Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Lars Smelter
Vandaag
om 13:26:41
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Pauldg
Vandaag
om 13:22:39
Gewoon wat busfoto's
door
GerardvV
Vandaag
om 13:21:00
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
Mark D.
Vandaag
om 13:16:26
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
martijn v m
Vandaag
om 13:03:59
Minibaan Visserskaai H0
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:52:42
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Edwin2121992
Vandaag
om 12:37:57
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:35:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 12:31:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september
door
tothebeach
Vandaag
om 12:29:57
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27)
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 11:34:41
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
cor_b
Vandaag
om 11:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal.
door
MOVisser
Vandaag
om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Duikeend
Vandaag
om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27)
door
Duikeend
Vandaag
om 10:48:14
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
odaoda
Vandaag
om 10:45:11
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 10:08:28
Leubachtalbahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:08:16
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 10:02:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:45:00
Een insulfrog polariseren.
door
Albert de Heer
Vandaag
om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
door
Wim1969
Vandaag
om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
janw
Vandaag
om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen
door
Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025
door
Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi.
door
Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module
door
Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Interessegroepen (IG's)
|
Bruggen-IG: Brug van karton: Culemborg (I)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omlaag
Auteur
Topic: Bruggen-IG: Brug van karton: Culemborg (I) (gelezen 58740 keer)
janw
Offline
Berichten: 2220
Bruggen-IG:
Bruggen-IG: Brug van karton: Culemborg (I)
«
Gepost op:
05 February 2010, 00:50:04 »
De afgelopen tijd is hier, terecht, wat meer over bouwen in karton ter sprake gekomen, zelfs ook over een brug (zie bv.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,24853.0.html
en
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25470.0.html
).
Ik werk zelf graag met karton, onder meer voor rijtuigen. Een tijdje geleden heb ik in karton een model gebouwd van de oude hoofdoverspanning over de Lek bij Culemborg (uit 1863-68), in de lijn Utrecht-Den Bosch. Dit model is ook vertoond in Rail Magazine 258 uit oktober 2008. Hier wil ik nu wat meer laten zien over de bouw van dit model. De brug zelf is 180 cm lang, met de pijler en landhoofd erbij twee meter.
Briefkaart uit het begin van de 20e eeuw
Het (bijna) voltooide model, 2007
Om redenen die je nooit helemaal precies kan uitleggen vond ik, als jeugdig treinreiziger op de lijn Eindhoven-Utrecht, de 19e-eeuwse brug bij Culemborg altijd iets bijzonders. Iets in de samenwerking tussen het net-niet regelmatige ritme van het voorbijflitsende ijzerwerk en het rivierenlandschap ter plekke. Toen de brug in 1982 werd vervangen vond ik dat natuurlijk niets --en was ik niet de enige, getuige het aantal publicaties over de brug uit die jaren, alsmede het monument dat voor de oude brug en zijn bouwers werd opgericht.
Enige jaren later werd ik nieuwsgierig of het mogelijk zou zijn om in simpel karton een 'werkend' schaalmodel van deze brug te bouwen. Na een enthousiast begin stond het prille model model vervolgens 18 jaren op een kast.
Vanaf herfst 2006 heb ik het project weer opgevat en voltooid.
Het basisprincipe van het model is de 'veredeling' van karton door lijm en/of verf. Karton dat lijm en/of verf opneemt, zoals ik hier niet hoef te vertellen, blijkt na droging daarvan ongeveer even hard en stevig te zijn als kunststof. Bij dit model was het de vraag of, als we de originele constructie zo ver mogelijk zouden nabouwen, het bewerkte karton een voldoende sterke dragende constructie zou opleveren. Daarbij werkt in ons voordeel dat een modeltrein door de schaalverkleining relatief (zeer) licht uitvalt: van een trein schaal 1:87 is het gewicht in theorie 1:87 tot de macht 3 van het origineel (afgezien nog van het effect van het materiaalverschil). Dit was een reden te meer om de gok te durven wagen dat de uiteindelijke brug een modeltrein zonder doorbuigen zou kunnen dragen (ondanks zijn lengte van 1,8 meter). Deze verwachting is ook meer dan uitgekomen. Precieze sterkteproeven heb ik niet gedaan, maar de brug is een onwrikbaar geheel geworden.
