Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
Vandaag om 23:23:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door ex44
Vandaag om 23:19:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:52:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 22:52:20
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Wim Vink
Vandaag om 22:42:33
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 22:32:01
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Sven
Vandaag om 22:19:36
Stub switches door Frank 123
Vandaag om 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
Vandaag om 21:34:24
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 21:26:12
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
Vandaag om 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
Vandaag om 20:44:07
Roco smeerolie door gtw6016
Vandaag om 20:36:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
  

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 148373 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #900 Gepost op: 29 January 2015, 20:58:46 »
Gisteren, op weg naar huis, gaf mijn telefoon de bekende NS-bel om aan te kondigen dat er een aangepaste dienstregeling was. Om één of andere reden was er die melding niet toen ik eind december daadwerkelijk met de trein moest. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #901 Gepost op: 29 January 2015, 21:42:52 »
Nieuwste vondst van NS: volgens de stationsomroeper was de dienstregeling aangepast wegens "grillig" winterweer. Tja, NS zag zelf ook wel dat je dit keer moeilijk kon spreken van extreem (winter)weer.

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #902 Gepost op: 29 January 2015, 21:49:08 »
Ik trein ergens tussen de 5 à 10 keer per jaar en bijna altijd voor mijn werk.
Vandaag moest ik in Den Haag zijn, komende vanuit Dordrecht.
Vanwege het gladde weer ben ik om 07:45 uur lopend naar het station gegaan, anders was het op de fiets geweest.
Tijdens die 20 minuten lopen zag ik dat alle uitwegen van de wijk waar ik woon volkomen dicht zaten met auto's.
Ik vreesde dus al het ergste voor de treinenloop. Het kletterde van de hagel en andere neerslag.
Het was soppig en glad.
Op het station was het niet beter. Maar de trein Arrivaerde op tijd en die was ook op tijd in Dordrecht (C).
De Sprinter naar Den Haag Centraal vertrok op tijd van spoor 2. Viel alles mee. Groot was mijn verbazing dat er voorbij Zwijndrecht helemaal geen wittigheid te zien was. Dat bleef zo tot Den Haag. Een beetje nat, meer niet. Het is dus alleen winter rond Dordrecht?
Blijkbaar, op de terugweg rond 17:00 uur begon de witte wereld pas na de Oude Maas.
Het onweerde en kletterde weer van de hagel.

Ik had wel vertraging op de heenweg. Die was op Den Haag HS en ontstond door een groepje scholieren dat het nodig vond voor een reisgenoot, die blijkbaar wat traag van begrip was, te proberen de deur open te houden zodat hij nog meekon. Dat ontging de fluitist vanzelfsprekend niet. Ze zijn vervolgens netjes toegesproken en mochten mee naar CS.

Of het met het weer te maken had weet ik niet maar de trein vanuit Den Haag CS richting Roosendaal werd ineens de trein Gouda - Utrecht Centraal. Dat werd omgeroepen, stond op de beeldschermen en op de buitenkant van de trein. OK, weet ik veel. Dan maar eruit. Samen met een paar anderen. Ik maak er terloops een opmerking over naar de buiten staande conducteur die mij verbaasd aankijkt tot ik hem op de vermelde bestemming wijs. Hij stelde mij gerust, ging er direct iets aan doen, en ik kon weer de trein in. Even later wordt de bestemming mondeling en visueel aangepast naar Roosendaal. Mooi.
Tot ongeveer een minuut later de bestemming Gouda - Utrecht Centraal weer wordt omgeroepen en ook weer gevisualiseerd wordt.
Waarna de stem van de conducteur klinkt dat we toch echt wel in de trein naar Roosendaal zaten.
Daarna werd de bestemming weer gecorrigeerd en bleef het goed.
Zal wel een hagelkorreltje in de elektronica geweest zijn? ;D.

Voor zover ik kan beoordelen heeft de winterdienst vandaag prima gewerkt maar of het nou nodig was?

Wicher.

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #903 Gepost op: 29 January 2015, 22:18:39 »
Wat sneeuw op het spoor wie doet dat nou, behalve misschien de grootspoorders met hun baan in hun achtertuin ;D. Maar nee heb eigenlijk vrij weinig last van sneeuw en reizen met de trein. Kan met nog goed herinneren dat ik 2 jaar geleden een tentamen had en er toen ook allerlei waarschuwingen gegeven werden voor sneeuw. Ik ging 1 uur eerder van huis en je raad het al, alles reed op tijd. 

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #904 Gepost op: 29 January 2015, 23:01:35 »
Hoi

Heb het idee dat men niet leren van de fouten uit het verleden,helaas.
Ben vaker met de trein naar het noorden ook in de winter,maar een sneeuwvlok en het was weer prijs,helaas.
In Landen waar meer sneeuw valt,rijden de treinen wel hoe kan dat?

Gr,

Jo
 

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1055
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #905 Gepost op: 29 January 2015, 23:14:01 »
Ach altijd dat eindeloze gezeik dat de treinen niet rijden bij sneeuw. En dat in andere landen de boel wel draait.

Heel simpel = geld. Het loont niet om voor die paar dagen sneeuw een miljardeninvestering te doen. Ook rijd hier mening treintje meer dan in de meeste sneeuwlanden.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #906 Gepost op: 29 January 2015, 23:28:54 »
Slap argument.
Minder treinen betekend ook meer ophoping van sneeuw en ijs.

Tinus.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #907 Gepost op: 29 January 2015, 23:36:29 »
wat mij opvalt bij bijvoorbeeld een ICMm is dat de aparatenzooi onder de bak redelijk onbeschermd hangt.
bij bijvoorbeeld zwiters materieel is de hele bodem vlak en laag.

scheelt denk ik veel ophoping van sneeuw en ijs wat tussen wisseldelen kan vallen met alle ongemak die er na komt.

En inderdaad voor die paar vlokken kan ik me voorstellen dat er niet een hele sneeuwploeg paraat staat
 maar bij bijvoorbeeld zoiets als vandaag moe het toch ook zonder de 20% minder goed gaan?

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #908 Gepost op: 30 January 2015, 00:49:46 »
De informatie komt van KNMI en Meteoconsult. Daar basseren Prorail en NS zich op. De vooruitzichten waren, wat ik zo gelezen heb tussen de 10-12 cm sneeuw. Dat het uitgebleven is, is alleen maar mooi.  (y)

Er stond om 17:30 een kleine 400 km aaneengesloten blik op het zwarte asfalt. En Rijkswaterstaat is tot laat bezig geweest de snelweg en parallelwegen tussen Arnhem en Nijmegen ijsvrij te maken.  :-\
Groeten Joop, machinist Lls

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #909 Gepost op: 30 January 2015, 07:56:36 »
In de metro van vandaag staat een helder artikel van een meteoroloog, de NS en Prorail hebben zich laten leiden door de weer bureau en de verkeerde computer modellen. Of te wel, we laten ons teveel leiden door de techniek. En ervaringen uit de praktijk doen we niets mee.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2527
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #910 Gepost op: 30 January 2015, 10:07:05 »
In Landen waar meer sneeuw valt,rijden de treinen wel hoe kan dat?
Omdat daar geen angsthazen aan het roer staan?  ??? ::)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #911 Gepost op: 30 January 2015, 10:54:39 »
Beter gereedschap.....
Je gaat in een land als Nederland waar het gemiddeld 5 dagen sneeuwt niet op bijna ieder station een sneeuwschuiver stationeren.
Zoals in Duitsland:



Vr. groeten,
Bob

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8966
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #912 Gepost op: 30 January 2015, 10:58:03 »
@ de laatste zoveel plaatsers: Ga bij de NS werken als je het zoveel beter weet. Of pak de auto, dan kan je lekker vaststaan in de verkeersinfarcten. Oh nee, die zwijgen we gewoon weg, de auto is een prima alternatief.


Michel

@ bob (y)


dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2527
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #913 Gepost op: 30 January 2015, 11:07:26 »
Beter gereedschap.....
Je gaat in een land als Nederland waar het gemiddeld 5 dagen sneeuwt niet op bijna ieder station een sneeuwschuiver stationeren.
Zo'n apparaat is in Nederland vaak ook helemaal niet nodig.
Het is al een puinhoop voordat zo'n apparaat überhaupt nodig is....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #914 Gepost op: 30 January 2015, 11:17:18 »
Nederland kan je dus ook helemaal niet vergelijken met andere spoorlanden, dat wil ik er mee zeggen.


Vr. groeten,
Bob