Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
saskia
Vandaag
om 01:29:15
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 00:31:20
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
20 June 2025, 23:26:21
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Station Roodeschool
door
Sikko
20 June 2025, 23:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder
door
RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM
door
MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
spock
20 June 2025, 22:11:03
Railcom zender bouwen
door
AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
Rails roestig verven
door
Sven
20 June 2025, 21:49:59
19 Toen
door
defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
20 jaar BNLS
door
Marco1044
20 June 2025, 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
puntenglijder
20 June 2025, 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic
door
laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje
door
Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
20 June 2025, 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor
door
Eric B
20 June 2025, 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
door
Arjan6511
20 June 2025, 11:43:27
EifelBurgenBahn
door
Jelmer
20 June 2025, 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
damngrazy
20 June 2025, 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
20 June 2025, 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
20 June 2025, 10:39:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Karton; geen brug te ver!
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Karton; geen brug te ver! (gelezen 4289 keer)
sneek
Modelleisenbahner mit Volldampf
Karton; geen brug te ver!
«
Gepost op:
31 January 2010, 20:09:53 »
De trend van 'laser-cut' karton bouwkits zal zich ook dit jaar weer verder doorzetten. In tegenstelling tot kunststof-gebouwen heeft een fabrikant geen dure spuitgietmallen en -machines nodig en hoeven er niet honderden bouwkits te worden verkocht om de kosten er weer uit te krijgen. Met name in Duitsland hebben de modelbaanbouwers het karton herontdekt als materiaal voor fraaie gebouwen en details.
De kwaliteit is natuurlijk honderden keren beter dan met de simpele Pola Quick-bouwsetjes van een halve eeuw geleden. Tegenwoordig maakt men gebruik van lasersnijders, die het basismateriaal (karton voor de grafische industrie) met een extreme precisie kunnen snijden. Relatief kleine oplagen zijn mogelijk en door karton te gebruiken dat al de goede basiskleur van het model heeft, bespaart het de modelbouwer schilderwerk.
Een toonaangevende producent bij onze Oosterburen is Huppertz Modell Bau (HMB). Naast eigen producties (zoals de cokesfabriek Hansa) werkt HMB veel in opdracht van de grote merken. Zo wordt voor Lenz (goederenloods spoor 0), Roco (het nu in Neurenberg aangekondigde kolenmijncomplex Zollern Dortmund) en Märklin (de Märklinfabriek in H0) geproduceerd. Binnenkort krijgt HMB een actieve vertegenwoordiging in Nederland, die er ook voor zal zorgen dat een keur aan Nederlandse modellen zullen verschijnen. In het Neurenbergnieuws (en straks op OnTraxx in Utrecht) ziet u daar binnenkort meer van.
Naast genoemde merken betrekt ook Noch lasergesneden bouwsets van HMB. Inmiddels befaamd zijn de fraaie spoorbruggen naar Duits voorbeeld, welke het afgelopen seizoen in de handel kwamen. Ze zijn verkrijgbaar o.a. bij Conrad en natuurlijk bij de gesorteerde modelbaanwinkel.
In deze bijdrage zal ik de bouw van zo'n brug beschrijven, het is simpeler en sterker dan u denkt!
Benodigd gereedschap:
-kleine schaar
-set hobbymesjes
-houtlijm
-spateltje
-bakje of dekseltje waar een kwakje houtlijm op kan
-snijmat op stevige ondergrond.
Zo komt het in huis: een lichtgewicht verpakking met daarop een lekkermakende foto van het eindresultaat
Bij het openen van de verpakking zien we een aantal kartondelen, looppaden uit gelaserd hout en 2 landhoofden uit hardschuim. De inhoud wordt gecompleteerd door een duidelijke handleiding.
We bestuderen de handleiding, sorteren het spul en zijn klaar voor de start. De bouw neemt zo'n 2,5 uur in beslag.
Als eerste worden de dwarsverbanden opgezet. Spaarzaam gebruik van houtlijm is mogelijk door een spateltje te gebruiken. Het eerste verband staat, voor het verticaal uitrichten is een blokje handig.
De dwarsverbanden zitten met minieme bevestigingsstukjes in het raamwerk. Voorzichtig lossnijden (liefst langs een lineaal) en vastlijmen op de daartoe bestemde plaats. Een uitsteeksel valt in een gleuf van het andere onderdeel en de passing is prima.
In een fotodekseltje wordt wat houtlijm gespoten, met de spatel (een oude pincet) wordt hier steeds een beetje uitgehaald om op de verbindingen te strijken.
Zo worden alle dwarsverbanden op hun plek gelijmd.
