BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: G. Brink op 26 december 2009, 11:55:12

Titel: INOX TEE in Nederland
Bericht door: G. Brink op 26 december 2009, 11:55:12
Hallo,

Ik heb een setje INOX TEE rijtuigen in spoor N (ls-models). Daar wil ik een locomotief voor hebben die passend is.
De beste zou zijn een belgische reeks 15 of reeks 51 heb ik inmiddels van verschillende fotosites begrepen.

Die zijn alleen geen van tweeën (voor zover ik weet tenminste) in spoor N verkrijgbaar.

Weet iemand wat een alternatief is wat passend is en wel verkrijgbaar in spoor N?

G. Brink
Ede
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: nederbelg op 26 december 2009, 11:58:10
beste,

Zit hier wat tussen?

http://www.minitrainexpo.be/shop/index.htm

grt dave
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Treinhobbijist op 26 december 2009, 12:04:55
De enige lok welke dan in aanmerking komt is de reeks 51 of de 25.5 uit dit programma
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: JSRail op 26 december 2009, 13:22:47
Ze hebben ook een tijdje met een NMBS reeks 204 (bolneus)  gereden.

zie ook:  http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=302:roco-type-204&catid=49:roco&Itemid=115 (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=302:roco-type-204&catid=49:roco&Itemid=115)

 Weet alleen niet of deze lok in N-spoor te krijgen is.

MvG  Jeroen
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: G. Brink op 26 december 2009, 20:54:38
Hallo,

Bedankt voor de snelle reacties!

Een 204 lijkt me ook wel wat, maar ik kan nergens een 204 vinden (behalve zo'n hele oude minitrix met van die witte ramen, dat vind ik echt niks). Wel een 202. Zo op wat vage foto's ziet dat er redelijk hetzelfde uit, klopt dat?

MTE heeft een 202 op de site staan.
Is dat een beetje goed spul? Is onderstel trix/fleischmann met eigen opbouw, dus motorisch zal het wel goed zitten, maar ik ben vooral benieuwd naar de kwaliteit van die opbouw.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Garmt
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: raymond erdtsieck op 26 december 2009, 23:42:05
Hallo Garmt,

Ik zit net toevallig een oud Spoorwegjournaal (Nr 118-119:   2001) door te bladeren.
En daar stond een reportage in over de TEE-INOX rijtuigen.
Er word vermeld in het blad dat bij een defect of tekort aan locomotieven van het belgische type 150 af en toe ook een NS-locomotief de eer kreeg om de INOX-rijtuigen te sleepen.
Voor zover  bekend zijn dat alleen de 1100en geweest.
Er staan 2 foto's met INOX rijtuigen bij met een Blauwe 1100 (zonder NS logo) ervoor, 1 in 1968 en 1 in 1969.

Ik vind dit zelf ook wel interresant, want die INOX rijtuigen in N-Spoor zijn erg mooi!!!
Een 1100 heb ik al nu alleen nog de INOX rijtuigen, gaat me weer geld kosten ::) ;D

Groet,
Raymond
 
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Huup op 27 december 2009, 10:34:54
Ik weet niet in welk tijdperk je rijdt. Wel weet ik dat Inoxen ook begin jaren 0 nog in Nederland kwamen. Toen zet er iig geen 1100, 15 of 51 voor.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: raymond erdtsieck op 27 december 2009, 10:43:13
Wat bedoel je met jaren 0? jaar 2000?

Groet,
Raymond
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: henk op 27 december 2009, 11:45:33
Huibert zal wel begin jaren '90 bedoelen. Toen reden de rijtuigen nog de Eurocity naar Parijs. Maar wel in eerste en tweede klasse uitvoeringen. Als Garmt de TEE versie heeft, dan toch een Bolle neus in de oorspronkelijke uitvoering (jaren zestig), reeks 51 (vooral begin jaren zeventig), de 150/reeks 15, of een enkele keer een 1100. Daar is ook wel een H0 draadje over.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Huup op 27 december 2009, 18:39:15
jaren 00, dus beginjare 2000
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: raymond erdtsieck op 27 december 2009, 18:46:33
@ DE_II,

Ok bedankt ;)

Groet,
Raymond
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: THSfan op 27 december 2009, 18:59:44
Zijn alle INOX rijtuigen hetzelfde?
Ik heb begrepen dat er verschillende varianten zijn, dus andere kleur bies (oranje geloof ik) en andere bedrukking.
En de lengte van de generatorwagen zou ook verschillen.
Maakt het nog uit welke versie je dan zou inzetten op een Nederlandse baan?

Groeten,
Oscar
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: hubertus op 27 december 2009, 19:15:20
Van de Inox rijtuigen bestaan twee hoofdtypes, de PBA en de Mistral-69.
Tussen Parijs en Amsterdam reden in hoofdzaak de PBA types, aangevuld met Mistral-69.
Het verschil zat o.a. in de raamhoogte, de plaats van de rode (groene bij de 2e klas) band en de lengte van de generatorwagens.
Inmiddels van de meeste types foto's gezien als ze in Nederland reden, dus je zult niet snel de waarheid geweld aandoen bij de keuze van de verschillende versies.
Kwamen trouwens begin jaren 2000 niet meer in Nederland. Misschien dat ze voor een incidentele rit nog eens over de grens zijn geweest, maar verder was het wat Inox-rijtuigen betreft in Nederland afgelopen na de komst van de Thalys.

Huub
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: THSfan op 27 december 2009, 19:16:33
Bedankt Huub!

Groeten,
Oscar
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: nederbelg op 27 december 2009, 19:59:48
Beste,

type 60 heeft ook het traject gereden.

grt   dave
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: henk op 27 december 2009, 21:00:24
jaren 00, dus beginjare 2000

In welke treinen dan Huibert?
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Huup op 27 december 2009, 21:56:13
Dat weet ik niet precies. Het is in 2001 of 2 geweest, mss 2000 zelf. Ik moet er ergens een analoge plaat van hebben te rotterdam CS
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: 5166 op 27 december 2009, 22:12:43
De laatste Etoile du Nord reed op 1 juni 1996, geheel in stijl met een bolle neus ervoor, van Amsterdam naar Parijs. Daarna zijn de INOX-rijtuigen vervangen door de TGV. Dus wat er begin 2000 nog in Nederland is geweest moet een incidentele rit geweest zijn.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: henk op 27 december 2009, 22:19:54
Hallo,

Bedankt voor de snelle reacties!

Een 204 lijkt me ook wel wat, maar ik kan nergens een 204 vinden (behalve zo'n hele oude minitrix met van die witte ramen, dat vind ik echt niks). Wel een 202. Zo op wat vage foto's ziet dat er redelijk hetzelfde uit, klopt dat?