Voor karton als materiaal pleit verder dat het snel en gemakkelijk te bewerken is en uitermate goedkoop.
Als ruggegraat van het model beschouwen we de 43 verticale portalen; de afmetingen hiervan kunnen door het combineren van verschillende tekeningen uit Koolhof gemakkelijk achterhaald worden. Van stevig karton wordt een mal gemaakt die alle maten van de portalen vastlegt behalve de hoogte: zo worden alle portalen, afgezien van de hoogte, precies gelijk. De brug is symmetrisch: portaal 1-21 en 23-43 vormen 21 paren van oplopende grootte, portaal 22 is de middelste en grootste. De drie eindportalen aan beide kanten staan vlak bij elkaar en zijn met extra vakwerkverbinden tot één eindstuk samengevoegd. Deze worden hier verder als een geheel behandeld en samen als portaal 1 aangeduid. De brug bestaat in deze telling dus uit portaal 1-19 A van oplopende grootte, middenportaal 20 en vervolgens 19-1 B van aflopende grootte. Er zijn twee typen portalen: de nummers 1-7 met één bovenvak, en de no's 8-20 met een gedeeld bovenvak (met een tweede horizontale tussenbalk en dus twee kruisverbindingen.
Dan het bouwen zelf. De algemene werkwijze is als volgt: eerst achterhaalde ik uit het boek van Koolhof en door heel veel kijken naar de foto's hoe de brug precies in elkaar zat. Daarna maakte ik van karton een mal van de basisvorm van de portalen, en op papier een zijaanzicht van de halve brug op ware modelgrootte. Deze twee dienden als basis voor het maken van de portalen. Vervolgens worden alle portalen gemaakt en geschilderd.
Daarna worden ze in een soort 'steiger' met de diagonalen, de onder- en bovenranden, en de andere verbindingen samengebouwd tot brug. Vanaf beide uiteinden werkte ik naar het midden, want de brug is symmetrisch. Steeds eerst één paar portalen erbij, dan de diagonale verbindingen een stap verder aanbrengen (binnen- en buitenzijde).
Zo groeien beide helften naar elkaar toe.
Bovenaanzicht nog zonder bovenrand:
bovenrand wordt gelijmd:
onderrand:
details:
Door de beide verticalen van elke portaal (de linker en rechter 'paal') lopen nog 2 boogvormige kanaalijzers door de hele brug heen (in flauwere bogen dan de bovenrand, op 2 hoogtes - zie de foto's en tekeningen). Deze zijn ook weer dubbel uitgevoerd, dus steeds 4 evenwijdige, onder en boven, maakt samen 8. Deze worden gemaakt van notenhout 1 x1 mm.
Later meer.
«
Laatst bewerkt op: 26 November 2022, 08:59:25 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker
»
Gelogd
R Fongers
Heb je al gelachuhh
Offline
Berichten: 486
Mooi Man
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #1 Gepost op:
05 February 2010, 00:54:59 »
Wauwww,
Ziet er heel erg goed uit.
Grtzz Rob
Gelogd
Grtzz Rob
------------
N <- IB II + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN - Tijdperk VI>
hspoor
Offline
Berichten: 55
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #2 Gepost op:
05 February 2010, 07:35:10 »
Wauww Jan, dat ziet er geweldig uit.
Hoe maak je L en H profielen van karton?
'Zet' je bij een L-profiel het papier om of plak je het tegen elkaar?
Vriendelijke groet,
Kees
Gelogd
Besselspoor
Offline
Berichten: 5365
Team Mitropa - OHMB
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #3 Gepost op:
05 February 2010, 09:28:48 »
Wat een prachtig vakwerk! Deze brug is heel herkenbaar, in bijna elk boek over spoorgeschiedenis in Nederland wordt hij wel genoemd of afgebeeld. Heel bijzonder om hem in karton te bouwen. Zijn de kruisverbindingen in de portalen ook karton of zijn dat styreenstripjes?
