Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:58:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
  

Auteur Topic: INOX TEE in Nederland  (gelezen 47370 keer)

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: INOX TEE in Nederland
« Reactie #90 Gepost op: 27 August 2013, 15:46:02 »
Dirkjan, bedankt voor de info!

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: INOX TEE in Nederland
« Reactie #91 Gepost op: 04 August 2015, 14:02:47 »
Voor wie zijn PBA wagens eens anders wil laten rijden zoals hier getoond, kwam ik het COPEF rijtuig tegen. Zo te zien nog verkrijgbaar bij de COPEF zelf: linkje

dirkjan

Jaap C

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: INOX TEE in Nederland
« Reactie #92 Gepost op: 22 January 2016, 22:06:34 »
Goedenavond,

Een nieuwe vraag in een oud topic.
Ik heb een vraag over de Inox TEE rijtuigen van LS models.
Deze hebben beige of zwarte raamsponningen. Op internet vind ik geen foto's van het grootbedrijf met beige sponningen. Is dit een interpretatie van LS of zijn er werkelijk exemplaren geweest met beige sponningen? En hebben die ook in Nederland gereden?
Wie weet hier het fijne van?

Bedankt alvast,
Groet,
Jaap

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: INOX TEE in Nederland
« Reactie #93 Gepost op: 22 January 2016, 22:22:10 »
Volgens mij waren ze eerst beige en later zwart.

Jaap C

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: INOX TEE in Nederland
« Reactie #94 Gepost op: 25 February 2016, 23:47:12 »
Ok, dankjewel nog. Het is dus een kwestie van tijdperk.
Rare is dan nog wel dat je zo weinig foto's ziet van de Inox rijtuigen met beige raamsponningen.

Groet,
Jaap

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: INOX TEE in Nederland
« Reactie #95 Gepost op: 14 December 2016, 11:26:21 »
Volgens de Les Nouvelles rames á traction par locomotives electriques poly-courant , TEE paris-bruxelles - amsterdam ,van Mei 1964 .
Er waren 4 type rijtuigen nl A8s ; A8 ; A3R;A5R ;
A8s , groot passagiersruimte voor 46 reizigers . Stoelopstelling 4 om 2 .
A8 , 8x Coupe's van 6 personen ;
A3R , bar en 2x 4 om 2 en 1x 3 om 2 zitplaatsen ;
A5R , restaurant met4x 4 om 2 en 1x 3 om 2 zitplaatsen
De inbreng was als volgt ,70% SNCF en 30% SNCB ..
De verdeling was SNCF , 25 rijtuigen verdeeld als volgt ; 7x A8 ;7xA5R met keuken ;4xA3R met bar ; 7x A2Ds met diesel-generator groep ,Depot Carel-Fouche
SNCB ; 11x A8s depot La Brugeoise et Nivelles .
De samenstelling TEE Paris - Bruxelles Amsterdam - tot Bruxelles gecombineerd met Parijs-Bruxelles .
Locomotief ( BBof CC ) -A2Ds , A8s , A5R ,facultatief A8s --facultatief A8 , A8, A3R , A8s, A5R , A8s , A2Ds .
Lokomotieven ;
SNCF,
CC 40101 á 40104 , 4 spanningslok nl, 25000 v-50 Hz , 15000 V-162/3 Hz , 3000v of 1500 V gelijk .; 107 ton ;3670 kW ; 160-240 km/h.
BB 30001of 30002 ;3spanning;25000V-50 Hz , 3000 Vof 1500 V gelijk .;69 ton , 2135 kW , 100 -150 km/h
SNCB ,
BB 150001-150005 ; 3 spannings ;78 ton 2580 kW á 98 km/h max 150 km/h .
Voeding rijtuigen  660 V- 50 Hz .
Werkspanning in de rijtuigen is 380/220 V , verkregen via transformatoren .Normaal te voeden per diesel-generatorgroep 6 á 7 rijtuigen .Maximale Treinsamenstelling  ;6x A8 of A8s +2x A5R +1x A3R +2xA2Ds .
Dieselmotor ;
Motor , POYAUD , type A 12.150 - 4 takt - 12 cilinders in V-vorm .vermogen  310-340 kW bij 1500 t/min .
Generator ; A.C.E.C ( Ateliers de Constructions Electriques de Charleroi , Belgique ) type AVAC 7043 á excitation compound .

