Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 20:16:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
Uhlenbrock Iris door Ronald Halma
Vandaag om 19:43:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:59
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
  

Auteur Topic: INOX TEE in Nederland  (gelezen 47375 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #15 Gepost op: 27 December 2009, 21:00:24 »
jaren 00, dus beginjare 2000

In welke treinen dan Huibert?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8564
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #16 Gepost op: 27 December 2009, 21:56:13 »
Dat weet ik niet precies. Het is in 2001 of 2 geweest, mss 2000 zelf. Ik moet er ergens een analoge plaat van hebben te rotterdam CS

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #17 Gepost op: 27 December 2009, 22:12:43 »
De laatste Etoile du Nord reed op 1 juni 1996, geheel in stijl met een bolle neus ervoor, van Amsterdam naar Parijs. Daarna zijn de INOX-rijtuigen vervangen door de TGV. Dus wat er begin 2000 nog in Nederland is geweest moet een incidentele rit geweest zijn.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #18 Gepost op: 27 December 2009, 22:19:54 »
Hallo,

Bedankt voor de snelle reacties!

Een 204 lijkt me ook wel wat, maar ik kan nergens een 204 vinden (behalve zo'n hele oude minitrix met van die witte ramen, dat vind ik echt niks). Wel een 202. Zo op wat vage foto's ziet dat er redelijk hetzelfde uit, klopt dat?

Het lijkt natuurlijk heel erg op elkaar. Wel was de 204 nou net een speciale serie die was bedoeld voor internationaal verkeer. Bijvoorbeeld herkenbaar aan het derde frontsein. Een 202 kwam eigenlijk nou net niet voorbij de grensstations. Vraag is natuurlijk hoe boeiend je dat vindt. Verder hoort de 204 voor de TEE naar Amsterdam heel erg in de jaren zestig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno de Vries

  • bls/sbb
  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #19 Gepost op: 28 December 2009, 09:48:26 »
@5166


zoiets?

Gr Menno

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #20 Gepost op: 28 December 2009, 10:57:23 »
Hey gaaf! De echte 5166 voor de TEE!!

Florisw

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #21 Gepost op: 28 December 2009, 12:09:56 »
Leuk onderwerp! In 2005 heb ik in Cuba een treinrit gemaakt met dit markante materieel. Een twaalfdelige stam + generatorwagen. Het waren de meest luxueuze en moderne treinen van het hele land, dus dat zegt wel veel over de armoede van het eiland.

Weet iemand of er behalve deze stam in Cuba, nog meer rijtuigen zijn bewaard danwel verkocht/ geschonken aan een exotisch land?




 

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12467
    • sleutelspoor
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #22 Gepost op: 28 December 2009, 13:58:41 »
Als Frankrijk ook een exotisch land is, dan heb ik ze daar vorig jaar nog zien staan. Inderdaad exotisch uitgedost :'(






Het regende dus was het echt triest,
SK
« Laatst bewerkt op: 28 December 2009, 14:56:10 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Florisw

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #23 Gepost op: 28 December 2009, 15:01:12 »
Is toch wel jammer dat ze in dergelijk slechte staat erbij staan. Zijn er ook nog museum exemplaren bewaard die iets toonbaarder zijn dan deze graffiti dingen? Of ondergaan die graffiti rijtuigen nog een grondige renovatie?

Anoniem

  • Gast
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #24 Gepost op: 28 December 2009, 15:07:03 »
En er zijn niet alleen maar wegrottende exemplaren en sloopkonvooien te zien... de "train-forum" (een rijtuigstam t.b.v. rijdende exposities, die je kunt huren en die ook soms door de SNCF zelf gebruikt wordt: je kunt delen van de trein geheel naar eigen wens inrichten) bestaat voor een groot deel uit ex-Mistral-69-rijtuigen. Voor de komst van de ex-TEE-rijtuigen was de trein overigens samengesteld uit OCEM-bakken en materieel afkomstig van de CIWL.

Dat werkt zo: http://img195.imageshack.us/img195/2630/trainforumreimsal.jpg (plaatje van een gebruiker van het Franse forum trains-en-voyage.com).

