Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 09:05:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:49:53
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door henk
Vandaag om 08:43:34
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 08:26:20
Frans loodsje et cetera door spoorijzer
Vandaag om 07:57:01
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 07:28:21
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 152541 keer)

stig

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #75 Gepost op: 31 December 2009, 22:01:37 »
Goed, ik heb inmiddels de 4 en 2 set blokkendozen hier voor me liggen en kan er nu betere uitspraken over doen.

Ik zie nu pas (kon ik niet zien op de foto's van Ivo) dat de regengoot bestaat uit een liggend gedeelte en een opstaand randje. Een soort liggend hoeklijntje dus. Roco heeft dus hun zwarte band laten lopen bijna tegen het liggende deel van de regengoot aan.

Kijkend naar foto's in vsts valt het me op dat dit soort regengoot niet voorkomt voor 1931. Ze zijn allen simpeler, namelijk een enkel opstaand randje (zo lijkt het). Dit randje ligt bijna tegen de dragers van de houten omlopen rond de stroomafnemers op het dak.

Het lijkt mij in dit licht gemakkelijker om dan maar het hele dak (uitgezonderd de spullen rond 1 stroomafnemer) glad te maken en een nieuw randje aan te brengen. (eigenlijk zoals ook bij het plan U project.) De zwarte band zou dan breder worden dan zoals nu bij Ivo uitgevoerd.

Maar dit is gewoon mijn mening en mogelijke aanpak zoals ik het zou doen.

Benieuwd of anderen hier een gelijke of andere mening over hebben.

Grappig inderdaad dat er gewoon glijlagers in de aspotten zitten. Zo lijkt het een beetje een samenraapsel van Roco. Lijkt, want het is niet gemakkelijk iets universeels te maken uit een grote serie gebouwd in verschillende jaren en door verschillende fabrikanten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 05 January 2010, 23:05:34 »
Beste Arjen, Peter en Ewout,

Het heeft wat langer geduurd voordat ik reageerde, omdat ik eerst wat resin bonken (citaat stig ;D) wilde afmaken.

Overigens zou naar mijn mening de door Roco uitgebrachte versie van een Blokkendoos begin jaren '50 met glijlagers correct kunnen zijn. Oorspronkelijk hadden ze allemaal glijlagers en in de jaren '30 komen er ook draaistellen types W en V met rollagers. Maar ik herken op foto's uit elektrische treinen deel 1, pag 116 een blauwe Cec met glijlagers (1974) en een groene Bec met glijlagers (1982). Of de rijtuignummers van Roco nog glijlagers hadden kan ik zo snel niet achterhalen. Het valt op dat rollagers al heel normaal waren in de jaren '50, maar niet uitsluitend.

Al een tijdje ben ik aan het kijken naar het dakrandje aan de hand van foto's en de modellen. Deze reactie wordt vast veel te lang voor een forum, maar ik wil jullie even meenemen op mijn ontdekkingstocht. Ik kan helaas niet alles illustreren, want er rust waarschijnlijk copyright op foto's in Van Stoom tot Stroom (vtst) en zeker op die van het Utrechts archief.
Ik denk dat Arjen in zijn laatste bijdrage het bij het rechte eind heeft en dat Roco dat heeft nagemaakt. Of de verhoudingen in het Roco model correct zijn dat weet ik niet, maar er vallen wel een aantal punten op.

Ten eerste heeft Roco op alle modellen de dubbele rand, dwz een echte rand (het dichtst bij de ramen en een dakgoot:

Dit is een foto van een mC. Let niet op de spiegeling in het zwart. Dit is geen derde rand ;) Roco maakt hier alleen het onderste deel zwart en plaatst de dakgoot volledig in het grijze stuk. De vorm van de goot en het randje is aan de eindkoppen spits en komt bijna gelijk uit:

Deze vorm aan beide koppen komt volgens mij goed overeen met de verschillende foto's in vsts.

Als je kijkt naar de kop en waar de rand zou moeten eindigen kijk ik naar vsts pag 46, de kop van de C8509 of het Utrechts archief 151666 met de C 9002 en ik vergelijk dat met een Roco kop:

Dan is de rand op de Roco eerder nog te breed dan te smal.

Voor de verdere vergelijking maak ik een vergelijking van de breedte van de rand met de foto van Aec 8502 op pagina 45 vsts = Utrechts archief 151671 met de foto van mijn Cec vanuit een enigzins vergelijkbare hoek gefotografeerd:

Voor de vergelijking heb ik ook even de ramen erin gezet (Aec ramen zijn breder, maar de hoogte verhoudingen zullen ongeveer kloppen). Mijn conclusie is dat de eerste rand voldoende is voor de breedte van de rand. Extra argument zit nog in het feit dat Roco alleen in het onderste stuk een klinknagelstrip heeft gezet, hier zichtbaar tussen het WC raam en het gewone raam:

Dit alles bij elkaar betekent dat ik nu de hele dakgoot van alle bakken eraf ga vijlen, want de goot zat er niet op. Dan verlies ik ook de krul bij de koppen:

Dan blijft nog de vraag hoe het nu zit bij de pantograven:

De steunen voor de loopplank om de pantograven heen lopen precies tot aan de dakgoot. Foto op pagina 51 bovenaan vsts laat zien dat de steunen precies tot aan de rand lopen. Maar daar zie je ook meteen het antwoord: Roco maakt de steunen recht, maar ze lopen schuin naar beneden of eigenlijk met een sierlijke boog. Als ik die boog eraan maak, dan loopt het weer keurig tot het randje.

Nog een laatste ontdekking (of voer voor verdere discussie  ;D ): de kleur van het randje. Peter en ik hebben deze maar zwart gemaakt, maar Arjen heeft ze groen. Ook MK modelbouw beveelt groen aan voor de omC, die in het verleden als kit is geleverd.

Het antwoord hierop denk ik te vinden op pagina 56 vsts.
Daar staat de mABD 9001 waaruit ik de conclusie trek dat de rand groen moet zijn. Maar..... met een zwarte klinknagelband aan de onderkant. Dat is vooral goed te zien bij de kop en boven de bagagedeuren. Op dezelfde foto (is ook te zien op veel andere foto's kun je zien dat het gele daklinnen over de kop is gespannen en dat er vervolgens een zwart randje onder zit.

Tot zover mijn relaas. Mijn randen worden groen, tot de onderste rand van de Roco modellen. Daar komt op de overgang tussen wand en dak nog een zwarte bies bij. De regengoot ga ik eraf vijlen/schuren en de steunen voor de loopplanken krijgen een andere vorm. Daar gaat het project toch weer langer duren dan ik dacht  :(

Verder ben ik nog een heel eind op weg geholpen door Arjen voor de dakinstallatie en wat er onder de bak moet hangen van de mBD en mC. Beide kunnen voor de door mij gewenste inzet in 1926 op de Hofpleinlijn namelijk zowel Westinghouse, Vickers of Heemaf installatie hebben.  De mBD 9004 en mC 9004 hadden beide Heemaf en dat is het makkelijkst: de bakuitrusting van Roco is goed. Maar ik denk dat ik toch ook minstens een met een Vickers installatie wil uitrusten.

Later meer :)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 05 January 2010, 23:18:12 »
Hoi Ivo,

Ik heb met heel erg veel belangstelling je ontdekkingstocht gelezen... je gaat inderdaad niet over één nacht ijs... Het klinkt heel plausibel, ik kan er weinig tegen in brengen.
Ik hoop Blokkendoos-zesje in maart weer onder ogen te krijgen, je bouwverslagen leveren bij mij in elk geval weer veel bouw-zin op!

Wel zonde dat je nu een deel van je werk over 'moet' doen...  :'( Succes!

