Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven
door
Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting
door
Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera
door
Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool
door
MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm
door
Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended
door
spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft?
door
AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0
door
wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen.
door
wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West
door
wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset
door
Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen..
door
Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Huup
17 June 2025, 09:27:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Vorige
-
Volgende
-
1
...
19
20
[
21
]
22
23
...
32
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering (gelezen 152571 keer)
Jos001
N en G rijder
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
«
Reactie #300 Gepost op:
17 March 2010, 17:26:12 »
Neeeeeeeee, doe mij die printer maar
Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS
AB 7216
«
Reactie #301 Gepost op:
18 March 2010, 18:27:38 »
Hoi Ivo,
Je bent een heel eind op weg met de functie van de dakinstallatie's.
Vanaf de stroomafnemer komt eerst de condensator, daarna komt de dakveiligheid. hierna komt de dak aardingsschakelaar en de dakinvoer.
De condensator is het vierkante blokje, bij de mB 9003 op blz 8 is deze hoger als bij de heemaf installaties.
Deze condensator dient om de spanningspieken af te vangen als de stroomafnemer het contact mist met de bovenleiding, dit is ook de vonk die je wel eens ziet als de stroomafnemer de bovenleiding voor het eerste raakt, dan word deze condensator opgeladen.
De dakveiligheid is een zekering van 1000 Ampere, de zekering zelf zit aan de onderzijde van de vonkhoorns, deze dienen weer om bij doorslag de vonk weg af te leiden.
Met de dakschakelaar word de stroomafnemer (en condenstator!) afgekoppeld van de hoogspanningsinstallatie onder de bak. met dezelfde schakelaar word ook deze installatie onder de bak aan aarde gelegd (lees Rails), zodat men veilig aan deze installatie kan werken.
de dakinvoer is puur de doorvoer van de kabel vanaf het dak naar de hoogspanningsinstallatie, bij blokkendozen zit deze altijd boven een tussenwand.
Kijk maar eens bij de mat 24 van het nsm, de tussenwanden bij de dakinvoer zijn dikker als de overige tussenwanden.
Ik heb naast het handboek spoorwegtechniek ook het bijzonder voorschrift 31D met daarin alle electische schema's van mat 24 tot mat 54.
Helaas word de dakinstallatie verondersteld bekend te zijn, dus staat op de meeste tekeningen "vanaf stroomafnemer" Ook zijn deze tekeningen van na de ombouw, waarbij ook een smoorspoel is geplaatst.
Als ik de foto op blz 8 goed bekijk, lijkt het dat de leiding ter hoogte van de condenstator niet meer doorloopt. Ik denk dat deze nu naar links afbuigd naar de ene poot van de dakveilighied, de andere zijde zit nu waarschijnlijk rechtstreeks gekoppeld aan de dakschakelaar. De condensator zit volgens mij rechstreeks aangesloten op de leiding die er langs loopt.
Leuk de foto van de seinschijf, weer een stukje onderbouwing.
Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Ivo tB
«
Reactie #302 Gepost op:
19 March 2010, 22:25:42 »
Arjen,
Ik zal nog eens goed kijken, want op de foto op blz 8 had ik dat blokje nu juist niet gezien. Althans ik denk dat als je datgene bedoelt dat boven het raam zit, dan dacht ik dat dat de dakdoorvoer was met de schakelaar erop. Op de andere foto, schuin van voren zie ik dat blokje vrij dicht achter de pantograaf zitten op het midden van het dak.
Apart is dan wel dat het blokje bij de Vickers installatie voor de zekering zit en bij de Heemaf erachter. Maar de oplaadstroom van de condensator en de stroom nodig voor de bedoelde afvlakking zal wel niet hoger zijn dan de zekering waarde, dus dan maakt het niet uit.
