BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Interessegroepen (IG's) => Topic gestart door: janw op 05 februari 2010, 00:50:04
-
De afgelopen tijd is hier, terecht, wat meer over bouwen in karton ter sprake gekomen, zelfs ook over een brug (zie bv. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,24853.0.html en http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25470.0.html).
Ik werk zelf graag met karton, onder meer voor rijtuigen. Een tijdje geleden heb ik in karton een model gebouwd van de oude hoofdoverspanning over de Lek bij Culemborg (uit 1863-68), in de lijn Utrecht-Den Bosch. Dit model is ook vertoond in Rail Magazine 258 uit oktober 2008. Hier wil ik nu wat meer laten zien over de bouw van dit model. De brug zelf is 180 cm lang, met de pijler en landhoofd erbij twee meter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Culbrfkr.jpg)
Briefkaart uit het begin van de 20e eeuw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3707.jpg)
Het (bijna) voltooide model, 2007
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3533.jpg)
Om redenen die je nooit helemaal precies kan uitleggen vond ik, als jeugdig treinreiziger op de lijn Eindhoven-Utrecht, de 19e-eeuwse brug bij Culemborg altijd iets bijzonders. Iets in de samenwerking tussen het net-niet regelmatige ritme van het voorbijflitsende ijzerwerk en het rivierenlandschap ter plekke. Toen de brug in 1982 werd vervangen vond ik dat natuurlijk niets --en was ik niet de enige, getuige het aantal publicaties over de brug uit die jaren, alsmede het monument dat voor de oude brug en zijn bouwers werd opgericht.
Enige jaren later werd ik nieuwsgierig of het mogelijk zou zijn om in simpel karton een 'werkend' schaalmodel van deze brug te bouwen. Na een enthousiast begin stond het prille model model vervolgens 18 jaren op een kast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg3259-636eb4d7f0041.webp)
Vanaf herfst 2006 heb ik het project weer opgevat en voltooid.
Het basisprincipe van het model is de 'veredeling' van karton door lijm en/of verf. Karton dat lijm en/of verf opneemt, zoals ik hier niet hoef te vertellen, blijkt na droging daarvan ongeveer even hard en stevig te zijn als kunststof. Bij dit model was het de vraag of, als we de originele constructie zo ver mogelijk zouden nabouwen, het bewerkte karton een voldoende sterke dragende constructie zou opleveren. Daarbij werkt in ons voordeel dat een modeltrein door de schaalverkleining relatief (zeer) licht uitvalt: van een trein schaal 1:87 is het gewicht in theorie 1:87 tot de macht 3 van het origineel (afgezien nog van het effect van het materiaalverschil). Dit was een reden te meer om de gok te durven wagen dat de uiteindelijke brug een modeltrein zonder doorbuigen zou kunnen dragen (ondanks zijn lengte van 1,8 meter). Deze verwachting is ook meer dan uitgekomen. Precieze sterkteproeven heb ik niet gedaan, maar de brug is een onwrikbaar geheel geworden.
Voor karton als materiaal pleit verder dat het snel en gemakkelijk te bewerken is en uitermate goedkoop.
Als ruggegraat van het model beschouwen we de 43 verticale portalen; de afmetingen hiervan kunnen door het combineren van verschillende tekeningen uit Koolhof gemakkelijk achterhaald worden. Van stevig karton wordt een mal gemaakt die alle maten van de portalen vastlegt behalve de hoogte: zo worden alle portalen, afgezien van de hoogte, precies gelijk. De brug is symmetrisch: portaal 1-21 en 23-43 vormen 21 paren van oplopende grootte, portaal 22 is de middelste en grootste. De drie eindportalen aan beide kanten staan vlak bij elkaar en zijn met extra vakwerkverbinden tot één eindstuk samengevoegd. Deze worden hier verder als een geheel behandeld en samen als portaal 1 aangeduid. De brug bestaat in deze telling dus uit portaal 1-19 A van oplopende grootte, middenportaal 20 en vervolgens 19-1 B van aflopende grootte. Er zijn twee typen portalen: de nummers 1-7 met één bovenvak, en de no's 8-20 met een gedeeld bovenvak (met een tweede horizontale tussenbalk en dus twee kruisverbindingen.
