Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 163354 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #840 Gepost op: 28 maart 2021, 16:44:26 »
En het lijkt erop of de kappen niet over de gehele boog meelopen maar iets korter zijn zoals je bij de NS 6000 goed kan zien.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #841 Gepost op: 28 maart 2021, 20:26:04 »
wow wat een professioneel en gedetailleerd werkje (y)
Complimenten!
Groeten, Eeg

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #842 Gepost op: 10 april 2021, 20:36:56 »
Deze onderste dingen (skies?) wist ik me geen raad mee, ik herkende er niets in en de exploded view gaf weinig uitsluitsel. Zag dus gisteren ze op een foto van Tom zitten.



Ik vind het nogal een merkwaardig ding en op de tekeningen in het 3900-boek zie ik alleen maar de overbekende trekstangen die mooi slank met een draadje 0,5 te imiteren zijn.
Dat Rodelsleetje onder de loc gewoon maar weglaten en draadjes solderen?

Carel

Ik heb de bovenste stang eraf geknipt, deze afgeknipte stukjes zijn dan weer precies goed om de trekstangen op de bogie te maken. Ik had al andere gemaakt maar de afgeknipte zijn eigenlijk beter.



Ik heb ook spatborden gemonteerd en een gat in het frame gemaakt. Het staafje wat hieruit komt heb ik gebruikt om het draaistel d.m.v. een veertje te bevestigen. Zoals hier . Zal even nog een foto hiervan maken.
Ook klopte de imitatie van de stangen van de binnenste cilinders voor geen meter, ik moest het bovenste gedeelte wat verknippen en weer in elkaar solderen om te passen.
De leibanen heb ik maar vertind om van het messing af te komen.

Ik ben ook met de geprinte cilinders bezig maar soms komt de boutkop van de drijfstang tegen de wielband van het voorloopwiel. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?



Stephan.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 20:44:20 door prutser »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #843 Gepost op: 10 april 2021, 22:14:23 »
Die boutkop heb ik bijna helemaal vlak gevijld, net zo dun als een klinknagel eigenlijk. Het steekt nu natuurlijk een behoorlijk stuk uit èn is ook nog eens hoekig vanaf de zijkant gezien. Er komt weinig kracht op te staan dus heel dun vijlen werkt prima.

Maarre, 't wordt mooi Stephan! 1 groot voordeel van het kunststof cilinderblok, het is meteen kortsluitingsvrij...

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 22:16:08 door Tomasso »
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #844 Gepost op: 10 april 2021, 23:56:19 »
Dat kortsluitvrij leek mij ook al handig achteraf. Ik denk dat ik de cilinders later er apart opzet dan kan ik indien het toch nog nodig blijkt ze altijd nog wat uit elkaar zetten. Ze zitten nu met een beetje kristalklear vast om te testen.

Inmiddels ook de spetterrand op de tender gemaakt en de trapjes iets opgepimpd. Ook 2 wasluiken verwijderd en 1 opnieuw aangebracht.

De drijfstang ligt nu precies in lijn met het midden van de assen terwijl ik toch zo'n 0,3 mm. van het voorste ketelsteun framegedeelte heb afgevijld omdat de voetplaat iets omhoog liep. Hierdoor is de voetplaat aan de voorkant en ook de cilinders dus aan de voorkant ietsje gezakt maar het klopt nu precies.







De tender blijkt wel iets te laag te liggen en ik heb er nu zelfs iets grotere wielen onder zitten dus soldeer ik nog messing staf tussen de wielassen en tenderonderstel maar dat moet ik nog verder proefondervindelijk vaststellen hoe en wat.



« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 00:02:06 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #845 Gepost op: 11 april 2021, 00:12:08 »
De constructie van de bogieophanging heb ik dus afgekeken van de link in de post 3 berichten hierboven, waarvoor hartelijk dank voor dit goede idee  (y).





Zoals jullie zien is de bevestigingsbout van de ketel zo'n 2 mm. naar achteren geschoven. Dit komt omdat het hele frame wat naar achteren is geschoven zodat de boel onder de ingekorte voetplaat past. Deze is dus ingekort om de windleiplaten op de goede plek te kunnen zetten.

