Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 11:43:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door rjr
Vandaag om 11:09:45
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87  (gelezen 152325 keer)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #450 Gepost op: 10 november 2016, 16:10:55 »
Leuk draadje,ik kende het nog niet.
Ik heb er vluchtig doorheen gelezen en zie de geel/grijze kleurstelling steeds terugkomen.
Hier een leuk linkje met de kleurschema zoals bedoeld zou zijn.
Misschien is dat al genoemd en de link al bekend,maar het is goed bedoeld ;-)
Succes met het afbouwen van je unieke model.
http://www.nicospilt.com/index_Lok1400.htm

Mvg jamie

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #451 Gepost op: 10 november 2016, 16:22:20 »
Klopt Maarten, nooit geen hoogte van je spel geven..... :angel:

Dubbele ontkenning, dus positief. Altijd hoogte van je spel geven Maarten  ;D

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #452 Gepost op: 10 november 2016, 17:07:26 »
Wat een fijne reacties weer (y) ;D.

Leuk idee, Jeroen, maar dat gaat 'm niet worden als het aan mijn echtgenote ligt  ;).

Die ken ik Jamie. Zoals eerder in het draadje te lezen is, zou die kleurstelling waarschijnlijk niet zijn toegepast.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #453 Gepost op: 10 november 2016, 17:23:21 »
Maarten, word nou eens wijs...... Je echtgenote hoeft toch niet álles te weten?

Je kunt je loc, zoals ik met mijn brug deed, ook gewoon permanent in de woonkamer zetten. Moet jij eens opletten hoe snel jij je loc mag afmaken van je echtgenote....  ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #454 Gepost op: 10 november 2016, 17:28:01 »
Al 10 jaar bezig en met de kerst is hij klaar  ;D
Gewoon geen jaartal noemen en je zit altijd goed.
Zo doe ik dat met (verbouwings) projecten hier in huis. :P

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #455 Gepost op: 21 december 2016, 12:28:15 »
Het gaat er nog niet van komen de loc te gaan spuiten. Ik ben pas zeer interessante info tegengekomen op Facebook: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,534.new.html#new
Ik kan weer (letterlijk) aan de bak  ;).
Ik weet nu eindelijk wat de exacte afmetingen van de loc zouden zijn en hoe bepaalde details zoals het dak er (ongeveer) uit zou hebben gezien (y).

Qua afmetingen zat ik er gelukkig niet zo gek veel naast. Het totale lengteverschil bedraagt omgerekend naar 1:87 1,3 mm, dus dat valt wel mee.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #456 Gepost op: 21 december 2016, 13:20:22 »
Niet opnieuw beginnen hoor. Moeten we weer 10 jaar wachten...

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6524
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #457 Gepost op: 21 december 2016, 13:28:49 »
Ik zou nog even wachten met verder gaan, stel dat er over 10 jaar nog meer info komt bovendrijven.
Een decennia meer of minder maakt nu toch niet meer uit.

Stephan.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #458 Gepost op: 21 december 2016, 15:52:17 »
Toch raar dat ze speciaal voor de NS aan de slag zijn gegaan, en niet een standaard Frans ontwerp uit de kast hebben getrokken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
  • check www.roestrijden.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #459 Gepost op: 21 december 2016, 16:06:37 »
Je bedoelt: Dat gaat er tegenwoordig heel anders aan toe?
Treinen moeten rijden

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1231
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #460 Gepost op: 21 december 2016, 16:27:46 »
Fyra?  ::)
Gr Marco.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #461 Gepost op: 21 december 2016, 16:51:27 »
Je bedoelt: Dat gaat er tegenwoordig heel anders aan toe?

Nee, toen ook al. Maar je ziet dit ontwerp ook niet terug in latere ontwerpen voor Franse locs.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #462 Gepost op: 22 december 2016, 16:20:36 »
Ik ben niet van plan opnieuw te beginnen hoor ;). Wel moet het dak aangepast worden en ook de draaistellen moeten iets worden gewijzigd.
Wat ik trouwens vreemd vind is dat de HS-leiding links van de rechterbuffer zit in plaats van rechts (wanneer je de loc van voren ziet). Dit is zowel op het zijaanzicht als de perspectieftekening te zien.

