Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 162824 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #705 Gepost op: 31 mei 2020, 23:52:27 »
Nieuwe poging. Vorm zit er m.i. beter in dan in de eerste. De rand bovenop is 0,7 mm, bij de eerste was deze 0,5 mm. Ik vind 'm op de foto wat dik, de 0,5 mm weer wat te dun.  :-\ Allicht dat ik tóch terug val op de 0,5 mm.



Aan de rechterzijde moet 'ie nog op lengte gemaakt worden. Daarna de rand doorzetten tot achter de waterkleppen. Die laatste ga ik wat dunner vijlen en het afschot wat minder stijl maken.

Rechter zijde ligt in losse onderdelen inmiddels ook klaar. Tot zover.
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2020, 10:21:11 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #706 Gepost op: 01 juni 2020, 07:28:28 »
Je kan altijd wat van die 0,7 mm af vijlen. Bijvijlen kan helaas nog steeds niet. Verder ziet het er puik uit

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #707 Gepost op: 01 juni 2020, 10:20:06 »
Dan raak ik de ronde vorm kwijt. Ga de andere kant met 0,5 mm doen. Kijken wat me het best bevalt.
Met groet,

Ger.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #708 Gepost op: 01 juni 2020, 10:27:02 »
Geweldig Ger! Al die verbeteringen maken het straks tot unieke en prachtige loc.
Wat betreft die bovenrand, ik zou een proefstukje maken en de groene lak erop spuiten. Meestal gaat het dan heel anders ogen en kan je beter bepalen wat het beste is.
Ik ben trouwens wel nieuwsgierig naar waar jij dat hele dunne 0,5m halfrond profiel vandaan hebt gehaald.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #709 Gepost op: 01 juni 2020, 10:32:15 »
Is 't niet gewoon rond?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #710 Gepost op: 01 juni 2020, 10:34:35 »
De rand bovenop is 0,7 mm, bij de eerste was deze 0,5 mm. Ik vind 'm op de foto wat dik, de 0,5 mm weer wat te dun.  :-\ Allicht dat ik tóch terug val op de 0,5 mm.

Dan neem je toch 0,6 mm?  8)

Grtz, Ton

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #711 Gepost op: 01 juni 2020, 10:35:48 »
Dan neem je toch 0,6 mm?  8)

Grtz, Ton
Ik dacht het vooral, maar wilde het niet zeggen

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #712 Gepost op: 01 juni 2020, 10:40:22 »
Ik vond je eerste poging mooier.
Artitec heeft het randje achterwege gelaten maar er zit wel een zwart biesje dus valt het niet echt op.

Stephan.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #713 Gepost op: 01 juni 2020, 10:47:45 »
Dan neem je toch 0,6 mm?  8)

Ik dacht het vooral, maar wilde het niet zeggen

Ik bedoelde het best wel serieus. Kijk hier maar.

Grtz, Ton

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #714 Gepost op: 01 juni 2020, 11:43:04 »
Gheghe, 0.6 mm, idd, wist niet dat die bestond...  ::) Het is overigens gewoon rond draad, hoor. De plaat is 0,4mm. Als ik het draad iets nasr buiten zet zal het optisch verschil maken. Het randje moet zwart, dus moet wel smoel hebben.

Artitec heeft 'm idd. weggelaten, maar ik vind het er wel bij horen. Gisteren even gekeken, masr de Att oogt ook erg groot en loopt te ver door, als ik 'm vergelijk met foto's.

Ga zo nog ff prutsen.  (y)
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #715 Gepost op: 01 juni 2020, 13:46:14 »
Geweldig Ger! Al die verbeteringen maken het straks tot unieke en prachtige loc.
Wat betreft die bovenrand, ik zou een proefstukje maken en de groene lak erop spuiten. Meestal gaat het dan heel anders ogen en kan je beter bepalen wat het beste is.
Ik ben trouwens wel nieuwsgierig naar waar jij dat hele dunne 0,5m halfrond profiel vandaan hebt gehaald.

Gr, Mathyn

Dank Mathyn! Dat probeer ik wel! Zoals inmiddels wel duidelijk is verschillen de manier van aanpakken van Tom en mij nogal. Ik probeer in grote lijnen de karakteristieke kenmerken van de loc in model te "vangen", zonder daarin proberen "door te schieten". En dat is niet lullig bedoeld. Het moet een goed lijkende machine worden, mét verbeteringen, maar zonder al te grote chirurgische ingrepen. Ik zal bijvoorbeeld de ketel zeker niet gaan doorzagen. Maar zaken zoals de dikkere spaken bij de krukpen in de wielen vind ik dan wél weer de moeite waard, omdat dit zelfs bij draaiende wielen gaat opvallen. Van het oorspronkelijke innerlijke van loc komt niets terug.

Hopelijk ontstaat zo een draadje waar iedereen het zijne kan afkijken en toepassen op zijn kit.

Goed, terug naar de klotsschotten.  De rechterzijde nog even snel in elkaar gebakken. De schotten zelf zijn identiek, ik heb twee plaatjes op elkaar gesoldeerd, in vorm gevijld en daarna weer los gehaald. Aan deze kant de rand met 0,5 mm gemaakt en deze zo ver als mogelijk aan de buitenkant van het messing schot geplaatst. Met behulp van de Fohrmann soldeertegel, de bijbehorende pennen en een kwak posterbuddy is dat snel en zonder veel gedoe makkelijk te realiseren. Het draad laat zich zo makkelijk positioneren en fixeren.