Het lijkt natuurlijk heel erg op elkaar. Wel was de 204 nou net een speciale serie die was bedoeld voor internationaal verkeer. Bijvoorbeeld herkenbaar aan het derde frontsein. Een 202 kwam eigenlijk nou net niet voorbij de grensstations. Vraag is natuurlijk hoe boeiend je dat vindt. Verder hoort de 204 voor de TEE naar Amsterdam heel erg in de jaren zestig.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Menno de Vries op 28 december 2009, 09:48:26
@5166
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img758.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img758.jpg)

zoiets?

Gr Menno
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: 5166 op 28 december 2009, 10:57:23
Hey gaaf! De echte 5166 voor de TEE!!
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Florisw op 28 december 2009, 12:09:56
Leuk onderwerp! In 2005 heb ik in Cuba een treinrit gemaakt met dit markante materieel. Een twaalfdelige stam + generatorwagen. Het waren de meest luxueuze en moderne treinen van het hele land, dus dat zegt wel veel over de armoede van het eiland.

Weet iemand of er behalve deze stam in Cuba, nog meer rijtuigen zijn bewaard danwel verkocht/ geschonken aan een exotisch land?




 
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Hans Reints op 28 december 2009, 13:58:41
Als Frankrijk ook een exotisch land is, dan heb ik ze daar vorig jaar nog zien staan. Inderdaad exotisch uitgedost :'(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zz_IMG_0493.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zz_IMG_0493.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zz_IMG_0490_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zz_IMG_0490_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zz_IMG_0491.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zz_IMG_0491.jpg)

Het regende dus was het echt triest,
SK
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Florisw op 28 december 2009, 15:01:12
Is toch wel jammer dat ze in dergelijk slechte staat erbij staan. Zijn er ook nog museum exemplaren bewaard die iets toonbaarder zijn dan deze graffiti dingen? Of ondergaan die graffiti rijtuigen nog een grondige renovatie?
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Anoniem op 28 december 2009, 15:07:03
En er zijn niet alleen maar wegrottende exemplaren en sloopkonvooien te zien... de "train-forum" (een rijtuigstam t.b.v. rijdende exposities, die je kunt huren en die ook soms door de SNCF zelf gebruikt wordt: je kunt delen van de trein geheel naar eigen wens inrichten) bestaat voor een groot deel uit ex-Mistral-69-rijtuigen. Voor de komst van de ex-TEE-rijtuigen was de trein overigens samengesteld uit OCEM-bakken en materieel afkomstig van de CIWL.

Dat werkt zo: http://img195.imageshack.us/img195/2630/trainforumreimsal.jpg (http://img195.imageshack.us/img195/2630/trainforumreimsal.jpg) (plaatje van een gebruiker van het Franse forum trains-en-voyage.com).

De trein zelf ziet er zo uit: http://img355.imageshack.us/img355/3969/675816762528649ollierguwk5.jpg (http://img355.imageshack.us/img355/3969/675816762528649ollierguwk5.jpg) (idem, andere gebruiker echter).
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Huup op 29 december 2009, 02:50:36
De laatste Etoile du Nord reed op 1 juni 1996, geheel in stijl met een bolle neus ervoor, van Amsterdam naar Parijs. Daarna zijn de INOX-rijtuigen vervangen door de TGV. Dus wat er begin 2000 nog in Nederland is geweest moet een incidentele rit geweest zijn.

Mss dat ze meereden in nachttreinen?
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Anoniem op 29 december 2009, 05:42:34
Nee. Inoxbakken zijn nooit ingezet in nachttreinen (behalve Lourdestreinen, maar ook dat betwijfel ik rond het jaar 2000: tegen die tijd had Koning TGV wel zodanig veel land veroverd dat de SNCF al jaren ruimpjes in het bestand Corailrijtuigen zat en de oudere rijtuigseries keurig aan het afvoeren was).

Belangrijker nog: uit mijn hoofd gezegd zijn de Mistralbakken ergens in 1997, '98 of '99 afgevoerd, ik zal dat thuis even nazoeken. Begin jaren '00 reden ze niet meer rond in Frankrijk - behoudens dus de "train-forum" -, laat staan in Nederland.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: JSRail op 29 december 2009, 08:36:08
 Staat me nog bij dat een aantal INOX rijtuigen eind jaren '90 verkocht zijn aan Cuba. Volgens de Wikipedia moeten ze daar nog steeds rondrijden.

http://de.wikipedia.org/wiki/INOX-TEE-Wagen (http://de.wikipedia.org/wiki/INOX-TEE-Wagen)  

Zie ook;  http://www.seat61.com/Cuba.htm (http://www.seat61.com/Cuba.htm)

MvG.  Jeroen
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Anoniem op 29 december 2009, 15:17:36
Dat klopt, een aantal bakken is naar Cuba verkocht en een aantal rijtuigen naar Gabon en Senegal.

Volgens "Les archives de la DEV (Tome 2)", een special van het tijdschrift Le Train, is het na de beëindiging van de inzet in de Etoile du Nord en consorten op 1 juni 1996 snel afgelopen met de serie. Tot aan de 19e zijn ze nog ingezet in treinpaar 335 / 334 Paris - Maubeuge v.v. Op die 19e juni 1996 is de rijtuigserie afgevoerd uit het 'parc commercial', op twee generatorwagens na die nog ingezet werden (als vervanging voor Grand Confort-generatorwagens) in treinen 100 / 109 naar Strasbourg (tot zomerdienst 1997) en 206-7 / 208-9 EC «Robert Schuman»  Paris - Luxembourg v.v. (tot winterdienst '97-'98). Op 15 oktober 1997 was het dan definitief gedaan.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: verst107 op 29 december 2009, 15:53:55
Nee. Inoxbakken zijn nooit ingezet in nachttreinen (behalve Lourdestreinen, maar ook dat betwijfel ik rond het jaar 2000: tegen die tijd had Koning TGV wel zodanig veel land veroverd dat de SNCF al jaren ruimpjes in het bestand Corailrijtuigen zat en de oudere rijtuigseries keurig aan het afvoeren was).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SNCF_XXXXX_DenHaagCentraal_831002.jpg)

Ik weet niet of het om hetzelde type rijtuig gaat, maar ik heb een foto bijgevoegd uit 2 oktober 1983, die een Inox(-achtig) rijtuig afbeeldt in station Den Haag Centraal, met links van het rijtuig een SNCF Corail couchetterijtuig, en rechts een rijtuig wat sterk lijkt op een slaaprijtuig type MU of T2. Ben zelf heel benieuwd wat voor trein dit geweest moet zijn. Was die dag meer geinteresseerd in de opening van lijn 2 van de HTM. Voor wintersporttreinen is het begin oktober nog te vroeg. Misschien een late zomertrein naar Port Bou? Wie het weet mag het zeggen.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: mDDM op 29 december 2009, 20:52:44
Dit is geen INOX TEE materieel (Mistral/PBA), maar vermoedelijk INOX DEV materieel van oudere datum
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Anoniem op 30 december 2009, 18:46:49
Meer bepaald een 'Voiture salon' van het type DEV Inox.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Remco. op 13 februari 2010, 00:29:24
Ik heb mijzelf een Reeks 15 kado gedaan ;D maar nu de stam erachter :)

Ik heb zitten lezen, als ik het goed begrijp heb je INOX TEE PBA rijtuigen nodig.