Als ik nu de maten van de wielassen tot de voor en achterkant van de lok opmeet en vergelijk met de maten om de tekening 1:1 dan klopt het echter allemaal precies. Het bouwpakket is dus te lang.
Ik was even bang dat het motortje nu niet meer in de vuurkist past omdat deze dus ook wat naar achteren geschoven is maar het past nog steeds.
Wel moet ik de pijp die onder de ketel naar de zijkant loopt ergens inkorten.

Stephan.


Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #846 Gepost op: 11 april 2021, 08:04:52 »
Mooi! Het is trouwens verbazingwekkend wat die wielkappen voor de aanblik doen, heel mooi. Ik zou je adviseren om ook de zandstrooileiding te maken, de vloeiende lijn zorgt ervoor dat de loc meer 'lengte' krijgt en wat minder gedrongen overkomt. Vergeet ook de lockrikken op de scheenplaten van de tender niet!

Hoe dan ook, prachtig!

Oh Stephan, vind je het goed als ik ff een plaatje gebuik in de facebookgroep om het cilinderblok te laten zien?

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 08:08:51 door Tomasso »
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #847 Gepost op: 11 april 2021, 12:52:01 »
Laat maar zien hoor  (y)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #848 Gepost op: 11 april 2021, 13:21:22 »
Voor de maten kijk ik naar een tekening uit het UA.


Foto van een printje op A4 gemaakt vanuit het Utrechts Archief, zelfde tekening staat ook op blz. 38 van het 3900 boek.

Met name de lengtemaat van 142 mm. en de maat van achter tot de as van 15,5 mm. klopt nu (al zit het bij mijn model nu ergens tussen 16 en 15,5 mm. in)
Maar het is wel een soort van toeval dat dit nu zo is doordat ik de voetplaat inkortte om de windleiplaten goed uit te laten komen.

Wel ziet het er naar uit dat de rookkast te lang is waardoor de schoorsteen te ver naar voren komt maar dat laat ik maar zo.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 17:15:06 door prutser »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #849 Gepost op: 22 april 2021, 13:35:18 »
Vandaag is eindelijk ook mijn nieuwe setje cilinderblokken binnen gekomen. Wat een prachtige fijne kwaliteit en wat zijn ze mooi geworden. Na 10 jaar is het plan wat ik toen al had en zelfstandig in elkaar geknutseld had, nu tastbaar geworden in een nieuw productiestuk d.m.v. 3D printen. Ik ben er echt heel erg blij mee.

@MOVisser topkwaliteit Ronald, hulde! En Ger ook bedankt voor al je input en het continu testen en verbeteren, het is een juweeltje geworden!







Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #850 Gepost op: 22 april 2021, 15:13:55 »
Nou hengst ze erop, spuiten en rijden maar hoppa  (y).

Ik ben de laatste tijd met de frutsels aan de gang.
(volgende keer de tel. weer dwars leggen zie ik)








Ik bouw naoorlogs en toen is er het een en ander gewijzigd, zo is het kraantje bovenaan de rookkast waar de leiding heen loopt ooit verdwenen en omdat ik het gietstuk niet mooi vond heb ik deze ook maar weggelaten (bij de GM&S NS 6100 zat een mooier gietstuk bij dus daarom zit hij er daar bij mij daar wel op).
Van die 6100 waren een soort van deksels over en daar heb ik dat belvormig ding onder het machinistenhuis van gemaakt, deze is ergens in de jaren 50 ook verdwenen maar ik laat hem toch maar zitten.
Ook zijn er wat ophangringen bij de tanks onder de voetplaat weggehaald en is het leidingwerk daar wat aangepast door het laaghangende T-stuk (waar ook een leiding naar boven aan is gezet) tegen de bocht aan te zetten en het stukje wat daar tussen uit kwam even vierkant te drukken en er achter te zetten.
De leidingen aan de pomp zijn nog demontabel en ik dank dat ik dat zo laat, dat spuit wat makkelijker.
Ook heb ik van coupédeurkrukken en wat restjes messingplaat de smeerdingen onder aan de rookkast wat geïmiteerd.
Ook is een tankje onder het machinistenhuis wat niet in de kit zit gemaakt, helaas had ik geen pijp ø 6 dus dit is van rondgebogen plaat gemaakt, heel gedoe omdat het tankje ook door de helft moest.

