Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 22:57:52
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 22:48:45
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
Vandaag om 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 21:46:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:43:23
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 21:28:22
De Projecten van RetroJack door DJV
Vandaag om 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
Vandaag om 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
Vandaag om 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
Vandaag om 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
Vandaag om 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
Vandaag om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
Vandaag om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87  (gelezen 164264 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #210 Gepost op: 25 January 2008, 18:15:28 »
Bij het Utrechts Archief hebben Edwin en ik o.a. 2 tekeningen van de Alsthom-1400 versie gevonden. Deze stammen uit 1965. Als basis voor mijn 1400 heb ik een tekening uit het boek over de serie 1100 gebruikt. Deze komt uit 1963.

Er zitten toch behoorlijk verschillen tussen deze tekeningen. Op de tekeningen uit '65 heeft de loc een 1300-kop (waarvan 1 met een klein neusje), en komt beter overeen met hoe de loc er daadwerkelijk uit zou zien zoals hier staat:
http://www.nicospilt.com/Lok1400.htm

Wat klopt er dan niet bij mijn model in aanbouw?
- afstand tussen draaistellen is te kort
- loc is te laag
- de bak is te lang

Om het model dus beter te laten kloppen kan ik weer hard aan de slag met zaag, mes en vijl. Net nu het plamuren/en schuren bijna klaar was :-|.
Maar goed, ik wil zelf een zo goed mogelijk kloppend model ;).

Maarten
« Laatst bewerkt op: 25 January 2008, 20:33:09 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #211 Gepost op: 25 January 2008, 18:22:58 »
Kan je dan niet beter overnieuw beginnen met een ander Joueff slachtoffer? ;D

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #212 Gepost op: 25 January 2008, 19:56:57 »
Nee, dat hoeft ook weer niet ;). Het onderstel met aandrijving is makkelijk aan te passen zodat de draaistellen verder uit elkaar komen te staan. Zowieso kloppen de cabines wel, dus die hoef ik niet aan te passen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2031
  • Allegra" treinstel
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #213 Gepost op: 25 January 2008, 20:15:56 »
Citaat
Bij het Utrechts Archief hebben Edwin en ik o.a. 2 tekeningen van de Alsthom-1400 versie gevonden. Deze stammen uit 1965. Als basis voor mijn 1400 heb ik een tekening uit het boek over de serie 1100 gebruikt. Deze komt uit 1963.

Inderdaad en ik ben er verder achter gekomen dat er het bestek stond er eerst maar 12 loc,s gebouwd zouden worden waarvan 2 prototype,s ivp 34 stuks.
Maar het was een leerzame dag die voor herhaling vatbaar is.

groetjes edwin
« Laatst bewerkt op: 25 January 2008, 21:41:30 door edwin »

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #214 Gepost op: 26 January 2008, 01:48:07 »
Er zitten toch behoorlijk verschillen tussen deze tekeningen. Op de tekeningen uit '65 heeft de loc een 1300-kop (waarvan 1 met een klein neusje), en komt beter overeen met hoe de loc er daadwerkelijk uit zou zien zoals hier staat:
http://www.nicospilt.com/Lok1400.htm

Is het mogelijk (en toegestaan) om een fotootje van dat gedeelte van de tekening te tonen? Ben wel benieuwd eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat het e.e.a. hier niet mag vanwege rechtenkwesties, dan is er altijd nog PM.

Groeten,

Geoffrey
(Die vandaag ook een Jouef 1306 heeft bemachtigd om er een kunstje mee uit te halen - en nee, 't wordt geen 1400)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #215 Gepost op: 26 January 2008, 10:29:58 »
Tja, de vraag dringt zich op waarom je niet meteen deze vraag via een PM hebt gesteld, want je weet al dat het inderdaad niet is toegestaan.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2031
  • Allegra" treinstel
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #216 Gepost op: 26 January 2008, 10:38:53 »
Citaat van: en_voyage :Vandaag om 01:48:07

Citaat
Citaat van: Overlast op 25 januari 2008, 18:15:28
Er zitten toch behoorlijk verschillen tussen deze tekeningen. Op de tekeningen uit '65 heeft de loc een 1300-kop (waarvan 1 met een klein neusje), en komt beter overeen met hoe de loc er daadwerkelijk uit zou zien zoals hier staat:
http://www.nicospilt.com/Lok1400.htm

Is het mogelijk (en toegestaan) om een fotootje van dat gedeelte van de tekening te tonen? Ben wel benieuwd eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat het e.e.a. hier niet mag vanwege rechtenkwesties, dan is er altijd nog PM.

Stuur deze vraag in een PM naar Maarten.

Wacht rustig af wat we nog meer te weten zijn gekomen, ook over de bij beide Werkspoor varianten is nog wel redelijk veel over te vertellen en uit te zoeken en daar ga ik voor ga ik binnenkort weer eens langs in het Utrechts Archief om dit verder uit te pluizen.

groetjes edwin
« Laatst bewerkt op: 26 January 2008, 10:41:19 door edwin »

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #217 Gepost op: 26 January 2008, 10:48:37 »
Tja, de vraag dringt zich op waarom je niet meteen deze vraag via een PM hebt gesteld, want je weet al dat het inderdaad niet is toegestaan.

Het was al laat toen ik het bericht plaatste, wat niet bevorderlijk is voor een heldere werking van mijn geest. Ik zal voortaan na twaalven m'n mond wel houden.  ;D

Ik doe wel even PM.

Geoffrey

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #218 Gepost op: 10 February 2008, 13:48:24 »
Een kleine update:



Nee, ik ben niet met een tweede 1400 bezig, dit zijn de 2 helften naast elkaar ;). Inmiddels heb ik ze aan elkaar gelijmd, en ligt de bak te drogen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2194
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #219 Gepost op: 10 February 2008, 14:52:29 »
Ziet er toch patent uit! Waarom loopt bij de ene kop de bufferbalk iets verder door naar beneden?
Of is dat om aan die kant later een koppeling te kunnen maken?
Grtz!
Tedo

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #220 Gepost op: 10 February 2008, 15:22:06 »
Helemaal goed geraden! is inderdaad om aan 1 kant een koppeling te plaatsen.

Als je de koppen zo naast elkaar ziet, valt het me wel op dat de raamopeningen nog niet dezelfde afmeingen hebben.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #221 Gepost op: 10 February 2008, 19:16:36 »
en een missende buffer, maar hij zit nu wel netjes in de primer. 8)
succes!

mvg
Bart

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #222 Gepost op: 11 February 2008, 20:12:00 »
Klopt, die buffer was er al eerder afgevallen.

Weer een update. Zaterdagavond en gisteren flink bezig geweest:


Vanavond geplamuurd:


Wat gedaan? Zoals gezegd de bak doorgezaagd en ingekort en het dak met 2 mm dik styreen hoger gemaakt. Het aflopende dak boven de cabines kon dus ook verwijderd en opnieuw gemaakt worden :-|. Verder de zijwanden van nieuwe stukken styreen voorzien.

Maarten

NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #223 Gepost op: 11 February 2008, 20:23:57 »
Ha, puik werk!

We zien d'r steeds minder van de oorspronkelijke Jouef 1306 in terug! ;D

Heeft dit nog consequenties voor je onderstel? Moet nu de zaag in het Playtime chassis?

Groeten,

Geoffrey

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2031
  • Allegra" treinstel
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #224 Gepost op: 11 February 2008, 20:35:10 »
Ik denk wel dat Maarten daar ook nog de zaag in moet zetten  ;)..
Ik vind het model er nu een stuk beter uit zien nu hij de juiste lengte heeft.

groetjes edwin