Zijn dit dan de juiste rijtuigen ?

Trix 23483:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23483.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/23483.jpg)
Bron: Trix.nl

Citaat
Voorbeeld: INOX-rijtuigen (uit roestvrij staal) voor de Trans Europ Express tussen Parijs, Brussel en Amsterdam (TEE PBA). 2 salonrijtuigen A8tuj van de Belgische Spoorwegen (NMBS). Restauratierijtuig met keuken A5rtuj en generatorwagen met dienstcompartiment A2Dxj van de Franse Staatsspoorwegen (SNCF). Alle rijtuigen 1ste klasse. Bouwjaar vanaf 1964. Inzet in de TEE ‘Brabant’.
Model: Tijdperk IV. Weergave van alle dimensies zonder beperkingen op schaal. Berijdbare railbogen vanaf minimumboogstraal 358 mm (bij vrij profiel van ruimte). Typespecifiek gevormde ondervloer. Draaistellen volgens type Y24. Speciale kleurstelling voor de weergave van het INOX-oppervlak. Voorbereid voor de inbouw van de interieurverlichting 66719. Totale lengte over buffers 1130 mm.

Trix 23484:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23484.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/23484.jpg)
Bron: Trix.nl

Citaat
Voorbeeld: INOX-rijtuigen (uit roestvrij staal) voor de Trans Europ Express tussen Parijs, Brussel en Amsterdam (TEE PBA). 2 coupérijtuigen A8uj en 1 barrijtuig A3rtuj van de Franse Staatsspoorwegen (SNCF). Alle rijtuigen 1ste klasse. Bouwjaar vanaf 1964. Inzet in de TEE ‘Brabant’.
Model: Tijdperk IV. Weergave van alle dimensies zonder beperkingen op schaal. Berijdbare railbogen vanaf minimumboogstraal 358 mm (bij profiel van vrije ruimte). Typespecifiek gevormde ondervloer. Draaistellen volgens type Y24. Speciale kleurstelling voor de weergave van het INOX-oppervlak. Voorbereid voor de inbouw van de interieurverlichting 66719. Treinsluitverlichting volgens het voorbeeld steeds op een rijtuigeinde mogelijk. Totale lengte over buffers 880 mm.

Kan ik met deze 2 sets ( 7 rijtuigen ) een geldige stam maken voor inzet vanaf 1980 ?

Gr. Remco.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: nederbelg op 13 februari 2010, 01:01:08
Of Jouef 4008
met verende buffers.

http://www.aupullman.com/shop/catalog/images/HORNBY08.pdf pagina 19

http://lestrainsjouef.free.fr/en/voi_fra/teeinox69_sncf.html

Als je ze nog vindt.

Zijn eigenlijk Rivarossi.

dave
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Remco. op 13 februari 2010, 01:05:28
Hoi Dave,

Dank je, maar ik vind de Trix set op zich wel mooi, prijs is praktisch hetzelfde als de set die je aangeeft en de Trix set is gewoon nog in de winkel te koop ;D

Alleen weet ik dus niet zeker of dit de goede set is :)

Gr. Remco.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: nederbelg op 13 februari 2010, 01:09:23
Als je ze eens wil zien dan kan ik hem volgende week meenemen naar Houten

dave

Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Remco. op 13 februari 2010, 01:10:42
Ik wilde eigenlijk morgen ( Lees: straks :) ) even in de winkel gaan kijken naar die set ;D

Gr. Remco.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: marco op 13 februari 2010, 01:19:38
Ik heb laatst de set 23483 gekocht, 2e hands voor 125 euro  8)
Alleen heb ik er nog geen Belgische 1500 loc voor, dat moet
in mijn geval een TP 4a worden, de blauwe dus.

Groet,
Marco
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Thowra op 13 februari 2010, 01:21:07
Remco die set van Trix is prima hoor voor de Nederlandse baan.
Volgens mij staat op de site van Chris het een en ander beschreven.
De Inox Pba set van Trix verschilt wel van de TEE Mistral rijtuigen die Dave aan de hand van de link liet zien.
De TEE Mistral rijtuigen zijn langer in lengte dan de Inox Pba rijtuigen ook in 1:1. Als je voor Mistral rijtuigen zou kiezen zou ik voor LSmodels gaan en niet die Jouef op de markt bracht/brengt. Midden jaren tachtig reden Mistral en Inox Pba door elkaar meen ik elders gelezen te hebben.
Volgens mij is de eerste set Trix 23483 met generatorwagen al verantwoord om achter je NMBS 1500 te hangen.

Jeroen

 
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: nederbelg op 13 februari 2010, 01:21:34
ke
laatste poging en hulp. ;D

http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=346&Itemid=154

De Jouef heeft chris ook en een bespreking stond wel op zijn oude website.
Anders eens vragen of ie die nog heeft.

Weltrusten allemaal
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Remco. op 13 februari 2010, 01:21:57
Zo Marco dat is een nette prijs zeg (y)

Daar wil ik ook wel voor ;D

@Jeroen:

Ok alleen die eerste set is al voldoende ? Hm dat klinkt wel goed ;D

Scheelt aardig in de muntjes ;)

Gr. Remco.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: marco op 13 februari 2010, 01:24:33
Oh, in de bespreking heeft Chris het over slordige opdrukken, ik heb
mijn rijtuigen destijds gecontroleerd, maar dat zag er bij mij goed uit.
Misschien toch verstandig om het in de winkel even te controleren.

Groet,
Marco-
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Thowra op 13 februari 2010, 01:25:55
Remco misschien kan je Houten even afwachten? Ik weet dat Olearts deze set in de aanbieding had. Of ze door de verkoop heen zijn weet ik niet.
Ik zelf heb dus die tweede set in bezit. Gekocht voor 55 euro. Dat was in de tijd dat die winkel in Castricum op de fles ging.

