Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 184644 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #210 Gepost op: 26 oktober 2011, 23:16:46 »
Sja... draaien en frezen zijn toch dingen die zonder enige basis in het metaalbewerken niet 'even' te leren zijn. Gelukkig zijn er diverse goede clubs en genoeg literatuur... kijk bijvoorbeeld eens naar de Stoomgroep Holland, die hebben een goed maandblad met veel info. Daarnaast zijn er veel (vooral engelse) boeken over het hobbymatig metaalbewerken te verkrijgen, bezoek eens een stoombeurs en praat daar eens met mensen. Sowieso nuttig om nieuwe technieken te leren die hier zelden of nooit aan bod komen maar voor messingbouwers wel handig zijn.

Als laatste : vijlen hoeft zeker niet minder strak te zijn! Maar goed vijlen is een vak apart, wat slechts weinigen beheersen (ik helaas ook niet, speelde op de MTS al vals door het 'bankwerken' maar gewoon op de freesbank te doen ;D )
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #211 Gepost op: 26 oktober 2011, 23:20:37 »
volgens de Proxxon website zitten er geen freesjes en geen machineklem bij. Bedenk overigens dat je bij Proxxon automatisch ook aan freesjes vastzit met speciale maximale schachtmaat... 3.2mm maximaal.
Klopt, machineklem is er voor orde grootte 50 euro nog los bij aan te schaffen en heb je voor een aantal (niet alle) ook nodig. Er zitten standaard 6 verschillende spantangen bij, waarmee je wel bijna alle modelbouw boortjes en freesjes kunt inspannen. Ook is er gereedschap bijgeleverd om werkstukken op de kruistafel vast te zetten. Met de machineklem kun je nog iets meer vast zetten.

Ik heb ook liever HBM machines, maar daar heb ik het geld niet voor over, hoewel goedkoop ook duurkoop is.

Tom, ter geruststelling: ik heb geen enkele opleiding in metaalbewerking, maar JAB en anderen leren mij hier wel eens wat als ze mijn gestuntel zien ;) .

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2011, 01:20:06 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #212 Gepost op: 26 oktober 2011, 23:33:55 »
HBM X1 en X2 zijn relabeled machines van Sieg. Mogelijk dat je elders nog iets goedkoper uit kunt zijn als je goed zoekt...

Metaalbewerken valt wel zonder professionele achtergrond te leren, maar vereist forse investeringen in tijd en geld. Gebrek aan kennis leidt vaak tot foute keuzes bij aanschaf waardoor de kosten nog verder omhoog gaan. Reken er bovendien op dat de eerste paar werkstukken naar de schroothoop kunnen... evenals de eerste paar freesjes/boortjes/tappen/beitels ;D Juist bij de afmetingen van het hobbyspul ... tapje M2 is toch iets anders als een tap M24 ;)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #213 Gepost op: 27 oktober 2011, 00:38:17 »
goed vijlen is een vak apart, wat slechts weinigen beheersen (ik helaas ook niet, speelde op de MTS al vals door het 'bankwerken' maar gewoon op de freesbank te doen ;D )

laat me raden: de dobbelsteen ;D


maar vakmensen zeggen dat het ongeveer 4 jaar duurt voor je het onder de knie hebt.

Dat vind ik voor onze hobbydoeleinden wel heel overdreven, kijk zaken als binnen schroefdraad snijden e.d zal toch niet zo gauw voorkomen :D
en ook hier weer , goed gereedschap ist halve werk
gr jan

hier een link naar een demo video

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=nl&langpair=en%7Cnl&rurl=translate.google.nl&u=http://techtv.mit.edu/genres/24-how-to/videos/142-machine-shop-1&usg=ALkJrhhoGWOD-U_quDWNGC8twiEL-d27PA
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2011, 01:17:06 door roadster36 »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #214 Gepost op: 27 oktober 2011, 09:16:59 »
Jan die laatste zin... da's nu net de ellende met het assortiment dat de meeste hobbyisten tot hun beschikking hebben. Veel hobby spul is gewoon troep :-X

Als je eerst leert draaien op een Weiler of een Schaublin , met goede klauwplaat en/of spantang denk je niet eens na over rondloopnauwkeurigheden, dat zit gewoon goed. Idem met zaken als stabiliteit, haaksheid enzo. Als je dan later op een mindere machine moet werken herken je de problemen die optreden veel sneller.

Als je niet beter weet en een boterzacht gebakje koopt zoals bijvoorbeeld die C0 draaibank bij HBM, met een slecht setje HSS beitels, is de start meteen zo moeilijk dat de kans om toch binnen redelijke termijn tot acceptabele resultaten te komen vrij klein is. Als je dan ziet op Marktplaats ed hoeveel van die barrels er te koop staan...

En nee, dobbelsteen hebben we nooit gedaan. Wel een soort 3D puzzeltje, bestaande uit 3 plaatjes die horizontaal en vertikaal in elkaar moesten schuiven.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #215 Gepost op: 30 oktober 2011, 13:52:15 »
Even een vraag voor Ger (of ieder ander die het origineel van DJH heeft), op welke afstand zit het gat in de voetplaat om de ketel te bevestigen, gemeten vanaf de onderkant + voorkant van de voetplaat (dus zonder verjonging)?

Bij deze 2 foto's van de voortgang. Als eerste heb ik zoals ik verteld had de bovenkant aan de onderkant vastgetagd met een klein beetje soldeer:



Waarna ik het 1 en ander alvast heb gevijld. Het middengedeelte heb ik uitgesneden met een scherp mes, om het daarna licht na te bewerken met een vijl. Dat geeft vooralsnog het beste resultaat en het scheelt enorm veel vijlwerk.

Hierbij nog een foto van de onderkant, waar de verjonging inmiddels ook te zien is:



1 gaatje is inmiddels helemaal doorgeboord en dat voor is bevestiging aan de achterkant. Aan de voorkant moet die ook nog komen, vandaar ook mijn vraag. Wat betreft de verjonging, dat is in het echt maar een heel dun randje en hier in model nog te breed. Dat heb ik nog even expres zo gelaten, zodat ik nog wat kan prutsen en mocht het dan beschadigen, heb ik in ieder geval nog wat speelruimte om wat weg te vijlen. Daarnaast krijg ik het zoals je kan zien nog niet echt goed recht, dus er moet nog wat aandacht aan gegeven worden.

Wat ik inmiddels wel heb gemerkt met vijlen is dat als ik het supersecuur wil hebben, me dat een hoop tijd kost. Bij elke streek van de vijl haal ik het werkstuk er uit om te zien of het recht is (of ik moet het kunnen zien als hij in de bankschroef zit, dan laat ik hem natuurlijk zitten). Daarnaast vijl ik zo licht mogelijk, er af vijlen kan altijd, maar er aan vijlen lukt helaas niet. Al met al een secuur werkje zo uit de ongetrainde hand. Met 1 ding heb ik wel geluk, ik heb een timmermansoog, dus zie meteen of het recht of krom is (klopt tot nu toe altijd met alles) en dat geeft me in ieder geval enige houvast.

Nou, er wordt aardig aan gewerkt en ondanks dat ik het een rotklus vind, vind ik het net zo hard ook een leuke klus omdat ik iets zie verschijnen onder mijn handen vanuit 1 stuk metaal. Dat geeft me, ondanks de ruwe vorm, wel heel veel voldoening en daarom wil ik het ook niet verpesten. Ik ben op dit stukje meer trots dan de hele rest van de kit en ik heb de lat hoog liggen. Maar goed, soms ook wel veel te hoog, dat blijkt altijd achteraf weer. Nu is het doorzetten geblazen, maar de motivatie is er gelukkig ;D

Ondertussen:

Ben ik aan het kijken naar de tender. Zoals ik al eens eerder in een post heb aangegeven ben ik niet helemaal tevreden zoals DJH het bedacht heeft. Als ik de veerpakketten bekijk van de kit en deze vergelijk met het origineel, dan zijn ze veel te eh, laag en geeft het de tender net een andere look. Om het in mijn woorden te zeggen, bij de kit geeft het een meer klassieke/chique uitstraling, terwijl het in het echt leek alsof de tender te hoog op zijn poten stond (weet echt niet hoe ik het anders moet omschrijven).

Wat me ook opviel was dat het frame waar de assen in zitten in het echt wat dieper ligt dan bij de kit. Bij de kit zorgt dat ervoor dat ze bij DJH bedacht hebben dat ze de trapjes voor de verjonging solderen:


Bron: Marktplaats

Terwijl ze in het echt toch echt achter (of onder, weet ik veel ;D) de verjonging zaten:


Bron: Utrechts Archief

Als ik dat bij DJH ook doe, wat wel zou kunnen, dan zitten ze zowat tegen het frame aan. Doe ik het ervoor, dan vind ik het weer geen gezicht. Hmmm, dillema.

Als laatste zitten er ook dingen achterop de tender, zoals lantaarnhouders en het lijken ook wel trapjes (alhoewel ik daar nog niet over uit ben, aangezien ze er anders uit zien als de trapjes aan de zijkant), die moeten er in model nog op komen, maar eerst wil ik een duidelijkere foto van de achterkant zien te vinden.

Nou ja, weer lekker veel pimpwerk, andere veerpakketten indien mogelijk, de trapjes waarschijnlijk toch achter de verjonging en de achterkant een beetje opleuken met whatever er ook op zit ;D Ja, ook dit is weer een leuk project.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2014, 17:07:00 door guest7823 »
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #216 Gepost op: 30 oktober 2011, 14:53:48 »
kan het wachten tot vanavond laat?
sta op het punt weg te gaan
gr Jan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #217 Gepost op: 30 oktober 2011, 15:07:53 »
Heb geen haast ;D
Spoor 0 adept

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #218 Gepost op: 30 oktober 2011, 19:47:50 »
Bij de 5500 zit dit ook fout. De voorste trap steekt te ver naar buiten. Heeft waarschijnlijk met de uitslag van de bogie te maken. Waarom dat bij de 3300 is, geen idee.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #219 Gepost op: 02 november 2011, 21:35:06 »
Iemand anders die even voor me kan meten hoever het gaatje voor de bevestiging van de ketel vanaf de voorkant van de voetplaat zit?
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #220 Gepost op: 02 november 2011, 21:41:21 »
tender staat ook ruim 2 mm te laag.... :-X

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #221 Gepost op: 03 november 2011, 00:00:41 »
Op die foto bedoel je? Zag later dat hij niet op de rails stond ;D Is trouwens niet van mij dat ding...
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #222 Gepost op: 03 november 2011, 11:01:13 »
verrek, ja  ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #223 Gepost op: 06 november 2011, 11:20:02 »
In de herhaling:

Iemand anders die even voor me kan meten hoever het gaatje voor de bevestiging van de ketel vanaf de voorkant van de voetplaat zit? ;D
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #224 Gepost op: 09 november 2011, 16:47:16 »
17,5mm
gr jan