De lijm wordt spaarzaam op de te verbinden delen en de koppelstukjes opgebracht. Je kunt ook UHU Hart of andere lijm gebruiken, maar houtlijm heeft als voordeel dat het goed in het karton trekt en dat het kleurloos opdroogd.
Geweldig strak heeft de laser de delen uitgesneden. Ik heb het voorrecht gehad eens bij de productie te kijken en het is werkelijk fascinerend hoe zo'n miniem lasertje door het karton heen brandt.
De onderzijde van het 'wegdek' is nu aan de beurt om te worden geplaatst:
Het werkstuk wordt omgekeerd en het dek wordt geplaatst en stevig aangedrukt.
Als deze ruwbouwfase klaar is, even kijken hoe zo'n brug staat tussen de landhoofden. De vaalgroene kleur van het vakwerk imiteert de kleur van bruggen waarop groene zinkverf is aangebracht prima.
We gaan vervolgens het vakwerk voor de beide zijkanten uit het raamwerk halen.
Ook hier weer stevig aandrukken en goed in de handleiding kijken of de klinknagelrijen aan de binnen- of buitenzijde komen.
De verbindingsgroeven krijgen vanaf de bovenkant nog een extra kwakje houtlijm.
Omwille van de stevigheid worden de randen nog even afgekit met houtlijm, rechtstreeks uit het flesje deze keer.
De buitenzijde van het aangebrachte vakwerk wordt nu van houtlijm voorzien, omdat daar een deel tegenaan komt met de klinknagels aan de buitenzijde. Let op dat de dwarsbalken niet van lijm worden voorzien.
De kanten met de klinknagels worden bevestigd. De klinknagels worden in de lasertechniek overigens gevormd door het materiaal om de klinknagels op een paar tienden van millimeters weg te laseren, waardoor de puntjes blijven staan.
Het brugdek wordt geplaatst. In het midden komt straks het spoor, aan weerszijden de onderhoudslooppaden.
Om het brugdek te bevestigen wordt ook weer spaarzaam houtlijm aan de onderzijde opgebracht.
Vervolgens mag 'de hand van de meester' het spul even flink aandrukken, waardoor de hechting van de lijm optimaal is.
Als volgende stap worden de looppaden geplaatst. Kleine plankjes, die gelukkig niet stuk voor stuk, maar als strip worden opgelijmd.
De staanders van de leuningen zijn met weinig (snij-)kracht uit hun raamwerk te lossen.
Weinig druk uitoefenen dus, verknal je al een staandertje, dan zijn er in totaal twee extra in het raamwerk opgenomen.
De staanders worden op de brug gelijmd, let er op dat ze recht komen te staan. Eventueel is er straks nog wel wat bij te buigen, maar het kan net zo goed meteen recht!
De leuning wordt aan de staanders bevestigd.
Het begint er waarachtig al wat op te lijken!
Ai, nu blijkt raamwerk H uit de handleiding niet in de doos te zitten, geen nood Noch even mailen en dan is het voor het eind van de week in huis.
Gelukkig zijn het klinknagelplaten die als laatste worden opgelijmd, dat kan dus best even uitstel lijden.
De klinknagelplaten die de driehoeksverbindingen vormen (onderdeel I) zijn wel aanwezig en dus plakken we dan eerst die maar op de brug.
Drie dotjes lijm en de verbindingsplaten zitten op hun plek.
Zo ziet het er dan uit. Helaas bevat de set geen wielgeleiders en afdekplaten voor het brugdek. Met profielen uit styreen of messing en 'Riffelblech' van Brawa kun je hier zelf nog wat leuks van maken. Dan is de brug klaar. Opvallend is de sterkte van de constructie: bij een zware loc zie je geen enkele doorbuiging. Op mijn toekomstige baan zal de brug in de Nebenbahn worden geplaatst en een rustiek riviertje en weggetje overspannen. Dan nog een waasje verf spuiten (stof en roest) en de brug kan doen wat 'ie moet doen: afstand overbruggen.
Ik hoop met deze reportage te hebben getoond dat de kartonkits eenvoudig te bouwen en bewerken zijn. Zoals in de inleiding gezegd komen er ook dit jaar in Neurenberg weer vele scenerysets waarbij karton het basismateriaal is. Probeer het zelf maar eens; het is leuk!
grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Chris
Re:Karton; geen brug te ver!
«
Reactie #1 Gepost op:
31 January 2010, 20:21:51 »
Zekers. De nieuwe brug van Noch (dichte wand) staal is heel goed in NL te gebruiken en ga die dan ook zeker wel aanschaffen.