Jeroen
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Remco. op 13 februari 2010, 01:26:30
De set die Chris beschrijft is niet dezelfde hoor. Chris heeft het over de 23408 en wij over de 23483/4.

Gr. Remco.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Thowra op 13 februari 2010, 01:29:52
Volgens mij is dat een heruitgave met andere nummering. De Trix 23483 set dan
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Remco. op 13 februari 2010, 01:32:18
Ja je hebt gelijk, in de basis is het een heruitgave. Ik heb er wel vertrouwen in, zojuist voor 259 euro via Ebay de hele 7 delige set nieuw kunnen kopen bij een verkoper waar ik al eerder uitstekende zaken mee heb kunnen doen (y)

Scheelt me toch mooi 130 euro ;D

Gr. Remco.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Thowra op 13 februari 2010, 01:33:39
Keej dan! dat is wel een nette prijs. (y)
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Remco. op 13 februari 2010, 01:34:13
Dacht ik of niet ;D

Voor wie wil, er staat er nog 1 ( 7 delig dus ) Verkoper is Johnvandamme :)

Overigens iedereen bedankt voor de hulp (y) ( Zelfs op dit late uur ;D )

Gr. Remco.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Thowra op 13 februari 2010, 01:37:35
nee ik bedank. ;)
Misschien dat ik die driedelige set ergens kan slijten en omruil voor de vierdelige met generatorwagen.
Dat is de combo die je toen vaak op de Nederlandse sporen voorbij zag flitsen.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Thowra op 13 februari 2010, 01:38:49
haha graag gedaan hoor. Kan ik ook wel even opblijven om de opening van de Spelen te kijken. ;D
Welterusten
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Remco. op 13 februari 2010, 01:40:12
Oh ja, dat is nu/straks ;D

Jij ook weltrusten voor straks!

Gr. Remco.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: marco op 13 februari 2010, 01:41:57
Ja,  het is de 23408 die ik heb .... en inderdaad is de
23483 een heruitgave. Beide sets als eenmalige serie  :-\
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Thowra op 13 februari 2010, 01:46:26
Dit is eigenlijk ook wel interessant. Verst liet een plaatje zien van een Inox type DEV rijtuig die in internationale D treinen meereden naar Parijs toe.
In dit geval gaat het dus om een Disco/bar rijtuig. Laat Jouef die nou uitgebracht hebben onder nummer HJ 4020.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HJ4020.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/HJ4020.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HJ4020.jpg)

Onderstaand plaatje van Verst Den Haag CS 1983
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SNCF_XXXXX_DenHaagCentraal_831002.jpg)

Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: hubertus op 13 februari 2010, 08:36:48
De TEE Mistral rijtuigen zijn langer in lengte dan de Inox Pba rijtuigen ook in 1:1.
Geldt alleen voor de generatorwagens, de overige rijtuigen zijn bij beide typen even lang.

Huub
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: euregio op 13 februari 2010, 09:29:55
De laatste Etoile du Nord reed op 1 juni 1996, geheel in stijl met een bolle neus ervoor, van Amsterdam naar Parijs. Daarna zijn de INOX-rijtuigen vervangen door de TGV. Dus wat er begin 2000 nog in Nederland is geweest moet een incidentele rit geweest zijn.

Volgens mij stond de bolleneus tot Roosendaal ervoor, daarna een Franse CC 40100...

(http://www.railpictures.net/images/d1/3/0/4/1304.1113228420.jpg)
foto te Roosendaal 02-06-1996
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Anoniem op 13 februari 2010, 09:53:38
Zowel de bolle neus als de 40100 zijn in die dagen in Amsterdam gekomen. Wat precies de constructie was, weet ik niet. Wellicht is de laatste reguliere 'Etoile' met de bolle neus gereden en de COPEF-afscheidstrein (want die was er ook nog, ik meen op 2 juni) met de 40100, of heeft de bolle neus de COPEF-trein heen gebracht en de 40100 terug (of omgekeerd), maar ze hebben beide met een stam Inoxmeuk Amsterdam aangedaan.

Overigens: PBA- en Mistralrijtuigen zijn prima te mengen in de TEE's naar Brussel en Amsterdam, dat gebeurde vanaf begin jaren '70 ook regelmatig.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: henk op 13 februari 2010, 10:24:36
Ja je hebt gelijk, in de basis is het een heruitgave. Ik heb er wel vertrouwen in, zojuist voor 259 euro via Ebay de hele 7 delige set nieuw kunnen kopen bij een verkoper waar ik al eerder uitstekende zaken mee heb kunnen doen (y)

Scheelt me toch mooi 130 euro ;D

Gr. Remco.

En je hebt nog een setje voor de verkoop, want 3 of 4 rijtuigen is meer dan genoeg voor die trein op Nederlands grondgebied. De meeste rijtuigen bleven in Brussel achter.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Remco. op 13 februari 2010, 10:27:00
Ik heb een enkele foto gezien met 5 rijtuigen, maar inderdaad, ik zal eens kijken hoe dit uitpakt en indien noodzakelijk gaan er 3 in de verkoop :)

Dus bij deze, wie interesse heeft in de 3delige set 23484 mag via PB contact opnemen met ondergetekende ;)

Gr. Remco.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: euregio op 13 februari 2010, 10:27:53
Ik heb ergens een  foto gezien ( kan hem nu zo snel niet vinden ) met de sncf 40100 die Brussel binnen reed met daar op een bordje "Adieu TEE, Bonjour TGV"  dus ik denk dat de 40100 de TEE terug heeft gereden.....

Nu heb ik een vraagje over die generatorwagen: heeft deze op dce dienst naar Amsterdam meegelopen? Op de meeste foto`s die ik heb gezien ( met elok tractie ), zie ik wel de inox wagens maar niet de generatorwagen. Liep deze alleen mee tijdens dieseltractie?
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Christoffel van Hees op 13 februari 2010, 10:55:27
Ik kan uit mijn jeugd in Roosendaal herinneren dat de TEE met een Blauwe Belgische Elok (reeks 1500) voorop reed en dat je bij het passeren duidelijk op het eind van de trein ook het gebrom hoorde van de generator in het laatste rijtuig.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Ivo tB op 13 februari 2010, 12:14:05
Ik heb een enkele foto gezien met 5 rijtuigen, maar inderdaad, ik zal eens kijken hoe dit uitpakt en indien noodzakelijk gaan er 3 in de verkoop :)

Gr. Remco.
Remco,

Dit draadje lees ik nu pas. Doordat er op dit forum inmiddels zoveel staat weet niemand meer wat er al eens geschreven is.

