Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:16:56
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door bask185
Vandaag om 14:09:20
Rails roestig verven door RhB-Mikey
Vandaag om 14:08:55
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 13:38:32
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 13:02:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:04:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 09:36:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:49:53
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 152555 keer)

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #90 Gepost op: 09 January 2010, 10:29:51 »
@Ivo,

Je bent goed bezig, ik heb je ontdekkingstocht met plezier gelezen.

Ik heb zaterdag de dakranden van roco eens vergeleken met het origineel, en volgens mij klopt het Roco model wel.
roco heeft de regengoot ook aangebracht, deze was in de beginjaren niet aanwezig.
Hij klopt dus voor het uitgebrachte model. Voor de originele uitvoering moet je deze wel verwijderen. Hier de foto's voor het vergelijken

zijaanzicht Bd 7507

kopaanzicht Bd 7507

De kleur van de dakrand is volgens mij ook groen gelijk de onderzijde van de zijwand.
Er is echter geen klinknagelband zoals aan de onderzijde, maar gewoon losse klinknagels zonder de stalen strip.
Maar er is wel een 5 cm brede zwarte bies aan de onderzijde van de dakrand.
Dit is op diverse foto's in VSTS goed te zien. zoals al aangehaald, bij de mABD op blz 56 is het het beste zichtbaar, maar het is zelfs nog zichtbaar op de groene mCd op blz 54.
Of de rand van het daklinnen ook zwart is weet ik niet, het zou echter wel kunnen. dit moet ik nog uitzoeken.
(bij de Bd 7507 is de dakrand nog zwart, ik weet nu beter, het zal ook tzt worden aangepast)

De reden van de biezen is niet alleen als sierwerk, maar de hoofdreden is om de hoeken en randen te beschermen tegen beschadigingen. Dit is makelijker met zwart bijgewerkt dan met kleur. Ook zie je de bies op kleurscheidingen, waardoor de dakrand zwart hoort te zijn.
Ik heb net een sik in 1:1 voorzien van biezen, en dan is het heel duidelijk.

Op de koppen is door Roco enkele biezen weggelaten, de staande hoekstijl moet zwart zijn.
ook de haakse profielen naast de vouwbalg en de regenlijst onder het raam zijn zwart.
zie ook de bovenstaande foto.

Roco heeft gekozen voor een type draaistel, was gezien de verschillen in de M en L  draaistellen wel begrijpelijk is.
Van de rijtuigen zijn er maar 24 van rollagers voorzien, deze stonden als wisselobjecten door het hele rijtuigenpark.
Door ruilen met afgevoerde meetrijtuigen ed zijn er te Goes bijna alleen rollager L draaistellen, waar in Apeldoorn alleen maar glijlager L draaistellen te zien zijn.
De motorwagens kregen tijdens de oorlog rollagers, dus voor de 50er jaren kloppen deze draaistellen niet. Maar had roco nu voor ons soort klinknageltellers  ;) die dit zien een nieuw draaistel moeten bouwen? Dan hadden de overige liefhebbers meer voor het model moeten betalen. En nu hebben wij weer een uitdaging om deze draaistellen aan te passen ;D

Voor de voeten van de stroomafnemers heeft Roco gekeken naar de dakopbouw van de Mat 24 van het spoorwegmuseum, helaas is deze versimpeld. deze klopt voor de versie met dakgoot
De voeten van de dakopbouw van de jaap zijn wel goed, alleen de leidingloop en de ontluchters weer niet (dit is weer van een mDw)

Er zijn ook meerdere typen stroomafnemers gebruikt, het type van de roco 1100 is ook met enkele aanpassingen goed te gebruiken.

Veel plezier met de verdere bouw.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 09 January 2010, 15:43:10 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 09 January 2010, 12:00:53 »
Arjen,

Bedankt voor alle tips. Ik neem het mee. Inmiddels heb ik van de Bec, Cec en mC de dakgoot eraf geschuurd:

Ik zie dat ik het eindgootje op de mC er nog niet helemaal goed af heb, maar dat komt wel goed. De makkelijkste methode van schuren is om waterproof korrel 1000 op een aluminium hoekprofiel te plakken met dubbelzijdig tape en dan kun je vrij zuiver nat schuren.

De Aec op de eerste foto van Kleinspoor heeft de dakgoot van de eerste generatie Roco blokkendozen meegekregen en de onderste rand niet. Deze goot moet er nog af, en het randje ga ik niet maken, maar ik kan wel de kleurovergang tussen groen en dakgeel op de juiste plek maken.

Ik zal je tip voor de voeten van de stroomafnemers meenemen. Ik moet toch de voeten van de loopplanken aanpassen.

Je ziet in vsts dat er minstens 3 typen zijn: foto's pag. 8, 12, 13, 51 en 53 laten het type zien dat ik ga maken en dat op de mC 9002 Jaap weer is aangebracht. Type op pag 52 en 54 laat zien dat ipv volle wand voeten er ook een stellage versie is gemaakt. Op pagina 89, 99 zie je het type zoals Roco deze heeft gemaakt met dakgoot. De Roco voeten voor de omloop zijn volgens mij gewoon goed, zeker voor de jaren '50.

Om te laten zien wat ik bedoel in model:

Rechts zie je een mBD met nog de dakgoot en de correcte voeten. Links zie je de mC, zonder de dakgoot en de voeten moeten nu worden verlengd tot aan de dakrand, daar waar het zwart begint. Er loopt nog een luchtleiding over het dak op de mC aan de rechterkant, tussen de voeten door. Deze leiding is volgens mij bedoeld voor het omhoog en omlaag zetten van de pantograaf aan de andere kant van de bak, maar die moet er bij de één pantograaf versie nog af.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #92 Gepost op: 09 January 2010, 13:41:32 »
@Ivo,

Hierbij nog een foto van de hulpstuurstand van de mBD 9107 van het spoorwegmuseum

De inrichting is geheel kloppend, je kon hier staand de trein bedienen.
Het was eerder bedoeld als rangeerstuurstand dan als echte volwaardige bediening.

Bij de Aec van kleinspoor is het Stalen dak gebruikt van de eerste roco serie.
als je deze echt kloppend wil hebben vul je de dakgoot op met plamuur en maak je de dakronding minder groot. Dan klopt het dak met de nieuwe rijtuigen.
vergelijk maar de kop van de oude en nieuwe roco rijtuigen, dit is het verschil tussen een stalen en een houten dak. 
dus als je een mCv uit 1931 wilt bouwen moet je met de oude kap werken, deze klopt dan weer beter  :)

De verschillen van stroomafnemervoeten is ook afhankelijk van het daktype, bij de houten daken (blz 8-12-13 enz) zitten de houten klossen, bij de stalen daken (blz 52 en 53 ) zitten gelaste stalen beugels.

je opmerking van de luchtleiding klopt, deze tweede is voor het opzetten van de achterste stroomafnemer, dus bij jouw versie moet deze eraf.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #93 Gepost op: 09 January 2010, 15:05:05 »
Is die Aec überhaupt dan al weer leverbaar bij Kleinspoor?
Tbinnebarretije…

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 09 January 2010, 15:35:35 »
Nee, voor zover ik weet is de Aec niet meer te koop. Ik heb eerder in dit draadje uitgelegd hoe ik er toevallig aan gekomen ben. Maar ik begrijp vandaag van Arjen dat ik er een andere dakvorm in moet gaan plamuren. >:(

Nu maar 10 jaar wachten tot Roco er een gaat maken of de ''methode Wijshake'' volgen ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 09 January 2010, 15:38:34 »
.... en of de ''methode Wijshake'' volgen ;)

mvg,
Ivo

Altijd goed!   ;)

Peter

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 09 January 2010, 15:53:16 »

De motorwagens kregen tijdens de oorlog rollagers, dus voor de 50er jaren kloppen deze draaistellen niet. Maar had roco nu voor ons soort klinknageltellers  ;) die dit zien een nieuw draaistel moeten bouwen? Dan hadden de overige liefhebbers meer voor het model moeten betalen. En nu hebben wij weer een uitdaging om deze draaistellen aan te passen ;D

Daar hebben we de volgende oplossing voor:

Bij MK heb ik gevraagd naar afgekeurde resin gietstukken voor draaistelzijkanten van de plan E. En dan heb je één of twee bruikbare rollagerdeksels. Even met een vijl de glijlagers van de Roco draaistellen afvijlen / slijpen en een rollager deksel erop. Zwart spuiten en in de blanke lak en klaar.
Deze zijn bedoeld voor de draaistellen van Jules.

Daarboven ligt een messing gietboompje ook van MK. Deze heb ik al gebruikt om van Roco plan D draaistellen, draaistellen voor de AB 7521 serie te maken. Dan geldt rollagerdeksels eraf vijlen en de glijlagerpotten erop lijmen. Ook nog even de dynamo's eraf halen en enkele luchtketels aanbrengen en klaar. Ik heb nog een Philotrain AB 7521 te maken en daar heb ik nog 8 glijlageraspotten voor liggen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

TonM

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 09 January 2010, 16:05:49 »
Is die Aec überhaupt dan al weer leverbaar bij Kleinspoor?

Nee.
Ik heb er vandaag in Houten nog met Edwin over gesproken: Hij heeft de Aec en de ABecm nog in de "wachtrij" staan. Voor herproductie wil hij de mallen herzien om ze "strakker" te maken. Het gaat nog even duren, maar hij heeft mij verzekerd dat ze gaan komen.

Grtz,
Ton

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #98 Gepost op: 09 January 2010, 16:12:01 »
Nee.
Ik heb er vandaag in Houten nog met Edwin over gesproken: Hij heeft de Aec en de ABecm nog in de "wachtrij" staan. Voor herproductie wil hij de mallen herzien om ze "strakker" te maken. Het gaat nog even duren, maar hij heeft mij verzekerd dat ze gaan komen.

Grtz,
Ton

Na Neurenberg 201? ;D ;D ;D
Tbinnebarretije…

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #99 Gepost op: 09 January 2010, 16:15:41 »
Hoi Ivo,

Helaas zijn de aspotten van de plan E draaistellen niet te gebruiken voor de M draaistellen.
De plan E aspotten zijn veel te groot

Vergelijk de beide foto's maar.

Dit is het M draaistel van de mDw te Eext.

hierbij het N draaistel van de plan E C 6703

Je plan om de T draaistellen te voorzien van R glijlagerpotten kan weer wel.

Het word toch uit de hand een rollager aspot bouwen, ik moet er ook nog enkele 8)

Groeten Arjen

TonM

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 09 January 2010, 16:17:32 »
Na Neurenberg 201? ;D ;D ;D

Hij gaf geen termijn aan en zei ook heel nadrukkelijk dat hij geen termijn wil aangeven.
Ik vat dat positief op: Hij doet geen beloftes waarvan hij niet zeker weet of hij ze kan nakomen. (y)

En dan nog: We hebben vier jaar gewacht op de DE-1 van Artitec en we wachten al heel veel langer op de aangekondigde NS2100 bouwset van Philotrain. Dus een paar jaartjes wacht op een model dat we graag willen hebben, dat zijn we wel gewend.  8)

Grtz,
Ton

TonM

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 09 January 2010, 16:54:05 »

Helaas zijn de aspotten van de plan E draaistellen niet te gebruiken voor de M draaistellen.
De plan E aspotten zijn veel te groot

Je kan natuurlijk bij Kleinspoor een paar V/W-draaistellen halen en daar de aspotten uit nemen. Die zijn in ieder geval gemaakt voor Mat '24.

Grtz,
Ton

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #102 Gepost op: 09 January 2010, 17:03:40 »
@Ton,

De aspotten van de V en W draaistellen zijn wel weer gelijk aan de plan E draaistellen.
Dus deze kun je niet gebruiken.

Vergelijk de aspotten maar van de V draaistellen met de K draaistellen

V draaistel van de Ergocar in de amsterdamse westhaven, deze staan nu onder de Cecr 8553

De aspotten van de foutieve draaistellen die philotrain levert bij de C12c rijtuigen komen het beste overeen.
nu nog iemand vinden die de goede K draaistellen gaat leveren, dan heb ik genoeg aspotten ;)

Groeten Arjen

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 09 January 2010, 17:09:41 »
Dat geldt ook voor mij. Ik heb 3 C12c's met foute draaistellen en ook mijn stoomverwarmingswagen had foute draaistellen. Maar daar heb ik al de goede blokkendoosdraaistellen onder gezet. Ik zal eens kijken of de oude goed zijn.

Ondertussen heb ik ook een idee om deze aspotten gewoon zelf te maken. Immers ik heb er maar 8 nodig voor de Jules (en ook voor de ombouw van de Roco jaren '50 motorrijtuigen)

Als je een stukje rond styreen van de juiste diameter in een boortol zet, kun je daar een mooie bolle vorm op vijlen. Vervolgens zet je dat deel in een drieklauw op de freesbank en je boort er 4 0,4mm gaatjes in, waar je een messing draadje in lijmt. Deze 4 draadjes vijl je vervolgens af tot de gewenste hoogte en klaar.

Alleen die drieklauw heb ik nog niet, die bij mijn frees past. Kost wel weer 100 euro. Ach dat zijn 2 1:87 rijtuigen minder tegenover mooi gereedschap voor nog veel meer rijtuigen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 10 January 2010, 17:04:55 »
Naar aanleiding van de opmerking van Arjen over het dak van de Aec nog even aan het puzzelen geweest. De Aec van Kleinspoor is gebaseerd op de oude Roco en deze had een stalen dak. Dus de dakronding zou ook anders zijn. Nu weet ik niet zeker of de nieuwe Roco's dan gebaseerd zijn op de houten daken, maar de dubbele dakrand wekt wel die suggestie. Als ik de daken met elkaar vergelijk zie ik geen sterk verschil. Ik wil van een donor Bec, een nieuwe Roco, de ruiten gebruiken en de draaistellen. Kleinspoor levert op zich alle andere onderdelen mee. Maar het zou nog makkelijker zijn als ook het chassis eronder past, dan heb je meteen de kortkoppelingen eraan zitten. Helaas blijkt de nieuwe Roco een fractie (1,5mm) langer dan de Kleinspoor bak:

Dus dat gaat niet zonder meer.

Ik had ook al gemerkt dat ik de ramen van de Kleinspoor Aec behoorlijk moet uitvijlen om die passend te maken voor de ramen van de nieuwe Bec. Met de koppen naast elkaar zie je dat de nieuwe Roco ook daar grotere ramen heeft:

De dakronding lijkt voor beide bakken zo goed als gelijk, maar het gaat natuurlijk om het opvullen, zodat er een randje overblijft.

Al vergelijkende krijg ik nog een ander idee, dat mogelijk veel sneller gaat dan alle ramen in de Aec kop pas maken op de nieuwe Roco ramen en dat is om alleen de zijwand tussen de kopdeuren uit de Kleinspoor Aec te zagen en vervolgens in de Roco Bec te zetten. Dan moet ik verder alleen nog het dakluik veranderen in de Roco en de dakgoot eraf vijlen en de Aec is klaar. Dan komt denk ik het geheel in de trein ook beter over.

Voor het vergelijk nog even de bakken op elkaar:

mvg,
Ivo

Dus
Als ik de koppen vergelijk
mvg,
Ivo

*