Ronaldk
«
Reactie #2 Gepost op:
31 January 2010, 20:31:03 »
Dat is nog eens een mooie bouwbeschrijving en een hele mooie brug
mooi!
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
«
Reactie #3 Gepost op:
31 January 2010, 20:34:50 »
Mooi werk Wim!
Weer wat geleerd.
Gr.Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
rard
Vriend van SpoorH0.nl
«
Reactie #4 Gepost op:
31 January 2010, 20:40:32 »
netjes... netjes...
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl
janw
Bruggen-IG:
«
Reactie #5 Gepost op:
31 January 2010, 21:30:50 »
Erg gaaf! Er gaat weinig boven een kartonnen brug
...
Wel een vraagje, over de afwerking: je hebt het over een waas erop spuiten: dat klinkt vooral kosmetisch. Is het karton ergens mee behandeld? Kaal karton is erg gevoelig voor vocht. Ik heb mijn brug met een spuitbus grondverf helemaal 'dicht'gespoten. Dat draagt ook nog bij aan de sterkte van het karton.
Jan
sneek
«
Reactie #6 Gepost op:
31 January 2010, 23:31:47 »
Met pigmentpoeder of verfspuit kun je eventueel kleine roestsporen etc. aanbrengen. Puur cosmetisch dus. Zeker niet overdrijven, want bruggen werden redelijk tot goed onderhouden in tijdperk 3 DB, waarin mijn baan zich zal afspelen.
De basiskleur van de brug is echter uitstekend en hoeft niet zo nodig overgespoten te worden.
De komende importeur gaf over het lijmen nog de volgende tip:
Houtlijm op zich is niet het beste middel om te gebruiken bij laserkarton.
Wij brengen straks ook op de markt het duitse bindenlijm.
Bevat geen water en heeft een verwerkingstijd van max. 5 minuten, resten zijn met aceton te verwijderen.
Een goede vervanger op sit moment is parketlijm wat bij de bouwmarkten verkrijgbaar is.
Doe er uw voordeel mee!
grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
Dave81
Curaçao ->zucht<-
«
Reactie #7 Gepost op:
01 February 2010, 10:25:27 »
Mooi!!
MVG Dave
Trossingen Tp 2 Duitsland
Kijk bij wat zijn we aan het bouwen
Besselspoor
Team Mitropa - OHMB
«
Reactie #8 Gepost op:
01 February 2010, 11:06:00 »
Mooi verslag! Ik had de burg wel in de folder zien staan, maar ben pas overtuigd nu ik het resultaat heb gezien.
@Chris: welke gesloten brug is dat van Noch? Of staat die in de noviteitenfolder? ik ben zeker geinteresseerd in NL toepasbare kits.
Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Modelrailroading is fun!
«
Reactie #9 Gepost op:
01 February 2010, 11:34:12 »
Hallo Wim,
Mooie beschrijving! Ik had laatst die kit in handen en was verbaasd te zien dat Noch dit in zijn programma had. Erg mooi spul. Filigraan en toch sterk. Ziet er prima uit.
Hmm... zelfs als Amerikaans te gebruiken?
Citaat
Helaas bevat de set geen wielgeleiders en afdekplaten voor het brugdek.
Je zou een stuk
"bridge track" van Walthers
kunnen gebruiken.
«
Laatst bewerkt op: 01 February 2010, 11:38:22 door Ronald Halma
»
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Noppie.
Rock and roll is better than music.
«
Reactie #10 Gepost op:
01 February 2010, 13:36:41 »
Zaterdag nog over gehad. Dit is wel erg peppie materiaal.
De uitleg om de brug te bouwen is zeer compleet en zorgvuldig. Goed gedaan Wim.
Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.
sneek
«
Reactie #11 Gepost op:
01 February 2010, 19:55:39 »
Wil je met iets simpelers beginnen (hoewel die brug dus ook niet zo moeilijk is...) kijk dan bijvoorbeeld eens op de site van Conrad naar de producten van MBZ. Zij leveren kitjes in laserkarton van loodsjes, telefoonhokjes etc.
succes,
Wim
sneek
«
Reactie #12 Gepost op:
05 February 2010, 20:34:39 »
Zoals gemeld in de start van deze draad, ontbrak er een velletje klinknagelplaten in de bouwset.
Vandaag al weer een mail van Noch:
wir bedauern sehr, dass in der Packung ein Bogen fehlte.
Bitte teilen Sie uns mit, wo Sie den Artikel gekauft haben.
Wir werden Ihnen dann gegebenenfalls einen kostenlosen Ersatz zusenden.
ik zeg, goed bezig.
grtz,
Wim
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|