecke 5867 door cor_b
Vandaag om 08:47:51
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:18:36
Een nieuw begin door spoorijzer
Vandaag om 07:56:24
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 07:48:58
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door spoorijzer
Vandaag om 07:47:18
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:19:44
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Lucien
Vandaag om 07:15:38
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Joz
23 June 2025, 23:43:11
Plan E - 2023 oplage door jandcargo
23 June 2025, 23:36:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
23 June 2025, 23:16:02
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door saskia
23 June 2025, 23:01:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 June 2025, 22:57:45
Station Roodeschool door Huup
23 June 2025, 22:16:37
Lichtprintjes NS2400 door patrick
23 June 2025, 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 June 2025, 21:42:38
Raadplaatje door Keska
23 June 2025, 21:41:02
Rails roestig verven door ruudns
23 June 2025, 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
23 June 2025, 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
23 June 2025, 19:12:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
23 June 2025, 18:44:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
23 June 2025, 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 June 2025, 16:35:45
Railcom zender bouwen door AP3737
23 June 2025, 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
23 June 2025, 16:10:55
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
23 June 2025, 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
23 June 2025, 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
23 June 2025, 13:19:12
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 179470 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #150 Gepost op: 23 March 2010, 22:32:20 »
die kan je nog weglaten zonder dat het model beroerd loopt... Hoe het er dan uitziet hebben we t ff niet over, maar je kan gaatjes boren zodat je ze altijd nog een keer kunt monteren. (wat je dan nooit doet natuurlijk, maar t gaat om het idee, dat helpt vaak al aardig)
Ik heb nooit een 3900 gebouwd, wel een 6300, die had ik al met knikframe gemaakt (dus de drijfassen komen wat naar buiten in een bocht) en het cilinderblok verbreed, al was het iets minder dan de DJH, en het bleef erg tricky. Ding gaat netaan door 450 mm, en dan heb je bij een 6300 nog de hellende cilinders, waardoor de leibanen net zo in de weg zitten als bij een 3900 maar de zuigerstangbeschermers schuin omhoog staan zodat de voorste loopas er net onderdoor past.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #151 Gepost op: 23 March 2010, 22:35:13 »
Poeh, waar begin ik aan! :P
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #152 Gepost op: 23 March 2010, 22:40:13 »
inderdaad.  ;D Die NS-locs zijn echt krengen om door een bocht te krijgen.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #153 Gepost op: 23 March 2010, 22:41:34 »
Ik denk dat ik me maar eens op iets anders ga storten of zo, iets simpelers. Indonesiche locjes lijken mij wel wat, iets bijzonders, niemand die het doet, lekker makkelijk ;D
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #154 Gepost op: 23 March 2010, 22:44:24 »
succes met zo'n mallet door de bocht krijgen... dat ding was lastiger dan een 6300.  ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #155 Gepost op: 23 March 2010, 22:45:46 »
Hmmm... Ik ga over op modelboten... :P
Spoor 0 adept

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #156 Gepost op: 23 March 2010, 22:55:17 »
Tom,

DJH 6000 best heel goed aan de loop te krijgen. Kortsluitvrij ( zonder verf !! ) door 422mm ;)

Grtzz,

Karst

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #157 Gepost op: 23 March 2010, 23:06:05 »
Daar was ik nog benieuwd naar Karst, heb je site wel een miljoen keer bekeken, maar zag niet zo gauw al je gepuzzel over lagers die op de goede hoogte zaten en alles over rijvaardigheid (wel je gedoe met het asje van het tandwiel) zoals waar ik een tijdje mee zoet was. Dat ging min of meer meteen goed begrijp ik?

En de 6000 heeft natuurlijk geen buitenliggende cilinders ;) By the way, hoe staat het daarmee, is hij helemaal af?
« Laatst bewerkt op: 23 March 2010, 23:24:16 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #158 Gepost op: 23 March 2010, 23:23:18 »
Hoi,

Die is vorig jaar stil komen te liggen vanwegen een toen aanstaande vakantie. Heb daarna eigelijk niet meer de rust gevonden om hem af te maken. Is op de leidingen, appendages etc. klaar.

Maar rijdt wel heel goed. De 600 heeft het voordeel, dat de assen ook niet start te monterenzijn, omdat je de lagerblokken in het fram kunt laten shuiven en bovendien afgeveerd kunt maken.

Overigens leert m'n huidige Philo-projectje veel over allerlei details. Zowel decoratief als constructief  :P

Grtzz,

Karst

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #159 Gepost op: 23 March 2010, 23:28:12 »
Zag het ja, ben jaloers  ;D :P
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #160 Gepost op: 24 March 2010, 01:45:04 »
Tomasso,

Niet opgeven, net nu je al zover bent. Dan toch maar door een minder scherpe boog. Als deze maar door wissels wil. De leibanen moet je niet te ver naar buiten zetten, want dan staat de drijfstang wel weer erg ver naar buiten. Kan wel, maar is ook geen mooi gezicht. De stang of leiding onder de cylinders zijn de cylinderkranen om te voorkomen dat er water in de cylinders blijft staan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #161 Gepost op: 24 March 2010, 10:29:43 »
Een grote buigstraal, of concessies aan het prototype, je mag zelf kiezen of je door de hond gebeten wilt worden, of liever door de kat.

Bij mij is de minimale buigstraal 24 inch (ca.60 cm). Ik denk dat dit zo'n beetje de minimale bocht is waar veel Engelse kits van grote loks zonder rigoureuze aanpassingen nog doorheen gaan. Op de verpakking van veel van mijn Bachmann en Hornby loks staat als minimale radius 2 vermeld. Dat is zo'n 45 cm. Dit na klantklachten van klanten met nog kleinere bochten. Dit geeft aan dat je niet kan eisen dat een grote Engelse lok door een speelgoedbochtje kan lopen.
En dan hebben we het bij dit alles ook nog eens over spoor 00, waarbij de wielen aan weerszijden ca. 10cm (werkelijke maat) verder naar binnen staan vergeleken met H0, 2 x ca. 1mm extra ruimte dus.

M.a.w. als je wilt dat je 3900 door kleinere bochten (ik denk dan aan kleiner dan 50 cm) moet kunnen, dan zul je m.i. concessies moeten accepteren, en een keuze moeten maken uit de hierboven genoemde mogelijkheden. Andersom geredeneerd kun je kijken, door welke bocht hij nog gaat, als je eenmaal de binnenkant van de cylinders maximaal ingekort hebt etc.

En hier heb je misschien ook nog iets aan: mocht een paar stappen verder de lok niet in balans komen, doordat hij teveel naar voren blijft hangen, dan kun je nog overwegen om de tender op de lok te laten "leunen", m.a.w. je laat het voorste asje van de tender evenals de beide middelste "zweven". Dat geeft ook nog eens extra trekkracht.

Gewoon blijven doorgaan, hoor, en nogmaals veel succes.

Leen.




Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #162 Gepost op: 24 March 2010, 11:36:30 »
Of het nu DJH of Philotrain of andere merken betreft, bij metalen modellen als deze zal je altijd wat concessies moeten doen.
Ikzelf ga uit van een minimum boogstraal van zo'n 70 cm, en daar bouw ik de loc dan naar.
Mijn best lopende loc van DJH is inderdaad de 6000, die komt overal probleemloos door heen.
De 3700 en de 3900 stoomloc zijn qua rijgedrag gelijkwaardig. Het grote probleem zit hem in het vrijlopen van de bogie voor en aanverwante kortsluitproblemen. Als je dat goed hebt opgelost, dan heb je fraaie modellocs voor je Nederlandse baan.

Gerard

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #163 Gepost op: 24 March 2010, 15:31:30 »
Als zuigerstangbeschermers kan je ook gebruik maken van kunststof buisjes.
Dan heb je tenminste geen last meer van kortsluitproblemen tussen je wielflensen en het metalen frame!

Gerard

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #164 Gepost op: 24 March 2010, 16:40:24 »
De kortsluitproblemen lijken mij nog het makkelijkste te verhelpen door alles te isoleren. Alleen het vrijlopen van de bogie lijkt mij het lastigst (buiten nog iets moois van de cilinders te maken, aangezien het hele model daarvan eigenlijk niet klopt). Ook die tip van de zuigerstangbeschermers is een goeie, die zouden anders ook geverfd worden, dus of die nu van metaal of kunststof zijn, dat zal niemand zien.
« Laatst bewerkt op: 24 March 2010, 22:04:33 door Tomasso »
Spoor 0 adept