Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:26:27
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 153319 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #315 Gepost op: 07 April 2010, 19:32:53 »
Aec uit Roco en Kleinspoor is een koopje vergeleken bij een 3900  ;D ;D

Alles is relatief, jij zaagt toch ook hele stukken witmetaal uit de voetplaat en de cylinders?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #316 Gepost op: 12 April 2010, 22:34:03 »
Weer even tijd gevonden om iets aan het dak te doen. Zoals ik op de vorige pagina al vertelde had ik het toch niet goed uitgemeten. Ik zat er 1mm naast. Dus dat betekent vijlen tot het past op de juiste plek en daarna moet je een spleet opvullen. Met plamuur en schuren komt dat wel goed. Wat wel belangrijk is, is dat het dakstuk dat eruit is gezaagd  exact uitgelijnd en op de juiste hoogte weer in het dak terug wordt geplaatst, want anders heb je geen recht en vloeiend dak meer. Daarvoor had ik voor het zagen al de middellijn met potlood op het dak gezet. Nu eerst wat hulpstukjes styreen, nadat je de braam aan de binnenkant van het dak en het dakstukje zorgvuldig hebt weggehaald:

Vervolgens leg je het dakstukje erin:

en ja, zo zit het goed en van binnenuit heb ik het aan de rechterkant vastgezet met secondenlijm en aan de linkerkant op de styreen stukjes.

Daarna met stukjes styreen opgevuld en de rest met plamuur dichtgesmeerd:

Na uitharden aan de slag met een stuk watervast schuurpapier op een aluminium hoekprofiel en schuren maar:

Tegelijk met het vlakschuren van de overgang wordt ook de dakgoot weggeschuurd, maar die moest er toch nog af, want die hadden de eerste Aec rijtuigen niet.

Na 1 keer plamuren is het over het algemeen nog niet goed, dus dit wordt nog een keer plamuren en schuren. Het is vaak handig om het eerst in de primer te spuiten, dan zie je nog veel beter waar er geplamuurd moet worden.

Maar eerst moet ik nog 4 van deze hoeken mooi maken:

Volgende keer meer.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

• Gast
« Reactie #317 Gepost op: 17 April 2010, 20:43:20 »
Ivo,

Hoe heb jij de bakken behandeld voor het spuiten?
Hoe heb je b.v. de oude opschriften verwijderd?

Grts,
Dennis

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #318 Gepost op: 17 April 2010, 23:14:12 »
Dennis,

Voor het spuiten heb ik deze schoongemaakt met een Jif sopje en laten drogen. Alleen het dak is gespoten en dat is soms lastig met een volgende lak, Maar de lak is er vrijwel helemaal vanaf geschuurd, omdat de dakopbouw is veranderd.

De opschriften heb ik met een glasvezelpotlood voorzichtig weggeschuurd. Terpentine en wasbenzine hadden geen enkel vat erop en nadat ik lang geleden eens een cabine van een 2200 met thinner heb beschadigd gebruik ik dat nooit meer. Ik zie de glasvezelpotloodkrassen, na de Alabastine spuitplamuur en één of 2 lagen lak niet meer.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

• Gast
« Reactie #319 Gepost op: 18 April 2010, 09:36:32 »
Ivo,

Dank voor de tip.
Zal het eens gaan proberen.

Grts,
Dennis

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #320 Gepost op: 21 April 2010, 12:03:17 »

Om het echt aftemaken missen we dit nog ;D

Een uitvergroting
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #321 Gepost op: 21 April 2010, 17:58:51 »
Sobat,

Dat is leuk, weer wat extra. Ook een extra vraagje:
Zijn alle Blokkendozen geleverd door Beijnes? Ik zal het eens nakijken. In elk geval is me nog niet opgevallen dat er tussen het nummer en de typeaanduiding op de stelbalk altijd een zo grote spatie zit. Zo ja, dan is er werk voor de etsers.