Ik lees dat je mijn conclusie over de plek van de vonkhoorn (zekering) en de leidingloop op de mBD 9003 deelt. Dan moet ik het zo maar gaan maken. Ik zal alleen nog speuren naar waar jij de condensator ziet.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
«
Reactie #303 Gepost op:
19 March 2010, 23:39:49 »
Speciaal voor Ewout:
Nu nog netjes schilderen, inkorten en op regelmatige afstanden vastzetten.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
stig
«
Reactie #304 Gepost op:
19 March 2010, 23:57:35 »
Jaja, ik lees nog steeds mee!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Ivo tB
«
Reactie #305 Gepost op:
24 March 2010, 15:28:33 »
Arjen en Sobat,
In de tekst van het handboek dat deels op de vorige pagina in dit draadje staat lees ik dat er op het dak naast de pantograaf en de hoofdschakelaar de zogenaamde overspanningsbeveiliging of bliksemafleider zit. Is dat nu hetzelfde als wat wordt aangeduid met de condensator? Een condensator in de rol van bliksemafleider zie ik niet zo. Bij bliksemafleiding gaat het erom lading zo snel mogelijk te geleiden naar de aarde, zodat dat nergens anders meer schade kan doen. De geleiding naar de aarde mag onder normale spanningscondities (dus bij de NS bovenleiding zeg tot 2000 Volt) niet plaatsvinden, maar daarboven wel. Misschien dat dat in populaire bewoordingen dan condensator heet, maar mijn (beperkte) kennis van elektriciteit zegt me dat dit toch iets anders is.
Dus het handboek levert wel degelijk informatie, zij het niet alles zoals wij dat natuurlijk graag willen
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
AB 7216
«
Reactie #306 Gepost op:
25 March 2010, 23:01:43 »
Hoi Ivo,
De zogenoemde bliksemafleider is in de praktijk een condensator.
Hij is bedoeld om de piekspanningen van de bovenleiding af te vlakken.
Met betrekking tot de mBD 9003, de hoge rechthoekige blok met de isolator is volgens mij de condensator. Aangezien deze niet boven een tussenwand lijkt te staan, kan dit niet de dakinvoer zijn. De kabel liep namenlijk door de tussenwand naar beneden.
Met vriendelijke groeten
Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Ivo tB
«
Reactie #307 Gepost op:
26 March 2010, 20:57:10 »
Arjen,
Ik ga het zo ook proberen te maken.
Eerder in dit draadje klaagde ik over de snelheid van mijn Proxxon freestafel. Het laagste toerental is me veel te hoog. Met name voor kunststof, omdat de kunststof dan niet altijd wordt gesneden, maar gesmolten. Dat betekende bijvoorbeeld bij het boren van gaten in het dak dat de diameter te groot werd, omdat het kunststof smelt, in de boor gaat zitten en vervolgens een groter gat maakt. Ewout bood al een mooie 3 fasenregelaar aan, maar ik had van een oom nog iets moois gekregen uit een laboratorium uitrusting. Alleen zonder kast. Dus maar even zo geprobeerd en de kinderen uit de buurt gehouden:
Het is eigenlijk een hele grote draadgewonden potmeter op een zware cylindervormige weekijzeren kern. Je sluit er gewoon 220V op aan en aan de achterkant loopt er een loper tegenaan, die middels een as die naar voren loopt aan de zichtbare grote zwarte knop is verbonden. En je regelt zo traploos van 0 naar 220V AC. Met maar liefst een maximum belasting van 2 Ampère.
Even een draad met stekker eraan gezet en aan de loper kant een contactdoos. De freestafel in de contactdoos en inderdaad van 0 tot het maximum toerental regelbaar. Nu nog een geschikt kastje maken, want dit is me een beetje te onveilig.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
stig
«
Reactie #308 Gepost op:
27 March 2010, 00:28:06 »
Dat heb ik geloof ik ook nog wel ergens liggen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Ivo tB
«
Reactie #309 Gepost op:
03 April 2010, 15:01:56 »
Als laatste nu ook aan de Aec begonnen. Nu ik de frees beter kan regelen, leek het me redelijk te doen. Het is uiteindelijk toch nog een heel gedoe, maar alles is recht, dus alleen een beetje vijlen om het passend te maken is nog nodig. Wel steeds nadenken welk gereedschap je gebruikt en hoe je het vastzet. Helaas is de Proxxon kruistafel te klein voor een heel blokkendoos rijtuig.
De Bec van Roco zonder wanden:
De kunststof blijft smelten onder een frees, maar hiermee kan ik goed verder.
Dan de Kleinspoor Aec:
Op de kruistafel. Dit lijkt wel te passen, maar de beweging onder de freeskolom is niet gelijk aan de buitenkant van de kruistafel.
Met welk gereedschap maken we nu de horizontale snede op de rand van de dakgoot?
Met een zaagblad bij voorkeur, maar deze ben ik al een paar dagen kwijt. Met een slijpschijfje moet het ook kunnen:
Aan de achterkant op de kruistafel zet ik 2 klemmen vast, zodat ik een mooie rechte aanslag achter het rijtuig heb:
Vervolgens het rijtuig op de juiste plek, slijpschijfje laten zakken en daarmee snij je mooi horizontaal, precies evenwijdig aan de onderkant van de wand de bovenkant door:
Het schijfje loopt heel snel vol met resinstof (goed voor de gezondheid ook
), maar met regelmatig een tandenborstel op en onder het schijfje houd je het wel schoon. Ik had eerst nog dunnere schijfjes gebruikt, maar deze versplinteren snel onder dit geweld.
