Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 184299 keer)

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #495 Gepost op: 03 oktober 2013, 17:56:50 »
Ze zeggen dat goed gereedschap het halve werk is maar dat betekent dat de hand van de meester minimaal de andere helft is.
Ik weet ook dat oefening baart kunst, Ik ben zo'n thuis klusser ook ooit begonnen is met niks en met schade en schande wijs is geworden. Als ik mijn werk tegenwoordig bekijk kan het zich aardig meten met mensen die dat dagelijks doen. Dus moet dat ook met modelbouw willen. Maar als je jouw werk op een schaal van 100 legt dan kom ik nog niet halverwege en ik weet ook niet of ik de tijd krijg of ik zover kom. Maar ik heb de laatste weken hier bouwkunsten hier op het forum voorbij zien komen echt mooi en al zou ik daar een stukje van kunnen ben ik daar al blij mee.
maar het blijft mooi om te zien wat mensen kunnen maken en ik blijf erbij dat het een erg mooi stukje werk van je is, ook het geluid klopt voor een groot gedeelte kwa snelheid enzo,  (y)

Het blijft echt mooi om dit soort dingen te lezen en te bekijken, zeker ook doorgaan met filmpjes maken en zo

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #496 Gepost op: 03 oktober 2013, 19:42:26 »
Zo, in een dag meer dan 2 pagina´s over deze mooi gemaakte lok. Naast Kniesoor ziet deze klinknagelteller nog iets, wat ik misschien al eens eerder heb gemeld: volgens mij had de schoorsteen wel een kroon, maar was deze gewoon zwart en niet van koper. Volgens mij had geen enkele HSM machine een koperen schoorsteenkroon. Dat hadden de NCS, SS en NBDS machines wel, maar de HSM volgens mij niet.

Verder is het natuurlijk een pracht lok om te zien, loopt hij ook nog eens voorbeeldig en puft en rookt deze naar hartelust  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #497 Gepost op: 03 oktober 2013, 19:44:54 »
Ach Ivo ,
Een beetje bling bling is ook mooi ;D
Maar dat is info waar ik eigenlijk nog nooit op gelet heb.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2013, 19:46:34 door roadster36 »

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #498 Gepost op: 05 oktober 2013, 10:29:00 »
Zo! Kijk, luister en huiver!

NS 3314 met geluid!

Grt,

Ger

Wellicht een beetje aan de late kant, maar bij deze toch nog maar even geschreven: prachtige loc weer Ger! Hier word ik blij van... :)
Schitterende aanwinst en het levende bewijs dat van een oude kit een 'modern' model kan worden gemaakt.
Gefeliciteerd ermee; hopelijk kan ik 'm binnenkort eens live aanschouwen bij een of andere beurs?

Groetjes,

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #499 Gepost op: 07 oktober 2013, 11:28:25 »
Hoi Hans,

Ook hier een wat vertraagde reactie. Dank je. De eerst volgende tentoonstelling in NL is Goes. Als je je nieuwsgierigheid écht niet kunt bedwingen en je hebt er een paar kilometer voor over: München, van 1-3 november a.s.  ;D Wachtwoord is Benelux 3300. Levert je een bak koffie op...

@  Ivo: Echt niet??? Gatver. Nouja, die koperen kroon laat ik toch maar zitten, voorlopig. Ga er eerst nog maar eens een uur of wat naar staren. Als het me gaat irriteren is 'ie nog snel genoeg zwart gemaakt... ;)

Grt,

Ger
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2013, 11:31:16 door Gerke »
Met groet,

Ger.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #500 Gepost op: 07 oktober 2013, 11:37:05 »
Zo, die 3300 is prachtig gelukt!!!! En dan nog wel met geluid :o :o :o (y) (y) (y)

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #501 Gepost op: 07 oktober 2013, 21:29:06 »
De eerst volgende tentoonstelling in NL is Goes. Als je je nieuwsgierigheid écht niet kunt bedwingen en je hebt er een paar kilometer voor over: München, van 1-3 november a.s.  ;D Wachtwoord is Benelux 3300. Levert je een bak koffie op...

Nouou...München...dan hou ik m'n nieuwsgierigheid nog wel even bij me! Goes klinkt een stuk beter!   ;)  En dat wachtwoord onthoud ik wel!  ;D

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #502 Gepost op: 07 oktober 2013, 21:41:50 »
Ook hier een wat vertraagde reactie. Dank je. De eerst volgende tentoonstelling in NL is Goes. Als je je nieuwsgierigheid écht niet kunt bedwingen en je hebt er een paar kilometer voor over: München, van 1-3 november a.s.  ;D Wachtwoord is Benelux 3300. Levert je een bak koffie op...

Mooi, eerste koffie is binnen, houd ik je aan! ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #503 Gepost op: 07 oktober 2013, 22:51:53 »
Hé, hé: dat wachtwoord is alleen voor mij, hè!  ;D
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #504 Gepost op: 07 oktober 2013, 22:58:45 »
Gerke, hij is werkelijk prachtig. Een genot om naar te kijken. Vraag: wat voor groen zit erop? Is dat het jaren '20-locomotievengroen? Op MK's site lees ik dat je daarvoor RAL 6010 kunt gebruiken. Is dat toevallig wat jij hebt gedaan?

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #505 Gepost op: 07 oktober 2013, 23:11:25 »
Yep, ik verwacht dan een nickname. Die verifiëren we dan gelijk online, hehe  ;)  ;D Wel wil ik je erop wijzen dat het een goed Limburgs gebruik is dat diegene die uitgenodigd is gebak meeneemt. Maar dat sluiten we tegen die tijd nog wel even kort! We zijn met z'n vieren, snap je?  ;D ;D
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #506 Gepost op: 07 oktober 2013, 23:26:31 »
Zooooo, sinds Ger me de loef afgestoken heeft met al dat mooi's gebeurt er hier af en toe ook weer eens wat (da's best veel voor mijn doen :D). Ik moest nog 20 gaatjes boren voor mijn klinknageltjes van 0,3 mm, echter, ik had er geen geschikt gereedschap voor. Frees aangeschaft, maar niet de goede spantangen om kleiner dan 1 mm in te spannen. Topic geopend en daar gelukkig allerlei fantastische tips gekregen! Het vervelende van die tips was helaas dat ik dan weer moest gaan wachten totdat de nieuw bestelde onderdelen in huis zouden zijn. Kenners weten inmiddels dat ik zeer veel geduld heb (zie het onderwerp van dit topic en de startdatum) maar als ik geduld moet hebben, dan heb ik het juist weer niet. Zo ook vandaag, ik wil gewoon die freaking 20 gaatjes boren! Nou ja, dan maar iets verzinnen. Had wel eens gelezen dat iemand (volgens mij Ivo) een plakbandje om de schacht van het boortje deed zodat het ding wel zou passen. 'T is ff gepiel met zo'n minuscuul boortje en zo'n enorm stukje plakband, maar het is gelukt. Ding zo goed en zo kwaad als het ging opgespannen in mijn pinvice en boren maar! Ben nu na een hele avond boren 6 gaatjes rijker (nou ja, mijn werkstuk dan) en 2 boortjes armer. Op naar de 20! En dan zien we later wel weer hoe het makkelijker en beter kan. Weer een stukje opgeschoten...


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #507 Gepost op: 08 oktober 2013, 00:04:01 »
Juistem, genoeg gelöld, nu weer an die Arbeit. Goed bezig. Ik hoop dat je genoeg van die 0,3 krengen hebt!
Met groet,

Ger.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #508 Gepost op: 08 oktober 2013, 10:01:59 »
(af)Plakband is een truc uit de oude doos, doe ik(en anderen) al jaren. Met zulke kleine boortjes moet je niks proberen te forceren, gewoon met een lichte druk en met het boortje zo ver mogelijk in de pin vice gespannen. Een beetje (snij)olie op het boortje kan ook nog eens helpen. Het is gewoon een kwestie van gevoel om gaatjes te boren zonder al te veel breuken. Ik gebruik hetzelfde boortje al een half jaar, maar ik breek ze ook nog met enige regelmaat. Soms krijg je een die raar is geslepen en dan zit je een eeuwigheid te boren, en soms heb je een die door het materiaal vliegt.

mvg,
Rick

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #509 Gepost op: 13 oktober 2013, 21:45:36 »
Vandaag nog eens zitten prutsen, wilde al een tijdje een paar nokjes aan de onderkant van de voetplaat zodat deze altijd kaarsrecht op het frame zou komen (mocht de kap met voetplaat er eens af en op moeten). Ook voor het bouwen is dit enorm fijn, zo hoef ik de voetplaat niet altijd eerst recht te positioneren voordat ik weer eens wat kan nakijken of opmeten. Alleen, het nokje wat achter op de voetplaat moest komen zat op een zeer onhandige plek. Na wat meten en uittekenen aan de onderkant van de voetplaat, een klein stukje op maat gemaakt messing profiel gesoldeerd op de juiste plek. Viel eerlijk gezegd nog niet mee, het dingetje verschoof bij de lichtste aanraking. Uiteindelijk het nokje toch op de goede plek gekregen en het ding zit perfect! De voetplaat klik ik nu als het ware op het frame en het zit altijd meteen goed. Het scheelt zo'n hoop gedoe elke keer, waarom heb ik dat niet gewoon eerder gedaan? ;D

Dan ander nieuws, de eerste (bovenste) rij gaatjes is geboord in de zijsteunen (opstaande rand) van de voetplaat. 1 probleem, boortjes blijken geen 0,3 mm dik te zijn, maar 0,2 mm. Nu dus ergens 0,3 mm boortjes vandaan halen, want anders passen de klinknageltjes nog niet. De onderste rij gaatjes moet ook nog gebeuren, die boor ik gewoon eerst voor in 0,2 mm en als die boortjes van 0,3 mm er zijn maak ik ze wel wat groter. Is wel een aardig klusje om dat goed en secuur te doen in messing van een millimeter dik en die boortjes zijn écht klein, maar goed, het gaat om de details hè :D Nou, bijna klaar dus!


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2013, 21:51:36 door Tomasso »
Spoor 0 adept