Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:06:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:22:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 11:09:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 10:55:02
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
  

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 141340 keer)

Anoniem

  • Gast
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #855 Gepost op: 30 December 2010, 10:37:36 »
Is dat een sneeuwschuiver of een baanruimer? Hij lijkt een beetje hoog te hangen voor een sneeuwschuiver (of de machinist moet een knop hebben om 'm te laten zakken natuurlijk)...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #856 Gepost op: 30 December 2010, 10:55:07 »
Ik denk dat ie de baan ruimt van sneeuw  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #857 Gepost op: 30 December 2010, 11:36:39 »
Hangt op een prima hoogte om sneeuw te ruimen, echter voor de kleine beetjes sneeuw welke we alhier kennen, is een sneeuwruimer echt niet nodig.
Ook de afgelopen weken is de sneeuw nergens echt veel hoger dan bovenkant spoor gekomen......
In veel landen moeten ze erg lachen, over de "enorme bergen sneeuw" waar wij door getroffen zijn.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #858 Gepost op: 30 December 2010, 17:31:35 »
Het blijft een feit dat we bij de NS hetzelfde probleem vinden als met zoveel andere bedrijven. Bedrijf is gesplitst, commerciele egotrippers aan het roer. Je ziet dan al snel dat het management nieuw materieel als paradeplaatje ziet, een project voor op hun CV.
Ze missen de praktische kennis dus gaat men voor oplossing die theoretisch heel goed onderbouwt is. Maar zoals zo vaak is het management niet meer in kontakt met de mensen op de vloer, terwijl deze de kennis hebben om de eisen en voorwaarden te scheppen. Nou ja, in het kort, de gevolgen hebben zich bewezen. Naar mijn inziens mag het hele spoorwezen wel weer in een hand terug komen. Dan loopt onderhoud, aanschaf en kennis en praktijk weer 1:1.
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #859 Gepost op: 30 December 2010, 18:35:01 »
In 1 hand is niet de oplossing (mijns inziens)

Nederland heeft last van de managersziekte, op álle fronten.

Managers worden aangesteld om te veranderen, dat zit hen in de genen. (Is me zelfs letterlijk gezegd in dure cursus communicatie ooit)

Ze scoren om wat ze veranderen. Dit heeft Nederland gewild. En in meerdere banen heb ik aan den lijve ondervonden dat managers handelen tegen het belang van "de inhoud" in, maar er moest zo nodig veranderd worden.

Remedie: status van "de manager" afbreken. Is mijn bescheiden mening
met de groeten van Maarten

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #860 Gepost op: 30 December 2010, 20:59:07 »
Hallo

Vanmorgen kwam ik dit tegen op het station van Leeuwarden .



Van een ontevreden klant ?

gr Jos

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #861 Gepost op: 30 December 2010, 21:02:32 »
In 1 hand is niet de oplossing (mijns inziens)

Nederland heeft last van de managersziekte, op álle fronten.

Managers worden aangesteld om te veranderen, dat zit hen in de genen. (Is me zelfs letterlijk gezegd in dure cursus communicatie ooit)

Ze scoren om wat ze veranderen. Dit heeft Nederland gewild. En in meerdere banen heb ik aan den lijve ondervonden dat managers handelen tegen het belang van "de inhoud" in, maar er moest zo nodig veranderd worden.

Remedie: status van "de manager" afbreken. Is mijn bescheiden mening

Aha, Voor dat soort veranderingsprocessen gaan we weer een manager aanstellen!

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #862 Gepost op: 30 December 2010, 21:13:04 »
Kijk zo ging dit in de winter van 1963. Er schijnt toen ook enige oponthoud te zijn geweest

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #863 Gepost op: 30 December 2010, 23:13:06 »
En dit zijn beelden uit de winter van 1941-1942.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #864 Gepost op: 30 December 2010, 23:30:22 »
@Henk H. en Maarten:

