Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 06:09:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:57:29
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 02:32:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
13 June 2025, 23:00:09
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
13 June 2025, 22:22:33
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 June 2025, 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30
  

Auteur Topic: Artitec: DDM-1  (gelezen 408412 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8432
  • Spoor N
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #240 Gepost op: 25 February 2010, 15:04:15 »
Een 2200 voor een stammetje DDM's?!? Dan kan je nog beter die Roco 1601 ervoor zetten!  :)

Koen
1 of 2 DDM rijtuigen, LSM Benelux ICR en een 2200 met A frontsein en je hebt een mooie stam.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Gootzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #241 Gepost op: 25 February 2010, 17:55:57 »
Maar hebben ze in Limburg gereden? Misschien ooit, maar niet regulier. Zelfde geldt voor de Belgische reeks 13 met de Maastricht-Brussel-Expres: mooi ding, maar niet echt specifiek voor Limburg. Maar een rode DE-1 van onze vrienden van Artitec weer wel, of een ICR(m) van LS Models.
Niet echt regulier als complete stam, maar wel jaren lang als ICR-versterkers. Er reden stammen met 1 DDM-1 rijtuig, als scheiding tussen ICR en Plan-W (in de theorie althans ;-) ). Maar stammen met een DDM-1 stuurstand en twee DDM-1 tussenrijtuigen, gevolgd door 9 stuks ICR kwamen jarenlang standaard voor. Ik heb zelfs nog ergens een foto van een stam met DDM-1 stuurstand, 4x ICR en 4x K4. Dus alles is mogelijk.

En niet te vergeten natuurlijk de jaarlijkse extra treinen naar Pinkpop in Langraaf. Er reden in de topjaren DDM-1 stammen met 7 bakken rechtstreeks van Amsterdam en Rotterdam naar Landgraaf. En dan de hele dag door pendelen met 1 stam. Dat kwam ieder jaar terug, dus dat zou je als een mooi excuus kunnen gebruiken om dat regulier te noemen :P

Mvg, Peter

Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #242 Gepost op: 26 February 2010, 16:43:58 »
Op je eigen modelbaan kan toch alles? Als jij dat maar wil...

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4546
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #243 Gepost op: 26 February 2010, 18:43:44 »
Als jij dat maar wil...

Precies. Je zegt het zelf al.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #244 Gepost op: 26 February 2010, 18:49:00 »
Precies. Ik wacht wel even en zet er tijdelijk een 2200 voor. Daar heb ik er toch 2 van voor dubbeltractie van mijn containertrein. 
Kwam rond 1990 volgens mij zelfs planmatig voor, tussen Uitgeest en de Zaanstraat (of e.v.t Watergraafsmeer?), welliswaar als ledig materieel, maar toch.  ;) ;D

Heb er een opname van op DVD staan.

Heeft DDM trouwens ook niet als carnavalstrein naar Limburg gereden?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4546
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #245 Gepost op: 26 February 2010, 18:52:10 »
Nou, kijk aan.
« Laatst bewerkt op: 26 February 2010, 18:56:45 door Daan! »

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #246 Gepost op: 08 March 2010, 11:56:18 »
Is er al iets meer bekend over prijzen? En wordt dit model gewoon opgenomen in de collectie of is het een gelimiteerde productie? Want ik wil ze in het laatste geval wel reserveren, maar liever niet zonder eerst de prijs te weten.

