Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 162810 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #840 Gepost op: 28 maart 2021, 16:44:26 »
En het lijkt erop of de kappen niet over de gehele boog meelopen maar iets korter zijn zoals je bij de NS 6000 goed kan zien.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #841 Gepost op: 28 maart 2021, 20:26:04 »
wow wat een professioneel en gedetailleerd werkje (y)
Complimenten!
Groeten, Eeg

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #842 Gepost op: 10 april 2021, 20:36:56 »
Deze onderste dingen (skies?) wist ik me geen raad mee, ik herkende er niets in en de exploded view gaf weinig uitsluitsel. Zag dus gisteren ze op een foto van Tom zitten.



Ik vind het nogal een merkwaardig ding en op de tekeningen in het 3900-boek zie ik alleen maar de overbekende trekstangen die mooi slank met een draadje 0,5 te imiteren zijn.
Dat Rodelsleetje onder de loc gewoon maar weglaten en draadjes solderen?

Carel

Ik heb de bovenste stang eraf geknipt, deze afgeknipte stukjes zijn dan weer precies goed om de trekstangen op de bogie te maken. Ik had al andere gemaakt maar de afgeknipte zijn eigenlijk beter.



Ik heb ook spatborden gemonteerd en een gat in het frame gemaakt. Het staafje wat hieruit komt heb ik gebruikt om het draaistel d.m.v. een veertje te bevestigen. Zoals hier . Zal even nog een foto hiervan maken.
Ook klopte de imitatie van de stangen van de binnenste cilinders voor geen meter, ik moest het bovenste gedeelte wat verknippen en weer in elkaar solderen om te passen.
De leibanen heb ik maar vertind om van het messing af te komen.

Ik ben ook met de geprinte cilinders bezig maar soms komt de boutkop van de drijfstang tegen de wielband van het voorloopwiel. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?



Stephan.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 20:44:20 door prutser »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #843 Gepost op: 10 april 2021, 22:14:23 »
Die boutkop heb ik bijna helemaal vlak gevijld, net zo dun als een klinknagel eigenlijk. Het steekt nu natuurlijk een behoorlijk stuk uit èn is ook nog eens hoekig vanaf de zijkant gezien. Er komt weinig kracht op te staan dus heel dun vijlen werkt prima.

Maarre, 't wordt mooi Stephan! 1 groot voordeel van het kunststof cilinderblok, het is meteen kortsluitingsvrij...

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 22:16:08 door Tomasso »
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #844 Gepost op: 10 april 2021, 23:56:19 »
Dat kortsluitvrij leek mij ook al handig achteraf. Ik denk dat ik de cilinders later er apart opzet dan kan ik indien het toch nog nodig blijkt ze altijd nog wat uit elkaar zetten. Ze zitten nu met een beetje kristalklear vast om te testen.

Inmiddels ook de spetterrand op de tender gemaakt en de trapjes iets opgepimpd. Ook 2 wasluiken verwijderd en 1 opnieuw aangebracht.

De drijfstang ligt nu precies in lijn met het midden van de assen terwijl ik toch zo'n 0,3 mm. van het voorste ketelsteun framegedeelte heb afgevijld omdat de voetplaat iets omhoog liep. Hierdoor is de voetplaat aan de voorkant en ook de cilinders dus aan de voorkant ietsje gezakt maar het klopt nu precies.







De tender blijkt wel iets te laag te liggen en ik heb er nu zelfs iets grotere wielen onder zitten dus soldeer ik nog messing staf tussen de wielassen en tenderonderstel maar dat moet ik nog verder proefondervindelijk vaststellen hoe en wat.



« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 00:02:06 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #845 Gepost op: 11 april 2021, 00:12:08 »
De constructie van de bogieophanging heb ik dus afgekeken van de link in de post 3 berichten hierboven, waarvoor hartelijk dank voor dit goede idee  (y).





Zoals jullie zien is de bevestigingsbout van de ketel zo'n 2 mm. naar achteren geschoven. Dit komt omdat het hele frame wat naar achteren is geschoven zodat de boel onder de ingekorte voetplaat past. Deze is dus ingekort om de windleiplaten op de goede plek te kunnen zetten.

