Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 10:14:55
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:14:03
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 10:09:29
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 10:08:31
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 09:39:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:12:10
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 09:10:56
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:12:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500  (gelezen 53656 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #120 Gepost op: 13 February 2010, 19:01:21 »
Arjan dit is al de tweeentachtigstekeer dat hem dat verteld wordt ::) ::)
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #121 Gepost op: 13 February 2010, 19:21:34 »
Affijn, de toplantaarn op de voorzijde blijft lekker zitten, en ik ga een enkele op de
achterzijde van de loc bevestigen, rechtsonder en die sluit ik aan op de uitgang voor
het achteruit rijden.

Goed, ik ben eerst het motorische gedeelte eens lekker aan het laten inlopen.
Ze heeft nu bijna een uur 1 zijde opgedraaid, nu een uurtje de andere kant op
op een gelijk toerental. Beetje smering hier en daar en het loopt toch heel lekker
zo'n zelfgebouwd onderstel.

Vanavond nog wel een plaatje van de lantaarn op de achterzijde.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #122 Gepost op: 13 February 2010, 19:24:29 »
je wacht tot het donker is  ;D

gr jan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #123 Gepost op: 13 February 2010, 19:34:45 »
Dat is in mijn geval makkelijk te regelen, gezien ik overdag nog al
eens moet slapen heb ik een goede verduistering op de kamer  (y)

Maar het is nu al donker dus het wordt vanavond geen probleem.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #124 Gepost op: 14 February 2010, 11:45:03 »
En dan is het alweer morgen,

Goed de loclantaarn zit er op, en moet nog worden aangesloten:




Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #125 Gepost op: 14 February 2010, 19:03:56 »
Vandaag even test gereden, terug naar het tapijtrijder tijdperk
omdat de eigen baan niet vlak genoeg is en de bogie kortstluit op het frame.

http://www.youtube.com/watch?v=gv_KMCaBcZQ

Dit is genoeg voor het locje, er kan wel wat meer achter maar dan ben ik toch eerst
het nieuwe railmateriaal nodig wat ik besteld heb, Tillig Elite code 83.
Ik kan nu geen voorgebogen bochten rijden, slechts alleen wat ik zelf buig van een flex.
En daar ging het eigenlijk snel mis, de middelste as van de aandrijving liep er uit.
Goed, die zit weer en gelukkig geen schade tot gevolg.

Momenteel staat de aandrijving weer lekker in de lopen op de werkbank, goed gesmeerd
aan de decoder voor een gelijkblijvend toerental.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #126 Gepost op: 14 February 2010, 20:48:39 »
En zojuist alle elektra aangesloten voor de verlichting, deze werk nu zowel
analoog en digitaal ook perfect.
Ik vond nog een oude brugstekker uit een Piko hondekop die precies deed
wat ik hoopte, daarintegen werkte een roco niet omdat daar geen aparte
verbinding is met de blauwe draad.


Frontseinen  ;D


En een losse lantaarn voor het rangeren op de achterzijde, funtiemappen moet er nog voor gaan
zorgen dat deze bij digitaal gebruik gaat branden als de rangeergang wordt ingeschakeld.
Maar dan moet eerst de nieuwe decoder arriveren.

Overigens, de buffers zitten op alle foto's los dus die hangen een beetje af.
De Nemschacht op de achterzijde van de loc is een Roco omdat ik de bijgeleverde
witmetalen Nemschacht geen kijk vond.

Tot zover vandaag!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #127 Gepost op: 15 February 2010, 00:38:07 »
Ziet er allemaal keurig uit hoor! Je ziet meteen het voordeel van solderen, namelijk dat je de naden zoals aan de kolenbak meteen wegwerkt. Jij hebt hem dus gelijmd...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #128 Gepost op: 15 February 2010, 11:49:51 »
Ja de gehele loc is gelijmd, en dat is bij elke naad te zien, voordat er dan ook een likje
verf op gaat worden eerst alle naden afgewerkt met een fijne plamuur.
Daarna alles lekker glad opschuren en dan een laagje primer er op.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #129 Gepost op: 15 February 2010, 14:23:10 »
Beter! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #130 Gepost op: 15 February 2010, 21:10:14 »
Ziet er al goed uit, Robbert Jan!

Vraagje: branden de smd's op volle sterkte op de foto's? Ikzelf heb rijstkorrellampjes ingebouwd in Philotrain-lantaarns (zie mijn avatar voor het effect hiervan). Als ik de twee varianten vergelijk, vind ik de rijstkorrellampjes een wat mooier, voller licht geven.

Verder nog de tip om je loc goed te testen in de bogen om zoveel mogelijk punten van kortsluiting vOOr het spuitwerk op te lossen. Meest waarschijnlijke punten: voorste koppelschacht <-> onderkant bufferbalk; wielen van de achterste as uit het draaistel <-> zandkastjes en achterste loopas <-> cilinder + gereedschapskistje (die laatste was je al tegen gekomen, geloof ik).