Dan het bouwen zelf. De algemene werkwijze is als volgt: eerst achterhaalde ik uit het boek van Koolhof en door heel veel kijken naar de foto's hoe de brug precies in elkaar zat. Daarna maakte ik van karton een mal van de basisvorm van de portalen, en op papier een zijaanzicht van de halve brug op ware modelgrootte. Deze twee dienden als basis voor het maken van de portalen. Vervolgens worden alle portalen gemaakt en geschilderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg3067-636eb4d80346a.webp)
Daarna worden ze in een soort 'steiger' met de diagonalen, de onder- en bovenranden, en de andere verbindingen samengebouwd tot brug. Vanaf beide uiteinden werkte ik naar het midden, want de brug is symmetrisch. Steeds eerst één paar portalen erbij, dan de diagonale verbindingen een stap verder aanbrengen (binnen- en buitenzijde).
Zo groeien beide helften naar elkaar toe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg3271-636eb4d7a8b90.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg3292-636eb4d7a39b2.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg3319-636eb4d76817f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg3335-636eb4d75e4d6.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg3357-1-636eb4d718d33.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg3365-636eb4d716f46.webp)
Bovenaanzicht nog zonder bovenrand:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg3411-636eb4d6d0abc.webp)
bovenrand wordt gelijmd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg3418-636eb4d6c4746.webp)
onderrand:(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg3482-636eb4d69374e.webp)
details:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3489.jpg)
Door de beide verticalen van elke portaal (de linker en rechter 'paal') lopen nog 2 boogvormige kanaalijzers door de hele brug heen (in flauwere bogen dan de bovenrand, op 2 hoogtes - zie de foto's en tekeningen). Deze zijn ook weer dubbel uitgevoerd, dus steeds 4 evenwijdige, onder en boven, maakt samen 8. Deze worden gemaakt van notenhout 1 x1 mm.
Later meer.
-
Wauwww,
Ziet er heel erg goed uit. (y) (y) (y)
Grtzz Rob
-
Wauww Jan, dat ziet er geweldig uit.
Hoe maak je L en H profielen van karton?
'Zet' je bij een L-profiel het papier om of plak je het tegen elkaar?
Vriendelijke groet,
Kees
-
Wat een prachtig vakwerk! Deze brug is heel herkenbaar, in bijna elk boek over spoorgeschiedenis in Nederland wordt hij wel genoemd of afgebeeld. Heel bijzonder om hem in karton te bouwen. Zijn de kruisverbindingen in de portalen ook karton of zijn dat styreenstripjes?
Groet, Bessel
-
Hallo Jan,
Doe er voor mij ook maar één (y)
Groet, Enrico
-
Profielen heb ik gemaakt door ofwel wit 0,5 mm karton op de kopse kant van 1mm grijs karton te plakken; ofwel (voor de windkruisen in de portalen en aan de onder- en bovenrand) 1x1mm modelbouwhout op 0,5 mm karton te lijmen; of wel (in sommige gevallen) een strookje 0,5mm karton in de lengte in te ritsen en om te vouwen. Dat laatste dus veel minder vaak.
De lijm was gewone witte knutsellijm (die lijkt op houtlijm, maar iets sneller droogt). Die wordt door karton en hout opgezogen en hardt dan uit: gevolg is dat de verbinding sterker is dan het karton zelf. Deze lijm krimpt bij het drogen, terwijl het karton, terwijl de lijm nat is, door het vocht iets uitzet. Beide effecten heffen elkaar uiteindelijk ongeveer op, maar je moet er wel rekening mee houden. Je kunt er gebruik van maken doordat je op deze manier bv. naden zichzelf kunt laten dichttrekken.
-
Leuk dat je het ook hier post Jan
Ik heb het artikel in de RM met heel veel belangstelling gelezen (y)
Respect voor jouw bouw kunsten (y)
-
Ziet er echt geweldig uit! (y)
Wat een werk om te maken!
Maarten
-
dit ding blijft zo gaaf he... :o
-
Jan,
Super gedaan ! Echt waar! (y)
Gr. Remco.
