Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Artitec: DDM-1  (gelezen 414370 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #300 Gepost op: 11 March 2010, 20:42:36 »
@ Jos,

Die binnenverlichting kan toch ook uit?
Je verplicht trouwens jezelf om al je andere treinen te voorzien van binnenverlichting.

MichelNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 308
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #301 Gepost op: 11 March 2010, 20:45:04 »
Het is hoe je het bekijkt.
Met de binnenverlichting zijn ze dat zeker waard.
Maar het punt is dat als je eenmaal een complete stam met binnenverlichting hebt.
dat je eigenlijk verplicht bent om al het andere materieel ook uit te rusten met binnenverlichting, je hebt dan in feite gee andere keus.


Jos.
Die moet je me toch is uitleggen...

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #302 Gepost op: 11 March 2010, 20:47:43 »
Wat is daar eigenlijk moeilijk aan te snappen?  ;)
Ik ben meer het type om een eenheid te vormen qua uitrusting van het materieel.
En binnenverlichting valt bij mij dan totaal buiten beschouwing.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

MichelNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 308
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #303 Gepost op: 11 March 2010, 20:49:02 »
Want Artitec verplicht je om de verlichting aan te hebben staan natuurlijk... Goed punt ja.

Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #304 Gepost op: 11 March 2010, 21:12:18 »
Die 16/17/1800 van LS Models duurt toch nog wel even, is het niet logischer als Artitec zelf die loc uitbrengt, als ze ook nog DD-AR rijtuigen uitbrengen kan je een leuke serie maken lijkt me zo (of doen ze alleen rijtuigen/goederenwagons en huisjes). Maar tot er ooit een topmodel van die serie is, welke 16/1800 is het meest conform de werkelijkheid om er tot die tijd voor te zetten? De nieuwe 16/1800 van Roco klopt op de plaats van het nummer na? (de oudere (=goedkopere  :P) Railion heeft alleen een te laag rooster en de 1823 ook nog een te lichte kleur van het dak toch.
Waarom is het logischer als Artitec zelf met een 1600 uitkomt?
Als de LS Models op het zelfde niveau zit als de benelux 11.8 dan wordt dat smullen.
Waarom een "foute" Roco voor een perfecte DDM? Jaartje wachten op de LS is toch niet zo'n ramp...

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #305 Gepost op: 11 March 2010, 21:13:12 »
wat Jos zegt is dat hij liever heeft gehad dat er een optie was voor DDM rijtuigen zonder ingebouwde binnenverlichting, waardoor deze goedkoper zouden kunnen zijn.
uiteraard kan je de verlichting uitzetten, maar dan betaal je voor iets wat je niet gebruikt, wat dus zonde is...

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #306 Gepost op: 11 March 2010, 21:15:18 »
Maar in feite is het nooit goed.
Had Artitec het zonder verlichting gedaan, was de vraag opgedoken, waarom zit er geen verlichting in, nu moet ik ze allemaal weer open maken....

Geef mij ze maar compleet, hoef ik zelf niet meer te rommelen.

Hans Wolbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
    • OV Website
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #307 Gepost op: 11 March 2010, 21:15:24 »
Waarom is het logischer als Artitec zelf met een 1600 uitkomt?
Als de LS Models op het zelfde niveau zit als de benelux 11.8 dan wordt dat smullen.
Waarom een "foute" Roco voor een perfecte DDM? Jaartje wachten op de LS is toch niet zo'n ramp...

Leuk voor in de vitrine een jaartje... duur treintje dan wel... ;-)
Nee, dan zet ik er toch wel even een 'foute' Roco voor, of doe er andere gekke dingen mee (op de rails dan hè...).
Eens kijken hoe het staat achter een 1300 van Riva bijvoorbeeld.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #308 Gepost op: 11 March 2010, 21:20:32 »
Maar in feite is het nooit goed.
Had Artitec het zonder verlichting gedaan, was de vraag opgedoken, waarom zit er geen verlichting in, nu moet ik ze allemaal weer open maken....

Geef mij ze maar compleet, hoef ik zelf niet meer te rommelen.

kommen er dan geen poppetjes bij u in te zitten? Lijkt mij een rare trein...