De tender is iets verhoogd door bij de buitenste assen er nieuwzilver ø 0,45 staf in te solderen, deze staf gebruik ik ook voor de handrails die ik pas na het spuiten door de houders steek.
Ik heb daar trouwens wielen van ø12,5 in zitten, volgens mij zijn de wielen bij de kit ø12,0 zodat dat ook iets scheelt.
Je ziet ook de gleuf voor het kortkoppelmechaniekje.

Nu nog de lantaarnijzer en wie weet wat ik nog tegen kom.

Oh ja de stoomfluit was wat lomp dus die heb ik iets smaller gevijld/geschuurd en daarna de dikke gietleiding eraf geknipt, gaatje geboord en staf in gesoldeerd.

Stephan.




« Laatst bewerkt op: 22 april 2021, 15:20:45 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #851 Gepost op: 26 april 2021, 23:34:52 »
Verder niet zoveel nieuws hier, bij het doorlezen van de Waldorp (waar trouwens ook handige maattekeningen in staan) valt het gelijk op als je naar de 3900 en 6300 kijkt dat alles van witmetaal van de loc eigenlijk van de 6300 is.
En dus wijkt alles aan de witmetalen delen van de loc min of meer af en de keuze is dan wat accepteer je en wat pas je aan.

Seinijzers op de ketel gezet.





Weinert 8261 gebruikt, stukje platgedrukt (toen brak mijn tang) omgebogen en draadje aan gesoldeerd. Gaatjes geboord en ingestoken.
Dit kan later nog met low melt vastgezet worden, draadje is met normaal soldeer gedaan dus blijf zitten.
Ik heb het idee dat de seinijzers zo iets minder kwetsbaar zijn en ik heb de montageplaat wat nagemaakt of tenminste iets wat er op lijkt.

Ook de grepen op de bufferbalk van draad gebogen, alle geëtste grepen vond ik te lomp, en de rookkaststeunen gemaakt

Ga nu eerst de stroomafname van de wielen uitvogelen, heeft iemand daar goede ideeën over?

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2021, 23:36:53 door prutser »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #852 Gepost op: 27 april 2021, 23:13:07 »
Ga je de windleiplaten monteren? Dan zal het wel meevallen met die sluitseinijzers toch? Overigens zou ik voor de windleiplaten ook nog extra steunen op de rookkast maken t.b.v. de stevigheid. Hoe dan ook, mooi met al die details!

De stroomafname heb ik gemaakt door onder aan het frame 2 kleine stukjes printplaat te monteren en daar fosforbronzen stroomafnemers op te monteren. Die drukken aan de onderkant tegen de achterzijde van het wiel aan. Het is wel een hoop vouwwerk om de boel onzichtbaar en kortsluitingsvrij te monteren, maar het is gelukt. Desalniettemin zal er vast een handiger oplossing zijn.

Rijden deed het prima, slecht filmpje (digitaal was net in opkomst), maar het reed als een zonnetje:

https://youtu.be/pIPBR8O526w

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #853 Gepost op: 28 april 2021, 12:06:33 »
De windleiplaten hebben kleine beugeltjes die in de voetplaat vallen en lijm ik na het spuiten vast.

En nee er is volgens mij geen handiger oplossing voor de stroomafname, ik kwam op hetzelfde als jij uit alleen mijn strips zijn iets langer en aan beide kanten gemonteerd. Volgens mij gebruik jij het frame voor de andere pool maar ik vertrouw de stroom via de gesmeerde assen niet zo en ben ook bang voor beschadeging door vonkjes in de aslagering.

Stephan.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #854 Gepost op: 28 april 2021, 13:10:27 »
Vandaag is eindelijk ook mijn nieuwe setje cilinderblokken binnen gekomen. Wat een prachtige fijne kwaliteit en wat zijn ze mooi geworden. Na 10 jaar is het plan wat ik toen al had en zelfstandig in elkaar geknutseld had, nu tastbaar geworden in een nieuw productiestuk d.m.v. 3D printen. Ik ben er echt heel erg blij mee.

@MOVisser topkwaliteit Ronald, hulde! En Ger ook bedankt voor al je input en het continu testen en verbeteren, het is een juweeltje geworden!

Je kent me, hè... ::)  ;D
Met groet,

Ger.