Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 180174 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #60 Gepost op: 28 February 2010, 22:55:38 »
Tomasso,

Boortje hapt sneller in het gat en daardoor kan snel het middelpunt van het gat verplaatsen zonder dat je dat in de gaten hebt. Dat gebeurt niet met een ruimer. Dat is het essentieele verschil.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #61 Gepost op: 28 February 2010, 23:34:33 »
Leuke woordspeling Ivo. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #62 Gepost op: 01 March 2010, 09:49:39 »
'In de gaten' heel mooi idd.  ;D

Maar snap nu wat het voordeel er van is, toch fijn om te weten  (y)
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #63 Gepost op: 01 March 2010, 12:21:04 »
Zoals beloofd een kleine update. Omdat het tender chassis niet deugt (alle maten van de asgaten zijn verschillend in hoogte) ben ik begonnen met het bouwen van het chassis van de loc. Messing, eindelijk weer iets waar ik wat van begrijp en wat niet smelt als ik de bout te hoog zet  ;D

Na de messing chassisdelen uitgesneden te hebben en de bramen er afgevijld te hebben, de delen opgezocht die erbij horen. Dat zijn de afstandsbusjes met schroefjes, de aslagers, de motor met gearbox, een deel van het binnenliggende cilinderwerk en een plaatje voor achter in het frame, waar straks de bovenbouw aan vastgeschroefd wordt.

Als eerste de aslagers geprobeerd te passen. Die passen voor geen meter, want de gaten zijn veel te klein. Omdat ik iets had gelezen over ruimertjes (op de site van Karst Drenth) en ik wist dat Piet Peetoom op Ontraxs zou staan, iemand opgezocht om die ruimertjes voor me mee te nemen (in de vorm van de inmiddels wereldberoemde persoon Gert Arkema). Nadat ik de juiste ruimer had en het handmatig probeerde, bereikte ik niks. Omdat mijn dremel teveel toeren maakt heb ik gezocht naar iets anders en dacht toen aan mijn accuschroefmachine. Dit was de juiste keuze, omdat het ding zeer langzaam kan draaien (volgens mij tot 1 rpm  :)) en omdat er een beveiliging op zit. De chassisdelen op mijn bankschroef gelegd en voorzichtig de gaten opgeruimd. De lagers passen nu precies!



De chassisdelen met opgeruimde aslagergaten en aslagers. Inmiddels is alles al goed opgeschuurd en ontvet. De aslagers zijn opgeschuurd met een glasvezelpotlood en de chassisdelen met watervast schuurpapier, korrel 400



De aslagers er in gesoldeerd. Zoals gewoonlijk wil ik veel te veel tin gebruiken, waar echt maar een klein druppeltje tin voor nodig is. Bij de eerste 2 lagers ging dit dan ook mis, maar bij de later gesoldeerde lagers ging ik beter letten op de hoeveelheid tin



Na het schuren en polijsten van het frame en het overtollige tin zoveel mogelijk weggehaald te hebben, alle onderdelen die voor nu nodig zijn er bij gezocht



Zoals je kan zien is het stukje voor het binnenliggende drijfwerk al keurig haaks gebogen. Omdat het echter geen functioneel drijfwerk betreft komt dit momenteel nog niet zo nauw. Waar wel rekening mee gehouden moet worden is de passing van het drijfwerk zelf. Anders zit het straks keurig in het frame gesoldeerd en kom je er achter dat de onderdelen niet willen passen. Let hier dus goed op voordat je dit in het frame plaatst!

Alleen voor de looks het frame in elkaar gezet met de afstandsbusjes, het vulplaatje achter en het plaatje voor het binnenliggende cillinderwerk voorin. Het past allemaal voor geen meter, dus het nodige vijlwerk zal er aan moeten gebeuren (en is dus ook gebeurd)





Een tip voor het plaatsen van de losse onderdelen, schroef eerst aan 1 kant de afstandsbusjes er op en schroef dan aan de andere kant het chassideel er aan vast, maar laat de schroefjes iets los zitten. Hierdoor klik je de 2 andere onderdelen er gemakkelijk in. Daarna de schroefjes aandraaien en viola, vast.

Nu wordt het echter spannend! Is het chassis recht en staat alles haaks op elkaar. Daar zijn meerdere methodes voor, zoals het werken met een dure chassis constructie tool. Die heb ik niet, maar in het boekje solderologie wordt er kort verwezen naar een andere methode, te weten met breipennen. Die steek je door de aslagers en als alles haaks is, zie je dat aan de stand van de breipennen (dat zie je van bovenaf). De breipennen moeten namelijk allemaal haaks op het frame staan. Is dit niet het geval, dan is het ding dus scheef.

Kijk je van achter door het frame en je ziet breipennen schuin aflopen, of (als je op ooghoogte zit) je kijkt in het frame en je ziet in plaats van 1 breipen er meerdere, betekent het dat er iets schuin zit in het frame.

Goed, in mijn geval heb ik niet zoveel met breien en kies ik het zekere voor het onzekere, ik wil graag een goed rijdende loc, dus daar zoek ik voor nu nog even een oplossing voor.

Wel heb ik voor het idee vast een paar wielen en een as gepakt en deze samen met het motortje en de gearbox bevestigd in het frame. Zoals je kan zien zitten er vierkante uitsparingen in het hart van het wiel en die zitten dan ook weer op de asjes. Dit zorgt er voor dat je de wielen heel eenvoudig kan kwarteren



De motor met gearbox in het frame. Ik kwam er al snel achter dat de aslagers uitsteken aan de binnenkant van het frame. Dit moest dus even worden gladgevijld, zodat de gearbox er in zou passen. Na alles gevijld en geschuurd te hebben (waarbij ik opgelet heb dat de aslagers van binnen vrij en zonder braampjes zijn, anders draait de as natuurlijk niet goed), alles geplaatst



Hier zie je ook waarom ik bij de vorige vingeroefening het messing tandwiel nog niet op de as had vastgeschroefd. Die krijg je anders natuurlijk nooit meer in het frame. Dus, as er in geplaatst, messing vulringetje samen met het messing tandwiel over de as geschoven en daarna aan beide zijden de wielen bevestigd.

Dit had nog een reden: op deze manier kan je bepalen welke uislag de as heeft naar links en naar rechts. Opgelet moet worden dat, bij die uitslag, het messing tandwiel niet tegen de zijkant van het kunststof tandwiel komt. Hier moet een heel klein beetje ruimte tussen overblijven (ik had iets gelezen over vloeipapiertjes die je er tussen zou kunnen doen. Blijft het vloeipapiertje klem zitten tussen de 2 tandwielen, dan is het dus te dicht op elkaar gemonteerd. Mocht je dit met gemak weer tussen die twee tandwielen uit kunen trekken, dan betekent het dat de afstand voldoende is. Het hoeft dus echt maar een heel klein beetje ruimte te zijn). Na wat heen en weer geschuif, het messing tandwiel uiteindelijk op de as bevestigd met een miniscuul klein stukje schroefdraad (wat ook in de kit zit) die je in het tandwiel draait. Voordat ik dit deed heb ik eerst in de as, door het gaatje van het messing tandwiel wat op de as zit, een klein gaatje geboord. Niet te diep, hierin valt dan het stukje schroefdraad, zodat het messing tandwiel nooit meer naar links of naar rechts kan verplaatsen en zodat de grip op het asje gewaarborgd is.



Dit is het voor nu. Waar ik achter ben gekomen is dat, toen ik meer wielen en assen plaatste, mijn frame niet recht is. Het is echt maar een tiende van een milimeter, maar het is niet recht. Ook kan het zijn dat de asgaten waar de lagers in zitten niet allemaal op de juiste hoogte zitten. Ik vermoed dat het in de middelste as zit, maar zeker weten doe ik het niet. Ik merk dat doordat ik de lamp achter het frame geplaatst heb en onder de wielen heb doorgekeken. Waar de wielen de grond raken is er geen streepje licht te zien, maar bij 1 wiel gebeurd dat wel. Dat is namelijk aan 1 kant of het voorste, of het achterste wiel. Dit betekend dus dat er iets niet helemaal recht zit. Zoals ik al zei, nou wordt het spannend om uit te zoeken waar dat zit!  ;D

Goed, waar je op moet letten is dat je het frame niet meteen vastsoldeerd. Eerst moet er goed uitgelijnd worden en moeten er dingen goed voorbereid worden. Nergens mogen dingen zitten waar de asjes niet goed door kunnen draaien. Kan dat moeilijk zijn? Ja. Maar als je een goed rijdende loc wil is het belangrijk om dit onderdeel zo nauwkeurig mogelijk te doen. Voor mij betekend dat, dit forum goed volgen en even kijken welke tips of suggesties er komen  ??? 8)
« Laatst bewerkt op: 01 March 2010, 22:49:52 door Tomasso »
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #64 Gepost op: 01 March 2010, 18:29:56 »
Citaat
Waar de wielen de grond raken is er geen streepje licht te zien, maar bij 1 wiel gebeurd dat wel. Dat is namelijk aan 1 kant of het voorste, of het achterste wiel.