Of moeten ze dan gewoon weer open?

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #309 Gepost op: 11 March 2010, 21:22:15 »
Een lege trein met binnenverlichting is ook zonde van het geld.
Als er toch niemand in zit hoef je ook je verlichting niet aan te doen ;D ;D ;D

Keuze wel of geen binnenverlichting is misschien een idee voor Artitec voor een vervolgserie (DD AR?)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #310 Gepost op: 11 March 2010, 21:22:38 »
wat Jos zegt is dat hij liever heeft gehad dat er een optie was voor DDM rijtuigen zonder ingebouwde binnenverlichting, waardoor deze goedkoper zouden kunnen zijn.
uiteraard kan je de verlichting uitzetten, maar dan betaal je voor iets wat je niet gebruikt, wat dus zonde is...
Je snapt het

Maar in feite is het nooit goed.
Had Artitec het zonder verlichting gedaan, was de vraag opgedoken, waarom zit er geen verlichting in, nu moet ik ze allemaal weer open maken....

Geef mij ze maar compleet, hoef ik zelf niet meer te rommelen.
En als mensen dan zonodig binnenverlichting willen hebben dan bouwen ze die toch zelf in.
Er zijn fantastische led-strips in omloop.
En ik zie Binnenverlichting nog steeds als optie, om ze te standariseren lijkt me eigenlijk onlogisch.
Dus je hebt ook mensen die de binnenverlichting niet gebruiken, moeten die dan betalen voor iets wat ze niet gebruiken??
Dat is toch ook onzin.


Jos.

« Laatst bewerkt op: 11 March 2010, 21:25:55 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #311 Gepost op: 11 March 2010, 21:26:07 »
Waarom is het logischer als Artitec zelf met een 1600 uitkomt?
Als de LS Models op het zelfde niveau zit als de benelux 11.8 dan wordt dat smullen.
Waarom een "foute" Roco voor een perfecte DDM? Jaartje wachten op de LS is toch niet zo'n ramp...

Omdat ze zelf de DDM uitbrengen, en in de toekomst een DD-AR. 16/1800 verschilt toch niet van een 1700?, op de koppeling na dan, dus dan heb je aan 1 ontwerp/mal genoeg en kan je een hoop variaties maken. Logisch is misschien overdreven, maar die Plan W laat zien dat ze beide hun eigen plan trekken en de DDM kwam toch ook als een verrassing? Of was dat al lang bekend?

Overigens vind ik een LS Models loc ook helemaal niet erg hoor, er staat een 11 serie loc hog op de verlanglijst voor de Benelux ICR, maar eerst die maar compleet krijgen. En ik denk dat een jaartje wachten optimistisch gedacht is, gezien hun overige planningen.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #312 Gepost op: 11 March 2010, 21:27:20 »
Maar in feite is het nooit goed.
Had Artitec het zonder verlichting gedaan, was de vraag opgedoken, waarom zit er geen verlichting in, nu moet ik ze allemaal weer open maken....
Als ze zo makkelijk open gaan als de DE1-tjes, is het een prima zet om ze compleet te leveren. Ik verwacht ook dat meer mensen wel dan geen verlichting willen, en in prijs zal het af-fabriek helemaal niet zoveel uitmaken denk ik. Dan kun je net zo goed het licht er meteen in maken.

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #313 Gepost op: 11 March 2010, 21:30:08 »
Chris heeft gelijk, je doet het nooit goed. De een wil dit, de ander wil dat.
Artitec denkt waarschijnlijk: "als we het doen, dan doen we het goed en volledig" en dat vind ik te prijzen.

Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #314 Gepost op: 11 March 2010, 21:35:51 »
wat Jos zegt is dat hij liever heeft gehad dat er een optie was voor DDM rijtuigen zonder ingebouwde binnenverlichting, waardoor deze goedkoper zouden kunnen zijn.
uiteraard kan je de verlichting uitzetten, maar dan betaal je voor iets wat je niet gebruikt, wat dus zonde is...
En een jaar later sla je jezelf voor je kop dat je de versie zonder binnenverlichting genomen hebt :P