Ik kom er op terug.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #322 Gepost op: 21 April 2010, 18:16:46 »
Sobat,

Dat is leuk, weer wat extra. Ook een extra vraagje:
Zijn alle Blokkendozen geleverd door Beijnes? Ik zal het eens nakijken. In elk geval is me nog niet opgevallen dat er tussen het nummer en de typeaanduiding op de stelbalk altijd een zo grote spatie zit. Zo ja, dan is er werk voor de etsers.

Ik kom er op terug.

mvg,
Ivo

HaWa
Beijnes
Werkspoor
Gorlitz

Genoeg dus
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #323 Gepost op: 21 April 2010, 19:57:08 »
Sobat,

Had ik ook gevonden. En Beijnes plaatje gespot in VSTS op Aec 8501. Wel op de stelbalk, maar niet tussen A en 8501. Dit gaat nog een heel gepuzzel worden wil het allemaal kloppen. Tenzij we het zo laten ;D ;D

mvg,
Ivo

die nog veel meer details heeft gezien waarvan hij zich afvraagt of het erop / eraan kan

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #324 Gepost op: 22 April 2010, 00:03:03 »
Nu ben ik ook weer verder gegaan met de mBD. Hier moet eerst de dakopbouw verder worden voorbereid voordat kan worden begonnen met het spuiten. Dat ga ik dan tegelijkertijd doen met de Aec, die bijna spuitklaar is. De mBD wordt de BD 9003 met een Vickers installatie. Arjen heeft me geholpen door ook de foto daarvan in VSTS te helpen interpreteren. Dus dat betekent dat er een relatief lange leiding vanaf de pantograaf komt en aan het eind staan de condensator, de vonkhoorn en de hoogspanningsschakelaar alledrie bij elkaar. Het wordt een beetje gokken, met name hoe de hoogspanningsschakelaar eruit ziet. En ik geloof dat de BD 9003 een Beijnes rijtuig is, dus er moet nog ergens een bronzen fabrieksplaat.

Ergens op de vorige pagina's heb ik laten zien dat ik een grote regelbare trafo had (een Philips Variac, wist mijn lokale electronica leverancier me te melden), maar deze heb ik eerst in een veilige behuizing gezet en dan nu met schakelaar, zekering en controlelampje. Met 40V uit de variac op de freestafel is er eindelijk een acceptabel laag toerental van de frees en snijd je weer in het kunststof ipv dat je het smelt.

Met de nog verder niet afgewerkte stukjes styreen staf erin gelijmd ziet het er dan als volgt uit en de belangrijkste verschillen met de Heemaf installatie op de mC 9001 zijn wel te zien:

Nu weer de koppen snellen en verder in de juiste vorm vijlen, wandjes plaatsen en meer zaken aanpassen

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 22 April 2010, 09:55:14 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #325 Gepost op: 22 April 2010, 20:48:21 »
Hoi Ivo,

Niet alle blokkendozen hadden de spatie tussen de C en het nummer 85xx.
Maar toen we de C 8533 van opschriften aan het voorzien waren, kwamen we ook de schroefgaten tegen van de fabrieksplaat. je ziet het resultaat.

Het verfwerk heeft zwaar te lijden gehad van een onderliggende teerlaag die ooit in het verleden bij de sgb is aangebracht, hierdoor viel de verf er gewoon weer af.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #326 Gepost op: 22 April 2010, 21:53:30 »
Arjen,

Zitten die fabrieksgaten aan beide kanten van het chassis? Weet je toevallig of de plek nu wel of niet standaard was? Op de Aec 8501 foto in VSTS (ook in het Utrechts Archief) zie je hetzelfde plaatje zitten, maar op een andere plek.

Ik zie het plaatje van Beijnes of van een andere fabriek vrijwel nergens op foto's terug.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #327 Gepost op: 23 April 2010, 17:56:16 »
Hoi Ivo,

Ik zal morgen in Goes wel eens kijken waar de boutgaten zitten van de fabrieksplaten.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Zolderling

• Gast
« Reactie #328 Gepost op: 23 April 2010, 20:59:05 »
Ik zal morgen in Goes wel eens kijken waar de boutgaten zitten van de fabrieksplaten.

