Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 20:24:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 20:23:05
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: Artitec: DDM-1  (gelezen 413897 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1275 Gepost op: 11 July 2013, 22:11:54 »
Henk, dan heb ik je verkeerd begrepen.

Groet,
Ruud

Ja, het was ook wat onduidelijk. Ik bedoelde dus dat het mechaniek geen speling in de lengterichting heeft, zodat er geen verschil is in koppelafstand tussen een geduwd en een getrokken rijtuig. Dat is heel positief en bij deze rijtuigen natuurlijk van groot belang. Sowieso lijkt er aan de koppelingen veel aandacht te zijn geschonken, want het rijdt ook zesdelig probleemloos.  (y)

Nog een tip over de behandeling van de Roco-schacht. Hieronder een schacht zoals die op de Roco 1600 zit en een ingekort exemplaar. Er is goed te zien dat de schacht precies achter een randje kan worden ingekort. De koppeling knip je af net waar het zwaluwstaartje iets breder is geworden. Het kost dan moeite om de koppeling in het restant van de schacht te duwen, maar de koppeling zit dan ook gelijk zo klem dat er geen lijm nodig is.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1276 Gepost op: 11 July 2013, 22:43:26 »
@Hubertus: Natuurlijk zou het beter zijn als het direct kan, maar zonder iets aan het rijtuig te veranderen is er wel een inzet mogelijk. Het is wel gek als je een rijtuig niet los aan het eind van een trein kan hangen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1277 Gepost op: 12 July 2013, 11:06:24 »
Ik weet niet of het met een beetje zelfwerkzaamheid te verhelpen is?

Natuurlijk, ik schat 10 goedgeplaatste halen met een vijltje. Maar ik ga het niet proberen. Ik heb de zesdelige trein nu een uurtje getrokken en geduwd op mijn testspoortje rijden en dat gaat feilloos. Het is eigenlijk voor het eerst dat ik bij een Artitecmodel niet alleen een fraai uiterlijk zie, maar ook een gevoel van degelijkheid heb.  (y) Alleen niet aan de stroomafnemer zitten.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2268
    • Biesje.nl
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1278 Gepost op: 12 July 2013, 12:27:35 »
(knip)...
In het verleden heb ik ook weleens een Roco 1600 van een echt kortkoppelmechaniek voorzien. De methode is door Maarten op het forum beschreven en daarbij heeft hij een foto geplaatst. Je moet er de verlichting aan die kant voor opofferen, maar dan rij je ook echt buffer aan buffer en dat is bij DDM toch wel een stuk fraaier. Binnenkort ga ik kijken of dat bij een gemoderniseerde Roco 1800 ook kan, maar dat zal wel.

Ik heb mij een ongeluk gezocht op het forum naar een draadje waarin dit uitgelegd wordt maar kan het niet vinden. Bij mij past zo'n kleine symoba net klem tussen de tandwielkast van het draaistel en de kap. Dus dat gaat niet lekker op wissels :P . Ook is mijn meegeleverde koppelingschacht veel langerderder.

Ik heb de standaard Roco schachten ook ingekort maar een KK is gewoon fraaier. Die klont plastic aan het draaistel is zooooo jaren '80 :P .

Ik heb intussen met een LED strip en 22n 15k ohm weerstand een mooie binnenverlichting gemaakt. Deze is voorlopig direct op de stroomafnemers aangesloten en tot mijn verbazing knipperen de LEDs niet op het directe DCC signaal. Er zit geen gelijkrichter tussen maar het is zeer acceptabel.

Ik moest wat proberen met weerstanden anders lijken de preisers straks in een oven te zitten op stand 'knapperig'. Nu moet ik wat verzinnen om in de andere rijtuigen ook prik te krijgen.

Groetsels,

Robert.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6331
  • ***
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1279 Gepost op: 12 July 2013, 12:34:36 »
 ??? 22nF? 220uF zal je bedoelen?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1280 Gepost op: 12 July 2013, 12:36:24 »
Oh, ik vind het wel mooi zo, maar ik kan het wel uitleggen. Een kleine Symoba zit inderdaad exact klem tussen tandwielkast en kap. Maar er is niet veel ruimte nodig. De tandwielkast heeft nog geen twee milimeter nodig om de hele uitslag te kunnen maken, probeer maar eens. En die ruimte vijl je van de Symoba af. De rand van de behuizing is best dik. De schacht kort je uiteraard flink in.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1281 Gepost op: 12 July 2013, 13:03:01 »


Nog een tip over de behandeling van de Roco-schacht. Hieronder een schacht zoals die op de Roco 1600 zit en een ingekort exemplaar. Er is goed te zien dat de schacht precies achter een randje kan worden ingekort. De koppeling knip je af net waar het zwaluwstaartje iets breder is geworden. Het kost dan moeite om de koppeling in het restant van de schacht te duwen, maar de koppeling zit dan ook gelijk zo klem dat er geen lijm nodig is.


Werkt dit ook bij andere rijtuigen? (LSM ICR rijtuigen bijv)
Loks wisselen namelijk regelmatig  ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1282 Gepost op: 12 July 2013, 13:12:15 »
Natuurlijk. De koppelafstand van de Roco 1600 is nodeloos groot dus die kan je ongestraft inkorten. Verder dan dit gaat niet, want dan past de schacht niet meer in die rare grote houder.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2013, 13:27:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1283 Gepost op: 12 July 2013, 17:50:31 »
Iemand dit al gedaan?


Voor:

Na:


Bij Artitec heb ik het raam kunnen bestellen wat nu op de plaats van het rooster zit zodat mijn model volledig klopt voor inzet in de jaren '80.
Let erop dat je het glaswerk aanpast zodat e.e.a. goed past:


Maarten
« Laatst bewerkt op: 12 July 2013, 19:36:12 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1284 Gepost op: 12 July 2013, 17:58:29 »
bikkel!  ;D
da hedde heul netjes gedaan! En tis ook zowaar af!  :-*
 ;D

Gert1

  • Gast
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1285 Gepost op: 12 July 2013, 18:05:49 »
Mooi gedaan Maarten!

mvg,
Gert

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1286 Gepost op: 12 July 2013, 18:07:43 »
Ja, subtiel boortje ook. Zit daar een klopboor aan vast?  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1287 Gepost op: 12 July 2013, 18:07:59 »
 (y)

jakop

  • Gast
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1288 Gepost op: 12 July 2013, 18:31:08 »
Ai! Da's stoer! Mooi gelukt ook  (y)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1289 Gepost op: 12 July 2013, 19:07:41 »
Bedankt voor de complimenten :).

Haha, goed hè? Ik kan (heel soms) wel dingen afmaken.

Henk, er zat geen klopboor aan maar een boorhamer ;)
Nee, gekheid natuurlijk. Het is een 3,2 mm boortje. De grootste diameter die in mijn handboortje past. je kan wel een kleiner boortje nemen, maar dan ben je ook langer bezig.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom