Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 21:08:16
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 20:45:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:53:30
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 19:30:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Lichtprintjes NS2400 door Casmir
Vandaag om 18:24:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 196909 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #630 Gepost op: 23 September 2014, 23:21:27 »
Superveel gefotografeerd vandaag:
































(Bron: Utrechts Archief)

Dat is in vogelvlucht hoe een nieuw front van het machinistenhuis bij mij tot stand komt. Elke keer is het kijken, meten, passen, nog een keer kijken, weer passen, nog een keer meten. Hoe de vlag ervoor hangt? Dit kost me een uur of 6 om zoiets uit een plaatje messing te maken. Het is niet het maken wat energie vreet, maar continu meten, foto's kijken, nog een keer passen, kijken hoe ik een afwijking kan herstellen tijdens het proces, zo nauwkeurig mogelijk werken, opnieuw meten, nog een keer passen, etc... Ik ben nu letterlijk gesloopt door dit kleine klusje, maar het resultaat is aan de foto's gelijk en dat is waar het mij om gaat. Nu nog even het buisje er in solderen (kwestie van een paar minuten) en dan is het frontje klaar. Ik zeg 3 maal is scheepsrecht!

P.S.

Laat je niet misleiden door de foto's, de boel is kaarsrecht, alleen lichtval en schaduwen vertekenen het beeld...
« Laatst bewerkt op: 23 September 2014, 23:27:33 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11622
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #631 Gepost op: 23 September 2014, 23:26:12 »
En dan ga ik nu heel flauw doen..... En zeggen dat de (schuif?)ramen in de wanden van het machinistenhuis veel te diep (lijken te) liggen en dat dat voor mijn gevoel nu benadrukt wordt door dat mooie dunne frontje dat je in de afgelopen zes uur gefabriceerd hebt...

Eelco
(die eigenlijk geen enkel recht van spreken heeft...  ;) )

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #632 Gepost op: 23 September 2014, 23:28:27 »
Oud nieuws Eelco :P Is een manier voor om dat recht te trekken, maar dat komt pas later een keer... :-* (die de dikke wanden eigenlijk wel fijn vind, want daardoor zitten de frontraampjes nu tenminste op de goede plek ;D)
« Laatst bewerkt op: 23 September 2014, 23:34:18 door Tomasso »
Spoor 0 adept

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #633 Gepost op: 23 September 2014, 23:30:08 »
Is Tom eindelijk weer over z'n "builders block" heen ga jij hem weer op de ons bekende ondersteunende manier moed in spreken  ::)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11622
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #634 Gepost op: 23 September 2014, 23:32:09 »
Het gaat vanzelf, kan ik niks aan doen. Maar ik word er voor behandeld  ;D

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #635 Gepost op: 23 September 2014, 23:38:43 »
Hè hè... mooi werk!
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #636 Gepost op: 23 September 2014, 23:42:22 »
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #637 Gepost op: 24 September 2014, 11:09:05 »
Tom: keurig  (y). En leuk dat je het zo hebt laten zien. De eerste foto was hevig schrikken: een enorme boor op een subtiel model. Maar ik zie dat je het hebt gebruikt als draaibank  ;)

Nu even over de schuiframen: Eelco heeft natuurlijk helemaal gelijk. Dat is de reden waarom ik die schuiframen bij mijn 3300 (die ook nog niet af is) eruit heb gevijld, want die liggen veel te diep. Daar komt gewoon een pas stukje transparant plastic in, met eventueel geëtste raamkozijnen er op, 0,1 à 0,2mm dik.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #638 Gepost op: 24 September 2014, 11:29:46 »
Mooi werk!
Zou het wat betreft die zijramen wellicht niet werken om los gemaakte houten schuifraampjes (bv. uit dun, gevernist cederhout) er gewoon voor te zetten, en doorzichtig plastic tussen het hout en het metaal?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #639 Gepost op: 24 September 2014, 13:11:45 »
Top werk Tom!

@Janw; Nee, die schuiframen steken dik naar binnen, zie het 7e plaatje (achteraanzicht). Dus ofwel zijwandjes vervangen door messing ( veel werk, sja) ofwel de achterzijde van die wandjes geheel vlakschuren, nieuwe raampjes fabrieken en inderdaad, in dat openvallende gat plaatsen.