Ik heb de Mistral 69 rijtuigen al eens laten zien hier:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13366.msg230676.html#msg230676

En ergens anders heb ik ook de vergelijking laten zien tussen de Trix PBA rijtuigen en de Mistral 69 van LS-models, maar dat kan ik ook niet meer vinden.

Die van mij mogen als tractie hebben een Roco 204, een Mehano 9106 (?), een LS models serie 15 en een Trix 25.5. Over de laatste combinatie is terecht opgemerkt, dat er dan rijtuigen met groene band in de trein moeten zitten, omdat de 25.5 er alleen mee heeft gereden nadat de INOX als 1e en 2e klas gingen rijden. Daarvoor had de TEE Etoile du Nord alleen 1e klas.

Ik heb ze zelf bijna iedere week zien rijden in de periode 1978 - 1983 op Rotterdam centraal, waar ze met een blauwe serie 15 doorkwamen.

Die serie 15 van LS-models is trouwens ook een super model, net als de 1100 Benelux, maar is onder de Beneluxspoorders minder bekend denk ik.

mvg,
Ivo

Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Thowra op 13 februari 2010, 12:53:22
In deze livrei heb ik de bewuste NMBS 1503 lok van LSmodels. Prachtige combi al zeg ik het zelf. (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NMBS1503LSM.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/NMBS1503LSM.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NMBS1503LSM.jpg)

Jeroen
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: henk op 13 februari 2010, 13:06:42
Die serie 15 van LS-models is trouwens ook een super model, net als de 1100 Benelux, maar is onder de Beneluxspoorders minder bekend denk ik.

mvg,
Ivo



In België noemen ze dat 'reeks' 15. De term serie slaat geloof ik op de oude nummering in dit geval dus serie 150.
Ik heb al een paar jaar een serie 150 van Olaerts.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Ivo tB op 13 februari 2010, 14:10:55
Henk,

Toch had je me begrepen. Zal wel zuiver nederlands zijn. Serie is zeker geen zuiver nederlands of lijkt op een frans woord. Onze vlaamse collega's zijn hier nogal principieel in.

Nog even doorgezocht en in het LS models draadje heb ik een vergelijking van de PBA van Trix met de Mistral 69 van LS models gemaakt:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17341.msg305693.html#msg305693

@Jeroen,

Die heb ik er nu ook voor staan. In bovengenoemd draadje de Lima versie van de latere livrei (goed Henk?  ;D ) van de reeks 15. Deze heeft LS models inmiddels in alle stilte ook uitgebracht. Met stilte bedoel ik dat ik dat nergens op dit forum heb gelezen, terwijl deze in de jaren tot ATB echt een plicht werd, veel in Nederland werd gezien. Uit mijn hoofd tot midden jaren '90.

Overigens heb ik de Trix set PBA rijtuigen bij Olaerts gekocht voor veeeeel minder dan die in Nederland te koop is. De Belgen hebben blijkbaar een betere importeur of marktpositie bij Märklin dan de Nederlanders.

mvg,
Ivo
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Remco. op 13 februari 2010, 14:20:22
Bedankt voor je aanvullingen Ivo, zitten mooie foto's tussen ;D Kan niet wachten tot alles binnen is hier ;D

Ps. Voor de lezers, het is opgelost hoor ;D Ik heb alleen nu de 12031 van LSM (y) In blauw-gele striping.

Ik heb nog wel 1 vraagje:

Is de INOX TEE 'Brabant' wel eens volledig 7 delig in NL geweest ? of is dat nooit gebeurd ? Ik vind het namelijk wel gaaf zo'n 7 delige stam :)

Gr. Remco.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Anoniem op 13 februari 2010, 15:57:17
Nu heb ik een vraagje over die generatorwagen: heeft deze op dce dienst naar Amsterdam meegelopen? Op de meeste foto`s die ik heb gezien ( met elok tractie ), zie ik wel de inox wagens maar niet de generatorwagen. Liep deze alleen mee tijdens dieseltractie?

Normaal gesproken wel. De stroomvoorziening van die rijtuigen kan namelijk niet geschieden via de gewone (ik geloof 1500 V?) treinleiding. Daarom reed de generatorwagen mee, die een spanning van 680 V leverde, waarop de lichtjes en de airco functioneerde ;D.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: euregio op 13 februari 2010, 16:01:52
Bedankt voor je aanvullingen Ivo, zitten mooie foto's tussen ;D Kan niet wachten tot alles binnen is hier ;D

Ps. Voor de lezers, het is opgelost hoor ;D Ik heb alleen nu de 12031 van LSM (y) In blauw-gele striping.

Ik heb nog wel 1 vraagje:

Is de INOX TEE 'Brabant' wel eens volledig 7 delig in NL geweest ? of is dat nooit gebeurd ? Ik vind het namelijk wel gaaf zo'n 7 delige stam :)

Gr. Remco.

TEE Brabant reed tussen Parijs Noord en Brussel, kwam niet in Nederland.

TEE 119, 128 "Brabant" Paris Gare du Nord – Brussel-Zuid
(non stop, zomer 1967 vernummerd: TEE 119 in TEE 61, TEE 128 in TEE 64) SNCF 26.05.1963 – zomer 1967
TEE 61, 64 "Brabant" Paris Gare du Nord – Brussel-Zuid
(non stop, zomer 1971 vernummerd: TEE 61 in TEE 83, TEE 64 in TEE 84) SNCF zomer 1967 – zomer 1971
TEE 83, 84 "Brabant" Paris Gare du Nord – Brussel-Zuid
(non stop, zomer 1987 vernummerd: TEE 83 in IC 83 daarna in EC 83, TEE 86 in IC 86 daarna in EC 86) SNCF zomer 1971 – winter 1983/84
TEE 83, 86 "Brabant" Paris Gare du Nord – Brussel-Zuid
(non stop, na jan 1995 naamloze TGV) SNCF winter 1993 – Jan 1995
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Remco. op 13 februari 2010, 16:10:20
Hoi Bart,

Dank je voor je antwoord, ik denk dat ik mijn vraag incorrect heb gesteld  :-\

De Inox PBA's is dat altijd 4-5 delig geweest of ook 7 delig in Nederland ?