Manager is een Engels woord, afgeleid van "to manage", hetgeen zoiets betekent als beheren, leiden (klik). Dat moet een manager dus doen en daarvoor hoeft hij/zij niet noodzakelijk allerlei dingen te vernieuwen of veranderen. Dat moet hij alleen doen als dat nodig is, omdat bestaande dingen niet voldoen. Daarbij moet hij kijken of een probleem structureel is of incidenteel. Allen structurele problemen los je op door de organisatie te veranderen; incidentele problemen los je op door de volgende keer beter op te letten en dezelfde fout niet weer te maken. Dus m.i. zijn managers die zo nodig van alles willen veranderen, niet goed aan het managen.
Daar komt nog bij dat veel managers niet gehinderd worden door veel kennis van wat er op de werkvloer gebeurt. Velen van hen - de goeden niet te na gesproken - zijn daar ook niet of nauwelijks in geïnteresseerd. Zij sturen alleen aan de hand van cijfertjes, meestal cijfertjes over geld: spreadsheetmanagement kun je dat noemen.
Enkele recente voorbeelden:
Bij ProRail was er geen leidinggevende aanwezig in de centrale post in Utrecht en toe het mis ging met de treinenloop, was er dus ook niemand die de leiding over het geheel op zich nam. Dan doet iedere treindienstleider waarschijnlijk wat hem/haar het beste lijkt, maar een onderlinge afstemming ontbreekt en belangrijke beslissingen worden niet genomen.
Ander voorbeeeld: Bij de aanschaf van de nieuwe sprinters heeft het verantwoordelijke management verzuimd om technisch onderlegde mensen uit eigen kring (nou ja, die van NedTrain) te raadplegen en hun visie mee te nemen in het pakket van eisen.

Nou word ik niet gehinderd door veel kennis omtrent de organisaties van NSR, ProRail en NedTrain, maar ik trek mijn conclusies uit wat er in de pers over gemeld wordt. Ook zie ik in andere organisaties hoe er tegenwoordig leiding wordt gegeven en dat er alleen nog maar wordt gekeken naar geld.

Mvg,

Henk
« Laatst bewerkt op: 30 December 2010, 23:33:12 door Eenerspoor »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #865 Gepost op: 30 December 2010, 23:39:04 »
@Henk H. en Maarten:

Dus m.i. zijn managers die zo nodig van alles willen veranderen, niet goed aan het managen.

Waar ik aan refereer is niet zozeer de definitie van "manager" als wel aan hoe het in Nederland in de praktijk uitpakt. Managers willen graag iets op hun naam hebben staan, en zijn daarom snel geneigd iets te "veranderen", ook als het niet per sé nodig is. Ze schuiven na relatief korte tijd door naar een andere job en gaan daar vrolijk aan de slag. Nederlandse managers houden niet van het letterlijk managen, maar hun handen jeuken altijd om het "beter" te maken.

Het werd mij letterlijk zo voorgelepeld op een serieuze opleiding in de communicatie. Maar bovendien heb ik het meermaals in de praktijk mogen meebeleven dat het daadwerkelijk de praktijk is....

Waar je op doelt daar zou ik voorstander van zijn maar de realiteit is weerbarstiger....
met de groeten van Maarten

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #866 Gepost op: 30 December 2010, 23:59:41 »
Klopt, je hebt helemaal gelijk.
De bedoeling van mijn reactie was ook om dit te constateren en aan de kaak te stellen. Want als men zo doorgaat met managen, gaat de hele maatschappij op den duur naar de knoppen.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #867 Gepost op: 31 December 2010, 00:02:11 »
Helaas zijn we het eens  ::)
met de groeten van Maarten

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #868 Gepost op: 31 December 2010, 00:24:53 »
Dit soort management is idd weinig bemoedigend :-X

Even terug naar sneeuw, momenteel ijzelt het hier, dus ik
mag hopen dat daar de treinenloop niet van in de soep draait...

Als het meezit zijn we daarna even sneeuwvrij (y)
********

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #869 Gepost op: 31 December 2010, 08:32:30 »
Ook zie ik in andere organisaties hoe er tegenwoordig leiding wordt gegeven en dat er alleen nog maar wordt gekeken naar geld.

Daar is volgens mij niets mis mee, zeker als het om publiek geld gaat. Vraag is alleen of je naar de korte of lange termijn kijkt en te vaak is dat de korte termijn.
No dress rehearsel, this is our life.