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: INOX TEE in Nederland
« Reactie #96 Gepost op: 15 December 2016, 21:45:25 »
Carel et Fouché is volgens mij een wagonbouwer. Ik wist niet dat er ook een depot zo heette.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: INOX TEE in Nederland
« Reactie #97 Gepost op: 15 December 2016, 22:15:17 »
Inderdaad een bouwer, evenals Brugeoise Nivelles. Ze waren voor zover ik weet in het beheer van Le Landy (ietsje noord van Parijs) En met de BB150001 -05 lijkt me dat bedoeld wordt de NMBS reeks 15 001 tot 005 hoewel die nummering niet helemaal klopt...
« Laatst bewerkt op: 15 December 2016, 22:17:43 door clickmaniac »

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: INOX TEE in Nederland
« Reactie #98 Gepost op: 15 December 2016, 22:24:22 »
@ Jaap G: de zwarte raamsponningen van de Mistral '69 rijtuigen kwamen pas eind jaren '80, toen wat er over was van deze rijtuigen op Le Landy was gestationeerd - in het zuid-oosten van Frankrijk waren ze overbodig geworden door de TGV. Ik weet niet of de PBA-rijtuigen (de INOX TEE-rijtuigen voor de dienst tussen Parijs, Brussel en Amsterdam  uit '61, bekend van het Märklin model) ook op een gegeven moment zwarte rubbers kregen - in ieder geval niet in model!

Jaap C

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: INOX TEE in Nederland
« Reactie #99 Gepost op: 15 December 2016, 23:19:02 »
Thanks voor deze info. Kan ik een historisch verantwoorde TEE trein mee verzamelen  (y)
Vind het schitterende rijtuigen, zeker met een SNCF 40100 ervoor, maar daar is moeilijk aan te komen in H0.

Groet,
Jaap

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: INOX TEE in Nederland
« Reactie #100 Gepost op: 16 December 2016, 11:31:18 »
LS Models komt als het goed is (ja ja, dat verhaal kennen we nu wel, eerst zien dan geloven) deze maand nog met de CC40103, in oer-uitvoering dus met hoekramen en schorten. Goed tot ca 1968, dus als je je niet teveel stoort aan de computernummers op de Mätrix PBA-rijtuigen kan het prima.
Maar een reeks 15 of 16 is ook mogelijk, met oude of nieuwe nummering. Vooral de Vitrains reeks 16 is makkelijk te vinden op internet.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2016, 11:33:58 door clickmaniac »

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3821
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: INOX TEE in Nederland
« Reactie #101 Gepost op: 17 December 2016, 14:13:37 »
Een paar plaatjes van volgens mij beige raamsponningen en aantal rijtuigen.
731100 Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
NMBS 5163 met TEE uit Parijs,
Rijswijk,
november 1973.

740523 Rijswijk. by Gerard van Vliet, on Flickr
Lok NMBS 1503 met TEE Etoile du Nord richting Parijs
Rijswijk,
23 mei 1974

750118 Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
NMBS 1503 met TEE Ile de France,
Rijswijk,
18 januari 1975.

750401 Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
NMBS 2558 met TEE Etoile du Nord,
Rijswijk,
01 april 1975.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
148* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: INOX TEE in Nederland
« Reactie #102 Gepost op: 17 December 2016, 19:35:36 »
Opvallend dat 3 van de 4 foto's duidelijk 5wagens tonen, dus 1 meer dan de normale samenstelling

dirkjan

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3821
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: INOX TEE in Nederland
« Reactie #103 Gepost op: 18 December 2016, 00:24:04 »
Zijn willekeurige dagen geweest, geen speciale ritten of in de buurt van feestdagen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
148* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2889
  • Aachenau West
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #104 Gepost op: 26 January 2023, 17:56:16 »
Van de Inox rijtuigen bestaan twee hoofdtypes, de PBA en de Mistral-69.
Tussen Parijs en Amsterdam reden in hoofdzaak de PBA types, aangevuld met Mistral-69.
Het verschil zat o.a. in de raamhoogte, de plaats van de rode (groene bij de 2e klas) band en de lengte van de generatorwagens.
Inmiddels van de meeste types foto's gezien als ze in Nederland reden, dus je zult niet snel de waarheid geweld aandoen bij de keuze van de verschillende versies.
Kwamen trouwens begin jaren 2000 niet meer in Nederland. Misschien dat ze voor een incidentele rit nog eens over de grens zijn geweest, maar verder was het wat Inox-rijtuigen betreft in Nederland afgelopen na de komst van de Thalys.

Huub
Hebben de lange generatorwagens (van 25,5m) ook in NL dienstgedaan? (Of alleen de korte uitvoering van 21,6m)

Groet, Bas