Paul Bender zou als stoker op die kar z'n ene schouder er enorm aan openhalen  ;)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #640 Gepost op: 24 September 2014, 15:01:36 »
Heb je nog een dom nodig?Of ben je al iets tegengekomen?

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #641 Gepost op: 24 September 2014, 20:36:45 »
Hoi Tom,

Ik heb in de mijne gewoon van styreen de ramen aan de buitenkant opgevuld. Na het spuiten zie je daar helemaal niks van. Dan liggen de ramen meteen een stuk minder diep. Ik zou daar géén nieuwe zijwanden voor maken. Binnen in het mcnhuis  is toch alles zwart en door het overhangen van het dak zie nog veel minder. Als je dan ook nog een loc bemanning plaatst is het helemaal niet meer zichtbaar.

Houd er rekening mee dat door alles uit te wisselen door messing het gewicht flink afneemt. Heb je straks weer een loc die niks wil trekken. Veel gewicht kun niet kwijt in het ding! Als je naar Eurospoor komt kun je 'm zien, als je wilt.

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #642 Gepost op: 24 September 2014, 22:21:51 »
Mooi Tom,
scan je brilplaat ff in dat scheelt ons 6 uur meten ;D
of kopieer hem desnoods.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #643 Gepost op: 25 September 2014, 01:26:41 »
Cool Agojama , topspul  (y) :-*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #644 Gepost op: 27 September 2014, 23:26:08 »
Vandaag nog iets verder gegaan:



















Eerst het buisje er in gesoldeerd, daarna aan de achterkant afgevijld, dan is de boel meteen glad. Alvast onderdelen van de brilplaat voorvertind, zodat de witmetalen onderdelen er straks mooi tegenaan gesoldeerd kunnen worden. Daarna de ketel los op de voetplaat gezet, brilplaat (zoals dat ding schijnbaar heet) er tegenaan gezet, vast getagd aan 2 kanten en daarna de witmetalen onderdelen er weer afgehaald. De boel mooi laten vloeien en het resultaat was een mooie rechte brilplaat die keurig haaks op de voetplaat staat. Daarna ook nog de bufferplaat aan de voorkant er op gesoldeerd en toen voor de lol alvast wat dingetjes er op gezet.

Wat heb ik nog nodig om verder te gaan? Ik moet nu de juiste lampen hebben, dus niet die engelse dingen die bij de kit zitten. Daarnaast moeten het dus geen NS lampen zijn, maar juist die andere. Maykel Kastelijn al eens gemaild over HSM lantaarns, maar nooit een reactie gehad. Nog maar eens achteraan gaan.

Voor nu, eerst de trapjes onder de voetplaat solderen, dan de lockrikken er op aanbrengen en natuurlijk de lantaarns. De trapjes moeten nog afgevijld worden, die zijn wat te dik en hebben opstaande randjes aan de zijkanten, terwijl ze in het echt niet allemaal die opstaande randjes hadden. Tussen de achterste wielkasten moet ook nog een opstaande rand komen, bij de voorste wielkasten is die al aanwezig.

Nou, mocht ik niet verder kunnen met de loc, dan kan ik aan de tender verder. Daar zijn een aantal dingen die beter kunnen, zoals het frame waar de wielen in vallen. A) werkt het niet lekker met de wielen en B) er zit te weinig doorkijk door het veel te grove (en vooral veel te lage binnenframe. Dat moet beter kunnen. Verder nog wat details aanbrengen die niet in de kit zitten (trapjes aan de achterkant, lampijzers, etc).

Ook het frame van de loc moet nog voorzien worden van remwerk, zandstrooiers en hier en daar nog wat andere frutsels die ontbreken.

Anywayz, zodra de trapjes onder de loc zitten en de krikken er op gesoldeerd zijn ben ik weer terug bij waar ik op 8 mei 2010 was, alleen dan met een nieuwe voetplaat en nieuwe wielkasten ;D Valt best mee dus :P
Spoor 0 adept