Overigens is in 1963 de serie 10.000, later 280 aan de RENFE door Alsthom geleverd, die aardig wat weg heeft van de 1400, maar o.a. nog afgerond is aan de onderkant van de locomotiefbak zoals bijv. ook de serie 1300 en CC 7100.

bron: www.marklinfan.com
De Franse serie BB 17000 heeft er ook wel wat van weg en is wat hoekiger vormgegeven.

bron: www.wikipedia.org

Volgens mij bouwde Alsthom in de jaren '60 nog best specifiek voor de klant en is pas eind jaren '60/begin '70 meer standaardtypes gaan leveren.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #463 Gepost op: 14 november 2017, 12:52:50 »
In het andere 1400-draadje heb ik pas 'nieuw' gevonden info geplaatst: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=534.30. Er zijn een aantal zaken die ik aan mijn 1400 moet aanpassen. Op zich niet zo erg, gelukkig kloppen de hoofdafmetingen wel aardig. Ook zijn bepaalde zaken wat duidelijker geworden.
Waar ik tegenaanloop is de constructie van de draaistellen. Deze zijn namelijk anders dan dat ik aan de hand van een maattekekening uit het 1100-boek heb gemaakt.
Uitsnede uit de tekening die ik pas heb gevonden:


Bron: http://www.andrewgrantham.co.uk/iraq/diesellocomotives

Het is een typisch Alsthomdraaistel. In de jaren '60 zijn er verschillende draaistellen door Alsthom gebouwd die er op lijken, denk aan het type wat onder de serie 2400/2500 zit en van later datum, serie 1600/1700. Ook verschillende draaistellen toegepast op buitenlandse types lijken erop en hebben óf een binnenliggend remwerk waarbij de remcilinder zoals bij de 2400/2500 in de lockast zit, óf een buitenliggend remwerk met remcilinder op het draaistel, zie bijv. deze loc, geleverd aan de Irakese spoorwegen door Alsthom:

Ik kom er alleen niet uit wat het 'kastje' in het midden van het draaistel moet voorstellen. Het lijkt dat er stangen of slangen aanbevestigd zijn, die vervolgens lijken vast te zitten aan het remwerk. Ik denk dat het geen remcylinder kan zijn omdat er aan beide zijden een stang zit. Weet iemand hoe dit qua constructie in elkaar zit?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #464 Gepost op: 14 november 2017, 23:14:05 »
Hoe bedoel je dat Maarten, met dat kastje en stangen als we het over het draaistel van de diesel hebben. Wanneer ik naar de door jou genoemde foto van de diesel kijk zie ik in het midden van het draaistel op de zijligger een support waarop het secundaire veerpakket op ligt. Tussen dit pakket en de tweede as zit nog een grote remcilinder. De enige stang die ik dan nog kan ontdekken zie ik zo tussen de eerste as en voor het secundaire veerpakket in de vorm een soort schuifas. Misschien om iets als de handrem te kunnen bedienen?

Als we het over het blokje onder het draaistel op de tekening van de 1400 folder hebben zie ik dat meer als een remcilinder met de verbindende remstangen. Deze folder heb ik ooit zelf een keer van iemand mogen lenen, maar mijn kopijen uit de jaren zeventig hebben de tand destijds helaas niet door staan. Ik was ook blij verrast dat in het andere draadje de folder weer voor de dag kwam. Zo is er samen met het artikeltje uit de Koppeling toch nog iets van een verhaaltje over de 1400 te maken voor RailWiki.

Zelf ben ik (nog) niet iemand die aan modelbouw doet, maar ik vind het erg mooi om te zien hoe iets dat nooit veel verder dan de tekentafel kwam toch nog vorm krijgt.

Jeanne
Jeanne Kok