Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:51:05
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 22:50:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
  

Auteur Topic: De bouw van het Buurdal in H0  (gelezen 105973 keer)

dvdbrander

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #60 Gepost op: 10 February 2010, 19:17:25 »
waar komt de spiraal eig, ik zie m nergens op je bouwplan.
mvg daniël
mMijn baantje

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #61 Gepost op: 10 February 2010, 19:54:34 »
dank!

Ik heb er voor gekozen om toch maar delen uit een stuk te maken, het zijn tenslotte ook maar 3 delen, ik had nog wat mdf liggen. De rest gebruik ik straks later wel bij de scenery of bij de verdere baanbouw.

Daniel de spiraal zit onder het lokdepot.

Groet,

Jeroen

dvdbrander

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #62 Gepost op: 10 February 2010, 20:59:36 »
dat is daar linksboven?
mvg daniël
mMijn baantje

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #63 Gepost op: 10 February 2010, 22:01:43 »
zo, vanavond samen met Esther (mijn vrouw) de klimspiraal afgerond. We hadden net niet genoeg boutjes, dus van de week nog maar een x langs de bouwmarkt. Het bovenste deel ligt nog los, dus kan er nog af bij het vastleggen van de rails en zo.

De klimspiraal heeft in de buitenbocht een stijgings% van bijna 3%, dit wordt het stijgende spoor en de binnenbocht (dalende deel) iets van 3,2% of zo.





Voor Daniël, de klimspiraal komt in het midden onder.

Groet,

Jeroen

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #64 Gepost op: 10 February 2010, 22:18:26 »
Hoi Jeroen,

Dat ziet er heel erg goed uit!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #65 Gepost op: 12 February 2010, 13:16:45 »
beste mede (model) spoor liefhebbers,

Ik zit een beetje te twijfelen over de plek van de aftakking naar het lokdepot. Mijn twijfel is de volgende:

Als de trein vanuit het hoofdstation vertrekt naar het lokdepot/andere station en v.v. dan gaat ie het station uit en pats, daarna is ie er al weer. Kortom niet echt realistisch denk ik. Nu zit ik te denken om de aansluiting richting lokdepot links boven in de bocht onder het dorp te maken en vervolgens gaat dit spoor richting de plek waar hij nu afslaat en komt dan middels een tunnel onder het hoofdspoor door (volgen jullie het nog ???) en vervolgt het spoor naar het lokdepot zijn weg zoals het nu is. Alleen kom ik dan met het stijgings% van max 3% in de knoop. Onder het hoofdspoor moet het spoor ca 7cm diep komen te liggen en vervolgens in ca 1,90m die 7cm weer stijgen om zo over het (10cm) lagergelegen hoofdspoor heen te kunnen. Dus een stijgings% van 3,7%. Nu rijden er op dit traject alleen maar korte treinen diesel en stoom van max 80cm. Het spoor van het station is gewoon niet langer daar.
Ik zal vanavond nog proberen om het d.m.v. een gewijzigd baanplan duidelijker te maken.

Graag wat advies inzake deze wijziging.

groet,

Jeroen


Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #66 Gepost op: 12 February 2010, 14:50:17 »
Hallo Jeroen, u doelt op een steiging als deze!

Deze helling bedraagd 4,5% en word bereden met Piko BR 01 Reco met 5 Rheingold wagens aan de haak van Liliput.
Een oude Flm BR 03 zonder slipbandjes met 4 zware Piko ombouw wagens DR, ook zonder een enkel probleem.
Ik zou hier natuurlijk mijn ganse locomotief park kunnen voorstellen, het is enkel maar om er op te doelen dat zulke helling voor niet al te veel problemen zorgt.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #67 Gepost op: 12 February 2010, 15:01:16 »
Ja, zoiets wordt het dan, welliswaar gewoon in het zicht.
Dus tussen de 3,5 en 4% moet ook lukken.

Dank voor de info.

Jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #68 Gepost op: 13 February 2010, 23:43:48 »
Vandaag met het gezin naar de modeltreinbeurs in Arnhem geweest en weer wat spul gekocht. Naast wat woodland scenery materiaal ook een loc met drie wagonnen.

Het betreft de BR 18.616 van Rivarossi en 3 umbauwagens van de DB. Een mooie combinatie hoewel we er nog niet achter zijn of deze combinatie in het echt heeft gereden.

Vanavond na veel gepruts de loc gelijk digitaal gemaakt, was tot nu toe de lastigste van het stel.

