Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schrootplaats
door
ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais
door
Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West
door
wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen
door
defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Interessegroepen (IG's)
|
Bruggen-IG: Brug van karton: Culemborg (I)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omlaag
Auteur
Topic: Bruggen-IG: Brug van karton: Culemborg (I) (gelezen 55596 keer)
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Bruggen-IG: Brug van karton: Culemborg (I)
«
Gepost op:
05 februari 2010, 00:50:04 »
De afgelopen tijd is hier, terecht, wat meer over bouwen in karton ter sprake gekomen, zelfs ook over een brug (zie bv.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,24853.0.html
en
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25470.0.html
).
Ik werk zelf graag met karton, onder meer voor rijtuigen. Een tijdje geleden heb ik in karton een model gebouwd van de oude hoofdoverspanning over de Lek bij Culemborg (uit 1863-68), in de lijn Utrecht-Den Bosch. Dit model is ook vertoond in Rail Magazine 258 uit oktober 2008. Hier wil ik nu wat meer laten zien over de bouw van dit model. De brug zelf is 180 cm lang, met de pijler en landhoofd erbij twee meter.
Briefkaart uit het begin van de 20e eeuw
Het (bijna) voltooide model, 2007
Om redenen die je nooit helemaal precies kan uitleggen vond ik, als jeugdig treinreiziger op de lijn Eindhoven-Utrecht, de 19e-eeuwse brug bij Culemborg altijd iets bijzonders. Iets in de samenwerking tussen het net-niet regelmatige ritme van het voorbijflitsende ijzerwerk en het rivierenlandschap ter plekke. Toen de brug in 1982 werd vervangen vond ik dat natuurlijk niets --en was ik niet de enige, getuige het aantal publicaties over de brug uit die jaren, alsmede het monument dat voor de oude brug en zijn bouwers werd opgericht.
Enige jaren later werd ik nieuwsgierig of het mogelijk zou zijn om in simpel karton een 'werkend' schaalmodel van deze brug te bouwen. Na een enthousiast begin stond het prille model model vervolgens 18 jaren op een kast.
Vanaf herfst 2006 heb ik het project weer opgevat en voltooid.
Het basisprincipe van het model is de 'veredeling' van karton door lijm en/of verf. Karton dat lijm en/of verf opneemt, zoals ik hier niet hoef te vertellen, blijkt na droging daarvan ongeveer even hard en stevig te zijn als kunststof. Bij dit model was het de vraag of, als we de originele constructie zo ver mogelijk zouden nabouwen, het bewerkte karton een voldoende sterke dragende constructie zou opleveren. Daarbij werkt in ons voordeel dat een modeltrein door de schaalverkleining relatief (zeer) licht uitvalt: van een trein schaal 1:87 is het gewicht in theorie 1:87 tot de macht 3 van het origineel (afgezien nog van het effect van het materiaalverschil). Dit was een reden te meer om de gok te durven wagen dat de uiteindelijke brug een modeltrein zonder doorbuigen zou kunnen dragen (ondanks zijn lengte van 1,8 meter). Deze verwachting is ook meer dan uitgekomen. Precieze sterkteproeven heb ik niet gedaan, maar de brug is een onwrikbaar geheel geworden.
Voor karton als materiaal pleit verder dat het snel en gemakkelijk te bewerken is en uitermate goedkoop.
Als ruggegraat van het model beschouwen we de 43 verticale portalen; de afmetingen hiervan kunnen door het combineren van verschillende tekeningen uit Koolhof gemakkelijk achterhaald worden. Van stevig karton wordt een mal gemaakt die alle maten van de portalen vastlegt behalve de hoogte: zo worden alle portalen, afgezien van de hoogte, precies gelijk. De brug is symmetrisch: portaal 1-21 en 23-43 vormen 21 paren van oplopende grootte, portaal 22 is de middelste en grootste. De drie eindportalen aan beide kanten staan vlak bij elkaar en zijn met extra vakwerkverbinden tot één eindstuk samengevoegd. Deze worden hier verder als een geheel behandeld en samen als portaal 1 aangeduid. De brug bestaat in deze telling dus uit portaal 1-19 A van oplopende grootte, middenportaal 20 en vervolgens 19-1 B van aflopende grootte. Er zijn twee typen portalen: de nummers 1-7 met één bovenvak, en de no's 8-20 met een gedeeld bovenvak (met een tweede horizontale tussenbalk en dus twee kruisverbindingen.
Dan het bouwen zelf. De algemene werkwijze is als volgt: eerst achterhaalde ik uit het boek van Koolhof en door heel veel kijken naar de foto's hoe de brug precies in elkaar zat. Daarna maakte ik van karton een mal van de basisvorm van de portalen, en op papier een zijaanzicht van de halve brug op ware modelgrootte. Deze twee dienden als basis voor het maken van de portalen. Vervolgens worden alle portalen gemaakt en geschilderd.
Daarna worden ze in een soort 'steiger' met de diagonalen, de onder- en bovenranden, en de andere verbindingen samengebouwd tot brug. Vanaf beide uiteinden werkte ik naar het midden, want de brug is symmetrisch. Steeds eerst één paar portalen erbij, dan de diagonale verbindingen een stap verder aanbrengen (binnen- en buitenzijde).
Zo groeien beide helften naar elkaar toe.
Bovenaanzicht nog zonder bovenrand:
bovenrand wordt gelijmd:
onderrand:
details:
Door de beide verticalen van elke portaal (de linker en rechter 'paal') lopen nog 2 boogvormige kanaalijzers door de hele brug heen (in flauwere bogen dan de bovenrand, op 2 hoogtes - zie de foto's en tekeningen). Deze zijn ook weer dubbel uitgevoerd, dus steeds 4 evenwijdige, onder en boven, maakt samen 8. Deze worden gemaakt van notenhout 1 x1 mm.