-
Jan, erg mooi gemaakt (y), ik zie ge rest ook graag komen ;), groetjes Michiel
-
Knap staaltje van modelbouw kunst !!
Petje af hiervoor ! (y)
Peter
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg3357-1-636eb4d718d33.webp)
De foto's van het model zijn heel overtuigend. (y)
Er is een foto van de bouw van de brug die er ongeveer precies zo uit ziet.
-
WOUW!!!!!!!!!!!
Wat een ongelooflijk mooi bouwwerk zeg! Echt schitterend gewoon!
Ben heel benieuwd naar het vervolg van je verslag Jan!
Kun je misschien ook nog wat nadere uitleg geven hoe je zo'n staander hebt opgebouwd?
Jeroen
-
Prachtig!!
Koen
-
Het is een waar kunstwerk. (y)
Groet,
Basilicum
-
Voor liefhebbers van het origineel in aanbouw.
KLIK (http://beeldbank.nationaalarchief.nl/nl/afbeeldingen/sjabloon/index/trefwoord/Serie_Collectie/Fotocollectie%20Rijkswaterstaat/trefwoord/Geografisch_trefwoord/Culemborg)
-
Ja, mooie foto's.
-
Mooi werk man. Hoe groot moet je baan wel niet worden als je deze brug neerzet....
-
http://home.tiscali.nl/sturhaus/brug/brug.html
hier nog een link naar een site over de vervanging van de brug.
Mvg, Mark
-
Dag Jan,
Wat een prachtige brug heb je gebouwd. Wat velen misschien niet weten is dat deze brug onder stalen bruggenbouwers ook een heel bijzondere brug was. Het was een van de laatste bruggen die er nog waren, die was gemaakt van welijzer. Dit is een oud proces van staalproductie, wat allang niet meer wordt toegepast en is vervangen door onze hoogwaardige technieken van de hoogovens. Welijzer kun je niet walsen en daarom zijn de bekende profielen er ook niet en zie je dat de brug vooral is opgebouwd uit strips. De staaldichtheid is ook veel groter dan in latere vakwerkbruggen uit gewalste stalen profielen.
Een stukje technische historie dus.
mvg,
Ivo
-
Welijzer kun je niet walsen en daarom zijn de bekende profielen er ook niet en zie je dat de brug vooral is opgebouwd uit strips.
En daardoor dus relatief makkelijk in karton weer te geven...
-
relatief makkelijk in karton weer te geven...
Ja, ja. :)
Zo mooi. (y) Je mag best nog meer schrijven over de bouw van dit kunstwerk Jan.
Groet Jaap
-
Geweldig Jan! Zeer fraai, echt een stukje vakmanschap. (y)
Komen alle klinknagels er ook nog op? Mocht deze brug tentoongesteld worden, dan kom ik ze tellen. ;D
Jeroen
-
Ontzettend mooi.
Klasse (y)
Groeten,
Patrick
-
pas goed op dat je niet ergens een lekkage in huis krijgt.
Echt een topstuk (y)
-
super (y)
-
Zonder meer de hogeschool van de modelbouw (y)
Groet,
Ruud
-
Je mag best nog meer schrijven over de bouw van dit kunstwerk Jan.
Inderdaad, graag zelfs. Wat een mooi stuk vakwerk.... (y)
Jeffrey
-
Dank voor alle complimentjes. Meer uitleg komt binnenkort!
-
waanzinnig mooi gebouwd wauw ;)is eigenlijk wel raar dat je zo weinig kartonbouw ziet bij modelspoor ::)in engeland is dat wel anders ;)
-
Hier weer wat meer.
@Jeroen Water: de portalen zijn met hulp van een tekenmal één stuk grijs 1mm karton gesneden (karton van achterkanten van ouderwetse schrijfblokken; tegenwoordig is het meestal nogal slap spul), en daarna aangekleed met strips 0,5mm etalagekarton van diverse breedtes en modelbouwhout 1x1mm. De mal zie je hier, met ernaast een deels aangekleed portaal (en daarnaast voorbeeldstukjes van de aankleding van de rijvloer).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LendeVriesDSC_1321.jpg)
en de resulterende portalen nog een keer hier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/cimg3067-636eb4d80346a.webp).
