Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Thom
Vandaag om 18:30:20
20 jaar BNLS door Pauldg
Vandaag om 18:09:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door maartenvdb
Vandaag om 17:48:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 17:28:01
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door Falkenberg
Vandaag om 17:21:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16

Auteur Topic: De bouw van het Buurdal in H0  (gelezen 104040 keer)

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #300 Gepost op: 20 December 2010, 19:43:40 »
Nu ik toch moet wachten tot het straalkacheltje de werktemperatuur in de treinkamer wat hoger heeft gekregen, kan ik jullie om advies vragen.

In ons ontwerp hebben we 3 DKW wissels (Piko A-gleis) opgenomen en ook geplaatst. Zoals al gemeld, geven die DKW wissels problemen, zeker in combinatie met de gewone Piko wisselaandrijving.
Wat gaat er mis:

-De wisselaandrijving reageert niet of slechts deels (komt ook bij de gewone wissels voor);
-Met name de grote wagons ontsporen regelmatig op de DKW's;

Beide met gevolg dat het mis gaat bij automatisch rijden in Koploper en dat de boel ontspoord of botst of beide.

Nu overweeg ik 3 mogelijke oplossingen:

1: gefaseerd de aandrijvingen vervangen door servo aandrijvingen
2: De DKW's vervangen door gewone wissels.
3: tussenoplossing door alleen de aandrijving van de DKW's te vervangen door servo aandrijving

Wat is wijsheid in deze? Nu kunnen we nog redelijk makkelijk wijzigingen aanbrengen zonder al te veel te slopen.

Hier nog even twee plaatjes uit anyrail, 1 met dkw's en 1 met gewone wissels. Bij de laatste zijn er maar 2 stopmogelijkheden in het station komende uit beide kanten. Bij de versie met DKW's kunnen de treinen stoppen op alle drie de sporen.

Met DKW's (huidige situatie):

zonder DKW's:

Graag advies.

Groet,

Jeroen

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #301 Gepost op: 23 December 2010, 01:43:08 »
Hoi Jeroen,

Nou zo te zien niet veel mensen met ervaringen op dit gebied :)

Nou ik wel... Heb zelf 1 zo'n wissel in mijn testbaan liggen. Is een ideale middel om de rijeigenschappen van rollendmaterieel te testen  :D

Aandrijvingen zijn idd bagger. Ik heb ze bij Fissy in de baan bij tientallen zien liggen, en er eigenlijk geen problemen mee gezien. Maar hij had ze aangedreven met servo's ;)

Dus ik zou hem laten liggen en er servo aandrijvingen onder knopen. Overigens moet het ding wel echt helemaal goed vlak liggen.

Grtzz en suc6,

Karst

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #302 Gepost op: 23 December 2010, 10:30:11 »
Ik was al bang dat niemand hier ervaringen mee had en dat ik de enige was..... ;D

Ik ga het dan eerst maar eens proberen met servo aandrijvingen. Ik heb van een DKW de wisseltong iets bijgebogen en het lijkt er op dat de rijtuigen nu wel afbuigen i.p.v. rechtdoor gaan.

Straks weer verder testen.

Jeroen

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #303 Gepost op: 23 December 2010, 11:24:31 »
Die wissels zitten toch niet per ongeluk vastgevroren, hè Jeroen?

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #304 Gepost op: 23 December 2010, 13:06:34 »
 ;D ;D nee de temperatuur is hier gelukkig boven 0!

Maar wel een vraag hoe maak ik die servo aandrijvingen?

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #305 Gepost op: 23 December 2010, 13:40:05 »
de dkw's worden nu redelijk genomen. Ik heb bij een aantal riverossi rijtuigen de wielen vervangen door Roco assen en nu nemen ze de dkw's goed. Nu nog een betrouwbare aandrijving ;D

Verder toch wat aanpassingen in het schaduwstation, met de bochtwissels hebben met name de grotere stoomlocs (BR01/BR44) wat moeite mee, hoewel het alweer een tijdje goed gaat :-\ maar ik denk toch maar wat aanpassingen maken.

jeroen

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #306 Gepost op: 23 December 2010, 13:42:09 »
Met servo's is die dkw zo betrouwbaar als elk ander.

Ik heb er in het verleden 1 in het schaduwstation gehad, die uit alle richtingen werd bereden en zowel getrokken als geduwd
geen enkel probleem gaf.

Gr. Remco.

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #307 Gepost op: 23 December 2010, 14:09:49 »
Ik heb ze bij Fissy in de baan bij tientallen zien liggen, en er eigenlijk geen problemen mee gezien. Maar hij had ze aangedreven met servo's ;)

Ja hier liggen 14 stuks, en geen één maakt problemen! Alle aangestuurt met de goedkoopste servos van Conrad en het Servo IO van Deloof. Deze combinatie maakte de eerste tijd wat problemen, die nu opgelost zijn met een weerstandje...

Als de DKW wisseltongen genoeg druk van de servo bekomen is er niets mis mee, magnetische spoeltjes heb ik zelf nooit getest, omdat wij hier al last van hadden op de clubbaan icm rocoline...