Mooi dat je dat nu gemeten en gevonden hebt voor het te laat is.
Mogelijk is je frame wel recht (testen op een vlakke glasplaat/spiegel), maar zit het middelste wiel iets te hoog, of het voorste of achterste wiel iets te laag.
Als je de assen of breinaalden (passen die zonder speling in de lagers?) zonder wielen in de 3 lagers stopt, kun je dan met een lineaal kijken hoeveel het afwijkt? En kun je dan zien of de lineaal evenwijdig is aan de bovenkant van de frameplaat?
Hoeveel speling had je, toen je de lagers in de gaten stopte? Mogelijk kun je een van de lagers met een hete soldeerbout een fractie bewegen in het gat.

Heb je, voor je verder gaat, al gecheckt of de gaten van de aandrijfstangen exact matchen met de asgaten? Als de afstand tussen de gaten in de stangen niet exact gelijk is aan de asafstanden, dan loopt de lok niet (goed).
Dat is o.a. te testen met deze "hornblock alignment jigs".



Dit zijn andere, maar soortgelijke zijn voor GBP3,11 te koop bij Markits, de huidige fabrikant van Romford wielen:

http://www.btinternet.com/~markits/cat_april_2009_v2.pdf

Scrol naar beneden, daar vind je het bij typenummer MRALJ.
Hopelijk helpt dit.

Leen.



Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #65 Gepost op: 01 March 2010, 18:43:25 »
Hoeveel speling had je, toen je de lagers in de gaten stopte? Mogelijk kun je een van de lagers met een hete soldeerbout een fractie bewegen in het gat.

Leen, ik had de gaten opgeruimd met het ruimertje, expres om ze dus niet te verplaatsen in het frame. Ik had geen fractie speling toen ik de lagers plaatste, alles paste namelijk precies.

Het nadeel van meten is, is dat er aan het frame geschuurd en gevijld is om de bramen er af te halen. Dit betekend dat het niet allemaal gelijk is qua afstand. Het zal op de milimeter wel kloppen, maar niet op de tiende millimeter. Die breinaalden heb ik trouwens niet uitgeprobeerd hoor, heb niet eens breinaalden  ;D

Wat betreft de drijfstangen, ik denk dat het wel goed zit, ondanks dat ik dat nog niet heb nagekeken, maar het is vooral een verschil in hoogte in plaats van in de breedte. Zal het desondanks wel ff checken  :)

Ik blijf het dus moeilijk vinden om een exacte meting te doen, temeer vanwege dus het bovenstaande (het vijlen en schuren en zo). Oh ja, heb nog geen lineaal, maar wel een schuifmaat. Alleen door de grilligheid van het frame kan ik niet zoveel met die maten...

Die hornblock alignement jigs ga ik inderdaad bestellen, lijkt me een handige tool.
Spoor 0 adept

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #66 Gepost op: 01 March 2010, 18:47:57 »
Hey, die boormaschine gebruik ik ook, daar heb ik al vele  leuke ervaring mee.
Niettegenstaand zwaarder als dremel en anderen kan je hiermee goed en secuur boren, vraagt gewoon een vaste hand, en zoals je zegt vanaf een toer regelbaar. Voordeel is dat je beide handen kunt gebruiken om juist uit te lijnen.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #67 Gepost op: 01 March 2010, 18:54:56 »
Hey Matheus,

Ja, ben echt heel blij met dat ding, kan hem voor alles gebruiken en heb nooit spijt ervan gehad dat ik hem gekocht heb. En inderdaad, met een vaste hand is dit voor zowel het grove als het fijne werk zeer geschikt. Nu was dit natuurlijk geen moeilijke klus, gewoon een paar gaatjes hooguit een paar tiende van een milimeter ruimer maken, maar goed, met een dremel van 10.000 toeren is dat wel even wat minder secuur dan met dit ding. Ging dus erg goed!  (y)
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #68 Gepost op: 01 March 2010, 19:13:33 »
@ Leen

Nu ik het nog een keer lees zie ik wat je bedoeld. Ik bedoel hetzelfde, namelijk; vermoedelijk is mijn frame inderdaad wel recht, maar heeft het met één van de gaten te maken waar de aslagers in zitten. Dit is dus echter lastig na te meten (of in ieder geval voor mij, want ik krijg dat niet goed voor elkaar). Nu is het frame voor mij het belangrijkste wat goed moet zijn, aan alle andere dingen kan ik wel een mouw passen. Is het misschien mogelijk om eens bij je langs te komen om het frame met die hypermooie tool van je uit te lijnen en te solderen? Dan is dat in ieder geval goed... (voel je overigens niet voor het blok gezet  ;), denk alleen hard op en heb ook geen idee waar je woont)
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #69 Gepost op: 01 March 2010, 19:18:05 »
Even heel erg off topic

Ben nu naar de algemene ledenvergadering van Modelspoorclub Veenendaal. Leuke site om ook eens te kijken, wordt qua scenery alleen maar aan zelfbouw gedaan

www.modelspoor.nl

Kijk vanavond rond een uur of 10 weer hier...
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #70 Gepost op: 01 March 2010, 21:39:35 »
Je hebt een PB.

Leen.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #71 Gepost op: 01 March 2010, 22:15:32 »
Het lichtjes hoger staan van een van de wielen, valt dit niet op te lossen met het gaatje waarin de as lager zich bevind een beetje meer te ruimen met sleutel vijltje naar onder toe, de aslager met een tandenstoker tegen de onderzijde aandrukken en opnieuw solderen.
Kan verkeerd zijn ,maar volgens mij is deze zaak dan toch zonder meerkost opgelost?
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #72 Gepost op: 01 March 2010, 22:38:42 »
@ Matheus,

Dat dacht ik in eerste instantie ook. Waarschijnlijk zou het betekenen dat ik het middelste asgat iets omhoog zou moeten verplaatsen (uitboren/vijlen). Maar (dacht ik later), als het nu zo is dat de voorste en de middelste as goed zitten, dan zou het dus de achterste as moeten zijn. Of (dacht ik weer even later), als het nu zo is dat de achterste as en de middelste as goed zitten, dan zou het dus de voorste as moeten zijn. Hoe dan ook, ik had nog steeds 3 mogelijkheden.

Toen dacht ik, ik meet het wel op met de schuifmaat. Maar door het afbramen van het frame is er aan de ene kant soms weer net iets meer afgevijld dan aan de andere kant (dit is overigens voor het oog niet zichtbaar, maar tijdens het meten kom je er achter dat het soms iets kan schelen). Wat is dan de goeie maat?

Wat ik nu heb afgesproken is dat ik z.s.m. bij Leen langs ga om daar met behulp van zijn chassis constructie tool het frame recht aan elkaar te krijgen. Dat zal me al een hoop zorgen schelen en wellicht dat we dan ook even naar de aslagers kunnen kijken of die goed gepositioneerd zijn.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2010, 22:58:49 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #73 Gepost op: 01 March 2010, 23:17:17 »
De midden as is meestal de storende as, als je deze verwijderd en het frame op een vlakke ondergrond plaatst op voor en achter as, kan je toch met een schuifmaat nameten of het frame recht is.
Wanneer het schuin staat op deze twee assen, en Bv de voorste frame rechts staat 0,001 mm lager ten opzichte van links
dan weet je toch dat deze as rechts 0,001 mm omlaag moet om het frame recht te plaatsen.
Is maar een voorbeeld, 0,001 kan je al wegwerken door het frame te torderen (vervringen).
Als het recht is op deze twee assen en het gaat wankelen na aanbrengen  van de midden as dan weet je toch de oorzaak.
Zodoende heb je het probleem tot 1 herleid en niet tot 3 zoals u aangeeft.
Bij een moord in een herenhuis is de butler toch ook altijd de dader.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #74 Gepost op: 01 March 2010, 23:25:18 »
Kijk, daarvoor moet je nou ervaring hebben met bouwen, want ik was daar niet opgekomen  (y)

Wat betreft dat herenhuis, kan ook de echtgenoot zijn die zijn vrouw betrapt met een minnaar. Of de moordlustige dief, die allebei neerschiet. Of de vrouw van de butler, die weet dat hij een affaire heeft met de vrouw des huizes...  ;D

Maarre, komt het echt op duizendste millimeters?
« Laatst bewerkt op: 01 March 2010, 23:34:35 door Tomasso »
Spoor 0 adept