Weet iemand die de proefmonsters gezien heeft of het ook 2 aparte verdiepingen zijn? Vreemde vraag misschien, want op de foto lijkt het ook zo maar omdat er standaard verlichting in zit betekend dat 2x een verlichtingsstrip en dat is natuurlijk heel erg mooi maar maakt het ook duurder.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5321
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #247 Gepost op: 08 March 2010, 12:11:18 »
Ja, ze hebben 2 echte verdiepingen met keurig interieur. De stellen zien er door de correcte lengte ook een stuk imposanter uit als de 1/100 bakken en de kleuren zijn scherp en correct, dus het mag best wat kosten :)
RETROBAHN A.G.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5343
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #248 Gepost op: 08 March 2010, 13:18:15 »
Kwam rond 1990 volgens mij zelfs planmatig voor, tussen Uitgeest en de Zaanstraat (of e.v.t Watergraafsmeer?), welliswaar als ledig materieel, maar toch.  ;) ;D

Is dat geen sternet voor het overbrengen van materieel en het uitwisselen van onderdelen tussen de werkplaatsen?

In combinatie met wat Hbissen, draaistel en wielenwagens en eventueel nog een ander rijtugi, kun je in het sternet ook prima een DDM-1 rijtuig mee geven.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #249 Gepost op: 08 March 2010, 18:16:17 »
Ik weet nog dat er vroeger (toen ik nog klein was  :P ) vaak rond de klok van 17.30 uur een lege DDM-stam (nog met 1600) door Obdam richting Alkmaar kwam, dat was in die tijd een opvallende trein voor mij tussen al dat louter Mat'64 geweld.

Heb me wel eens laten vertellen door machinisten dat er vroeger rond dat tijdstip een ledige DDM-rit van Enkhuizen/Hoorn naar Uitgeest bestond, alwaar de 1600 dan losgekoppeld werd en vervolgens dan de goederendienst in ging. De DDM-stam werd dan vervolgens door een 2200 in Uitgeest opgehaald.

Ik heb ook video opnames op DVD van een 2200 plus DDM-stam op de Zaanlijn, dus denk dat het verhaal wel kan kloppen.


Bart

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #250 Gepost op: 08 March 2010, 18:27:33 »
Ja DDM-1 kent een leuke historie wat betreft het koppelen met andere series en ik weet nog van vroeger (toen ik klein was) dat ik een DDM-1 Bvk, twee Bv's en 9 ICR's langs zag rijden over de Rijnbrug in Arnhem.
Vandaar dat DDM-1 ook mijn lievelingsserie is. Jammer genoeg kan dat niet lang meer zo zijn... :-[ >:( (kijk hier maar naar http://www.youtube.com/watch?v=dsV3hv3LniI).

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
  • *
    • Flickr
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #251 Gepost op: 08 March 2010, 19:05:42 »
Ik weet zo niet of het al voorbij is gekomen, maar te zien aan de rijtuignummers die ze willen uitbrengen, kan het bijna niet anders zijn dan dat de rijtuigen uitgebracht worden in de stand zoals nu rijden. Ik zag bijvoorbeeld voor een ABv het rijtuignummer 673 staan, welke sinds 2007 weer een ABv is.
Dan zouden er dus ook de 4-cijferige stamnummers op de wagons moeten komen.
Spoorgroet, Martin

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5343
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #252 Gepost op: 09 March 2010, 08:20:39 »
Die vierdelige stamnummers worden als het goed is als losse transfersetjes bijgeleverd.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5343
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #253 Gepost op: 09 March 2010, 08:27:23 »
Heb me wel eens laten vertellen door machinisten dat er vroeger rond dat tijdstip een ledige DDM-rit van Enkhuizen/Hoorn naar Uitgeest bestond, alwaar de 1600 dan losgekoppeld werd en vervolgens dan de goederendienst in ging. De DDM-stam werd dan vervolgens door een 2200 in Uitgeest opgehaald.


COOL!!!!

Soms (lees meestal) verlang ik dat het hele spoorse weer één bedrijf werd........

Bedankt voor deze info Bart, deze kende ik nog niet  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8432
  • Spoor N
Re:Artitec: DDM-1
« Reactie #254 Gepost op: 09 March 2010, 14:01:29 »
Die vierdelige stamnummers worden als het goed is als losse transfersetjes bijgeleverd.

Jeroen
Die zitten toch niet op DDM maar op DDAR?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.