Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:28:45
Loksound downloads door Duikeend
Vandaag om 12:26:43
Configureren van YD8116 via web browser door Montanbahn
Vandaag om 12:26:19
Stroomdetectie issues. door henk
Vandaag om 12:13:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 12:02:29
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door R v/d Hoven
Vandaag om 11:55:40
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 11:52:29
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 11:20:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 08:43:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500  (gelezen 55164 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Gepost op: 01 February 2010, 10:23:42 »
Vandaag begonnen met de bouw van een Model Loco NS 5500.



Gisteravond alle onderdelen uitgezocht op nummer en alle gesealde zakjes van
een stickertje voorzien, dat werkt lekker makkelijk.
Tevens de handleiding gescand en opnieuw afgedrukt zodat alle vouwen er uit zijn
en er geen dubbelzijdige ellende aanwezig is.

Als eerste ga ik het frame assembleren, om zo de bovenbouw netjes passend te
kunnen maken als ik daar aan ga beginnen.
Ik zal hier waarschijnlijk nog wel een hoop vragen neerleggen, het is mijn eerste kit en
eigenlijk wil je dan wel het zekere voor het onzekere, wat betreft boren/lijmen/solderen.

Alvast een impressie van het gedane werk:



Meer volgt uiteraard vandaag.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Dave81

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • Curaçao ->zucht<-
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2010, 10:32:46 »
Leuk!

hoop dat jij hem wel afbouwd,
een tijd terug zijn meerdere mensen met een Model Loco begonnen,
maar tot nu toe heeft niemand hem ( zover ik weet ) hem afgebouwd.

Dus uit met die computer en doorbouwen!  ;D

Succes

MVG Dave
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2010, 10:41:35 »
De Pc moet wel aan blijven staan, een beetje muziek onder het bouwen is echt een must  ;D

En zo kan ik ook alle tips en trucs terplekke blijven volgen, daarvan is zojuist één geleverd,
afbouwen!


Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2010, 10:56:53 »
Je zult bij deze kit niet snel in de problemen komen voor wat betreft de passing tussen onder en bovenbouw, want die is gewoon goed te noemen.

Een belangrijke tip is het verwijderen van extra materiaal van de witmetalenbodemplaat bij de drijfwielen. De krukken kunnen de plaat raken, dus daar moet nog iets weg. Maar je hebt al zo weinig vlees daar, dus voorzichtigheid is geboden.

Ga je het witmetaal lijmen of solderen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
  • Eschburg
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2010, 10:57:15 »
hoop dat jij hem wel afbouwd,
een tijd terug zijn meerdere mensen met een Model Loco begonnen,
maar tot nu toe heeft niemand hem ( zover ik weet ) hem afgebouwd.

Zie https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_5555_2.jpg

Heb ik jaren geleden al gebouwd.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2010, 10:58:18 »
Ja er lopen hier heel wat draadjes over zelfbouw/bouwdoos stoomloks
die je helaas  nooit afziet
ik vind het het leukste om hier over te lezen
mooiste bouwwerk vind ik de de 7100 van eenop87
ben er zelf ook schuldig aan
heb hier nog een 5000 en 6000 modelloko en een philo 7700 liggen die nog af moeten
de 3300 ,3700 ,3900,6100,6300 heb ik wel af en 9500 bijna af
al moet de 3300 weer in de thinner ivm beroerde rijeigenschappen
gr jan
« Laatst bewerkt op: 02 February 2010, 00:01:53 door roadster36 »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2010, 11:05:49 »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2010, 11:09:57 »
Goed afgebouwd of niet, een project heeft soms tijd nodig, en iedereen
heeft wel eens een periode van "nu even niet" (van die reclame  8) )

De bedoeling is om de witmetalen onderdelen en wat daar aan wordt bevestigd
te verlijmen (welke soort, ik las bison "automatic pen"),
gezien het solderen mij toch een extra hindernis zal bezorgen.
Het frame daarintegen wil ik wel solderen, met name de dwarsverbindingen en
de veerophanging voor de achterste as.

Goed om te vernemen dat de passingen goed zijn, dat scheeld een hoop kopzorgen

Ook wel handig om te vermelden, het wordt een NS versie, heeft deze ook zonder
de verhoogde kolenbak gereden? Met de verhoging vind ik de loc namelijk niet
veel mooier.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Dave81

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • Curaçao ->zucht<-
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #8 Gepost op: 01 February 2010, 11:11:08 »
Ik vind 't prachtig en geniet van de bouwverslagen.

Maar dan hoor je niks meer....

Dus kom op de laatste 0.5 % ook nog  ;D

MVG DAve
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen


Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #10 Gepost op: 01 February 2010, 11:19:19 »
Volgens Waldorp "Onze Nederlandse Locomotieven in woord en beeld", 7e druk 1986, blz. 28; "In 1932 werd de kolenbak achter het machinistenhuis verhoogd, waardoor de kolenruimte juist twee maal zo groot werd, nl. 4 ton i.p.v. 2 ton."
Gerrit F

Van de draad af....

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #11 Gepost op: 01 February 2010, 11:22:40 »
Dan valt er dus weinig te kiezen als ik de machine in de late jaren '40 en begin '50 wil inzetten.

Nu kan ik er natuurlijk wel een vreemde eend van maken, maar dat is dan niet meer volgens voorbeeld.
Ik ben nog niet zover dat ik met de opbouw aan de slag ga, dus ik ga er over nadenken.

Bedankt voor de handige link en het citaat.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #12 Gepost op: 01 February 2010, 11:29:20 »
Vreemde eend?echt wel!
Uit het zelfde boek en van de dezelfde pagina; "De watervoorraad bleef echter gelijk. Deze bleek voor sommige diensten te gering te zijn zodat tijdens de Duitse bezetting enkele locomotieven een losse ''tender" kregen in de vorm van een NS-waterwagen, die met een waterslang verbonden was met het waterreservoir van de locomotief".
Gerrit F

Van de draad af....

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #13 Gepost op: 01 February 2010, 11:31:03 »
Ik ga de boekenkast van Pa eens plunderen op zoek naar het genoemde boek, daar moet ik
meer van weten!  (y)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #14 Gepost op: 01 February 2010, 11:32:02 »
Bouw anders een 5700 ervan. Dus ketel verhogen en dan issie beter in balans met z'n kontje.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)