Ik vind het zo beter in proportie. Links dus "even" van de 0,5 mm rand voorzien. Maar da's voor morgen. Nu met grote treintjes buiten spelen.

Foto's:





Ik zie op de tweede foto trouwens dat ik in het midden nog een keer de vijl en het glasvezelpotlood onder de rand moet doorhalen. Daar zit nog wat teveel soldeer. Tijdsdruk...  :-\  De oversteek is hopelijk duidelijk genoeg te zien.

Wordt vervolgt.
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #716 Gepost op: 01 juni 2020, 14:12:42 »
Ik vind 't leuk, dus post er maar lekker op los

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #717 Gepost op: 16 juni 2020, 17:35:14 »
Zo,

Ik spring van hot naar her. Ik heb me in de tussentijd ook nog bezig gehouden met het sound gebeuren. Bij deze loc wil ik voor het eerst een Hall sensor gebruiken. Robbert-Jan hier op het forum heeft ze al vaker met succes toegepast. Alleen de magneten in de wielen met daarbij de hall sensor in een frameplaat gemonteerd vind ik lastig. Ook moet de as niet meer kunnen schuiven omdat anders de afstand tussen magneet en sensor te groot wordt. Ik moet het nog proberen, maar ik hoop dat met mijn oplossing we wel nog een pietsie heen en weer geschoven kan worden. De praktijk zal dat moeten uitwijzen.

Ik heb een takt-gever die net als een tandwiel op de as gaat gemaakt. Ik heb hier al jaren een Unimat1 draaibank staan, zo'n zwart rood ding waarmee van allerhande machines te bouwen zijn. Al járen niet meer gebruikt. Ik heb daar in de loop van de jaren wat spullen uit de ML-lijn bij gekocht en nu is het ding redelijk te gebruiken. Ook heb ik er een verdeelschijf bij. Hiermee is het redelijk nauwkeurig gaten boren op gelijke afstand. Dus gisteren maar eens aan het bouwen geslagen en vandaag de takt-gever gedraaid uit wat messing staf. Daarna de zaak weer omgebouwd om de gaatjes op elk een kwartier te boren. Ik moet zeggen: voor iemand die nooit metaalbewerken geleerd heeft ben ik tevreden met het resultaat. Youtube is voor "how to's" dan je beste vriend. Ook kwam een oude as uit een vorig project van pas. En mijn draadsnijset is ook weer eens uit de doos geweest. Veul werk, maar goed gevoel aan over gehouden.  (y)

Nu nog even wachten op de magneten, die zijn eind van de week binnen. De takt-gever komt op de 3e as, onder het mcn-huis. Daar valt 'ie niet op. De Hall sensor komt erboven te hangen. De magneetjes zijn cilindrisch, 1x1mm. Het gaatje waar ze inkomen mooi op 1,1mm geboord. Kunnen ze makkelijk erin en eruit. Eenmaal goed om gepositioneerd laat ik er een druppeltje secondelijm in lopen. Zit het goed vast.

Goed, fotosch:



Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #718 Gepost op: 11 juli 2020, 20:57:07 »
Goed: Volgende priegelklus. De Lantaarns. Komt uiteraard verlichting in. Ik ga er 4 in totaal plaatsen: drie op de loc en één op de tender. Niet geheel conform de werkelijkheid, maar dat moet kunnen.

Mogelijkheden:

* 2 pits frontsein
* 3 pits frontsein
* rangeersein

Voor het laatste seinbeeld is de lantaarn achter ook nodig. Aan de lantaarns moet wel wat gebeuren. Ik boor een gaatje zodat de lakdraden weggewerkt kunnen worden.



Ik maak de lantaarns meteen helemaal klaar, dus lak erop, de reflector met metalcoate aanzetten en de koperen lampring met verf aanzetten. Ook stans ik lampglazen.
Omdat ik zeer kleine leds gebruik stans ik ter ondersteuning ook voor de led een klein schijfje. Daar lijm ik de led op die ik vervolgens met schijf en al met kristal klear in het lamphuis vast zet. Daarna druk ik het lampglas is de nog natte koperverf. Zit deze meteen vast.

Uiteindelijk de diverse stadia:



Als vergelijk heb ik een led zoals door Artitec in de 3700 gebruikt is erbij gelegd. (met de zwarte draadjes) De mijne dus nog wat kleiner. Voordeel van de schijf achter de led is dat je ze mooi kunt centreren.
Links nog zonder led, led erin en rechts met lampglas.

De decoder is inmiddels op de Prüfstand ook helemaal voorzien van alle toeters en bellen en dus gereed voor inbouw. Nu verder met alle andere frustels. Zoals de overige wielen "vernegenendertighonderden" en de tandwielkast met adapter bouwen. Daarna weer verder met de tender.

Tot zover.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #719 Gepost op: 11 juli 2020, 21:19:06 »
En even een foto van een brandende lantaarn:



Niks mee, dacht ik zo!  (y)
Met groet,

Ger.