Denk er ook aan dat verf isoleert! Punten die nu goed geleiden (waardoor je loc nu prima loopt) laten straks geen stroom meer door als er een verflaag over heen zit. Kan het verschil zijn tussen een goed lopende loc en eentje waar je je ergert aan het onregelmatig rijden en stil vallen. Bekijk goed hoe de stroompjes nu lopen en zorg er voor dat die nog steeds lopen als je klaar bent met verven!

Gr,
Hans.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2010, 21:11:46 door HaHoHo »
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #131 Gepost op: 15 February 2010, 21:24:59 »
De SMD-verlichting staat volledig gedimd op decoder standje 0, op standje 15 zijn het overigens nog geen
schijnwerpers maar zijn ze wel wat aan de felle kant.

De puntjes die kortsluiting veroorzaakten heb ik zo ongeveer wel gevonden.
De zandkasten hebben er nog niet opgezeten maar de cilinder en gereedschapskist wel en die maakten bij
een bocht al direct contact met de achterste as, kortsluiting.
Deze onderdelen liggen nu ook aan de kant en ik zal t.z.t. proberen om ze geisoleerd op te hangen.
De bogie had een probleem met het voorste loopwiel, deze liep net met de flens tegen het messing
frame wat achter tegen de bufferbalk aan zit, deze heb ik er eerst weer afgehaald en moet ik
nog bijwerken.

Dat de verf inderdaad gaat isoleren moet hopelijk geen probleem zijn.
Voor de stroomafname zijn het messing frame en de sleper aan de binnenzijde van de drijfwielen
met bedrading naar een printplaatje gevoerd.
Ik vertrouw niet op een geleiding van bijvoorbeeld het messing frame naar de witmetalen bovenbouw.
De verlichting is dan ook tot aan de printplaat met 2 draden per zijde van de loc uitgevoerd om zo
een geisoleerde stroomkring te creëren.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #132 Gepost op: 16 February 2010, 17:26:52 »
Vandaag eens alle trapjes en buffers klaargemaakt, binnenkort maar eens allemaal bevestigen.



En een pakketje van de Locloods met allerlij gereedschapjes om het werk makkelijk te maken.


Diverse boortjes, oplopend van 0,4mm tot 0,9mm
Tappensetje M1,6 om de bogie aan te passen, daar komt een andere bevestiging van de assen onder.

Zo kan ik eerst weer voorruit.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #133 Gepost op: 16 February 2010, 22:00:12 »
De puntjes die kortsluiting veroorzaakten heb ik zo ongeveer wel gevonden.
De zandkasten hebben er nog niet opgezeten

Je zult er achter komen dat deze twee zinnen in tegenspraak zijn met elkaar...

De zandkasten hebben er nog niet opgezeten maar de cilinder en gereedschapskist wel en die maakten bij
een bocht al direct contact met de achterste as, kortsluiting.
Deze onderdelen liggen nu ook aan de kant en ik zal t.z.t. proberen om ze geisoleerd op te hangen.

Heeft het geisoleerd ophangen zin als de achterste as er tegen aan loopt? De achteras loopt tegen de onderdelen aan, loopt hierdoor waarschijnlijk stroef en heeft blijkbaar niet genoeg ruimte om te bewegen (met mogelijk ontsporen tot gevolg). Ik denk dat je er verstandiger aan doet de onderdelen aan de binnenzijde dusdanig in te korten dat de achteras ze niet meer raakt. Hoef je ze niet te isoleren + je loc rijdt er beter door.

Gr,
Hans
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #134 Gepost op: 17 February 2010, 15:59:23 »
Ik zie dat ik twee dingen loop te verkondigen die nog al in tegenspraak zijn tot elkaar.

Affijn, de zandkasten zijn nog niet op de loc geweest dus die zal ik ook eerst moeten passen.
Daarna kan ik kijken of ik daar een stukje uit moet halen om zo de achterste aangedreven as
vrije zijdelingse ruimte te geven.

De gereedschapskist en het luchtreservoir zal ik ook bij gaan werken zodat de as daar niet meer
tegenaan loopt en dus geen kortsluiting meer gaat geven.
Nu alleen de bestelling bochten afwachten, die verwacht ik morgen dan kan ik het gaan testen.
Het wordt een minimale radius van R31 (484mm) Tillig Elite. Helaas is deze rails lastig
te verkrijgen in nederland en waar leverbaar hebben ze maar 1 doosje bochten, dat zijn er 8 waar ik
12 stuks nodig ben voor een volle ronde.

Gister nog even 2 gaten geboord in de bogie, draad getapt M 1,6 en 2 boutjes opgezocht.
Nu eens van messing een mooie bevestiging gaan maken voor de bogieassen dan kan ik ze
makkelijk verwijderen indien nodig en loop ik niet het risico dat ik de assen vastplak.  :-X
Straks maar eens even een mooi dun plaatje messing opzoeken.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5