Groet

Bernd

Edit: hier nog een link, naar de constructie van de servo: link Is de variant voor Tillig, met puntstuk omschakelaar, icm Piko maak ik gebruik van een andere methode, maar deze kan ik eerst naar Kerst plaatsen...
« Laatst bewerkt op: 23 December 2010, 14:13:22 door fissy »
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #308 Gepost op: 27 December 2010, 10:11:56 »
Afgezien van wissels die niet helemaal omgaan met een spookmelding tot gevolg, rijdt het nu goed. Vlak voor de kerst wat nieuwe aanwinsten van een decoder voorzien (Roco E 18 en de Roco BR 93). Alleen rijdt de BR 93 achteruit heel strak maar rijdt deze vooruit als een hobbelpaard  ??? en ik heb nog niet kunnen achterhalen waarom  ???

Wat wel/ook heel leuk is, is dat mijn oudste dochter Emma nu de knoppen van Koploper bedient en onder de baan duikt om ontsporingen weer op de rails te krijgen :D (y) ;D

Ik ben er inmiddels uit welke aanpassingen we gaan maken in het schaduwstation. De bochtwissels gaan er uit, die geven problemen met name bij de BR01 en de andere grote stomers. Verder gaan het achterste opstelspoor verdwijnen waardoor we wat ruimte krijgen voor de bocht na het schaduwstation en nog wat aanpassingen.

Voor de wisselaandrijvingen gaan we servo's gebruiken, eerst voor de DKW's daarna voor de andere wissels. Heb hiervoor 2 x de Uhlenbrock servo decoder gekocht (67800). Moet alleen vo0r beide aanpassingen weer even zin en moed verzamelen ;D

Groet,

Jeroen

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #309 Gepost op: 27 December 2010, 10:36:12 »
Hoi Jeroen,

De 93 is helaas een gekende probleemloc wat stroomafname betreft. Ik heb er verschillende versies van gehad en niet één functioneerde naar behoren.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #310 Gepost op: 27 December 2010, 11:33:47 »
Alleen rijdt de BR 93 achteruit heel strak maar rijdt deze vooruit als een hobbelpaard  ??? en ik heb nog niet kunnen achterhalen waarom  ???

Wat wel/ook heel leuk is, is dat mijn oudste dochter Emma nu de knoppen van Koploper bedient en onder de baan duikt om ontsporingen weer op de rails te krijgen :D (y) ;D

1- stop er gewoon een grote condensator in, dan moet het goed gaan lijkt mij.. ;D
    kan ik er misschien meteen achter komen hoe je zoiets moet plaatsen, want ik
    wil het zelf ook gaan doen met die lastige locs..

2- je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen, in ieder geval krijgt ze nu wel de beste opvoeding. Of niet dan ;D
    Nou nog hopen dat de interesse blijft

Servo's voor de wissels is wel mooi, dan gaan ze zo vloeiend, het zijn die kleine details die het zo gaaf maken.

Succes (y)

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #311 Gepost op: 27 December 2010, 14:57:12 »
@ Ruud: Bij deze BR 93 heb ik nog geen problemen met de stroomafname maar hij rijdt vooruit als een kameel  ??? Ik denk dat dit iets "mechanisch" is maar weet nog niet wat? Zonder kap lijkt het een stuk minder maar met kap gaat het niet goed. Het gekke is dat als deze achteruit rijdt hij wel mooi strak rijdt ???

@ Mathyn: We doen ons best he met de opvoeding ;D Zo nu en dan een beetje stimuleren. De jongste overigens heeft weinig tot niets met treintjes hebben we gemerkt.

Groet,

Jeroen

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #312 Gepost op: 27 December 2010, 15:28:00 »
Roco's Br. 93...
Aan mijn 935 heb ik al heel wat uurtjes besteed. Hier vind je een kort verslagje. Bij mij rijdt de loc nu redelijk tot goed. De redenen waarom ik deze Pruis nog niet verkoop is de hoeveelheid geïnvesteerde tijd en energie en het is gewoon een mooi model. :)

Groet,
Basilicum

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #313 Gepost op: 27 December 2010, 15:41:58 »
Ik vind het idd een mooi model. Wij hebben trouwens de br 93 (43254) 2e hands gekocht via e-bay. Deze slingert nu gelijk al. Waar ik ook nog niet helemaal uit ben bij deze loc is hoe ik de decoder en de draadjes kan wegwerken. Dat de loc analoog een paar testrondjes reed is dat slingeren mij niet opgevallen. De loc rijdt trouwens met een paar donnerbüshe uit de eerste flm startset die we (samen met mijn broer) kregen dat ik een jaar of 8/9 was.

Groet,

Jeroen

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #314 Gepost op: 27 December 2010, 16:27:38 »
Ik vind hem zelfs zo mooi dat ik tot drie keer toe een exemplaar heb gekocht, tot en met de nieuwste versie. Helaas steeds met het beschreven teleurstellende resultaat, waarschijnlijk omdat de (beroerde) basis van Roco iedere keer hetzelfde is. Ik hoop er al tijden op dat een andere fabrikant hem gaat maken. Dan koop ik hem meteen, want iemand moet toch in staat zijn een BR 93 te maken met goede rijeigenschappen?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus