Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 184855 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #600 Gepost op: 06 mei 2014, 22:56:11 »
Zit nog eens even te denken, dit is de laatste hickup m.b.t. het hele voetplaatverbouwings gebeuren. Nu dit klaar is kan ik verder met de standaard onderdelen. De laatste 2 wielkasten liggen klaar, nu is het een kwestie van bevestigen, front van het machinistenhuis op de voetplaat solderen en dan kan de rest er aan geplakt worden. Natuurlijk heeft het solderen nog wel even wat voeten in aarde, de vorige 4 wielkasten waren ook niet 1,2,3 op de mooiste manier vastgezet, daar kwam tenslotte nog heel wat bij kijken, maar alles ligt klaar. Fijn zeg, weer iets zelf gemaakt...
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #601 Gepost op: 07 mei 2014, 00:45:49 »
ziet er goed uit (y)
Welke diameter hebben de ruiten Tom?

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #602 Gepost op: 26 juni 2014, 22:57:44 »
Zo Jan, laat ik maar eens reageren :-) ik dacht 3,5 mm.

Maarrrrr, breaking news! De laatste wielkasten zitten er op (hèhè, werd tijd!) en het front van het machinistenhuis zit er ook op! Dat betekent; details aanbrengen! Cool zeg, alsof het er nooit van zou komen en nu is het zover...

Nu moet ik goed rekening houden met de volgorde, alle messing details moeten eerst en daarna pas de witmetalen onderdelen. Dat betekent trapjes, lockrikken, lampjes, en nog een paar dingetjes eerst aanbrengen en daarna pas de ketelsteun, ketel en andere witmetalen onderdelen.

Ook ben ik er uit, het wordt een HSM uitvoering met als enig extraatje de voorverwarmer. Zonder zoiets vind ik een loc toch altijd wat kaal aandoen.

Nu nog eens kijken hoe ik de details zo mooi mogelijk er op gesoldeerd krijg. Misschien maar eens testen met wat soldeerpasta en een brandertje...
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #603 Gepost op: 27 juni 2014, 07:17:40 »
lekker op tijd ;D
solderen met een brandertje gaat perfekt.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #604 Gepost op: 27 juni 2014, 08:33:34 »
Getriggerd door het woord "brandertje" wat voor soort brander/bout wordt hiervoor gebruikt.
Mijn vrouw kwam aanzetten met een micro autogeen brander set, is deze geschikt voor dit soort werk?
Mooi topic, ik ben nog niet zo ver maar je weet maar nooit

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #605 Gepost op: 27 juni 2014, 09:17:37 »
Met een brander moet je zeker ervoor zorgen dat er in de wijde omgeving geen witmetaal is. Dat is ongemerkt zo verdwenen met een brander in de buurt. Ik ben zelf een beetje van de brander af, omdat het eigenlijk altijd teveel warmte is. Soldeerbout kun je beter doseren. Het enige waar een brander zeer goed in is is messing u profielen op geëtste zijwanden van goederenwagons monteren.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #606 Gepost op: 27 juni 2014, 21:17:49 »
Hallo Tom,

Goed idee om met een brandertje te gaan werken.Zelf werk ik met een brandertje dat ik 20 jaar geleden op de Model Engineer Exhibition in Londen gekocht heb.Deze gebruikt Campinggaz (rode slang) en lucht uit een aquariumpomp (blauwe slang).
.Deze geeft een mooie smalle blauwe vlam.Het voordeel van de gasvoorziening uit een Campinggaz fles is dat hij lang brandt voordat het gas op is .Wanneer de slang mij in de weg zit gebruik ik ook wel een brandertje dat je overal ziet  :

Hiermee kom ik echter soms niet voldoende dichtbij vanwege het handvat/gastank.Ook is deze gasvoorraad vrij snel op.

Het voordeel van een brander is dat je het werkstuk goed kunt opstoken.Dat is vooral van belang bij grote werkstukken zoals bij spoor 0 voorkomt.Voorvertinnen doe ik wel met een bout.Om te voorkomen dat onderdelen die al vast zitten en vast moeten blijven zitten los raken pak ik in deze in met WC-papier of keukenrol die ik goed nat maak met water.Ook heb ik een bak met water in de buurt zodat ik wanneer er van alles los dreigt te raken het hele werkstuk in het water kan gooien.Als het werkstuk in één keer afkoelt zal er niets krom trekken.

Modellen zoals ik zelf maak (zie mijn RTM in 0m draadje) kan je eigenlijk niet met één soldeertechniek maken.Soms een bout en soms een vlam.Daarnaast is ook een weerstandssoldeerapparaat handig met name om kleine onderdeeltjes aan iets groots te solderen.Twee platen op elkaar lamineren gaat daarentegen met weerstandssolderen niet goed maar wel met een vlam.

Aangezien je zoals je in een ander draadje schreef nog 84 jaar te leven hebt (zelf kom ik daar niet meer aan) zou je ook nog een soldeerapparaat kunnen aanschaffen dat op ter plekke door elektrolyse verkregen  waterstof en zuurstof werkt : http://www.gereedschap-drijfhout.nl/a-37114420/hydromat/hydromat-aquaflame-500-75-l-h/ of natuurlijk een puntlasapparaat : http://www.gereedschap-drijfhout.nl/a-24587541/laser/puk-4-met-microscoop-setprijs-incl-argon-statiegeldfles-en-gratis-drukregelaar-sm04/  .Omdat ik meestal mijn vijltjes , zaagjes en tangetjes bij Drijfhout koop mocht ik ook eens met het puntlasapparaat in hun showroom werken.Je kan er inderdaad verbluffend mooi mee lassen.Wel erg duur maar in 84 jaar haal je dat er wel uit.


Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2014, 21:21:00 door JanHdH »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #607 Gepost op: 27 juni 2014, 21:47:10 »
Haha Jan,

Alleen is 3300 graden Celcius nu net weer teveel van het goede (3299 zou goed zijn ;D)

Ga de onderdeeltjes in ieder geval voorvertinnen, beetje vloeimiddel er bij en dan de boel aan elkaar, zo heb ik tenminste de minimale hoeveelheid tin en dat zal nabewerking schelen denk ik zo. Heb nog gedacht aan soldeerpasta, schijnt ook fijn te werken, maar goed, dit zou goed genoeg moeten zijn. Misschien morgenavond maar eens ff testen...
Spoor 0 adept

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #608 Gepost op: 27 juni 2014, 22:11:14 »
Hallo Tom,

De kunst is altijd om zo weinig mogelijk tin te gebruiken.Al het tin wel zo goed mogelijk uit te smeren met de elektrische bout.Dan de vlam erop en als het tin goed uitgevloeid is direct de vlam er af.Anders gaat het vaak mis omdat van alles los gaat zitten, het metaal trekt krom of gaat smelten etc.

Succes ermee!
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #609 Gepost op: 27 juni 2014, 22:35:42 »
@Jan / Tom/ Ivo..

even niet over het gereedschap, maar over het soldeertin.
Wat gebruiken jullie voor kwaliteit?

Ik "zweer" bij 145 graden Tin/Bismuth. Vloeit geweldig. Vele malen makkelijker dan Tin/Lood 60/40. Enig probleem is de verkrijgbaarheid en ik begin het eind van mijn voorraad te zien. Piet Peetoom heft wel pakjes, maar die zijn (bij mijn productie hoeveelheden) al snel op. Verder kan ik het in Nederland (Milieu?) echt niet vinden. Importeren van enkele kilotjes uit Engeland.... heel kostbaar.
Kortom...ik zoek of een alternatief of een Engelandganger

Drijfhout heeft zo te zien geen soldeer.
Een "Glas in Lood" atelier hier ter plaatse heeft ook al bij groothandels nagevraagd...noppes.

gr. FritsT
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2014, 22:38:41 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #610 Gepost op: 27 juni 2014, 22:47:59 »
ik vind 145 graden soldeer ook fijn.
Ooit bij Piet gekocht op een rolletje.
Wat nog mooier vloeit zijn de low melt staafjes van Piet.

Ik heb ook bovenstaande branders van Rekrow.
Te koop bij de action bij het keuken gerij onder de naam creme brule brander.
Kost 5,95 en je kunt die grote voet er afhalen zodat hij makkelijk te handelen is.
gr Jan
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2014, 10:18:53 door roadster36 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #611 Gepost op: 27 juni 2014, 22:58:16 »
Die staafjes (70 graden?) zijn in 0 ook zo op. Je kan wel zuinig en minimaal solderen, maar b.v. in mijn VAM wagen in 0 zitten toch al gauw twee zakje "Piet". Dat is helaas het nadeel van een grotere schaal, veel detailwerk en soms wat "plamuren" met soldeer.
Het is op voordat je het weet.




Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #612 Gepost op: 27 juni 2014, 23:01:44 »
veel detailwerk en soms wat "plamuren" met soldeer.

Waar ken ik dat toch van ;D
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #613 Gepost op: 27 juni 2014, 23:46:54 »
Frits,

Ik gebruik nog steeds gewoon ouderwets electronica soldeer. Een rol van een halve kilo met 1mm dik Sn60Pb40 harskernsoldeer, wat ik ook altijd gebruik voor het solderen van printjes. Is voor SMD minder geschikt maar gaat ook. En ik denk dat ik met deze rol nog heel veel modellen ga solderen. Het is geloof ik officieel niet meer toegestaan, maar in Delft kan ik er nog wel aankomen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #614 Gepost op: 29 juni 2014, 00:09:00 »
Frits,

Het grootste deel van het soldeerwerk doe ik met Resist-2 tin/zilver soldeer tegenwoordig van "Griffon" in Goes (vroeger van Chemische Fabriek Schiedam, die ook S-39 leverde).Dit koop ik meestal bij Gamma.Verder heb ik ook zo'n halve kilo rol 1mm dik Sn60Pb40 harskernsoldeer van Cookson staan.En verder natuurlijk voor de lagere smeltpunten (70,138 en 188 graden) soldeer van Carr's.Die zat vroeger aan Kingston Road in Zuid-Londen tegenover Home of '0' Gauge, de enige winkel die alleen spoor 0 had (inmiddels ermee gestopt).Omdat mijn zwager in Kingston woonde was het vrij eenvoudig daar even langs te gaan.Nu is het assortiment van Carr's overgenomen door C&L zie http://www.finescale.org.uk/index.php?route=product/category&path=446_453 en ga ik dus over 2 maanden even langs bij hun stand op de Gauge '0' Guild tentoonstelling in Telford waar zij ook altijd staan.

Vriendeljke groeten,
Jan den Haan