Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:35:38
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door martindegroot
Vandaag om 21:33:59
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 21:33:57
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 21:29:49
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:28:37
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 21:26:35
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:17:09
Rails roestig verven door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:14:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:17:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:44:22
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
  

Auteur Topic: Artitec: DDM-1  (gelezen 409111 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1275 Gepost op: 11 July 2013, 22:11:54 »
Henk, dan heb ik je verkeerd begrepen.

Groet,
Ruud

Ja, het was ook wat onduidelijk. Ik bedoelde dus dat het mechaniek geen speling in de lengterichting heeft, zodat er geen verschil is in koppelafstand tussen een geduwd en een getrokken rijtuig. Dat is heel positief en bij deze rijtuigen natuurlijk van groot belang. Sowieso lijkt er aan de koppelingen veel aandacht te zijn geschonken, want het rijdt ook zesdelig probleemloos.  (y)

Nog een tip over de behandeling van de Roco-schacht. Hieronder een schacht zoals die op de Roco 1600 zit en een ingekort exemplaar. Er is goed te zien dat de schacht precies achter een randje kan worden ingekort. De koppeling knip je af net waar het zwaluwstaartje iets breder is geworden. Het kost dan moeite om de koppeling in het restant van de schacht te duwen, maar de koppeling zit dan ook gelijk zo klem dat er geen lijm nodig is.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8437
  • Spoor N
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1276 Gepost op: 11 July 2013, 22:43:26 »
@Hubertus: Natuurlijk zou het beter zijn als het direct kan, maar zonder iets aan het rijtuig te veranderen is er wel een inzet mogelijk. Het is wel gek als je een rijtuig niet los aan het eind van een trein kan hangen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1277 Gepost op: 12 July 2013, 11:06:24 »
Ik weet niet of het met een beetje zelfwerkzaamheid te verhelpen is?

Natuurlijk, ik schat 10 goedgeplaatste halen met een vijltje. Maar ik ga het niet proberen. Ik heb de zesdelige trein nu een uurtje getrokken en geduwd op mijn testspoortje rijden en dat gaat feilloos. Het is eigenlijk voor het eerst dat ik bij een Artitecmodel niet alleen een fraai uiterlijk zie, maar ook een gevoel van degelijkheid heb.  (y) Alleen niet aan de stroomafnemer zitten.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2259
    • Biesje.nl
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1278 Gepost op: 12 July 2013, 12:27:35 »
(knip)...
In het verleden heb ik ook weleens een Roco 1600 van een echt kortkoppelmechaniek voorzien. De methode is door Maarten op het forum beschreven en daarbij heeft hij een foto geplaatst. Je moet er de verlichting aan die kant voor opofferen, maar dan rij je ook echt buffer aan buffer en dat is bij DDM toch wel een stuk fraaier. Binnenkort ga ik kijken of dat bij een gemoderniseerde Roco 1800 ook kan, maar dat zal wel.

Ik heb mij een ongeluk gezocht op het forum naar een draadje waarin dit uitgelegd wordt maar kan het niet vinden. Bij mij past zo'n kleine symoba net klem tussen de tandwielkast van het draaistel en de kap. Dus dat gaat niet lekker op wissels :P . Ook is mijn meegeleverde koppelingschacht veel langerderder.

Ik heb de standaard Roco schachten ook ingekort maar een KK is gewoon fraaier. Die klont plastic aan het draaistel is zooooo jaren '80 :P .

Ik heb intussen met een LED strip en 22n 15k ohm weerstand een mooie binnenverlichting gemaakt. Deze is voorlopig direct op de stroomafnemers aangesloten en tot mijn verbazing knipperen de LEDs niet op het directe DCC signaal. Er zit geen gelijkrichter tussen maar het is zeer acceptabel.

Ik moest wat proberen met weerstanden anders lijken de preisers straks in een oven te zitten op stand 'knapperig'. Nu moet ik wat verzinnen om in de andere rijtuigen ook prik te krijgen.

Groetsels,

Robert.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6313
  • ***
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1279 Gepost op: 12 July 2013, 12:34:36 »
 ??? 22nF? 220uF zal je bedoelen?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1280 Gepost op: 12 July 2013, 12:36:24 »
Oh, ik vind het wel mooi zo, maar ik kan het wel uitleggen. Een kleine Symoba zit inderdaad exact klem tussen tandwielkast en kap. Maar er is niet veel ruimte nodig. De tandwielkast heeft nog geen twee milimeter nodig om de hele uitslag te kunnen maken, probeer maar eens. En die ruimte vijl je van de Symoba af. De rand van de behuizing is best dik. De schacht kort je uiteraard flink in.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1281 Gepost op: 12 July 2013, 13:03:01 »


Nog een tip over de behandeling van de Roco-schacht. Hieronder een schacht zoals die op de Roco 1600 zit en een ingekort exemplaar. Er is goed te zien dat de schacht precies achter een randje kan worden ingekort. De koppeling knip je af net waar het zwaluwstaartje iets breder is geworden. Het kost dan moeite om de koppeling in het restant van de schacht te duwen, maar de koppeling zit dan ook gelijk zo klem dat er geen lijm nodig is.


Werkt dit ook bij andere rijtuigen? (LSM ICR rijtuigen bijv)
Loks wisselen namelijk regelmatig  ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1282 Gepost op: 12 July 2013, 13:12:15 »
Natuurlijk. De koppelafstand van de Roco 1600 is nodeloos groot dus die kan je ongestraft inkorten. Verder dan dit gaat niet, want dan past de schacht niet meer in die rare grote houder.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2013, 13:27:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1283 Gepost op: 12 July 2013, 17:50:31 »
Iemand dit al gedaan?


Voor:

Na:


Bij Artitec heb ik het raam kunnen bestellen wat nu op de plaats van het rooster zit zodat mijn model volledig klopt voor inzet in de jaren '80.
Let erop dat je het glaswerk aanpast zodat e.e.a. goed past:


Maarten
« Laatst bewerkt op: 12 July 2013, 19:36:12 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1284 Gepost op: 12 July 2013, 17:58:29 »
bikkel!  ;D
da hedde heul netjes gedaan! En tis ook zowaar af!  :-*
 ;D

Gert1

  • Gast
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1285 Gepost op: 12 July 2013, 18:05:49 »
Mooi gedaan Maarten!

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1286 Gepost op: 12 July 2013, 18:07:43 »
Ja, subtiel boortje ook. Zit daar een klopboor aan vast?  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1287 Gepost op: 12 July 2013, 18:07:59 »
 (y)

jakop

  • Gast
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1288 Gepost op: 12 July 2013, 18:31:08 »
Ai! Da's stoer! Mooi gelukt ook  (y)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1289 Gepost op: 12 July 2013, 19:07:41 »
Bedankt voor de complimenten :).

Haha, goed hè? Ik kan (heel soms) wel dingen afmaken.

Henk, er zat geen klopboor aan maar een boorhamer ;)
Nee, gekheid natuurlijk. Het is een 3,2 mm boortje. De grootste diameter die in mijn handboortje past. je kan wel een kleiner boortje nemen, maar dan ben je ook langer bezig.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom