Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Arjan6511
Vandaag om 19:51:16
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:42:02
Time-of-flight module door Joz
Vandaag om 19:23:00
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:38:21
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
  

Auteur Topic: INOX TEE in Nederland  (gelezen 46973 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #60 Gepost op: 13 February 2010, 12:14:05 »
Ik heb een enkele foto gezien met 5 rijtuigen, maar inderdaad, ik zal eens kijken hoe dit uitpakt en indien noodzakelijk gaan er 3 in de verkoop :)

Gr. Remco.
Remco,

Dit draadje lees ik nu pas. Doordat er op dit forum inmiddels zoveel staat weet niemand meer wat er al eens geschreven is.

Ik heb de Mistral 69 rijtuigen al eens laten zien hier:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13366.msg230676.html#msg230676

En ergens anders heb ik ook de vergelijking laten zien tussen de Trix PBA rijtuigen en de Mistral 69 van LS-models, maar dat kan ik ook niet meer vinden.

Die van mij mogen als tractie hebben een Roco 204, een Mehano 9106 (?), een LS models serie 15 en een Trix 25.5. Over de laatste combinatie is terecht opgemerkt, dat er dan rijtuigen met groene band in de trein moeten zitten, omdat de 25.5 er alleen mee heeft gereden nadat de INOX als 1e en 2e klas gingen rijden. Daarvoor had de TEE Etoile du Nord alleen 1e klas.

Ik heb ze zelf bijna iedere week zien rijden in de periode 1978 - 1983 op Rotterdam centraal, waar ze met een blauwe serie 15 doorkwamen.

Die serie 15 van LS-models is trouwens ook een super model, net als de 1100 Benelux, maar is onder de Beneluxspoorders minder bekend denk ik.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #61 Gepost op: 13 February 2010, 12:53:22 »
In deze livrei heb ik de bewuste NMBS 1503 lok van LSmodels. Prachtige combi al zeg ik het zelf. (y)


https://images.beneluxspoor.net/bnls/NMBS1503LSM.jpg

Jeroen
We're all riders on this train.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22467
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #62 Gepost op: 13 February 2010, 13:06:42 »
Die serie 15 van LS-models is trouwens ook een super model, net als de 1100 Benelux, maar is onder de Beneluxspoorders minder bekend denk ik.

mvg,
Ivo



In België noemen ze dat 'reeks' 15. De term serie slaat geloof ik op de oude nummering in dit geval dus serie 150.
Ik heb al een paar jaar een serie 150 van Olaerts.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #63 Gepost op: 13 February 2010, 14:10:55 »
Henk,

Toch had je me begrepen. Zal wel zuiver nederlands zijn. Serie is zeker geen zuiver nederlands of lijkt op een frans woord. Onze vlaamse collega's zijn hier nogal principieel in.

Nog even doorgezocht en in het LS models draadje heb ik een vergelijking van de PBA van Trix met de Mistral 69 van LS models gemaakt:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17341.msg305693.html#msg305693

@Jeroen,

Die heb ik er nu ook voor staan. In bovengenoemd draadje de Lima versie van de latere livrei (goed Henk?  ;D ) van de reeks 15. Deze heeft LS models inmiddels in alle stilte ook uitgebracht. Met stilte bedoel ik dat ik dat nergens op dit forum heb gelezen, terwijl deze in de jaren tot ATB echt een plicht werd, veel in Nederland werd gezien. Uit mijn hoofd tot midden jaren '90.

Overigens heb ik de Trix set PBA rijtuigen bij Olaerts gekocht voor veeeeel minder dan die in Nederland te koop is. De Belgen hebben blijkbaar een betere importeur of marktpositie bij Märklin dan de Nederlanders.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #64 Gepost op: 13 February 2010, 14:20:22 »
Bedankt voor je aanvullingen Ivo, zitten mooie foto's tussen ;D Kan niet wachten tot alles binnen is hier ;D

Ps. Voor de lezers, het is opgelost hoor ;D Ik heb alleen nu de 12031 van LSM (y) In blauw-gele striping.

Ik heb nog wel 1 vraagje:

Is de INOX TEE 'Brabant' wel eens volledig 7 delig in NL geweest ? of is dat nooit gebeurd ? Ik vind het namelijk wel gaaf zo'n 7 delige stam :)

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2010, 15:08:50 door Remco Poppen »

Anoniem

  • Gast
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #65 Gepost op: 13 February 2010, 15:57:17 »
Nu heb ik een vraagje over die generatorwagen: heeft deze op dce dienst naar Amsterdam meegelopen? Op de meeste foto`s die ik heb gezien ( met elok tractie ), zie ik wel de inox wagens maar niet de generatorwagen. Liep deze alleen mee tijdens dieseltractie?

Normaal gesproken wel. De stroomvoorziening van die rijtuigen kan namelijk niet geschieden via de gewone (ik geloof 1500 V?) treinleiding. Daarom reed de generatorwagen mee, die een spanning van 680 V leverde, waarop de lichtjes en de airco functioneerde ;D.

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #66 Gepost op: 13 February 2010, 16:01:52 »
Bedankt voor je aanvullingen Ivo, zitten mooie foto's tussen ;D Kan niet wachten tot alles binnen is hier ;D

Ps. Voor de lezers, het is opgelost hoor ;D Ik heb alleen nu de 12031 van LSM (y) In blauw-gele striping.

Ik heb nog wel 1 vraagje:

Is de INOX TEE 'Brabant' wel eens volledig 7 delig in NL geweest ? of is dat nooit gebeurd ? Ik vind het namelijk wel gaaf zo'n 7 delige stam :)

Gr. Remco.