Gr. Remco.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: euregio op 13 februari 2010, 16:18:12
Maakt niks ;-)

Ik ben daar niet zeker van, maar wanneer je de foto`s van de TEE bekijkt, is het meestal een 3 a 4 wagentrein. Toen de Etoile du Nord nog werd gereden met wagon-lits Pullman`s, waren dit er doorgaans 4 a 5 rijtuigen.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Remco. op 13 februari 2010, 16:19:27
Ja inderdaad ik kom vaak 4delig tegen vandaar mijn vraag, bedankt (y)

Gr. Remco.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Ivo tB op 13 februari 2010, 16:53:50
Remco,

100% zekerheid geeft het niet, maar in mijn herinnering aan de periode 1978 - 1983 dat ik deze TEE Etoile du Nord in Rotterdam CS zag was dat deze absoluut langer was dan 4 rijtuigen. Een generatorrijtuig kan ik me niet herinneren, maar volgens mij was de trein altijd 6 tot 8 wagens lang. Op foto's van de periode daarvoor en dan met name de jaren '60 zie je inderdaad vrijwel altijd treinen met een lengte van 4 bakken.
Ik heb de boeken Roosendaal en de 2 fotoboeken 'moderne tractie in kleur' en de jaren tachtig bij de NS in kleur' er op nageslagen, maar geen foto's van deze TEE. In Modelspoormagazine en Spoorwegjournaal hebben de afgelopen jaren een aantal artikelen gestaan over de Mistral 69, PBA en reeks 15, waar verschillende foto's bij staan. Ik kan die zo gauw niet vinden, maar daar zou wel wat te vinden moeten zijn.

Op de afscheidsrit op 1-6-1996 reed de trein in elk geval met 7 bakken.

mvg,
Ivo
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Remco. op 13 februari 2010, 16:57:18
Hoi Ivo,

Dus de mogelijkheid voor 7 INOX rijtuigen is zeer waarschijnlijk aanwezig :)
Dat is top, dan houd ik de rijtuigen, kan ik af en toe 4-delig/5-delig en soms 7-delig doen!

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Gr. Remco.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: henk op 13 februari 2010, 19:47:53
In Modelspoormagazine en Spoorwegjournaal hebben de afgelopen jaren een aantal artikelen gestaan over de Mistral 69, PBA en reeks 15, waar verschillende foto's bij staan. Ik kan die zo gauw niet vinden, maar daar zou wel wat te vinden moeten zijn.

Op de afscheidsrit op 1-6-1996 reed de trein in elk geval met 7 bakken.

mvg,
Ivo

Ik heb wat van die artikelen en over de laatste jaren van de TEE-dienst staat er eigenlijk niet veel over in. De foto's in Nederland zijn altijd van de korte TEE-treintjes in de jaren zestig en zeventig of van de langere EC-treinen vanaf 1987 (daar hoorde de afscheidstrein natuurlijk ook bij). In de teksten wordt de geringe lengte van de doorsnee TEE-treinen in Nederland benadrukt.
Nu kan alles, maar de TEE beleefde zijn hoogtepunt in de jaren zestig en begin jaren zeventig. Ik zou eigenlijk niet goed weten waarom de TEE treinen uitgerekend rond 1980 langer zouden moeten zijn geworden.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Gert1 op 13 februari 2010, 19:54:27
Nou Remco, wat je ook nog kunt doen is het losse 8e rijtuig, dat Trix bij de eerste oplage uitbracht, op de kop zien te tikken en dan maak je er twee treinen van (heb je eigenlijk nog een extra generator-rijtuig nodig natuurlijk).

Ik weet niet of het dienstregelingtechnisch (3x woordwaarde!) mogelijk was dat deze trein zijn tegentrein op Nederlands grondgebied tegenkwam, maar je zou natuurlijk altijd kunnen stellen dat de ene trein keurig op tijd reed en de andere zwaar vertraagd was.  ;)

mvg,
Gert (heeft net als Henk de Olaerts Reeks 15)
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: mDDM op 13 februari 2010, 20:26:05
Altijd ten minste één generatorwagen in een trein!!
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: nederbelg op 13 februari 2010, 21:23:23
na mijn weten bleef de generatorwagen altijd in Brussel achter.

Dat heb ik nog ergens staan, maar zal dat morgen avond eens bekijken ben nu in nederland.

dave
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: mDDM op 13 februari 2010, 21:57:21
Volgens mij had je in een trein die in Brussel gesplitst werd, altijd twee generatorwagens. De ene reed (voorop) mee naar Amsterdam, en de tweede bleef (achterop) achter met de rijtuigen die er in Brussel afgingen. In ieder geval heb ik het regelmatig zo zien gebeuren in het EC-tijdperk.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: hubertus op 13 februari 2010, 22:02:00
Zoals Wesley al aangaf, zijn de generatorwagens noodzakelijk voor de energievoorziening van dit type rijtuigen.
Die reed dus gewoon mee naar Nederland, dit is ook te zien in het 19toen draadje (waar je ook kunt zien dat PBA en Mistral door elkaar gebruikt werden).
Een keer dat ik de Etoile du Nord in Brussel Zuid heb gezien, werd na binnenkomst van het deel Amsterdam-Parijs dit deel door een rangeerloc weggetrokken van de loc uit Amsterdam en vervolgens achter het deel Brussel-Parijs gehangen. Dat deel stond met loc en eigen generatorwagen te wachten langs een ander perronspoor.
Tussen Brussel en Parijs had de trein dan twee generatorwagens. Dit was eind jaren 80, dus in de EC-tijd. Ik weet niet of dit de reguliere werkwijze was.

Huub
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: nederbelg op 13 februari 2010, 22:19:26
Gewoon een vraag tussendoor, was die generator rijtuig nodig ook al was de tractie elektrisch?

dave
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: hubertus op 13 februari 2010, 22:23:59
Ja, had voorzover ik weet met de benodigde spanning te maken, die afwijkend was van wat een eloc kan leveren.

Huub
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: nederbelg op 13 februari 2010, 22:28:07
Dat's ook weer raar omdat de Belgen ook deze in hun materiaal park hadden.
En het waren meestal hun loc's die de tractie verzorgde.
Met diesels begrijp ik het.

in ieder geval merci, ook weer wat meer bijgeleerd.

dave
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: henk op 14 februari 2010, 10:53:48
Uit die eerder genoemde artikelen begrijp ik dat het er vooral om ging dat de trein ook zonder loc voeding kreeg. Konden de airco en de keuken bijtijds aan de gang worden gebracht en was er geen onderbreking tijdens de locwissel.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: mDDM op 14 februari 2010, 20:55:03
In een ander draadje link naar deze schitterende foto (http://farm1.static.flickr.com/189/451157571_86d25028bc_b.jpg). Full PBA, dus rijtuigen met Märklin helemaal na te bootsen.
Voorste rijtuig is zo te zien restauratie.
Tweede rijtuig is waarschijnlijk met middengang (en wordt misschien wel vanuit restauratierijtuig op de plaats bediend?).
Derde is rijtuig met zijgang (hogere ramen aan gangzijde).
Vierde rijtuig?
Laatste rijtuig het beroemde generatorrijtuig.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Anoniem op 18 februari 2010, 21:31:29
Uit die eerder genoemde artikelen begrijp ik dat het er vooral om ging dat de trein ook zonder loc voeding kreeg. Konden de airco en de keuken bijtijds aan de gang worden gebracht en was er geen onderbreking tijdens de locwissel.

