Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 20:24:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 20:23:05
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: Artitec: DDM-1  (gelezen 413867 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #240 Gepost op: 25 February 2010, 15:04:15 »
Een 2200 voor een stammetje DDM's?!? Dan kan je nog beter die Roco 1601 ervoor zetten!  :)

Koen
1 of 2 DDM rijtuigen, LSM Benelux ICR en een 2200 met A frontsein en je hebt een mooie stam.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Gootzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #241 Gepost op: 25 February 2010, 17:55:57 »
Maar hebben ze in Limburg gereden? Misschien ooit, maar niet regulier. Zelfde geldt voor de Belgische reeks 13 met de Maastricht-Brussel-Expres: mooi ding, maar niet echt specifiek voor Limburg. Maar een rode DE-1 van onze vrienden van Artitec weer wel, of een ICR(m) van LS Models.
Niet echt regulier als complete stam, maar wel jaren lang als ICR-versterkers. Er reden stammen met 1 DDM-1 rijtuig, als scheiding tussen ICR en Plan-W (in de theorie althans ;-) ). Maar stammen met een DDM-1 stuurstand en twee DDM-1 tussenrijtuigen, gevolgd door 9 stuks ICR kwamen jarenlang standaard voor. Ik heb zelfs nog ergens een foto van een stam met DDM-1 stuurstand, 4x ICR en 4x K4. Dus alles is mogelijk.

En niet te vergeten natuurlijk de jaarlijkse extra treinen naar Pinkpop in Langraaf. Er reden in de topjaren DDM-1 stammen met 7 bakken rechtstreeks van Amsterdam en Rotterdam naar Landgraaf. En dan de hele dag door pendelen met 1 stam. Dat kwam ieder jaar terug, dus dat zou je als een mooi excuus kunnen gebruiken om dat regulier te noemen :P

Mvg, Peter

Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #242 Gepost op: 26 February 2010, 16:43:58 »
Op je eigen modelbaan kan toch alles? Als jij dat maar wil...

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #243 Gepost op: 26 February 2010, 18:43:44 »
Als jij dat maar wil...

Precies. Je zegt het zelf al.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #244 Gepost op: 26 February 2010, 18:49:00 »
Precies. Ik wacht wel even en zet er tijdelijk een 2200 voor. Daar heb ik er toch 2 van voor dubbeltractie van mijn containertrein. 
Kwam rond 1990 volgens mij zelfs planmatig voor, tussen Uitgeest en de Zaanstraat (of e.v.t Watergraafsmeer?), welliswaar als ledig materieel, maar toch.  ;) ;D

Heb er een opname van op DVD staan.

Heeft DDM trouwens ook niet als carnavalstrein naar Limburg gereden?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #245 Gepost op: 26 February 2010, 18:52:10 »
Nou, kijk aan.
« Laatst bewerkt op: 26 February 2010, 18:56:45 door Daan! »

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #246 Gepost op: 08 March 2010, 11:56:18 »
Is er al iets meer bekend over prijzen? En wordt dit model gewoon opgenomen in de collectie of is het een gelimiteerde productie? Want ik wil ze in het laatste geval wel reserveren, maar liever niet zonder eerst de prijs te weten.

Weet iemand die de proefmonsters gezien heeft of het ook 2 aparte verdiepingen zijn? Vreemde vraag misschien, want op de foto lijkt het ook zo maar omdat er standaard verlichting in zit betekend dat 2x een verlichtingsstrip en dat is natuurlijk heel erg mooi maar maakt het ook duurder.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #247 Gepost op: 08 March 2010, 12:11:18 »
Ja, ze hebben 2 echte verdiepingen met keurig interieur. De stellen zien er door de correcte lengte ook een stuk imposanter uit als de 1/100 bakken en de kleuren zijn scherp en correct, dus het mag best wat kosten :)
RETROBAHN A.G.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #248 Gepost op: 08 March 2010, 13:18:15 »
Kwam rond 1990 volgens mij zelfs planmatig voor, tussen Uitgeest en de Zaanstraat (of e.v.t Watergraafsmeer?), welliswaar als ledig materieel, maar toch.  ;) ;D

Is dat geen sternet voor het overbrengen van materieel en het uitwisselen van onderdelen tussen de werkplaatsen?

In combinatie met wat Hbissen, draaistel en wielenwagens en eventueel nog een ander rijtugi, kun je in het sternet ook prima een DDM-1 rijtuig mee geven.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #249 Gepost op: 08 March 2010, 18:16:17 »
Ik weet nog dat er vroeger (toen ik nog klein was  :P ) vaak rond de klok van 17.30 uur een lege DDM-stam (nog met 1600) door Obdam richting Alkmaar kwam, dat was in die tijd een opvallende trein voor mij tussen al dat louter Mat'64 geweld.

Heb me wel eens laten vertellen door machinisten dat er vroeger rond dat tijdstip een ledige DDM-rit van Enkhuizen/Hoorn naar Uitgeest bestond, alwaar de 1600 dan losgekoppeld werd en vervolgens dan de goederendienst in ging. De DDM-stam werd dan vervolgens door een 2200 in Uitgeest opgehaald.

Ik heb ook video opnames op DVD van een 2200 plus DDM-stam op de Zaanlijn, dus denk dat het verhaal wel kan kloppen.


Bart

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #250 Gepost op: 08 March 2010, 18:27:33 »
Ja DDM-1 kent een leuke historie wat betreft het koppelen met andere series en ik weet nog van vroeger (toen ik klein was) dat ik een DDM-1 Bvk, twee Bv's en 9 ICR's langs zag rijden over de Rijnbrug in Arnhem.
Vandaar dat DDM-1 ook mijn lievelingsserie is. Jammer genoeg kan dat niet lang meer zo zijn... :-[ >:( (kijk hier maar naar http://www.youtube.com/watch?v=dsV3hv3LniI).

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #251 Gepost op: 08 March 2010, 19:05:42 »
Ik weet zo niet of het al voorbij is gekomen, maar te zien aan de rijtuignummers die ze willen uitbrengen, kan het bijna niet anders zijn dan dat de rijtuigen uitgebracht worden in de stand zoals nu rijden. Ik zag bijvoorbeeld voor een ABv het rijtuignummer 673 staan, welke sinds 2007 weer een ABv is.
Dan zouden er dus ook de 4-cijferige stamnummers op de wagons moeten komen.
Spoorgroet, Martin

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #252 Gepost op: 09 March 2010, 08:20:39 »
Die vierdelige stamnummers worden als het goed is als losse transfersetjes bijgeleverd.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #253 Gepost op: 09 March 2010, 08:27:23 »
Heb me wel eens laten vertellen door machinisten dat er vroeger rond dat tijdstip een ledige DDM-rit van Enkhuizen/Hoorn naar Uitgeest bestond, alwaar de 1600 dan losgekoppeld werd en vervolgens dan de goederendienst in ging. De DDM-stam werd dan vervolgens door een 2200 in Uitgeest opgehaald.


COOL!!!!

Soms (lees meestal) verlang ik dat het hele spoorse weer één bedrijf werd........

Bedankt voor deze info Bart, deze kende ik nog niet  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #254 Gepost op: 09 March 2010, 14:01:29 »
Die vierdelige stamnummers worden als het goed is als losse transfersetjes bijgeleverd.

Jeroen
Die zitten toch niet op DDM maar op DDAR?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.