Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:16:25
'Permaloog' met electronenbuizen door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:13:20
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Jelmer
Vandaag om 08:13:02
Roco smeerolie door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:10:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:08:58
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 06:43:06
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 04:47:57
herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 01:19:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 01:04:12
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
  

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 148656 keer)

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #870 Gepost op: 31 December 2010, 10:06:30 »
Op het gevaar af dat dit draadje compleet off topic wordt:

Natuurlijk is geld belangrijk, het mag ook niet verkwist worden. Maar het is ook niet goed als er alleen nog maar naar de geldelijke kant wordt gekeken, en er geen oog meer is voor de praktische kanten van het werk. Dan krijg je een kille analyse van hoeveel tijd er staat voor iedere handeling in het werk; meestal is die ook nog gemaakt zonder al te veel kennis en inzicht van wat er op de werkvloer gebeurt. Dan is er geen ruimte meer om onvoorziene dingen op te vangen en werkers raken gedemotiveerd doordat de leiding geen invoeling meer met hen en met werk heeft.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #871 Gepost op: 31 December 2010, 11:06:51 »
Wat dan weer te vertalen is in productieverlies door gedemotiveerde en teleurgestele medewerkers. En daar zit dan precies het verschil tussen de korte en lange termijn denken waar ik op doel. Ook de zachte kant van bedrijfsvoering kun je vertalen in geld, alleen is dat wat lastiger en wordt daarom vaak niet gedaan.
Volgens mij zijn we het dus gewoon met elkaar eens.
« Laatst bewerkt op: 31 December 2010, 11:08:39 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #872 Gepost op: 01 January 2011, 19:38:10 »
Op het gevaar af dat dit draadje compleet off topic wordt:

Natuurlijk is geld belangrijk, het mag ook niet verkwist worden. Maar het is ook niet goed als er alleen nog maar naar de geldelijke kant wordt gekeken, en er geen oog meer is voor de praktische kanten van het werk. Dan krijg je een kille analyse van hoeveel tijd er staat voor iedere handeling in het werk; meestal is die ook nog gemaakt zonder al te veel kennis en inzicht van wat er op de werkvloer gebeurt. Dan is er geen ruimte meer om onvoorziene dingen op te vangen en werkers raken gedemotiveerd doordat de leiding geen invoeling meer met hen en met werk heeft.

Mvg,

Henk




Ik denk dat dit het gebeuren zeer goed verwoord... Exact wat ik bedoelde.

Cheers Henk
« Laatst bewerkt op: 01 January 2011, 19:39:55 door Henk H.. Reden: Eigen bericht per ongeluk in quote geplaatst »
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #873 Gepost op: 01 January 2011, 20:04:40 »
Ik ben gister Naar beesd gereist vanaf leeuwarden, geen enkel probleem gehad ondanks de winterdienstregeling.
Rare vond ik wel dat ik een half uur eerder in beesd was dan de 9292ov site had voorgeschreven, in plaats van kwart over 4 was ik kwart voor 4 op eindbestemming.

Vandaag weer terug gegaan kon ik zelf in Zwolle blijven zitten want daar werd zoals de gewone dienstregeling het voorste gedeelte naar Groningen en het achterste gedeelte naar Leeuwarden.
Mij lijkt hier door dat de NS bezig is om de gewone dienstregeling te volgen.

Wat voor materiaal wel in Leeuwarden stond opgesteld, was 1 VIRM stel en 4 aan elkaar gekoppelde buffels(DM'90).
Vooral dat laatste materiaal had ik sinds de komst van de Spurt niet meer in Leeuwarden gezien.
 

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #874 Gepost op: 01 January 2011, 22:07:07 »
ik ben vanochtend naar mijn oma in Heemstede geweest en ben dus vanuit Apeldoorn met de trein naar Heemstede Aardenhout gegaan nou begon het in Apeldoorn goed en had de internationale intercity vanuit Berlijn een uur vertraging.
maar voor de rest ree alles op tijd.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #875 Gepost op: 03 January 2011, 08:19:12 »
Vanmorgen naar kantoor. Volgens mij ben ik en mijn dorpsgnoten de enige die voordeel hebben bij de winterse omstandigheden (lees verkorte treinen). Wij hebben i.pv. 4 treinen per uur in de spits nu 8 treinen in de spits. De intercity's stoppen ook in Houten om de mensen mee te nemen.
Was dus eerder op kantoor.

Groeten,

Gerard van der Sel.

Goed mopdelspoorjaar in 2011 en verder alles wat wenselijk is.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #876 Gepost op: 04 June 2011, 22:24:58 »
De NS hebben helemaal geen sneeuw nodig om het de reiziger wat moeilijker te maken. Vanmorgen sta ik op Delft Zuid en de sprinter naar Roosendaal die daar om 09:18 uur moest vertrekken, sprintte om 09:16 uur met zeker 120 km/u langs, minimaal twintig reizigers, waaronder ik dus, in verbijstering achterlatend. Dus ik op de informatieknop gedrukt, de situatie uitgelegd en gesuggereerd dan maar een andere trein te laten stoppen. De dame van de klantenservice had net haar 'hoe ga ik om met boze reizigers - training' achter de rug en vroeg waarom ik zo boos tegen haar deed. Enige navraag bij mijn gedupeerde medereizigers leerde dat dit echt aan haar lag en niet aan mij (je zou aan jezelf gaan twijfelen). Gelukkig schalt alles ruim over het perron. De intercity naar Venlo maakte uiteindelijk zowel in Delft Zuid als in Schiedam een extra tussenstop (dat wel  (y)), maar enig excuus voor de overlast: ho maar.  :(
Groet, Frank

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #877 Gepost op: 04 June 2011, 22:37:11 »
Wel een beetje ver gezocht om dit incident, hoe vervelend ook, in dit topic te plaatsen, dit voorval is echt niet het eerste wat na begin januari gebeurde.........
Ook Engelse treinen zijn leuk

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #878 Gepost op: 05 June 2011, 08:08:37 »
Ja, stel je voor je bent machinist en rijdt altijd op de intercity van Den Haag naar Rotjeknor. Neem je een keer een dienst over van je collega, dan is het toch heel normaal dat je Delft Zuid met een noodgang voorbij raast ;D
Gekheid natuurlijk, gebeurt wel vaker en heeft idd niets met sneeuw te maken.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #879 Gepost op: 05 June 2011, 10:39:54 »
Inderdaad "gekheid", want er zijn geen NSR machinisten welke alleen stoptreinen of alleen intercitys rijden.....
Heb je wegbekendheid als mcn, dan wordt je geacht alle type treinen te rijden, dacht ik.
Overigens wordt het voorbij rijden van een station gezien als dip in de vigilantie, en kan dit een herkeuring opleveren !
« Laatst bewerkt op: 05 June 2011, 11:19:06 door Treinhobbijist »
Ook Engelse treinen zijn leuk

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9896
    • belse roestkraam
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #880 Gepost op: 05 June 2011, 10:45:22 »
tis toch wat...

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #881 Gepost op: 05 June 2011, 10:53:42 »
Mischien had de MCN wel ``ervaringen met ´´ reizigers uit Delft-zuid dat hij hier niet meer stoppen wou. ;D

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #882 Gepost op: 05 June 2011, 10:55:16 »
Inderdaad "gekheid", want er zijn geen NSR machinisten welke alleen stoptreinen of alleen intercitys rijden.....
Heb je wegbekendheid als mcn, dan wordt je geacht alle type treinen te rijden, dacht ik.
Overigens wordt het voorbij rijden van een station gezien als dip in de vigulantie, en kan dit een herkeuring opleveren !

Toch kan je een paar dagen achterelkaar alleen maar IC treinen rijden en dan opeens zit er weer een Sprinter(stop)trein tussen dan
kan het dus zomaar gebeuren dat je delftzuid voorbij knalt.  :P
Of je rijdt ineens de Ictrein die wel stopt op een bepaald station terwijl die trein daar op een later tijdstip/dag niet stopt,
andersom kan ook natuurlijk je stopt ergens waar die trein oude dienstregeling altijd stopte maar nieuwe dienst niet meer stopt.
Hoeveel treinen zijn er niet station Best voorbij gereden, rijdt je lekker elke dag 800 en nu 3500 dag Best zoeffffffff.

Maar naar de vigilantie  ;) ga je daar zeker niet voor.

Laatst nog station Duivendrecht in volle vaart gepasseerd,
trein moest een extra stop maken (problemen elders) iedereen wist het behalve ik  :-X
nog wel vriendelijk gezwaaid naar T&V medewerker.
« Laatst bewerkt op: 05 June 2011, 11:01:18 door rene w. »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22762
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #883 Gepost op: 05 June 2011, 11:18:06 »
Ik weet niet of dat nog zo is, maar jarenlang stopten er alleen in de spits intercities op Rotterdam Blaak. Maar een paar treinen per dag. Was puur toeval als de machinist dat in de gaten had.
Het was in ieder geval de vaste smoes voor te laat komen van een collega die uit Brabant kwam.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #884 Gepost op: 05 June 2011, 11:26:18 »
Vigilantie = Oplettendheid, Waakzaamheid.

Volgens mij heeft een machinist gewoon een dienstkaartje waarop staat alwaar deze moet stoppen. Hiervan dient een mcn ten alle tijden kennis te nemen. Doe je dit niet, dan ben je dus niet oplettend.
Je bent ook niet oplettend als je door een rood sein rijdt, of tegen een stootjuk bv.......... Ook dan naar de vigilantie.
Denken in de vorm van "ik wist het niet", "het gaat altijd zus of zo" is nu juist een van de dingen welke je als mcn niet moet doen, en vallen onder waakzaamheid.
Ook Engelse treinen zijn leuk