Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 152572 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #270 Gepost op: 04 March 2010, 23:48:36 »
Arjen,

Bedankt voor de uitgebreide aanvulling.

Ik concludeer dus nu dat we de foto's correct hebben geïnterpreteerd en de Blokkendozen tot 1928 geen rode balk en ook geen rode bufferbalk hadden. Dan hoef ik daaraan dus niets te veranderen.

Ik kan je uitleg over de seinborden ook volgen. Maar ik heb toch nog een vraag: ik zie inderdaad altijd de beugel tussen de ramen zitten, maar zeker niet altijd de lantaarnsteun, terwijl ik wel een seinbord in de beugel zie zitten.

Volgens jou moet ik dus en de beugel en de steun aanbrengen. Ik zal de datum van de foto van de mC 9001 nog eens opzoeken in VSTS, want daar zie ik nu de steun niet meer opzitten en tevens zijn de nummers op een andere plek op de kop gezet.

Het seinbord moet dus zwart zijn als het niet wordt gebruikt. Ik heb alleen nog niet een 2 kleurenbord gezien en dan zou toch ook moeten voorkomen, maar dat kan toeval zijn. Wel heb ik regelmatig de 3 seinen gezien: 2 sluitseinen in de hoge sluitseinijzers en het ronde sluitsein bord aan de buffer.

Dat het middensein altijd een gekleurde schijf heeft is misschien niet gek. Ik denk dat deze lantaarn op een blokkendoos altijd een gekleurde schijf had, want in heldere uitvoering hoefde deze niet gebruikt te worden en in gedoofde toestand liet men de lantaarn gewoon op de steun staan?

In elk geval bedankt voor het uitzoekwerk.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #271 Gepost op: 05 March 2010, 08:32:32 »
Inderdaad, daar sluit ik me bij aan. Fijn dat je het allemaal uitgezocht hebt (en dat je mijn theorie daarmee bevestigd hebt ;)). Blijft leuk, spoorweggeschiedenis!

groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #272 Gepost op: 07 March 2010, 23:50:47 »
Het gaat de laatste weken wat langzaam. Er is erg weinig tijd om te bouwen, maar nu toch een detail kunnen realiseren.

Aan het begin van het draadje meldde Arjen even of ik de deurstuiten op de koppen al had gezien. Toen nog niet. Nu wel:

Je ziet ze links en rechts onder de sluitseinijzers zitten. De plek is wat discutabel, maar dat ligt aan de Roco kap. Op deze hoogte houden ze keurig de buitenste deuren tegen, maar ten opzichte van het raam op de kop lijken ze iets te laag te zitten. Ik krijg de indruk dat de Roco kap hier niet helemaal zuiver is. De sluitseinijzers zijn van Weinert, maar dat had ik volgens mij eerder al gezegd. Hier zitten overigens nog foute buffers op. Dat moeten korfbuffers zijn. Roco heeft blokkendozen met gewone en met korfbuffers geleverd. Dat laatste is eigenlijk vreemd, want ik denk niet dat er in de jaren '50 nog blokkendozen rondreden met korfbuffers en volgens mij zijn alle recent door Roco uitgebrachte blokkendozen met revisiedatum in de jaren '50. Dus ik moet in mijn collectie nog zoeken en een en ander omwisselen.

Nog 2 plaatjes van de deurstuiten:

Deze deurstuiten zijn gemaakt van een stukje 1mm messing u profiel, dat aan de achterkant (op de 2 pootjes van de U) schuin is gevijld. Daarna op de juiste lengte afgeknipt. Vervolgens heb ik er aan de binnenkant een stukje messing draad in gesoldeerd voor een degelijke bevestiging in de bak. Even een 0,5mm gaatje boren, draad in de superlijm dopen en insteken.

Ook met Kleinspoor opschriften set 47 bezig geweest. Ik heb al 2 sets gekocht, want voor een oorspronkelijke Blokkendoos zitten er te weinig nummers op. Dat komt omdat de set geen rekening houdt met de baknummers op de koppen van de rijtuigen. Voor elke bak heb je 2 keer NS C .... nodig in zwart voor in het beige, 4 keer het nummer met de bakcode erboven voor op de koppen en 2 keer NS C .... voor op de chassisbalk. Omdat de Cec, Bec en Aec allemaal baknummers hebben van 4 cijfers beginnend met 850, dan begrijp je dat de 850 zo op is. Voor deze bakken heb je dat in wit dus 18 keer nodig en dat zit er niet op. En vervolgens de mBD 9003 en mC 9001 en dat kost ook aardig wat nullen.

Een voorbeeld van de zijkant:

Het zit nog niet echt naar mijn zin. Het voordeel hiervan is dat ik er hier 2 sets van heb.

Aardig is overigens dat je de gravure van de Roco bak rond de ramen, nu deze in beige is gespoten, veel beter kunt zien en dat deze akelig natuurgetrouw is. Naarmate je er meer aan verbouwt zie je pas hoe goed Roco deze blokkendozen heeft gemaakt.

Nog een foto van de andere kop met deurstuiten, sluitseinijzers, IN bordje en klassebord en geen werkplaatsaanduiding meer.

Nu nog op zoek naar niet rooken bordjes die klein genoeg zijn. Roco heeft ze in de juiste grootte onder de ramen gezet, maar de indeling is nogal veranderd met de oorspronkelijke versie. Ik heb niet roken bordjes van Philotrain, maar die zijn veel te groot. Dat geldt ook voor de bordjes van Kleinspoor. Alleen de bordjes van MK voor de plan E zijn bruikbaar, alleen staat daar op Verboden te rooken. Als ik nu verboden eraf knip staat er te ipv niet, maar het oogt denk ik het beste. Of iemand zo gek zien te krijgen dat er ongeveer 50 niet rooken bordjes worden geprint in de juiste afmeting ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

henk

• Offline Offline
« Reactie #273 Gepost op: 08 March 2010, 11:52:14 »
Hier zitten overigens nog foute buffers op. Dat moeten korfbuffers zijn. Roco heeft blokkendozen met gewone en met korfbuffers geleverd. Dat laatste is eigenlijk vreemd, want ik denk niet dat er in de jaren '50 nog blokkendozen rondreden met korfbuffers en volgens mij zijn alle recent door Roco uitgebrachte blokkendozen met revisiedatum in de jaren '50. Dus ik moet in mijn collectie nog zoeken en een en ander omwisselen.

Ah, ik snapte al niet waarom mijn Blokkendoosbakken verschillende buffers hebben. De modellen van 2009 hebben alleen maar van die modernere buffers Ivo. Kwam ik achter toen bleek dat alleen die buffers momenteel als reserveonderdeel worden geleverd.
Op de oudere uitgave van een jaar of 10 geleden zitten vaak korfbuffers, maar dan weer niet op de mB5D of mC5D gemotoriseerde modellen.
Ik begrijp dat de bakken van mijn pimpelpaarse trein dus eigenlijk geen korfbuffers mogen hebben. Hmm, eens kijken.
« Laatst bewerkt op: 08 March 2010, 14:52:21 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #274 Gepost op: 08 March 2010, 16:18:44 »
Tsja Henk,

Die van 10 jaar geleden noem ik ook nog nieuw :)  Dat zegt vast wat over mij. De eerste serie is alweer 30 jaar oud en die heb ik nooit gehad. Die van vorig jaar zijn eigenlijk hetzelfde als die van 10 jaar terug, behalve de Cec dan en natuurlijk meer foutjes in die van vorig jaar dan die van 10 jaar terug (o.a. rode schakelaars en vonkhoorns). Mij was ook al opgevallen dat de Cec's van vorig jaar gewone buffers hadden. Voor de jaren '50 goed, maar niet voor mijn oorspronkelijke blokkendoos. Dus ik ben nu die van 10 jaar terug aan het corrigeren met gewone buffers en dan heb ik korfbuffers voor dat wat ik nu maak.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #275 Gepost op: 08 March 2010, 18:27:46 »
Hoi Ivo,

De rijtuigen van 1931 zijn alle met dichte buffers gebouwd.
Verder zijn vanaf 1928 bijna alle andere blokkendozen omgebouwd met dichte buffers.

Maar als je de foto's bekijkt zijn er nog wel motorwagens en tussenrijtuigen in de jaren 50 met open buffers.
zie electrische treinen blz 65, 66, 70, 75, 80 en 81
Enkele tussenrijtuigen hebben tot aan de afvoer nog open buffers gehad.
De Bd 7507 en de Bec 8544 zijn ook zo bij de museumbedrijven gekomen.

Dus mijns inziens zijn de verschillende buffers op de roco blokkendozen gewoon correct.
De foto's zijn het bewijs.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

TonM

• Offline Offline
« Reactie #276 Gepost op: 08 March 2010, 19:23:14 »

Nu nog op zoek naar niet rooken bordjes die klein genoeg zijn. Roco heeft ze in de juiste grootte onder de ramen gezet, maar de indeling is nogal veranderd met de oorspronkelijke versie. Ik heb niet roken bordjes van Philotrain, maar die zijn veel te groot. Dat geldt ook voor de bordjes van Kleinspoor. Alleen de bordjes van MK voor de plan E zijn bruikbaar, alleen staat daar op Verboden te rooken. Als ik nu verboden eraf knip staat er te ipv niet, maar het oogt denk ik het beste. Of iemand zo gek zien te krijgen dat er ongeveer 50 niet rooken bordjes worden geprint in de juiste afmeting ;)

Ivo,

Ik heb voor het model hieronder de bordjes in MS Word gemaakt met een heel erg kleine letter en uitgeprint op dun stickervel. Vervolgens op maat uitgesneden en opgeplakt. Je krijgt dan het reliëf dat hoort bij de emaille bordjes. Het resultaat zie je op de foto.

Ze zijn eigenlijk nog ietsje te groot, maar ik vind het resultaat wel aardig. Misschien een idee om het op die manier zelf te doen?

Grtz,
Ton

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #277 Gepost op: 08 March 2010, 21:22:32 »
Arjen,

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb niet gecontroleerd of de Roco baknummers horen bij korfbuffers. Ik heb wel de indruk dat er geen motorrijtuig meer mee reed. Het is wel zo dat ik in verschillende boeken gelezen heb, dat tijdens het rijden op de Hofpleinlijn in 1926 er twee mankementen zijn vastgesteld. Ten eerste waren de veren te licht en die zijn vervangen door vierkant stalen exemplaren en de buffers waren te zwak, waardoor de wagens gingen slingeren en er opdracht is gegeven de buffers te vervangen. Maar zoals wel vaker zal dat niet op alle rijtuigen zijn toegepast.

@Ton,

Het is zeker een mooie oplossing en de moeite waard om te proberen. Het moet dan wel nog wat kleiner kunnen als me dat zou lukken. Eigenlijk wil ik ze zo klein hebben:

Dit zijn de originele Roco niet roken opschriften. Ze moeten eigenlijk iets hoger zitten, vrij strak onder de klinknagelstrip. Vergelijking is niet helemaal eerlijk, want dit zijn 2e klas ramen en jij laat een 3e klas rijtuig zien.

Ik heb nu een aantal alternatieven met beperkingen:

Links zijn de Philotrain niet roken opschriften, maar die zijn duidelijk te groot en missen een o in niet roken. Het moet niet rooken zijn. Degene rechts daarvan zijn de bordjes Verboden te rooken van MK modelbouw van de plan E rijtuigen. Deze maat bevalt me prima, alleen de tekst is niet goed. Ik zou er te rooken van kunnen afknippen, maar dat klopt dan natuurlijk niet ;D ;D.

Misschien is het het makkelijkst Maykel te vragen niet rooken bordjes te maken. Ik heb er tenslotte minimaal 44 nodig (18 voor de mC, 10 voor de Bec, 10 voor de Aec en 6 voor de mBD, 0 voor de Cec). Dit aantal is overigens discutabel, want het aantal niet rooken ramen is in de beginjaren regelmatig aangepast heb ik gezien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #278 Gepost op: 15 March 2010, 23:19:00 »
Beste meelezers in het blokkendoosdraadje.

Ik heb nog een vraag over de dakinstallatie van de mBD 9003. Ik kan net niet zien wat ik zoek, maar misschien zien jullie andere dingen dan ik in de verschillende foto's.

Ik weet dankzij VSTS welke dakinstallaties op welke nummers zaten. Ik denk te hebben gevonden dat de Westinghouse en Heemaf installaties bijzonder op elkaar leken. Ik heb mijn mC 9001 voorzien van een Westinghouse, die gelijk is aan een Heemaf. Deze is goed te zien op foto blz 39 E treinen in NL deel 1.

De Vickers installatie is afwijkend, maar ook herkenbaar, omdat er minder isolatoren zijn vanaf de pantograaf tot de schakelaar en de aardleiding niet op het dak ligt, maar ook op een verhoging ligt onder de porseleinen isolatoren. Ik ben beperkt tot de mBD 9003, want dat lijkt de enige met Vickers, die nog op de Hofpleinlijn heeft gereden. De 9005 en 9006 misschien ook, maar dat is niet zeker en blijkt ook niet uit de beschrijvingen in VSTS, De Hofpleinlijn en E treinen dl 1.

Nu staat de mBD 9003 op pag 8 van VSTS en daar zie je de 5 isolatoren met aan het einde de schakelaar. Wat je niet ziet is de vonkhoorn. En daar is vraag nr. 1

Foto 151648 Utrechts Archief mBD 9006

Laat zien dat er een vonkhoorn in lengterichting staat tussen isolator 3 en 4 gerekend vanaf de pantograaf. Dit zie je ook op 163249 van de mBD 9012

Nu zie ik die dus niet op pag 8 VSTS. Nu is het rare dat ik op de foto daar de indruk krijg alsof de vonkhoorn links naast de schakelaar staat. Dat zou best kunnen. Mijn vraag is of jullie dat ook zien of iets anders.

Andere vraag betreft wat de dakinstallatie eigenlijk doet.

Als ik de Heemaf installatie goed bekijk dan krijg ik de volgende indruk: Vanaf de pantograaf loopt er een leiding naar de vonkhoorn. Deze functioneert als zekering in de 1500V leiding. Daarna wordt de leiding naar de schakelaar gevoerd en onderweg is er een aftakking naar een kastje op het midden van het dak. De schakelaar heeft een 0 stand als deze naar voren staat en dan is de dakleiding niet verbonden met het interne. Als de schakelaar naar achteren staat wordt de dakleiding doorverbonden met de achterste isolator via een omweg en daarvandaan zal de leiding wel naar binnen gaan denk ik. Het kastje midden op het dak zou dan dienen als bliksemafleider?

Nu verwacht ik dat de Vickers installatie hetzelfde doet. Op foto 163249 zie je ook (als je de foto vergroot) een kastje op het dak zitten, maar deze zit dan voor de vonkhoorn. Zou kunnen, want de bliksemafleider hoeft denk ik niet na de zekering te zitten. Nu zie ik dat kastje natuurlijk nergens op de foto van de mBD 9003, maar ik denk dat dat hetzelfde is (gokje). Er staan aardig wat foto's van de mBD 9003 in het Utrechts archief, maar natuurlijk nergens met een goed zijaanzicht.

Dus de vonkhoorn dichtbij de schakelaar?
En het kastje voor de vonkhoorn?

Graag jullie mening.

De mBD is klaar voor de dakinstallatie (althans de steunen ervoor) en dan kan deze ook in de primer:

Boven de mC 9001 met Westinghouse met maar liefst 10 steunen voor isolatoren

Onder de mBD 9003 die wacht op de operatie.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #279 Gepost op: 15 March 2010, 23:39:16 »
Ayayayay! En ik vind die kit al moeilijk...  Dit is voor mij nog even toekomstmuziek Ivo, maar ik vind de hele ontwikkeling wel erg mooi om te zien. Blijf het in de gaten houden...
Spoor 0 adept

Rubedino

• Gast
« Reactie #280 Gepost op: 16 March 2010, 00:16:01 »
Zoiets:

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #281 Gepost op: 16 March 2010, 00:39:06 »
Kees-Jan,

Heel mooi  (y) en dan zonder zwart kader en misschien iets meer spatie tussen de T en de R. Het witte vlak meet 2,5 bij 0,5 mm. Heel klein dus.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Rubedino

• Gast
« Reactie #282 Gepost op: 16 March 2010, 09:09:55 »
aub meneer  ;D:

0,5 mm hoog en 2,5mm lang de tekst heeft een extra spatie en is 0,2 mm hoog.

graag je adres want dan plak ik er een postzegel op (die kan ik nog niet printen namelijk  ;D)

Kees-Jan

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #283 Gepost op: 16 March 2010, 09:13:30 »
Mag ik nou in dit draadje ook al niet meer rooken.... ;D

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Rubedino

• Gast
« Reactie #284 Gepost op: 16 March 2010, 09:19:46 »
rustig maar Jaap met die van jou ben ik nu bezig ;D

Kees-jan