Als ik nu de maten van de wielassen tot de voor en achterkant van de lok opmeet en vergelijk met de maten om de tekening 1:1 dan klopt het echter allemaal precies. Het bouwpakket is dus te lang.
Ik was even bang dat het motortje nu niet meer in de vuurkist past omdat deze dus ook wat naar achteren geschoven is maar het past nog steeds.
Wel moet ik de pijp die onder de ketel naar de zijkant loopt ergens inkorten.

Stephan.


Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #846 Gepost op: 11 april 2021, 08:04:52 »
Mooi! Het is trouwens verbazingwekkend wat die wielkappen voor de aanblik doen, heel mooi. Ik zou je adviseren om ook de zandstrooileiding te maken, de vloeiende lijn zorgt ervoor dat de loc meer 'lengte' krijgt en wat minder gedrongen overkomt. Vergeet ook de lockrikken op de scheenplaten van de tender niet!

Hoe dan ook, prachtig!

Oh Stephan, vind je het goed als ik ff een plaatje gebuik in de facebookgroep om het cilinderblok te laten zien?

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 08:08:51 door Tomasso »
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #847 Gepost op: 11 april 2021, 12:52:01 »
Laat maar zien hoor  (y)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #848 Gepost op: 11 april 2021, 13:21:22 »
Voor de maten kijk ik naar een tekening uit het UA.


Foto van een printje op A4 gemaakt vanuit het Utrechts Archief, zelfde tekening staat ook op blz. 38 van het 3900 boek.

Met name de lengtemaat van 142 mm. en de maat van achter tot de as van 15,5 mm. klopt nu (al zit het bij mijn model nu ergens tussen 16 en 15,5 mm. in)
Maar het is wel een soort van toeval dat dit nu zo is doordat ik de voetplaat inkortte om de windleiplaten goed uit te laten komen.

Wel ziet het er naar uit dat de rookkast te lang is waardoor de schoorsteen te ver naar voren komt maar dat laat ik maar zo.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 17:15:06 door prutser »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #849 Gepost op: 22 april 2021, 13:35:18 »
Vandaag is eindelijk ook mijn nieuwe setje cilinderblokken binnen gekomen. Wat een prachtige fijne kwaliteit en wat zijn ze mooi geworden. Na 10 jaar is het plan wat ik toen al had en zelfstandig in elkaar geknutseld had, nu tastbaar geworden in een nieuw productiestuk d.m.v. 3D printen. Ik ben er echt heel erg blij mee.

@MOVisser topkwaliteit Ronald, hulde! En Ger ook bedankt voor al je input en het continu testen en verbeteren, het is een juweeltje geworden!







Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #850 Gepost op: 22 april 2021, 15:13:55 »
Nou hengst ze erop, spuiten en rijden maar hoppa  (y).

Ik ben de laatste tijd met de frutsels aan de gang.
(volgende keer de tel. weer dwars leggen zie ik)








Ik bouw naoorlogs en toen is er het een en ander gewijzigd, zo is het kraantje bovenaan de rookkast waar de leiding heen loopt ooit verdwenen en omdat ik het gietstuk niet mooi vond heb ik deze ook maar weggelaten (bij de GM&S NS 6100 zat een mooier gietstuk bij dus daarom zit hij er daar bij mij daar wel op).
Van die 6100 waren een soort van deksels over en daar heb ik dat belvormig ding onder het machinistenhuis van gemaakt, deze is ergens in de jaren 50 ook verdwenen maar ik laat hem toch maar zitten.
Ook zijn er wat ophangringen bij de tanks onder de voetplaat weggehaald en is het leidingwerk daar wat aangepast door het laaghangende T-stuk (waar ook een leiding naar boven aan is gezet) tegen de bocht aan te zetten en het stukje wat daar tussen uit kwam even vierkant te drukken en er achter te zetten.
De leidingen aan de pomp zijn nog demontabel en ik dank dat ik dat zo laat, dat spuit wat makkelijker.
Ook heb ik van coupédeurkrukken en wat restjes messingplaat de smeerdingen onder aan de rookkast wat geïmiteerd.
Ook is een tankje onder het machinistenhuis wat niet in de kit zit gemaakt, helaas had ik geen pijp ø 6 dus dit is van rondgebogen plaat gemaakt, heel gedoe omdat het tankje ook door de helft moest.

De tender is iets verhoogd door bij de buitenste assen er nieuwzilver ø 0,45 staf in te solderen, deze staf gebruik ik ook voor de handrails die ik pas na het spuiten door de houders steek.
Ik heb daar trouwens wielen van ø12,5 in zitten, volgens mij zijn de wielen bij de kit ø12,0 zodat dat ook iets scheelt.
Je ziet ook de gleuf voor het kortkoppelmechaniekje.

Nu nog de lantaarnijzer en wie weet wat ik nog tegen kom.

Oh ja de stoomfluit was wat lomp dus die heb ik iets smaller gevijld/geschuurd en daarna de dikke gietleiding eraf geknipt, gaatje geboord en staf in gesoldeerd.

Stephan.




« Laatst bewerkt op: 22 april 2021, 15:20:45 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #851 Gepost op: 26 april 2021, 23:34:52 »
Verder niet zoveel nieuws hier, bij het doorlezen van de Waldorp (waar trouwens ook handige maattekeningen in staan) valt het gelijk op als je naar de 3900 en 6300 kijkt dat alles van witmetaal van de loc eigenlijk van de 6300 is.
En dus wijkt alles aan de witmetalen delen van de loc min of meer af en de keuze is dan wat accepteer je en wat pas je aan.

Seinijzers op de ketel gezet.





Weinert 8261 gebruikt, stukje platgedrukt (toen brak mijn tang) omgebogen en draadje aan gesoldeerd. Gaatjes geboord en ingestoken.
Dit kan later nog met low melt vastgezet worden, draadje is met normaal soldeer gedaan dus blijf zitten.
Ik heb het idee dat de seinijzers zo iets minder kwetsbaar zijn en ik heb de montageplaat wat nagemaakt of tenminste iets wat er op lijkt.

Ook de grepen op de bufferbalk van draad gebogen, alle geëtste grepen vond ik te lomp, en de rookkaststeunen gemaakt

Ga nu eerst de stroomafname van de wielen uitvogelen, heeft iemand daar goede ideeën over?

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2021, 23:36:53 door prutser »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #852 Gepost op: 27 april 2021, 23:13:07 »
Ga je de windleiplaten monteren? Dan zal het wel meevallen met die sluitseinijzers toch? Overigens zou ik voor de windleiplaten ook nog extra steunen op de rookkast maken t.b.v. de stevigheid. Hoe dan ook, mooi met al die details!

De stroomafname heb ik gemaakt door onder aan het frame 2 kleine stukjes printplaat te monteren en daar fosforbronzen stroomafnemers op te monteren. Die drukken aan de onderkant tegen de achterzijde van het wiel aan. Het is wel een hoop vouwwerk om de boel onzichtbaar en kortsluitingsvrij te monteren, maar het is gelukt. Desalniettemin zal er vast een handiger oplossing zijn.

Rijden deed het prima, slecht filmpje (digitaal was net in opkomst), maar het reed als een zonnetje:

https://youtu.be/pIPBR8O526w

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #853 Gepost op: 28 april 2021, 12:06:33 »
De windleiplaten hebben kleine beugeltjes die in de voetplaat vallen en lijm ik na het spuiten vast.

En nee er is volgens mij geen handiger oplossing voor de stroomafname, ik kwam op hetzelfde als jij uit alleen mijn strips zijn iets langer en aan beide kanten gemonteerd. Volgens mij gebruik jij het frame voor de andere pool maar ik vertrouw de stroom via de gesmeerde assen niet zo en ben ook bang voor beschadeging door vonkjes in de aslagering.

Stephan.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #854 Gepost op: 28 april 2021, 13:10:27 »
Vandaag is eindelijk ook mijn nieuwe setje cilinderblokken binnen gekomen. Wat een prachtige fijne kwaliteit en wat zijn ze mooi geworden. Na 10 jaar is het plan wat ik toen al had en zelfstandig in elkaar geknutseld had, nu tastbaar geworden in een nieuw productiestuk d.m.v. 3D printen. Ik ben er echt heel erg blij mee.

@MOVisser topkwaliteit Ronald, hulde! En Ger ook bedankt voor al je input en het continu testen en verbeteren, het is een juweeltje geworden!

Je kent me, hè... ::)  ;D
Met groet,

Ger.