Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: NS serie 1400  (gelezen 21931 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:NS serie 1400
« Reactie #30 Gepost op: 01 maart 2011, 22:08:50 »
@Taigagaai. Dat denk ik ook. 2 houders waren/zijn dus niet noodzakelijk.

Weet ik @dwem. In het Utrecht Archief is ook veel info te vinden, zelfs meer dan bij de NVBS. Heb alleen geen specifieke info over de lantaarnijzers.

@stomer2010: niet helemaal. De BB 9200 is gebouwd door  Schneider-Jeumont/CEM en niet door Alsthom. Ik heb wel 2 kopieën van  ontwerptekeningen van Werkspoor voor de 1400 met BB 9200-draaistellen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS serie 1400
« Reactie #31 Gepost op: 21 december 2016, 12:23:43 »
Pas op Facebook zeer interessante info over de 1400 gevonden: het betreft een brochure van Alsthom uit 1967 met daarin zelfs een maatschets en een vrij gedetailleerd zijaanzicht!





Bijzonder dat dit in 1967 is gepubliceerd aangezien NS eind 1965 Alsthom heeft laten weten af te zien van de bestelling van de serie 1400.


Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

guest7823

  • Gast
Re:NS serie 1400
« Reactie #32 Gepost op: 21 december 2016, 12:55:00 »
Iets wat niet op afbeeldingen en tekeingen van de 1400 te zien zijn, zijn de lantaarnijzers. Ik zit nog te twijfelen welke ik ga gebruiken.
Bij verschillend NS-materieel komen er 2 typen voor:

1. Een vierkante aan een soort houder.
2. Een platte, vierkante, die ook op Duits materieel voorkomt.

In deze foto van Dpc Fo is te zien dat de van botsneuzen voorziene 1100 ze zelfs allebei hadden:


Is er ook een reden waarom men voor een bepaald type koos?

Overgangsperiode ??

De vierkante houder was voor de olielampvariant. Die moest, vanwege de afmetingen van die lampen, wat verder van de lockast afstaan. De platte houder was bruikbaar voor de batterij(knipper)sluitlampen en de modernere sluitborden.

Deze e-loc's werden gebouwd in een periode dat beide nog aanwezig (konden) zijn, dus beide uitvoeringen?? Er waren, zijn sluitborden die in de oude houderspassen, maar echt lekker / stevig zit het niet en ook de knikkerlampen paste volgens mij niet echt lekker in de ouderwetse houder.

Groeten,

Kniesoor

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: NS serie 1400
« Reactie #33 Gepost op: 21 december 2016, 23:30:33 »
De gebruikte olielampen hadden toch gewoon hun "insteek haak" op de achterzijde van de lantaarn, waarbij ze toch niet van de bak af hoefde te staan?
Daarnaast waren toen de 1100'en hun botsneuzen kregen de olielantaarns al wel uit de gratie geraakt.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS serie 1400
« Reactie #34 Gepost op: 22 december 2016, 16:06:48 »
Toch typisch dat de 1100'den met botsneuzen van beide houders voorzien werden. Overigens heb ik eens een foto van een nieuw ICR-rijtuig gezien die voorzien was van Duitse olielantaarns, die overigens in de platte houder past. Volgens mij waren de Nederlandse olielantarens eind jaren '60 al niet meer in gebruik.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: NS serie 1400
« Reactie #35 Gepost op: 22 december 2016, 16:18:35 »
Ik heb jouw andere topic niet geheel doorgelezen. Misschien ken je de link al.

http://s8.photobucket.com/user/steinbock/media/Alsthomvariantenserie1400.jpg.html
Jeroen

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS serie 1400
« Reactie #36 Gepost op: 22 december 2016, 16:22:07 »
Die tekening heb ik zelf gemaakt, dus die kende ik al. :)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: NS serie 1400
« Reactie #37 Gepost op: 22 december 2016, 18:43:28 »
Er is zelfs een model in H0    ;D


edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: NS serie 1400
« Reactie #38 Gepost op: 02 februari 2018, 17:07:58 »
Ik heb nog een mooie verrassinge gevond in het Utrechts Archief van deze loc serie  ;D ;D ;D

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS serie 1400
« Reactie #39 Gepost op: 02 februari 2018, 17:21:47 »
Meen je niet...

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: NS serie 1400
« Reactie #40 Gepost op: 02 februari 2018, 17:31:31 »
3475-3476?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: NS serie 1400
« Reactie #41 Gepost op: 02 februari 2018, 17:41:07 »
Vertel...

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: NS serie 1400
« Reactie #42 Gepost op: 02 februari 2018, 18:09:43 »
Ik weet dat Maarten (Overlast) hier zeker blij mee zal zijn voor de bouw van zijn 1400 loc ;D
Daar is het dan  ;D ;D ;D ;D



vond ik vandaag in het utrechts archief tussen tekeningen van de serie 1100


« Laatst bewerkt op: 02 februari 2018, 19:19:16 door edwin1974 »

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: NS serie 1400
« Reactie #43 Gepost op: 02 februari 2018, 18:28:49 »
De NS 1400 info is van mij afkomstig. Ik heb voor 1 euro op een rommelmarkt hier deze catalogus gekocht waar de 1400 in stond.
Mooi dat er nu iemand zeer tevreden mee is.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: NS serie 1400
« Reactie #44 Gepost op: 02 februari 2018, 18:41:57 »
Het grappig is Henk dat ik deze tekening in het Utrechts archief vond tussen de tekeningen van de NS 1151 1160 
Ik was zelf verbaasd dat deze er tussen stond ik heb 3 keer gekeken voor ik het zelf geloofde