Hier nog een paar fotootjes:





De laatste is niet echt scherp, maar ja het is al laat ;D
Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 14 February 2010, 16:37:38 door nachbar »

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #69 Gepost op: 14 February 2010, 13:53:46 »
vandaag nog een beetje gereden met de BR18 maar het is een prachtige loc (vinden wij in iedergeval) maar wel een gevoelig typje, nu ja net een echte Italiaan ;D

Vanochtend verder wat geexperimenteerd met boomjes maken van materialen uit de tuin en de woodland producten.
We zijn wel tevreden met het resultaat, maar verbetering kan altijd natuurlijk, merk dat ik best wel kritisch ben naar het resultaat ;D. De uitgebloeide spaanse margriet (1 jarig spul, hadden we nog niet opgeruimd) kan een mooie volle grote  (ca 15-20cm hoog) boom als resultaat geven, hoewel het ons niet helemaal gelukt is (vind ik).

Hoewel we de bomen uiteraard nog niet kunnen plaatsen, vinden we het wel leuk om het bomen maken alvast onder de knie te krijgen, zodat als we echt met de (oh ja ik heb de bomen van een paar weken geleden weggegooid, dat was het helemaal niet :D)

De margriet:



Een bos in wording, na ja elk bos begint met een eerste boom ;)



De uitgebloeide hortensia's leveren boompjes op van ongeveer 10-12cm hoog, dus goed voor in de stad, tuinen en zo.
Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 14 February 2010, 13:56:51 door nachbar »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #70 Gepost op: 14 February 2010, 14:27:48 »
Jouw nieuwe rijtuigen zijn vierassige ombouwers. De hebben (bijna) overal in West-Duitsland dienst gedaan. De 186 heeft zeker met deze rijtuigen gereden. Prima combinatie, dus. (y)

Groet,
Basilicum

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #71 Gepost op: 14 February 2010, 16:51:09 »
Prima combinatie, dus. (y)

pfhhh gelukkig, we kunnen eigenlijk geen plaatjes vinden van de 18.6 op internet, dus dan ook niet met welke rijtuigen deze heeft gereden. Maar via redeneren en naar de bouwdata kijkende leek het ons wel mogenlijk deze combinatie. Gelukkig nu door Basilicum bevestigd. Dank Hiervoor.

Wat we wel ergens gelezen hebben is dat de BR18.6 ook voor de "klassieke" Rheingold heeft gereden, maar dat kunnen we niet meer terugvinden ??? Een van de wensen is namelijk nog een klassieke Rheingold. Lilliput heeft deze in de collectie http://www.liliput.de/index.php?option=com_volltextsuche&submit=ausgabe&a_id=369&limit1=0&limit2=20&suchstr=rheingold. We zagen deze set met licht op de beurs liggen maar € 180 vonden we iets te gortig en we hadden het ook niet meer bij ons ;D. Deze set vinden we nog wel een x.

Maar kan iemand bevestigen dat de 18.6 ook voor de Rheingold heeft gereden?

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 14 February 2010, 16:53:25 door nachbar »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #72 Gepost op: 16 February 2010, 08:55:18 »
De Rheingold van Liliput is de versie van 1928. Deze violet-cremekleurige rijtuigen reden tussen Amsterdam en Basel tot de tweede wereldoorlog. Tussen Basel en Mannheim zorgde een 183 -een Badische IVh- voor tractie. Vanaf Mannheim kwam een 184-5 -een Beierse S 3/6- voor de trein en reed door tot Zevenaar, waar een NS-loc de trein overnam. Na de oorlog hebben deze rijtuigen geen dienst meer gedaan in de Rheingold. Ze werden vervangen door blauwe Schürzenwagen.

Vanaf de jaren 1950 werden 30 locomotieven van de serie 185 omgebouwd. Ze kregen onder andere een nieuwe ketel. Deze loc's kregen als subserie het nummer 186 mee. Een combinatie van 186 met klassieke Rheingold is historisch gezien dus niet correct.

Groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 16 February 2010, 19:46:14 door Basilicum »

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #73 Gepost op: 16 February 2010, 09:33:29 »
Hallo Jeroen,
Hier een foto van BR 18 zoals hij reed met de Rheingold.
Deze lokomotief is ooit door Arnold uitgebracht in N schaal met Rheingold wagens in een set, maar dat is al vele jaren geleden.




2é 1é klas en de bekende bagagewagen in Reichsbaan uitvoering van Liliput.
Matheus.
« Laatst bewerkt op: 16 February 2010, 09:41:25 door Matheus 18 »
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #74 Gepost op: 16 February 2010, 13:18:20 »
kijk, heldere info (y) dank hiervoor! Dat de 18.6 voortkomt uit de 18.5 hadden we idd ook gevonden, maar het was niet duidelijk tot wanneer deze klassieke Rheingold wagens hebben gereden.

Weer een reden er bij om nog een mooie stoomloc aan te schaffen  ;D

ff een vraagje, zijn er websites waar deze info te vinden is, we googelen wat af maar soms zie je dan door de bomen het bos niet meer  ???.

groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 16 February 2010, 13:19:56 door nachbar »