Groet, Bessel
Gelogd
RETROBAHN A.G.
Hasenwald
Offline
Berichten: 933
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #4 Gepost op:
05 February 2010, 09:32:56 »
Hallo Jan,
Doe er voor mij ook maar één
Groet, Enrico
Gelogd
Groet, Enrico
Hasenwald | Epoche III-IV-V | H0 Roco-Line 2.1 | BMD16N-SD | Digikeijs 4018 | IB II | Power 4 | KeerPlus3 | iTrain Plus
janw
Offline
Berichten: 2220
Bruggen-IG:
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #5 Gepost op:
05 February 2010, 10:10:45 »
Profielen heb ik gemaakt door ofwel wit 0,5 mm karton op de kopse kant van 1mm grijs karton te plakken; ofwel (voor de windkruisen in de portalen en aan de onder- en bovenrand) 1x1mm modelbouwhout op 0,5 mm karton te lijmen; of wel (in sommige gevallen) een strookje 0,5mm karton in de lengte in te ritsen en om te vouwen. Dat laatste dus veel minder vaak.
De lijm was gewone witte knutsellijm (die lijkt op houtlijm, maar iets sneller droogt). Die wordt door karton en hout opgezogen en hardt dan uit: gevolg is dat de verbinding sterker is dan het karton zelf. Deze lijm krimpt bij het drogen, terwijl het karton, terwijl de lijm nat is, door het vocht iets uitzet. Beide effecten heffen elkaar uiteindelijk ongeveer op, maar je moet er wel rekening mee houden. Je kunt er gebruik van maken doordat je op deze manier bv. naden zichzelf kunt laten dichttrekken.
«
Laatst bewerkt op: 05 February 2010, 10:36:18 door janw
»
Gelogd
basdouma
Offline
Berichten: 991
Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #6 Gepost op:
05 February 2010, 10:43:18 »
Leuk dat je het ook hier post Jan
Ik heb het artikel in de RM met heel veel belangstelling gelezen
Respect voor jouw bouw kunsten
Gelogd
Modelspoorder in winterslaap
Overlast
Offline
Berichten: 2522
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #7 Gepost op:
05 February 2010, 11:21:35 »
Ziet er echt geweldig uit!
Wat een werk om te maken!
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #8 Gepost op:
05 February 2010, 11:23:15 »
dit ding blijft zo gaaf he...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #9 Gepost op:
05 February 2010, 11:24:31 »
Jan,
Super gedaan ! Echt waar!
Gr. Remco.
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Online
Berichten: 2879
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #10 Gepost op:
05 February 2010, 11:48:10 »
Jan, erg mooi gemaakt
, ik zie ge rest ook graag komen
, groetjes Michiel
Gelogd
"
Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe
"
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1643
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #11 Gepost op:
05 February 2010, 13:09:28 »
Knap staaltje van modelbouw kunst !!
Petje af hiervoor !
Peter
Gelogd
Petdig1
henk
Offline
Berichten: 22560
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #12 Gepost op:
05 February 2010, 13:22:54 »
Citaat van: janw op 05 February 2010, 00:50:04
De foto's van het model zijn heel overtuigend.
Er is een foto van de bouw van de brug die er ongeveer precies zo uit ziet.
«
Laatst bewerkt op: 12 November 2022, 13:59:16 door Duikeend. Reden: citaat aangepast omdat ook het origineel aangepast is.
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5381
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #13 Gepost op:
05 February 2010, 13:27:21 »
WOUW!!!!!!!!!!!
Wat een ongelooflijk mooi bouwwerk zeg! Echt schitterend gewoon!
Ben heel benieuwd naar het vervolg van je verslag Jan!
Kun je misschien ook nog wat nadere uitleg geven hoe je zo'n staander hebt opgebouwd?
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
KNed
Offline
Berichten: 3377
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #14 Gepost op:
05 February 2010, 14:02:17 »
Prachtig!!
Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van:
NL in Model
|
modelspooradressen
|
Marklin dipswitch[/u
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Interessegroepen (IG's)
|
Bruggen-IG: Brug van karton: Culemborg (I)