Nee, ik heb het nagezocht in Mertens en Malaspina ('La légende des TEE', een prachtboek - weliswaar in het Frans - van 412 bladzijden waarin alles staat wat je ooit hebt willen weten over TEE's): de spanning die de generatorwagen leverde was driefasenwisselstroom met een spanning van 660 V 50 Hz. Dat kun je niet uit de treinleiding halen, daarop staat naar ik meen 1500 V (gelijkstroom?). Kortom: de generatorwagen is nodig, anders zitten de reizigers zonder licht en zonder eten in de kou.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: henk op 18 februari 2010, 21:40:35
Nou ja, dan blijft de vraag waarom er voor driefasenwisselstroom is gekozen. Dat is ook niet strikt noodzakelijk.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Anoniem op 18 februari 2010, 21:50:50
Euh nee. En dát staat nu net niet in Mertens & Malaspina ;D.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: henk op 18 februari 2010, 22:12:12
Eerlijk niet?  :D
Ik bedoel maar te zeggen dat men er kennelijk voor koos om de boel onafhankelijk van de bovenleiding en de loc te laten functioneren. Dan hoef je bij de keuze voor het boordnet ook geen rekening te houden met hetgeen er op de bovenleiding staat of de loc kan produceren.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: Anoniem op 18 februari 2010, 22:31:23
Dat zal inderdaad de gedachtengang zijn geweest. Overigens konden technisch gezien de Inox-generatorwagens zonder problemen uitgewisseld worden met die van het type Grand Confort, hetgeen in de Franse binnenlandse TEE's nogal eens voorkwam bij defecten en dergelijke. In internationale TEE's ging dat niet, omdat de GC-rijtuigen alleen in Frankrijk (en later, na het TEE-tijdperk, in Luxemburg) waren toegelaten.
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: 5166 op 27 augustus 2013, 12:02:39
Ff een oud draadje omhoog halen:
Is de Marklin set 41874 voldoende voor een natuurgetrouwe TEE Etoile du Nord, begin jaren '80?
En is deze set gelijk aan de Trix 23483?

Groeten, Edwin
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: Falkenberg op 27 augustus 2013, 13:50:48
De 41870 is de set met al de Etoile du Nord opschriften er op. Maar de 41874 is ook goed voor een EdN

dirkjan
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: 5166 op 27 augustus 2013, 15:46:02
Dirkjan, bedankt voor de info!
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: Falkenberg op 04 augustus 2015, 14:02:47
Voor wie zijn PBA wagens eens anders wil laten rijden zoals hier getoond (https://www.flickr.com/photos/knuffelbeer/3752243255/sizes/z/), kwam ik het COPEF rijtuig tegen. Zo te zien nog verkrijgbaar bij de COPEF zelf: linkje (http://www.copef.org/styled-11/styled-5/voiture%20bar.html)

dirkjan
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: Jaap C op 22 januari 2016, 22:06:34
Goedenavond,

Een nieuwe vraag in een oud topic.
Ik heb een vraag over de Inox TEE rijtuigen van LS models.
Deze hebben beige of zwarte raamsponningen. Op internet vind ik geen foto's van het grootbedrijf met beige sponningen. Is dit een interpretatie van LS of zijn er werkelijk exemplaren geweest met beige sponningen? En hebben die ook in Nederland gereden?
Wie weet hier het fijne van?

Bedankt alvast,
Groet,
Jaap
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: mDDM op 22 januari 2016, 22:22:10
Volgens mij waren ze eerst beige en later zwart.
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: Jaap C op 25 februari 2016, 23:47:12
Ok, dankjewel nog. Het is dus een kwestie van tijdperk.
Rare is dan nog wel dat je zo weinig foto's ziet van de Inox rijtuigen met beige raamsponningen.

Groet,
Jaap
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: j.ossebaar op 14 december 2016, 11:26:21
Volgens de Les Nouvelles rames á traction par locomotives electriques poly-courant , TEE paris-bruxelles - amsterdam ,van Mei 1964 .
Er waren 4 type rijtuigen nl A8s ; A8 ; A3R;A5R ;
A8s , groot passagiersruimte voor 46 reizigers . Stoelopstelling 4 om 2 .
A8 , 8x Coupe's van 6 personen ;
A3R , bar en 2x 4 om 2 en 1x 3 om 2 zitplaatsen ;
A5R , restaurant met4x 4 om 2 en 1x 3 om 2 zitplaatsen
De inbreng was als volgt ,70% SNCF en 30% SNCB ..
De verdeling was SNCF , 25 rijtuigen verdeeld als volgt ; 7x A8 ;7xA5R met keuken ;4xA3R met bar ; 7x A2Ds met diesel-generator groep ,Depot Carel-Fouche
SNCB ; 11x A8s depot La Brugeoise et Nivelles .
De samenstelling TEE Paris - Bruxelles Amsterdam - tot Bruxelles gecombineerd met Parijs-Bruxelles .
Locomotief ( BBof CC ) -A2Ds , A8s , A5R ,facultatief A8s --facultatief A8 , A8, A3R , A8s, A5R , A8s , A2Ds .
Lokomotieven ;
SNCF,
CC 40101 á 40104 , 4 spanningslok nl, 25000 v-50 Hz , 15000 V-162/3 Hz , 3000v of 1500 V gelijk .; 107 ton ;3670 kW ; 160-240 km/h.
BB 30001of 30002 ;3spanning;25000V-50 Hz , 3000 Vof 1500 V gelijk .;69 ton , 2135 kW , 100 -150 km/h
SNCB ,
BB 150001-150005 ; 3 spannings ;78 ton 2580 kW á 98 km/h max 150 km/h .
Voeding rijtuigen  660 V- 50 Hz .
Werkspanning in de rijtuigen is 380/220 V , verkregen via transformatoren .Normaal te voeden per diesel-generatorgroep 6 á 7 rijtuigen .Maximale Treinsamenstelling  ;6x A8 of A8s +2x A5R +1x A3R +2xA2Ds .
Dieselmotor ;
Motor , POYAUD , type A 12.150 - 4 takt - 12 cilinders in V-vorm .vermogen  310-340 kW bij 1500 t/min .
Generator ; A.C.E.C ( Ateliers de Constructions Electriques de Charleroi , Belgique ) type AVAC 7043 á excitation compound .
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: mDDM op 15 december 2016, 21:45:25
Carel et Fouché is volgens mij een wagonbouwer. Ik wist niet dat er ook een depot zo heette.
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: clickmaniac op 15 december 2016, 22:15:17
Inderdaad een bouwer, evenals Brugeoise Nivelles. Ze waren voor zover ik weet in het beheer van Le Landy (ietsje noord van Parijs) En met de BB150001 -05 lijkt me dat bedoeld wordt de NMBS reeks 15 001 tot 005 hoewel die nummering niet helemaal klopt...
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: clickmaniac op 15 december 2016, 22:24:22
@ Jaap G: de zwarte raamsponningen van de Mistral '69 rijtuigen kwamen pas eind jaren '80, toen wat er over was van deze rijtuigen op Le Landy was gestationeerd - in het zuid-oosten van Frankrijk waren ze overbodig geworden door de TGV. Ik weet niet of de PBA-rijtuigen (de INOX TEE-rijtuigen voor de dienst tussen Parijs, Brussel en Amsterdam  uit '61, bekend van het Märklin model) ook op een gegeven moment zwarte rubbers kregen - in ieder geval niet in model!
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: Jaap C op 15 december 2016, 23:19:02
Thanks voor deze info. Kan ik een historisch verantwoorde TEE trein mee verzamelen  (y)
Vind het schitterende rijtuigen, zeker met een SNCF 40100 ervoor, maar daar is moeilijk aan te komen in H0.