TEE Brabant reed tussen Parijs Noord en Brussel, kwam niet in Nederland.

TEE 119, 128 "Brabant" Paris Gare du Nord – Brussel-Zuid
(non stop, zomer 1967 vernummerd: TEE 119 in TEE 61, TEE 128 in TEE 64) SNCF 26.05.1963 – zomer 1967
TEE 61, 64 "Brabant" Paris Gare du Nord – Brussel-Zuid
(non stop, zomer 1971 vernummerd: TEE 61 in TEE 83, TEE 64 in TEE 84) SNCF zomer 1967 – zomer 1971
TEE 83, 84 "Brabant" Paris Gare du Nord – Brussel-Zuid
(non stop, zomer 1987 vernummerd: TEE 83 in IC 83 daarna in EC 83, TEE 86 in IC 86 daarna in EC 86) SNCF zomer 1971 – winter 1983/84
TEE 83, 86 "Brabant" Paris Gare du Nord – Brussel-Zuid
(non stop, na jan 1995 naamloze TGV) SNCF winter 1993 – Jan 1995
Met vriendelijke groet,

Bart

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #67 Gepost op: 13 February 2010, 16:10:20 »
Hoi Bart,

Dank je voor je antwoord, ik denk dat ik mijn vraag incorrect heb gesteld  :-\

De Inox PBA's is dat altijd 4-5 delig geweest of ook 7 delig in Nederland ?

Gr. Remco.

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #68 Gepost op: 13 February 2010, 16:18:12 »
Maakt niks ;-)

Ik ben daar niet zeker van, maar wanneer je de foto`s van de TEE bekijkt, is het meestal een 3 a 4 wagentrein. Toen de Etoile du Nord nog werd gereden met wagon-lits Pullman`s, waren dit er doorgaans 4 a 5 rijtuigen.
Met vriendelijke groet,

Bart

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #69 Gepost op: 13 February 2010, 16:19:27 »
Ja inderdaad ik kom vaak 4delig tegen vandaar mijn vraag, bedankt (y)

Gr. Remco.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #70 Gepost op: 13 February 2010, 16:53:50 »
Remco,

100% zekerheid geeft het niet, maar in mijn herinnering aan de periode 1978 - 1983 dat ik deze TEE Etoile du Nord in Rotterdam CS zag was dat deze absoluut langer was dan 4 rijtuigen. Een generatorrijtuig kan ik me niet herinneren, maar volgens mij was de trein altijd 6 tot 8 wagens lang. Op foto's van de periode daarvoor en dan met name de jaren '60 zie je inderdaad vrijwel altijd treinen met een lengte van 4 bakken.
Ik heb de boeken Roosendaal en de 2 fotoboeken 'moderne tractie in kleur' en de jaren tachtig bij de NS in kleur' er op nageslagen, maar geen foto's van deze TEE. In Modelspoormagazine en Spoorwegjournaal hebben de afgelopen jaren een aantal artikelen gestaan over de Mistral 69, PBA en reeks 15, waar verschillende foto's bij staan. Ik kan die zo gauw niet vinden, maar daar zou wel wat te vinden moeten zijn.

Op de afscheidsrit op 1-6-1996 reed de trein in elk geval met 7 bakken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #71 Gepost op: 13 February 2010, 16:57:18 »
Hoi Ivo,

Dus de mogelijkheid voor 7 INOX rijtuigen is zeer waarschijnlijk aanwezig :)
Dat is top, dan houd ik de rijtuigen, kan ik af en toe 4-delig/5-delig en soms 7-delig doen!

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Gr. Remco.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22467
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #72 Gepost op: 13 February 2010, 19:47:53 »
In Modelspoormagazine en Spoorwegjournaal hebben de afgelopen jaren een aantal artikelen gestaan over de Mistral 69, PBA en reeks 15, waar verschillende foto's bij staan. Ik kan die zo gauw niet vinden, maar daar zou wel wat te vinden moeten zijn.

Op de afscheidsrit op 1-6-1996 reed de trein in elk geval met 7 bakken.

mvg,
Ivo

Ik heb wat van die artikelen en over de laatste jaren van de TEE-dienst staat er eigenlijk niet veel over in. De foto's in Nederland zijn altijd van de korte TEE-treintjes in de jaren zestig en zeventig of van de langere EC-treinen vanaf 1987 (daar hoorde de afscheidstrein natuurlijk ook bij). In de teksten wordt de geringe lengte van de doorsnee TEE-treinen in Nederland benadrukt.
Nu kan alles, maar de TEE beleefde zijn hoogtepunt in de jaren zestig en begin jaren zeventig. Ik zou eigenlijk niet goed weten waarom de TEE treinen uitgerekend rond 1980 langer zouden moeten zijn geworden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #73 Gepost op: 13 February 2010, 19:54:27 »
Nou Remco, wat je ook nog kunt doen is het losse 8e rijtuig, dat Trix bij de eerste oplage uitbracht, op de kop zien te tikken en dan maak je er twee treinen van (heb je eigenlijk nog een extra generator-rijtuig nodig natuurlijk).

Ik weet niet of het dienstregelingtechnisch (3x woordwaarde!) mogelijk was dat deze trein zijn tegentrein op Nederlands grondgebied tegenkwam, maar je zou natuurlijk altijd kunnen stellen dat de ene trein keurig op tijd reed en de andere zwaar vertraagd was.  ;)

mvg,
Gert (heeft net als Henk de Olaerts Reeks 15)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #74 Gepost op: 13 February 2010, 20:26:05 »
Altijd ten minste één generatorwagen in een trein!!