Vervolgens de zijkanten iets te ruim uitfrezen, omdat de Kleinspoor Aec een fractie kleiner is dan de Roco Bec. Hiervoor leg je het rijtuig weer plat op de kruistafel, je maakt het rijtuig precies recht vast en dan frees je er met een vingerfrees dwars doorheen:
En dan past het al redelijk:
De andere wand er ook bij:
Nu alles nog pasmaken en de wanden inlijmen. Maar voordat ik dat doe, ga ik eerst de sponningen van de Kleinspoor Aec iets groter maken, zodat de ruiten van de Roco Bec erin passen. De nieuwe Roco heeft namelijk iets grotere ruiten dan de Kleinspoor, die is gebaseerd op de oude Roco.
Als alles naar mijn zin zit, moet ook het dak nog deels aangepast, omdat de waterbak weer precies boven het toilet moet komen te zitten.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
«
Reactie #310 Gepost op:
03 April 2010, 15:46:36 »
Jij bent niet kinderachtig Ivo.
Hop frees/slijpschijf erin en gaan.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Ivo tB
«
Reactie #311 Gepost op:
03 April 2010, 20:00:47 »
Tsja, je bent jong en je wilt.............. een Aec.
En als we die dan gemaakt hebben kondigt Roco deze aan voor 2011
Maar alle gekheid op een stokje, deze truc is eigenlijk niet goed uitvoerbaar op deze Proxxon frees. Die moet groter zijn, of ik iets meer geduld bij het vastzetten van de werkstukken. Maar het resultaat is goed genoeg.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
«
Reactie #312 Gepost op:
07 April 2010, 16:46:47 »
Na nog wat passen en meten en hier en daar aanpassen heb ik de wanden aan het dak en aan de koppen met de deuren gelijmd.
Nu staat er alweer een aardig trio: Cec, Bec en Aec met direct zichtbaar het verschil in aantal ramen en het verschil in de plek van de waterbak op het dak:
De wanden heb ik voorzichtig met secondenlijm eerst op een paar punten aan het dak gelijmd en daarna aan de deuren. Vervolgens heb ik de naad aan de achterkant ingesmeerd met 2-componenten lijm:
Je ziet aan de zijkant dat ik dat nog anders had moeten doen. Dit komt ook goed na veel plamuren, maar handiger was geweest de schuine stukjes helemaal aan de wanden te laten zitten en de Roco kap precies op het begin van het schuine stuk afsnijden. Omdat de Kleinspoor Aec korter is dan de Roco Bec had ik dan een vulstukje van 1mm aan beide kanten ertussen moeten lijmen en dan was er minder plamuurwerk nodig.
Op het dak van de Aec op de eerste foto zien we dat de waterbak ook nog moet worden verplaatst, want deze moet boven de smalle WC ramen komen te zitten:
Met tape heb ik afgeplakt waar ik het dak wil doorzagen. Het is even meten om dit precies te bepalen, zodat als je dit plaatje dat je uitzaagt omdraait het precies op de juiste plek komt.
Dus met de slijpschijf in de frees zaag je in langsrichting het dak door en in dwarsrichting heb ik het met een Roco zaag en figuurzaag gedaan.
Zo moet het er dan weer in:
Als je goed kijkt zie je dat ik het toch net niet goed heb uitgemeten, maar dat komt wel goed. Voordat ik begon met zagen heb ik met potlood nog even een middellijn over het dak getrokken, zodat je het stukje goed kunt uitrichten.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
Thowra
«
Reactie #313 Gepost op:
07 April 2010, 17:23:55 »
Meesterlijk!
Jeroen
We're all riders on this train.
Tomasso
«
Reactie #314 Gepost op:
07 April 2010, 17:59:23 »
Pffff wat een werk zeg... Daar ben ik nog niet aan toe om dingen 'op te offeren' om er iets anders van te maken, hoe mooi ik het ook vind. Denk nog altijd in euro's; daar gaat zoveel euro en daar zoveel
Ondanks dat een supermooi project, dat zeker...
«
Laatst bewerkt op: 07 April 2010, 18:03:30 door Tomasso
»
Spoor 0 adept
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6