Groet,
Jaap
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: clickmaniac op 16 december 2016, 11:31:18
LS Models komt als het goed is (ja ja, dat verhaal kennen we nu wel, eerst zien dan geloven) deze maand nog met de CC40103, in oer-uitvoering dus met hoekramen en schorten. Goed tot ca 1968, dus als je je niet teveel stoort aan de computernummers op de Mätrix PBA-rijtuigen kan het prima.
Maar een reeks 15 of 16 is ook mogelijk, met oude of nieuwe nummering. Vooral de Vitrains reeks 16 is makkelijk te vinden op internet.
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: GerardvV op 17 december 2016, 14:13:37
Een paar plaatjes van volgens mij beige raamsponningen en aantal rijtuigen.
(https://c2.staticflickr.com/4/3117/2634018801_25331bcc6e_z.jpg) (https://flic.kr/p/51L32g)731100 Rijswijk (https://flic.kr/p/51L32g) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
NMBS 5163 met TEE uit Parijs,
Rijswijk,
november 1973.

(https://c4.staticflickr.com/1/189/451157571_86d25028bc_z.jpg) (https://flic.kr/p/FSiqP)740523 Rijswijk. (https://flic.kr/p/FSiqP) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Lok NMBS 1503 met TEE Etoile du Nord richting Parijs
Rijswijk,
23 mei 1974

(https://c1.staticflickr.com/3/2472/4006485584_53cd74dbf2_z.jpg) (https://flic.kr/p/773hzE)750118 Rijswijk (https://flic.kr/p/773hzE) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
NMBS 1503 met TEE Ile de France,
Rijswijk,
18 januari 1975.

(https://c3.staticflickr.com/5/4108/5442157074_6617f69a98_z.jpg) (https://flic.kr/p/9hUtGo)750401 Rijswijk (https://flic.kr/p/9hUtGo) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
NMBS 2558 met TEE Etoile du Nord,
Rijswijk,
01 april 1975.
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: Falkenberg op 17 december 2016, 19:35:36
Opvallend dat 3 van de 4 foto's duidelijk 5wagens tonen, dus 1 meer dan de normale samenstelling

dirkjan
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: GerardvV op 18 december 2016, 00:24:04
Zijn willekeurige dagen geweest, geen speciale ritten of in de buurt van feestdagen.
Titel: Re:INOX TEE in Nederland
Bericht door: wob op 26 januari 2023, 17:56:16
Van de Inox rijtuigen bestaan twee hoofdtypes, de PBA en de Mistral-69.
Tussen Parijs en Amsterdam reden in hoofdzaak de PBA types, aangevuld met Mistral-69.
Het verschil zat o.a. in de raamhoogte, de plaats van de rode (groene bij de 2e klas) band en de lengte van de generatorwagens.
Inmiddels van de meeste types foto's gezien als ze in Nederland reden, dus je zult niet snel de waarheid geweld aandoen bij de keuze van de verschillende versies.
Kwamen trouwens begin jaren 2000 niet meer in Nederland. Misschien dat ze voor een incidentele rit nog eens over de grens zijn geweest, maar verder was het wat Inox-rijtuigen betreft in Nederland afgelopen na de komst van de Thalys.

Huub
Hebben de lange generatorwagens (van 25,5m) ook in NL dienstgedaan? (Of alleen de korte uitvoering van 21,6m)

Groet, Bas
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: GerardvV op 26 januari 2023, 19:59:52
Beiden hebben in Nederland gereden, bijgaand een plaatje van de lange;
(https://live.staticflickr.com/65535/4006485584_faaafb89d2_c.jpg) (https://flic.kr/p/773hzE)750118 08-29a Rijswijk (https://flic.kr/p/773hzE) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
NMBS 1503 met TEE Ile de France,
Rijswijk,
18 januari 1975.

Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: wob op 26 januari 2023, 20:30:37
Dank!
Prachtige trein.

Groet, Bas
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: GerardvV op 26 januari 2023, 22:02:19
Ja, ze blijven mooi  ;D

(https://live.staticflickr.com/65535/451157571_a1d7c71572_c.jpg) (https://flic.kr/p/FSiqP)740523 05-28a Rijswijk. (https://flic.kr/p/FSiqP) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Lok NMBS 1503 met TEE Etoile du Nord richting Parijs
Rijswijk,
23 mei 1974.
Titel: Re: INOX TEE in Nederland
Bericht door: VictorPM op 26 januari 2023, 22:10:34
Mooie trein idd... één keer heb ik er ook in gereden, 1984. Brussel - Roosendaal. Tweede klas weliswaar, de trein was al omgebouwd tot EC.
Ik vergeet nooit de norse omvangrijke Franstalige conducteur... zijn levenswerk, vooral in deze 2e klas, was iedereen op te sporen die geen "supplément" had betaald.
Ook bij mij begon hij al zijn briefje te schrijven... tot ik hem de kleine lettertjes van mijn Benelux Tourkaart voorhield.
Mooi geen supplément  ;D

Groet, Victor