Deze zijn dus eerst allemaal gemaakt en geverfd (behalve de nog te lijmen vlakken, want daarna absorbeert het karton veel minder goed). Voor het verven zijn nog plakstrips aan alle onder- en bovenkanten toegevoegd om ze straks goed in de onder- en bovenranden te kunnen vastlijmen.
Toen al die portalen af waren, zijn ze samengebouwd in vier U-vormige onder- en bovenranden. Deze U's werden uit stukjes etalagekarton en grijs karton opgebouwd: de twee bovenranden van portaal naar portaal (ivm de ronding); de onderranden uit stukken zolang als het vel karton toeliet. De horizontale vlakken zijn van grijs karton.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3398.jpg)
De diagonalen zijn ook van etalagekarton; de buitenste zijn in één geheel, de binnenste elke uit drie stukken (in het echt liepen deze door de portalen heen; maar dit is simpeler te maken en ook sterk genoeg, blijkt uit het resultaat).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3420.jpg)
Door de portalen lopen totaal 8 extra 'kanaalijzers' om de brug stijver te maken, bij de echte toegevoegd in opdracht van de minister van Verkeer en Waterstaat. Hier gemaakt van 1x1 mm modelbouwhout. De gaten hiervoor zijn al bij het maken van de portalen aangebracht; voor het aftekenen van de plaatsen voor die gaten, zodat er een vloeiende lijn ontstaat, is de tekening op ware modelbouwgrootte onmisbaar.
Het lijmen van de diagonalen gaf nog even een puzzel, doordat ze uitzetten door het vocht in de lijm: bij het opdrogen worden ze wel weer kort, maar door het kronkelen komen voor ze weer kort zijn, los van hun aanhecht punten. Om dit op te lossen heb ik klembordmagneetjes gebruikt: die houden de strips wel op hun plek, maar klemmen niet zo hard dat de vormverandering wordt geblokkeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg6935.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3532.jpg)
-
Hoi Jan,
Fantastisch wat een bouwwerk zeg! Bedankt voor je extra uitleg!!!!
Jeroen
-
Jan, heel erg mooi en indrukwekkend.
Groetjes Michiel
-
Mijn COMPLIMENTEN, prachtig werk... (y)
Hoe verhoud het karton zich na enkele jaren, onder invloed van de omgeving temperatuur, vochtigheid enz.
-
Adembenemend mooi, super !!
Harm
-
Hoe verhoud het karton zich na enkele jaren, onder invloed van de omgeving temperatuur, vochtigheid enz.
Geen veranderingen. Bij warm weer in de zomer van 2007 hebben een paar diagonalen een klein beetje krom gestaan; dit ging vanzelf weer over. Daarna nooit meer gezien.
-
Wat een mooie brug zeg... Vakwerk(brug)! Zou wel een keer op cursus willen komen ;D
Top!
-
Het is dat ik geen pet draag, anders nam ik hem af! (y)
Groet Jaap
-
Respect! (zou eigenlijk een knopje moeten zijn hier op het forum ;))
-
http://home.tiscali.nl/sturhaus/brug/brug.html
hier nog een link naar een site over de vervanging van de brug.
Mvg, Mark
Die link werkt niet meer zie ik. Maar als het goed is, is alles verhuist naar hier: http://www.fotofilosofen.nl/fotosb/fotosb.html
-
Heel mooi gedaan zeg. Op de foto's kan je niet zien dat hij van karton is gemaakt.
Hoeveel uur, of avonden gaan er nu in zo'n brug zitten?
-
Jaren arbeid eindelijk beloond met een prachtwerk. (y)
Mvg.
Matheus.
-
Draadje weer helemaal actueel na een foto in draadje Heris plan N.... ;D
-
Hoeveel werk? Weet ik niet exact natuurlijk, maar ik schat ongeveer een half jaar als je er echt elke dag een paar uur aan zou bouwen. Valt dus, netto bezien, in feite nogal mee. Research en voorbereiding komt, ruw geschat op een maand netto (maar wordt in de praktijk natuurlijk over een veel langere periode uitgesmeerd). Toen alles was voorbereid en uitgetekend, maakte ik één paar spanten in een avond: daarvan zitten er 22 paar in de brug. Het samenbouwen van alle onderdelen kost iets meer tijd dan het maken van de spanten, maar is vergelijkbaar. Dan heb je nog het bouwen van de rijvloer en de landhoofden, en schilderen. Die landhoofden zijn nog meer werk dan je denkt, maar dit zal ook ongeveer een maand netto wegen. Dus dan kom je netto op ongeveer een half jaar. De hele zaak 18 jaar op een kast zetten *hoeft* natuurlijk niet.
Benieuwd naar hoe dit uitvalt bij Jeroen, die nu bezig is
(http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28610.0.html)
-
Benieuwd naar hoe dit uitvalt bij Jeroen, die nu bezig is
(http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28610.0.html)
Ik ben niet van plan om de brug onafgebouwd 18 jaar op de plan kte zetten. Maar een half jaar ben je inderdaad wel bezig met een grote brug. Het hangt ook een beetje vanaf welke brug je maakt. De brug die ik maak kost minder tijd, omdat deze brig moderner is en er daardoor minder materiaal gebruikt is*. Dat ik er wel een half jaar voor nodig heb, komt omdat ik niet elke dag 2 uur er aan kan spenderen......
* bij bruggen zoals deze van Culemborg is een veel te zware constructie teogepast dan feitelijk nodig zou zijn. Dat heeft deels te maken met de beperkingen in technieken die men toen nog had (men kon toen nog niet lassen bijvoorbeeld). Deels had het er ook mee te maken dat men bij dergelijke constrcuties heel erg op safe speelde. Met moderne rekenmethodes, meer soorten materialen en meer kennis, kunnen we nu met moinder materiaal bouwen.
Jeroen
-
(tou)Petje af, ik ben zeer onder de indruk! (y) Zeker met de enorme hoeveelheid verbindingen is het toch een complex bouwwerk. Heel herkenbare brug, prachtig! En dat allemaal van karton...Het grote voordeel van karton is de beschikbaarheid, als je elk beschikbaar uur lekker verder kunt bouwen heb je veel sneller resultaat dan wanneer je voor de zoveelste keer op jacht moet naar de juiste styreenprofieltjes. Jeroen heeft wat dat betreft de mazzel dat z'n brug wat minder complex is.
Bessel
(...gaat het internet weer eens op om styreen te shoppen...volgende update over een jaar....)
-
Bessel
(...gaat het internet weer eens op om styreen te shoppen...volgende update over een jaar....)
Bessel, je kunt Styreen toch gewoon bestellen bij een modeltreinenwinkel? Een beetje gerenomeerde winkel moet het binnen een paar weken in huis hebben.
Jeroen
-
Je kan ook styreen profieltjes en platen vinden in modelbouw winkels van vliegtuigen,boten en auto's met afstandbediening.
Mvg.
Matheus.
-
Natuurlijk, ik bestel ende koop regelmatig wat. Maar wat ik illustreer is dat als je dan gaat bouwen altijd precies op is wat je nodig hebt (of je moet enorme hoeveelheden aankopen) en karton is altijd wel voorhanden.
-
Een brug bouwen is vooruit denken Bessel.... :P :P
Jeroen
-
Jan,
Wow in karton, heel mooi en geslaagd. Is hij ondertussen al opgenomen in jouw baan?
-
Dit geeft je een beetje een beeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5693.jpg)
-
Hallo
Bouwen in karton is super. (y)
Je brug is goed gelukt.
Olaf
-
dat vraagt om veeull meer foto's Jan :), wedden dat Gert dat zo ook gaat vragen ;)
-
Karton is superspul (y)
Ikzelf bouw er wegen, huizen en perrons van,
en ben er zeer tevreden mee.
Zeer fraaie brug (y)
Mvg,
Tis
-
Hier begin je toch spontaan van te kwijlen, grandioos zeg, wat een prachtig stuk modelbouw is dit aan het worden Jan! Heb je nog meer foto's, want dit smaakt naar veel en veel meer natuurlijk!