Volgens tekening zouden die platen moeten zitten (als je tegen de zijkant van het rijtuig kijkt) boven het rechter draaistel, iets rechts van de linker as. Misschien helpt dat bij het zoeken :) Ben trouwens wel benieuwd, want de tekening maakte geen onderscheid tussen Beijnes en de anderen. Kennelijk hield niet iedereen zich aan die plek.....

GG

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #329 Gepost op: 24 April 2010, 12:36:21 »
In afwachting van de plaats van de fabrieksplaten gisteravond zoet geweest met een ander klusje. Toen ik dat hier geschreven had met alle foto's ging de site down  >:(  , met als gevolg dat ik dat nu nog even over doe. Misschien is er een mogelijkheid om off-line een reactie te schrijven en deze dan in zijn geheel te uploaden. Het is niet de eerste keer dat me dit gebeurt.

Maar nu weer aan de mat '24. Ipv de kunststof vlonder imitatie van Roco rond de pantografen heb ik een poging gewaagd dat te maken van losse delen.

Wat was daarvoor nodig:

Ten eerste heb ik een stuk tape op mijn werkblad geplakt, waar ik de breedte van de vlonder (4mm) op heb afgetekend. Dwars daaroverheen heb ik lijnen gezet op de plaatsen van de steunen op het dak. Vervolgens heb ik een strook tape van exact 4mm gesneden en dat omgekeerd op de tekening geplakt, dus met de plakstrook naar boven. Om dat mooi vlak te houden heb ik aan de beide kanten er nog een stuk tape overheen geplakt:

Ik heb bij Bavaria een flink stel strips besteld met verschillende afmetingen. Deze blijken geetst uit messing, nieuwzilver of fosforbrons plaat:

[/url]

Vervolgens heb ik van strips van 0,5mm breed en 0,3mm dik 6 stukjes afgeknipt van voldoende lengte en deze met de juiste tussenafstand op het 4mm brede stukje tape geplakt:

Daarna met het glasvezelpotlood erover heen en vervolgens heb ik ter plekke van de daksteunen een stripje fosforbrons van 0,5mm breed en 0,1mm dik erop gesoldeerd. Dit is goed te doen met tipjes soldeerverf met een tandenstoker op elk latje aangebracht en een droge soldeerbout. Met teveel soldeer vloeit binnen de kortste keren de smalle sleuf tussen de strips dicht.

Hier zitten er al 2 op en ligt er een stripje naast een plek met puntjes soldeerverf:

Als ze er allemaal opzitten maak je het geheel los van het tape en knip je de vlonder op de juiste lengte. Daarna vijl je de kopse kanten mooi recht dan krijg je nog een klein beetje een indruk van de balkjes. Ook zorg je dat de fosforbronzen strips niet meer zichtbaar zijn.

Nu maar eens proberen of het er een beetje uitziet:

Optimistisch geworden doorgegaan met nog eens driekwartier knutselen en zo wordt het dak toch al heel aardig:

Nu mag ik nog een vlonder erachter gaan maken. Dat bestaat uit 22 korte latjes.

Ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als het in de lak staat. De bevestiging van de pantografen onder de isolatoren wil ik dezelfde kleur gaan maken. Ik ga proberen het een soort midden eiken te maken. Ergens eerder in dit draadje staat ook nog een dakfoto van mC Jaap zoals deze tegenwoordig is, maar daar zijn de latten een soort blank gelakt eiken of grenen. Ik denk dat in de jaren '20 eerder de kleur midden eiken zou zijn toegepast.

Er zit overigens linksvoor op het dak nog een nare kras in de lak die ik nog moet bijwerken.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 24 April 2010, 14:23:08 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*