Wordt vervolgd
Peter

stig

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 06 January 2010, 00:08:34 »
Ok, goede actie. Ik ga je nauwgezet volgen hoor, dus goed beschrijven aub!  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 06 January 2010, 09:07:48 »
Nog een vraag voor de blokkendoosliefhebbers: de eerder door mij aangehaalde foto uit het Utrechts archief nr 151666 laat de doorloopkop zien van de mC 9002. Nu zit daar naast de vouwbalg ook een fluit, net als op het front. Ook zitten er lampen. Nu dacht ik dat er aan deze kant geen stuurstand zit, in elk geval niet een afgesloten stuurstand. Zat er dan toch een vorm van bediening op het eindbalkon van de mC?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

mpol

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 06 January 2010, 09:56:54 »
@Ivo
Als ik het goed heb dan waren alle motorwagens uitgerust met een hulpstuurstand.
Dit zal met name van belang zijn geweest voor het rangeren met deze wagens neem ik aan.
De Hulpstuurstand van de "jaap" heeft men in eigen beheer uitgebreid om dat deze ook grotere afstanden achteruit moet kunnen afleggen.

grt,
Marcel

Taigagaai

• Offline Offline
  • *
    • Flickr
« Reactie #81 Gepost op: 06 January 2010, 09:58:19 »
Als ik "Elektrische treinen in Nederland deel 1" er bij pak, dan lees ik bij de mC het volgende over het eind balkon: Aan de zijkant van de vouwbalg is een kleine hulpstuurstand conform de mBD, welke gebruikt werd om het rijtuig tegen een trein te zetten.
Spoorgroet, Martin

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 06 January 2010, 10:20:00 »
Marcel en Martin,

Bedankt, dit moet inderdaad het antwoord zijn. Nu jullie het zeggen, herinner ik me dat ik dat ook al eens gelezen heb. Het is wel apart dat er dan een hulpstuurstand in staat, waar iedereen bij kan, want het is geen afgesloten compartiment.

Bedankt voor de hulp,

Ivo
mvg,
Ivo

*

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #83 Gepost op: 06 January 2010, 10:26:51 »
Ach Ivo,

Zo lang je geen stuurstroomsleutel en remkraan ed. hebt, is er niet zoveel aan de hand. Bovendien waren de mensen destijds wat minder "onderzoekend" ingesteld. Overigens zijn deze stuurstanden in latere jaren steeds meer in onbruik geraakt, als ik NJvWJ in vStS goed interpreteer, en zullen de nodige onderdelen wel verdwenen zijn.

Heel leuk draadje overigens, had het tot nu toe gemist. Nog meer werk te doen aan mijn eigen modellen als ik er aan durf te beginnen. Je wordt bedankt.... ;D

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #84 Gepost op: 06 January 2010, 12:33:31 »
Een hoop uitzoekwerk zeg! Maar wel leuk en interessant.

Citaat
Nog een laatste ontdekking (of voer voor verdere discussie   ): de kleur van het randje. Peter en ik hebben deze maar zwart gemaakt, maar Arjen heeft ze groen. Ook MK modelbouw beveelt groen aan voor de omC, die in het verleden als kit is geleverd.

Het antwoord hierop denk ik te vinden op pagina 56 vsts.
Daar staat de mABD 9001 waaruit ik de conclusie trek dat de rand groen moet zijn. Maar..... met een zwarte klinknagelband aan de onderkant. Dat is vooral goed te zien bij de kop en boven de bagagedeuren. Op dezelfde foto (is ook te zien op veel andere foto's kun je zien dat het gele daklinnen over de kop is gespannen en dat er vervolgens een zwart randje onder zit.

Ik vraag me sterk af of er een zwarte klinknagelband aan de onderzijde zat. Op pagina 8 van vsts is totaal geen kleurverschil te zien tussen de groene rand en de klinknagelband. Op de foto van pagina 56 is de kleur lichter dan de zwarte bies op de kop.

Je noemde al de verschillende stroomafnemers, er werden ook 2 verschillende soorten isolatoren gebruikt. het hangt er dus erg vanaf welke nummers je gaat gebruiken. Nog iets: om de Rocostroomafnemers helemaal te laten kloppen zou je er Roco botsneus 1100 schuitjes op moeten zetten. Ik weet alleen niet of dat ook kan.

Succes verder met het uitzoeken en de ombouw!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 06 January 2010, 13:01:48 »
Maarten,

De botsneusschuitjes had ik ook al gezien. En aangezien ik er 3 heb gekocht in de ramsch ;D voor ombouw naar 1117, 1103 en een geel-grijze én ik bij Bernd goede schuitjes heb besteld heb ik straks 3 paar botsneus schuitjes voor een blokkendoos.

Je tips zal ik bekijken.  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 06 January 2010, 21:01:12 »
Allerlei messing lekkers voor op de blokkendoos bakken, klaar voor de primer

Verder vanavond maar eens lekker schuren aan de daken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 07 January 2010, 00:14:32 »
Wat heb je daar allemaal voor lekkers Ivo?

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 07 January 2010, 00:19:02 »
Ik denk dat je dat zelf toch wel kunt zien? Ik heb mijn voorraad messing items over van andere kits geplunderd. En 2 gietboompjes van Weinert

Wat je dus ziet zijn klasseborden, sluitseinijzers, koersborden, in - uit bordjes en een sluitsein.

Nog onvoldoende in - uit bordjes (ik mis er volgens mij 15) en een sluitseinbord te weinig (heb ik wel, maar staat niet op het plaatje).

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 07 January 2010, 20:46:45 »
Ik vraag me sterk af of er een zwarte klinknagelband aan de onderzijde zat. Op pagina 8 van vsts is totaal geen kleurverschil te zien tussen de groene rand en de klinknagelband. Op de foto van pagina 56 is de kleur lichter dan de zwarte bies op de kop.

Maarten, ik ben het helemaal met je eens dat het op zich geen definitieve conclusie is. In elk geval is het zeker niet op elke foto zichtbaar, sterker nog op de meeste niet. Alleen die foto op pagina 56 overtuigt mij dat het wel zo is en er zit ook wel enige logica achter:

In de jaren '20 was het de beginperiode van veel dingen. De NS waren net opgericht en de eerste stalen rijtuigen deden hun intrede en afgezien van de ZHESM waren de blokkendozen de eerste elektrische treinen op het spoor (in elk geval 1500V gelijkstroom). Ik heb het dan niet over trams, want die waren er ook al.

Als je kijkt naar hoe de stoomlokomotieven en de houten rijtuigen werden beschilderd dan is er een enorme eenheid van systeem te ontdekken. Namelijk alle vlakken worden groen geschilderd en alle klinknagelbanden worden zwart gemaakt. Alleen bij stoomlokomotieven wordt dat nog aangevuld met zwarte biezen in een soort kader. Kijk naar de blokkendoos zelf, maar ook naar de ovaalramers en C12c. Allemaal groen met zwarte klinknagelbande. Die klinknagelbanden zijn wel de verbindingen en niet alle plekken waar klinknagels zitten.
Vanuit die redenering is het logisch dat als de dakrand via een klinknagelband verbonden is met het dak, dat die zwart is en het overige plaatwerk in de dakrand groen. En dat denk ik dus te zien op pagina 56 vsts. Dat ik dat op andere foto's niet zie, overtuigt me niet, want ik heb vele foto's van stoomloks en rijtuigen, waar ik ook geen zwarte randen kan herkennen.

Verwarrend is dat Roco hier ook een steekje laat vallen. Aan de zijkanten zijn alle klinknagelstrips op blokkendozen keurig zwart gemaakt, maar op de hoek bij de kop lijken ze dat op de kop te zijn vergeten. Op de aangehaalde kopfoto's is te zien dat ook deze klinknagelband zwart zou moeten zijn.

Dit is mijn redenering. Is het echt zo geweest? We zullen het vast nooit weten, maar het is wel aardig er met zijn allen over te discussieren en net als in he turquoise draadje zullen we elkaar steeds meer kunnen vinden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*