Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 153446 keer)

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #285 Gepost op: 16 March 2010, 09:21:35 »
Mag ik nou in dit draadje ook al niet meer rooken.... ;D

Hoort er rook uit te komen dan? ;D

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #286 Gepost op: 16 March 2010, 09:23:57 »
K-J v.V. is weer goed bezig. (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #287 Gepost op: 16 March 2010, 10:00:40 »
Mag ik nou in dit draadje ook al niet meer rooken.... ;D

Groet Jaap
Jaap, in dit draadje wel en ook in de helft van de coupé's van de mat '24 in 1926. Het verbaasde me wel dat midden jaren '20 de helft rooken en niet rooken was. Die verhouding is later eerst fors ten gunste van de rokers verschoven (althans dat is mijn herinnering van mat '54) en later weer terug de andere kant uit naar het huidige rookverbod.

@Ernst-Jan,

De mBD en mC hebben 2 stoomfluiten, maar waarschijnlijk met rookvrije perslucht  ;)

@Kees-Jan,

Je hebt een PB. Super hulp  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #288 Gepost op: 16 March 2010, 12:17:43 »
Heel mooi  (y) en dan zonder zwart kader en misschien iets meer spatie tussen de T en de R. Het witte vlak meet 2,5 bij 0,5 mm. Heel klein dus.

De ruimte tussen de letters is ook te groot. Deze hoort 1/3 deel van een letter te zijn. Ook de hoogte is ook in verhouding, en wel 3 tot 5. Dus een letter van 30mm breed is 50mm hoog en heeft een tussenuimte van 10mm.

Bij gebruik van diverse maten geld 1/3 van de afstand van de volgende letter. (is even uit mijn hoofd, maar is wel terug te vinden op divers mat bij musea danwel oude foto's.)

mvg,

Robin

Rubedino

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #289 Gepost op: 16 March 2010, 12:24:51 »
Fijn om te horen Robin.

Ik krijg nu van diverse mensen mailtjes over de bordjes: ik maak ze niet op bestelling maar alleen voor dit soort projecten als van Ivo. Hij loopt vast op een project en waarbij ik de mogelijkheid heb om belangenloos te helpen.

Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 16 March 2010, 12:47:21 door Kees-Jan van Vessem »

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #290 Gepost op: 16 March 2010, 13:16:24 »
Ik maak ook tekeningen voor bordjes, maar dan in formaat 1:1, vandaar dat ik meteen zag dat het niet klopte.

Te zien op de NS-41, NS-273 en hopelijk ook eerdaags op de NS-114. De laatste zijn inmiddels afgeleverd, dus dat wordt schroeven. Daarnaast heb ik vorige week de NS-114 van geschilderde opschriften voorzien. Het stel was anders zo kaal zonder borden en opschriften :)

Ik vraag mij alleen af, maar dat kan Arjan vast wel vertellen, waarom het 'NIET ROOKEN' is, en niet 'VERBOEDEN TE ROOKEN' zoals op de DE-III NS-27.

mvg,
Robin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #291 Gepost op: 16 March 2010, 20:43:02 »
Zoals je al aangeeft is op meerdere foto's een seinschijf met handgreep zichtbaar, hij lijkt een enkele kleur te hebben. De seinschijven die in het seinregelement staan zijn alle schijven met een witte rand.
Zou het misschien een rood/witte schijf zijn, die aan een kant een zwarte zijde heeft.
Dan zou dit de staartschijf kunnen zijn, die bij het niet gebruiken van deze schijf gedraaid word. De sluitborden daarintegen zijn wel steeds verwijderd...
Arjen,

Ik heb een seinschijf gespot met een witte rand. Dat versterkt het beeld dat deze aan de achterkant zwart is en bij toeval op vrijwel alle foto's met de achterkant is gefotografeerd. Op minstens een na dan. Kijk maar eens op de inmiddels door mij veel gebruikte foto op pagina 39 van E treinen in NL deel 1. Die heb ik vooral gebruikt voor het namaken van de Heemaf installatie, maar rechts daarnaast staat een mBD met een seinschijf met een witte rand.  :)

Daarmee wordt denk ik je hele betoog over seinvoering en seinborden verder ondersteund.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #292 Gepost op: 16 March 2010, 21:53:29 »
Er wordt mij in het oor gefluisterd dat:

de hele electrische installatie van Mat'24 uitgebreid is behandeld in het Handboek voor Spoorwegtechniek deel III 1937 blz 578 - 627

Dit nav de vraag van Ivo op de vorige blz.

Groeten,
Patrick
« Laatst bewerkt op: 16 March 2010, 21:57:26 door Patrick Pontier »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #293 Gepost op: 16 March 2010, 22:05:07 »
Dan kun je vast wel een vraag terugfluisteren: de installatie lijkt tussen 1924 en 1937 wel wezenlijk te zijn veranderd / aangepast. Anders gezegd welke installatie wordt omschreven?

Andere vraag: hoe kunnen we dat handboek inzien?  :)

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #294 Gepost op: 16 March 2010, 22:16:54 »
Hoi Ivo,

Misschien zijn er mensen op het forum die een kopie cq scan kunnen regelen voor je.
Via google kom ik op verschillende sites (oa sleutelspoor en Avontuur in miniatuur) van forumgenoten die allerlei bouwwerken vertonen aan de hand van dit boek.
Ik zelf heb het niet.
Ik wacht verder nog op antwoord van de fluisteraar.
Groeten,
Patrick

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #295 Gepost op: 17 March 2010, 11:25:37 »
Dan kun je vast wel een vraag terugfluisteren: de installatie lijkt tussen 1924 en 1937 wel wezenlijk te zijn veranderd / aangepast. Anders gezegd welke installatie wordt omschreven?
Andere vraag: hoe kunnen we dat handboek inzien?  :)
mvg,
Ivo

Ik Heb de voornoemde pagina's doorgenomen,maar het is pure theorie en schema's. Echte foto's over de dakopbouw staan er niet in. Ik weet niet precies wat je hebben wil, maar roep maar.
SK
« Laatst bewerkt op: 17 March 2010, 13:35:46 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #296 Gepost op: 17 March 2010, 13:57:03 »




Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #297 Gepost op: 17 March 2010, 14:40:40 »
De ruimte tussen de letters is ook te groot. Deze hoort 1/3 deel van een letter te zijn. Ook de hoogte is ook in verhouding, en wel 3 tot 5. Dus een letter van 30mm breed is 50mm hoog en heeft een tussenuimte van 10mm.

Bij gebruik van diverse maten geld 1/3 van de afstand van de volgende letter. (is even uit mijn hoofd, maar is wel terug te vinden op divers mat bij musea danwel oude foto's.)

mvg,

Robin

Hoi

ik dacht al, er klopt niks van.

Hieronder dan een metv de juiste letterafstand op ware grootte.




Bart

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #298 Gepost op: 17 March 2010, 16:30:01 »
 ;D ;D
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Rubedino

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #299 Gepost op: 17 March 2010, 16:50:34 »
Grrrrrr die 1000 setjes gaan dan maar de afvalbak in samen met de printer.
 :'(

@ bart ja nu zie ik het ook.........oef wat een zeepert zeg
« Laatst bewerkt op: 17 March 2010, 17:34:40 door Kees-Jan van Vessem »