Later meer.
«
Laatst bewerkt op: 26 november 2022, 08:59:25 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker
»
Gelogd
R Fongers
Heb je al gelachuhh
Offline
Berichten: 484
Mooi Man
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #1 Gepost op:
05 februari 2010, 00:54:59 »
Wauwww,
Ziet er heel erg goed uit.
Grtzz Rob
Gelogd
N - TC + P15 >< LocoNet interface >< Koploper - S88LN - Tijdperk V
hspoor
Offline
Berichten: 55
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #2 Gepost op:
05 februari 2010, 07:35:10 »
Wauww Jan, dat ziet er geweldig uit.
Hoe maak je L en H profielen van karton?
'Zet' je bij een L-profiel het papier om of plak je het tegen elkaar?
Vriendelijke groet,
Kees
Gelogd
Besselspoor
Offline
Berichten: 5014
Team Mitropa - OHMB
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #3 Gepost op:
05 februari 2010, 09:28:48 »
Wat een prachtig vakwerk! Deze brug is heel herkenbaar, in bijna elk boek over spoorgeschiedenis in Nederland wordt hij wel genoemd of afgebeeld. Heel bijzonder om hem in karton te bouwen. Zijn de kruisverbindingen in de portalen ook karton of zijn dat styreenstripjes?
Groet, Bessel
Gelogd
RETROBAHN A.G.
Hasenwald
Offline
Berichten: 771
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #4 Gepost op:
05 februari 2010, 09:32:56 »
Hallo Jan,
Doe er voor mij ook maar één
Groet, Enrico
Gelogd
Groet, Enrico
Hasenwald | Epoche III-IV-V | H0 Roco-Line 2.1 | BMD16N-SD | Digikeijs 4018 | IB II | Power 4 | iTrain Plus
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #5 Gepost op:
05 februari 2010, 10:10:45 »
Profielen heb ik gemaakt door ofwel wit 0,5 mm karton op de kopse kant van 1mm grijs karton te plakken; ofwel (voor de windkruisen in de portalen en aan de onder- en bovenrand) 1x1mm modelbouwhout op 0,5 mm karton te lijmen; of wel (in sommige gevallen) een strookje 0,5mm karton in de lengte in te ritsen en om te vouwen. Dat laatste dus veel minder vaak.
De lijm was gewone witte knutsellijm (die lijkt op houtlijm, maar iets sneller droogt). Die wordt door karton en hout opgezogen en hardt dan uit: gevolg is dat de verbinding sterker is dan het karton zelf. Deze lijm krimpt bij het drogen, terwijl het karton, terwijl de lijm nat is, door het vocht iets uitzet. Beide effecten heffen elkaar uiteindelijk ongeveer op, maar je moet er wel rekening mee houden. Je kunt er gebruik van maken doordat je op deze manier bv. naden zichzelf kunt laten dichttrekken.
«
Laatst bewerkt op: 05 februari 2010, 10:36:18 door janw
»
Gelogd
basdouma
Offline
Berichten: 991
Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #6 Gepost op:
05 februari 2010, 10:43:18 »
Leuk dat je het ook hier post Jan
Ik heb het artikel in de RM met heel veel belangstelling gelezen
Respect voor jouw bouw kunsten
Gelogd
Modelspoorder in winterslaap
Overlast
Offline
Berichten: 2520
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #7 Gepost op:
05 februari 2010, 11:21:35 »
Ziet er echt geweldig uit!
Wat een werk om te maken!
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9859
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #8 Gepost op:
05 februari 2010, 11:23:15 »
dit ding blijft zo gaaf he...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #9 Gepost op:
05 februari 2010, 11:24:31 »
Jan,
Super gedaan ! Echt waar!
Gr. Remco.
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #10 Gepost op:
05 februari 2010, 11:48:10 »
Jan, erg mooi gemaakt
, ik zie ge rest ook graag komen
, groetjes Michiel
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1599
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #11 Gepost op:
05 februari 2010, 13:09:28 »
Knap staaltje van modelbouw kunst !!
Petje af hiervoor !
Peter
Gelogd
Petdig1
henk
Offline
Berichten: 21676
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #12 Gepost op:
05 februari 2010, 13:22:54 »
Citaat van: janw op 05 februari 2010, 00:50:04
De foto's van het model zijn heel overtuigend.
Er is een foto van de bouw van de brug die er ongeveer precies zo uit ziet.
«
Laatst bewerkt op: 12 november 2022, 13:59:16 door Duikeend. Reden: citaat aangepast omdat ook het origineel aangepast is.
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5145
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #13 Gepost op:
05 februari 2010, 13:27:21 »
WOUW!!!!!!!!!!!
Wat een ongelooflijk mooi bouwwerk zeg! Echt schitterend gewoon!
Ben heel benieuwd naar het vervolg van je verslag Jan!
Kun je misschien ook nog wat nadere uitleg geven hoe je zo'n staander hebt opgebouwd?
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
KNed
Offline
Berichten: 3216
Re:Brug van karton: Culemborg (I)
«
Reactie #14 Gepost op:
05 februari 2010, 14:02:17 »
Prachtig!!
Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van:
NL in Model
|
modelspooradressen
|
Marklin dipswitch
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Interessegroepen (IG's)
|
Bruggen-IG: Brug van karton: Culemborg (I)