Jeroen
-
Nou eeh... veel meer dan op die foto staat heb ik in feite niet: bij gebrek aan ruimte voor een permanente baan heb ik een 'mobiele' opstelling waarin ik het viaduct (geinspireerd op het Rotterdamse Hofplein-viaduct) aan de brug koppel, zoals op de foto te zien, en dan aan beide einden een keerlus hang. De baan loopt dan dwars door de kamer en heel onhandig vlak voor een deur langs, dus dit is een tijdelijke oplossing die af en toe kan staan. Totdat er ruimte komt voor een definitieve opstelling. Die gaat trouwens wel lijken op dit.
Veel boeiende foto's heb ik niet, maar hieronder nog wat. Van de andere kant gezien ziet 't er zelfs al een beetje lollig uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5218_1.jpg)
Oude foto; deze Beneluxstam is al een hele tijd af (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15293.0.html)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5707.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5715.jpg)
(overgenomen uit Kleinspoor 1500-draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28521.75.html)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4779.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5596.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5591.jpg)
-
Mooi hoor (kwijl) (y) (y)
-
Dat is wel jammer dat er geen permanente baan bij hoord.
Maar niettegenstaande een geslaagd object.
Johan.
-
Leuke foto's Jan, gaan je handen niet jeuken om een vaste baan te bouwen?
-
Getverdemme Jaqn, het ziet er wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg gaaf uit! Zijn je bovenleidingportalen ook van karton?
Jeroen
-
Ja! Karton en lindehout uit de modelbouwzaak. En de vorm is versimpeld t.o.v. de echte op het Rotterdamse luchtspoor.
Zie ook hier https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13336.msg466874#msg466874.
-
Deze brug is ook komende vrijdag-zondag op Eurospoor te zien.
-
Graag wil het museum in Schalkwijk in contact komen met de bouwer van de kartonnen brug in Culemborg in verband met een tentoonstelling.
Mag ook per mail zie website www.museuminschalkwijk.nl
-
Dat zal JanW als historicus deugd doen. Stuur m maar een berichtje per PB.
-
Het model uit dit draadje wordt deze zomer geexposeerd in Culemborg zelf, op een tentoonstelling over z'n 150-jarig jubileum (1868-2018), gehouden in de voormalige locloods van Culemborg, later de Gelderlandfabriek, nu cultureel centrum. Zie:
https://www.degelderlandfabriek.nl/de-overspanning/
De tentoonstelling loopt tot 9 september
-
Fotos voor herstel
Modbreak Normaal haal ik deze post weg (zie uitleg hieronder (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=25629.msg3222348220#msg3222348220)) maar voor de leesbaarheid maar even aangepast ;)
-
(y) (y)@janw,
Fantastisch! (y) (y) (y)
Hij is veel groter dan ik dacht.
Gr, Hans
-
Dankjewel Hans!
-
Fotos voor herstel
Hoi Jan,
Herstel? Heb ik iets gemist? Is er iets gebeurd met je schitterende brug?
Jeroen
-
nee hoor, we (Jan en ik) zijn een aantal van zijn draadjes aan het herstellen.
Dat wil zeggen, we verplaatsen de foto's van photobucket naar de BNLS server om zo de draadjes weer in ere te herstellen ;D
Dus zonder dat lelijke bucket watermerk er in.
Ik verwijder na het herstel die post van Jan maar nu waren jullie me te snel af ;D
de onderstaand hebben we ook hersteld:
lima 1200 opknappen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11297.new#new)
lima 1300'en opknappen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=20089.0)
De belangrijkste reden voor mij om moderator te worden was dit soort werk.
Helaas kost het "gewone" moderatie werk behoorlijk veel tijd maar ik probeer toch een beetje dit soort werk te doen. ;)
Dit draadje is in ieder geval in ere hersteld!
en geheel terecht want het is een werkelijk schitterend staaltje bouwwerk (y)
-
Alles goed met de brug dus. Hij is inmiddels opgenomen in een boekenplankbaan.
-
Gelukkig maar. Het gaat dus alleen om een digitale herstelactie. Scheelt weer een hartverzakking! ;D ;D ;D
Jeroen