Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Lichtprintjes NS2400 door Jint Nijman
Vandaag om 16:57:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Zaagsel? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:17:16
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door grossraumwagen
Vandaag om 15:44:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 196768 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #285 Gepost op: 22 February 2013, 22:50:58 »
Tom,

Bedankt voor de link.

Volgens mij zijn het geen Markits wielen; de site van Markits toont geen wielen in die maat.

En de anti-slipbanden: Ik ga daarin mee met degenen die vinden dat banden op een bus horen en niet op een trein.  ;)

Grtz,
Ton

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #286 Gepost op: 22 February 2013, 23:12:56 »
Tom,

Het verschil zit 'm waarschijnlijk in de positie van het gat waar de crankpin in moet. Bij het wiel dat je frontaal ziet zit dat tussen de spaken. De 3300 had dat gat in het verlengde van een spaak. Kan niet zien of de andere variant  dit wel heeft. Kan ook zijn dat deze een sprong in de voorzijde van de wielband heeft.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #287 Gepost op: 22 February 2013, 23:18:24 »
Grrr  >:( Ik moet beter lezen. Inderdaad is de andere variant met groef. Rest van mijn bovenstaande betoog klopt wel.
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6037
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #288 Gepost op: 23 February 2013, 20:23:58 »
Ken me niet schelen dat die dingen om je drijfstang aan te bevestigen niet in de spaak zit, deze komen het beste overeen, dus 6 stuks besteld :D Best dure aangelegenheid, 30 eurootjes armer, maar een paar mooie wielen rijker... ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6037
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #289 Gepost op: 24 February 2013, 20:29:34 »
Zo, meten is weten. De huidige wielen zijn 19,6 millimeter met 14 spaken. Dat betekent dus dat ze te groot zijn en te weinig spaken hebben. Nu dus betere wielen met de juiste hoeveelheid spaken, helemaal goed.

Nu de messing buis eens opgemeten, de breedte is 20 mm en de wand is 1,5 mm dik. Dat betekent dat er nog 17 mm vrije ruimte overblijft. Wat zou betekenen dat de buis uitgehold moet worden naar 19 mm, wat dus ook betekent dat de wand maar 0,5 mm dik zal worden. Zijn er boren van 19 mm? En is een halve millimeter spelling aan beide kanten van het wiel ruimte genoeg?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #290 Gepost op: 25 February 2013, 07:11:25 »
Boren van 19mm zijn wel te vinden, maar ik ben bang dat je al gauw door die buis vreet met zo'n dikke boor. Je kunt veel beter iemand die een draaibank heeft eens lief aankijken. Een buis van binnen uitdraaien is een makkie voor iemad die met een draaibank overweg kan.

Met een kleine tot redelijk grote draaibank kun je makkelijk 20mm buis bewerken. Die van Karst ook, mits je niet een halve meter buis wilt bewerken.

mvg,
Rick

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #291 Gepost op: 25 February 2013, 08:28:29 »
Word wel krap hoor 0,4 mm speling

Is het niet beter koperenbuis 22 mm van buiten af te draaien?
Ik heb het niet opgemeten maar ik schat dat die inwendig 20,5 is

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6037
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #292 Gepost op: 25 February 2013, 09:07:18 »
Ha Jan, het liefst moeten de wielkasten zo klein mogelijk blijven, anders had ik de originele witmetalen wielkasten er wel op kunnen laten zitten. Voor de rest, tsja, als de wielen recht lopen (dus niet zwabberen) dan moet het net kunnen dacht ik zo... Maar goed, als het echt een probleem gaat geven... Ik zou het graag eerst eens in de praktijk uitproberen. Zou wel betekenen dat deze buis te klein is voor jouw wielen.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #293 Gepost op: 25 February 2013, 09:09:12 »
Tom,

Ik heb even mijn oude wielen opgemeten, maar volgens mij meet jij de wielen over de flenzen, toch? Je moet echter het loopvlak meten. Dan kom ik op 18 mm uit. De hoogte van de flens is namelijk een lelijke bedrieger: want volgens welke norm is die...?

Van de andere kant bedenk ik me net dat de medegedeelde diameter waarschijnlijk toch over het loopvlak gemeten is. Anyway, ik wilde het maar even onder je aandacht brengen.

Nog even uit de losse pols: ook rekening gehouden met geïsoleerde en ongeïsoleerde wielen? De spaken lijken namelijk van metaal. Of vergis ik me?

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #294 Gepost op: 25 February 2013, 11:18:22 »
Het op maat maken van de binnenzijde van een pijp van dergelijke diameter en wanddikte met een boor van rond de 20mm kan je vergeten, dat wordt een drama. De enige mogelijkheid is afdraaien van binnenzijde of buitenzijde.
Als je echter een wanddikte wilt hebben van 0,5mm zal je moeten beschikken over de goede maat spantangen omdat de gebruikelijke drieklauwen de boel te veel vervormen.

Groet,
Gerrit

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #295 Gepost op: 25 February 2013, 12:05:15 »
Ik volg de bouw van deze lok al vanaf het begin, en heb samen met Tom toen we nog jong en mooi waren  (y) voor deze lok nog het chassis in elkaar geknutseld. Soms zit het wel eens niet mee, ik heb zelf ook zo'n geval bij de hand, waarbij een klein ongelukje de complete planning van de bouw in de war schopt.  >:(

Ik vind dat het absoluut niet nodig is om het maken van de wielbakken tot showstopper te promoveren. Ik heb indertijd ook gezien hoe Karst van een stuk pijp een supermooie wielbak maakte, maar als jij goed kan metaal bewerken en kan draaien, dan kun je dat nu eenmaal op een andere manier doen als wij.

Volgens mij moet je de wielbakken gewoon zelf van messing proberen te maken. Maak er een paar extra en kies dan de mooiste uit: de eerste zal wel niet de mooiste worden, maar de 4e, 5e en 6e worden waarschijnlijk stukken beter dan de witmetalen. (y) Je werkt er precies genoeg voor, bedenk even een werkwijze hoe je het moet doen.  (y)

Ik heb even voor je in een paar messing kits gekeken hoe het daar zit, en in de Midland Railway 2F van Alan Gibson zit het zo:

De "halve maantjes" voor de zijkanten met de gewenste diameter en de stripjes messing die je eromheen moet solderen.

In de Craftsman kit van de L&Y Aspinall Class 28 ziet het er bijna hetzelfde uit:


alleen zijn hier de stripjes voorgevormd:


In de DVD Right Track 1 of 2 bouwt Tony Wright een 3F van Alan Gibson en dan zie je hoe hij op deze manier de wielbakken doet. Als hij het kan dan kan jij het ook hoor.
Die halve maantjes kun je uitzagen en de stripjes kun je waarschijnlijk kant en klaar kopen en op lengte maken, het gaat alleen om de juiste dikte, ik denk 0,3mm. Het stripje buig je in de juiste vorm, dan kijk je op de DVD van Right Track, en dan soldeer je ze er gewoon op. Misschien eerst nog een misbaksel proberen op een stukje scrap messing.

Nou ik hoor het wel, hopelijk helpt dit je een beetje.  ;)

Leen, die zelf ook verder moet met zijn J10.  :-[

P.S. De wielen zijn trouwens van Scalelink zelf. Het binnengedeelte met de spaken is van kunststof en je moet Romford/Markits assen en crankpins gebruiken om ze te monteren. Ik weet niet hoe nauwkeurig de kwartering van deze wielen is.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2014, 17:09:51 door guest7823 »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #296 Gepost op: 25 February 2013, 13:09:41 »
Ha, ok, als de spaken kunststof zijn is er geen enkele reden om kortsluiring via de wielen te vrezen.  ;D
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6037
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #297 Gepost op: 25 February 2013, 15:00:45 »
@ Leen

De kneep zit 'm in de messing verjonging. Daarom wilde ik het graag zo, maar ik begin min of meer door te krijgen dat het verhaal met die messing pijp niks gaat worden. De wielkasten zijn op deze manier natuurlijk nog makkelijker uit styreen te maken, maar zal eens kijken wat er te brouwen valt van messing. Tony doet het idd. ook op die dvd door het met zijn tang buigen van messing, maar dan komen er allemaal kleine knikjes in. Als ik het zo ga doen weet ik nu al dat ik me er groen en geel aan ga ergeren. Nu zag ik dat Karst ook van dit soort stripjes heeft gerold met een stuk hout of zoiets en die werden mooi rond. Misschien dat maar proberen.

Hoe dan ook, het wordt wel allemaal handwerk zo, niet zo strak als machinaal en ik blijf dan de oneffenheden zien (en me er aan storen), maar eens kijken wat ik kan doen om dat effect zo klein mogelijk te maken. Pfff, waar ben ik in vredesnaam aan begonnen...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #298 Gepost op: 25 February 2013, 15:32:27 »
Nooit met een tang !!  >:( >:( Krijg je nooit meer goed. Gewoon rollen tussen twee pijpen. Je rollt om de pijp met een diameter die nets iets minder is dan de gewenste. Je maakt dan dus een soort wals. ( Kun je overigens ook bij o.a. GMenS kopen ;) )


Oh ja...

Citaat van: Stoomboy
Ik heb indertijd ook gezien hoe Karst van een stuk pijp een supermooie wielbak maakte, maar als jij drs. metaalbewerken bent en alle rijbewijzen hebt voor een draaibank, dan werk je op een heel ander niveau dan het gewone klootjesvolk, kneusjes dus zoals wij.  ;D Maar ook hij zal ooit ergens begonnen zijn en heeft vast ook geleerd door te doen, door fouten te maken en altijd toch te blijven volharden.

Vind ik een minder leuke opmerking Leen...  :( :( Je diskalificeert hier nogal wat mensen mee...  Ten eerste ben ik ook maar een gewone vonkentrekker (Ing) maar wel 1 die het geluk had dat de praktijkleraar 'Werkplaats' ook een fervent Modelspoorbouwer was ( helaas is hij niet meer :'( ) En ten tweede dat bij de opleiding toen gewoon hoorde dat je leerde draaien, boren en frezen. Zowel op grote banken als de kleine. Een aantal jaren geleden heb ik me een micro bankje aangeschaft. En zo goed en zo kwaad het ging weer de 'draaivaardigheid' teruggekregen...  Overigens heb ik niet van die fraaie uitlijn- en kwarterings-jigs... doe dat gewoon op een glasplaat '1 : het oog' ;) ;)

En ja... als je niet ergens aan begint, kun je ook niet afmaken... :P

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #299 Gepost op: 25 February 2013, 15:51:31 »
We moeten na ontraxs maar eens wat koppen bij elkaar steken.
Het komt vast wel goed.
Een opmerking snap ik niet, geen kortsluit mogelijkheid bij kunstof spaken.
Als de wielbanden aanlopen trekken we toch vonken?