De trein zelf ziet er zo uit: http://img355.imageshack.us/img355/3969/675816762528649ollierguwk5.jpg (idem, andere gebruiker echter).

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8564
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #25 Gepost op: 29 December 2009, 02:50:36 »
De laatste Etoile du Nord reed op 1 juni 1996, geheel in stijl met een bolle neus ervoor, van Amsterdam naar Parijs. Daarna zijn de INOX-rijtuigen vervangen door de TGV. Dus wat er begin 2000 nog in Nederland is geweest moet een incidentele rit geweest zijn.

Mss dat ze meereden in nachttreinen?

Anoniem

  • Gast
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #26 Gepost op: 29 December 2009, 05:42:34 »
Nee. Inoxbakken zijn nooit ingezet in nachttreinen (behalve Lourdestreinen, maar ook dat betwijfel ik rond het jaar 2000: tegen die tijd had Koning TGV wel zodanig veel land veroverd dat de SNCF al jaren ruimpjes in het bestand Corailrijtuigen zat en de oudere rijtuigseries keurig aan het afvoeren was).

Belangrijker nog: uit mijn hoofd gezegd zijn de Mistralbakken ergens in 1997, '98 of '99 afgevoerd, ik zal dat thuis even nazoeken. Begin jaren '00 reden ze niet meer rond in Frankrijk - behoudens dus de "train-forum" -, laat staan in Nederland.

JSRail

  • Gast
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #27 Gepost op: 29 December 2009, 08:36:08 »
 Staat me nog bij dat een aantal INOX rijtuigen eind jaren '90 verkocht zijn aan Cuba. Volgens de Wikipedia moeten ze daar nog steeds rondrijden.

http://de.wikipedia.org/wiki/INOX-TEE-Wagen  

Zie ook;  http://www.seat61.com/Cuba.htm

MvG.  Jeroen
« Laatst bewerkt op: 29 December 2009, 08:40:56 door JSRail »

Anoniem

  • Gast
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #28 Gepost op: 29 December 2009, 15:17:36 »
Dat klopt, een aantal bakken is naar Cuba verkocht en een aantal rijtuigen naar Gabon en Senegal.

Volgens "Les archives de la DEV (Tome 2)", een special van het tijdschrift Le Train, is het na de beëindiging van de inzet in de Etoile du Nord en consorten op 1 juni 1996 snel afgelopen met de serie. Tot aan de 19e zijn ze nog ingezet in treinpaar 335 / 334 Paris - Maubeuge v.v. Op die 19e juni 1996 is de rijtuigserie afgevoerd uit het 'parc commercial', op twee generatorwagens na die nog ingezet werden (als vervanging voor Grand Confort-generatorwagens) in treinen 100 / 109 naar Strasbourg (tot zomerdienst 1997) en 206-7 / 208-9 EC «Robert Schuman»  Paris - Luxembourg v.v. (tot winterdienst '97-'98). Op 15 oktober 1997 was het dan definitief gedaan.

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #29 Gepost op: 29 December 2009, 15:53:55 »
Nee. Inoxbakken zijn nooit ingezet in nachttreinen (behalve Lourdestreinen, maar ook dat betwijfel ik rond het jaar 2000: tegen die tijd had Koning TGV wel zodanig veel land veroverd dat de SNCF al jaren ruimpjes in het bestand Corailrijtuigen zat en de oudere rijtuigseries keurig aan het afvoeren was).



Ik weet niet of het om hetzelde type rijtuig gaat, maar ik heb een foto bijgevoegd uit 2 oktober 1983, die een Inox(-achtig) rijtuig afbeeldt in station Den Haag Centraal, met links van het rijtuig een SNCF Corail couchetterijtuig, en rechts een rijtuig wat sterk lijkt op een slaaprijtuig type MU of T2. Ben zelf heel benieuwd wat voor trein dit geweest moet zijn. Was die dag meer geinteresseerd in de opening van lijn 2 van de HTM. Voor wintersporttreinen is het begin oktober nog te vroeg. Misschien een late zomertrein naar Port Bou? Wie het weet mag het zeggen.