Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Mar-Cas
Vandaag om 12:10:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 12:09:43
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:06:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 10:55:02
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
  

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 141345 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #300 Gepost op: 22 December 2009, 16:10:27 »
precies, de belgen hadden jullie vast niet zo'n mooie A73 met tunnels gegeven. (y)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #301 Gepost op: 22 December 2009, 16:11:37 »
Bah , wat een ellende die Tunnels, gaat er een zeilwagen onderdoor met een klapperend zeil, slaat de beveiliging (weer) op tilt.
En lazeren de slagbomen weer dicht, het werkt voor geen meter.
En om over miij mar te zwijgen, het stationsgebied van swalmen is op deze manier voorgoed verminkt >:(
geef mij dan maar weer de Tunnels bij Liége. ;)



Jos.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2009, 16:14:34 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #302 Gepost op: 22 December 2009, 16:14:29 »
Significante claims, daar hoeven ze niet bang voor te zijn, want het is een overmacht situatie.
Dat zou ik maar niet te hard roepen. Vanmiddag op het Journaal liet een NS woordvoerder al doorschemeren dat ze bij Prorail een claim gaan indienen voor dat deel van de capaciteit die ze niet kunnen gebruiken.

En hoe langer ik de zaak volg, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat het hele overmachtverhaal een aanfluiting is. Als Prorail echt wil, en NS volgt, dan kan 90% van de treindienst uitgevoerd worden. Hoeven ze wat mij betreft niet eens op tijd te rijden, maar 90% van de ritten kan de eindstreep halen. Als ze willen, maar ze willen niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22504
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #303 Gepost op: 22 December 2009, 17:03:31 »
Ik begin het met je eens te worden Klaas.  :(

Het wordt overigens een wezenloze toestand als een bedrijf in staatseigendom een staatsbedrijf met claims gaat bestoken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #304 Gepost op: 22 December 2009, 18:22:44 »
Het gaat om de prikkel om iets te doen en niet simpelweg de schouders op te halen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #305 Gepost op: 22 December 2009, 18:44:04 »
Klaas,

Dat beetje geld dat het ProRail kost omdat een claim ter grootte van het deel van de capaciteit die NS reizigers niet kan gebruiker is een lachertje. De extra kosten die ProRail aan winter voorzieningen, extra personeel en planning van winter scenario's kwijt is, is een veelvoud daarvan. Ik denk nog gemener: hoe bespaar je onderhoud? Bijvoorbeeld door tijdens vorst het treinverkeer stil te leggen. Er wordt erg veel kapot gereden tijdens vorst perioden. Rijkswaterstaat met de rijkswegen kan daarover meepraten.

ProRail zit ook in een rot positie. Ze hebben eigenlijk maar één kostenpost, dat is het in stand houden van het net. Beter presteren kunnen ze door meer capaciteit aan te bieden op dezelfde rails of door op onderhoud en personeelskosten te bezuinigen. Meer capaciteit is een vrijwel onbegaanbare weg, dus het wordt onderhoud en personeel.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #306 Gepost op: 22 December 2009, 19:02:44 »
Je bedoelt dat het slimmer is spoor en wegen tijdens vorst af te sluiten?

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #307 Gepost op: 22 December 2009, 19:39:26 »
Precies, vanuit ProRail geredeneerd kan het spoor het beste tijdens extreem weer stil gelegd worden. Dat is verreweg de goedkoopste oplossing.

Maatschappelijk gezien is dit natuurlijk waanzin.

Hetzelfde geldt voor werkzaamheden, ProRail heeft er geen enkele moeite mee om complete trajecten enkele dagen te sluiten. De ongedeelde NS dacht hier niet over.

Dit is het bekende dilemma micro- en macro-economie. Wat voor A een goede strategie is en wat voor B een goede strategie is, is voor A en B samen geen goede strategie.

Denk even aan de DSB bank, het is een goed idee voor A om het geld van de bank te halen, hetzelfde geld voor B, maar dit geldt niet voor alle klanten samen.

Zo werk het ook met ProRail, wat voor ProRail goed is, is niet goed voor Nederland.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #308 Gepost op: 22 December 2009, 19:42:12 »
Dus met andere woorden?
Als ik als de Nederlandse staat de maatschappelijke schade van Nederland op prorail zou kunnen verhalen, dan lag het wellicht anders??
Of snap ik het verkeerd?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #309 Gepost op: 22 December 2009, 19:49:40 »
Het heet dan ook geen ProTrain.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2009, 19:56:43 door prutser »

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #310 Gepost op: 22 December 2009, 19:58:23 »
Citaat
NS komt gedupeerden tegemoet

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) komen reizigers die gedupeerd zijn door de vertragingen en uitval van treinen tijdens de afgelopen dagen tegemoet. Een woordvoerster van de NS liet dinsdag weten dat abonnementhouders volgende week dinsdag een ander persoon gratis met zich mee mogen laten reizen.
Volgende week woensdag mag iedereen reizen met 40 procent korting. (ANP)

Bron: AD

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #311 Gepost op: 22 December 2009, 19:58:08 »
Lokführer Bas, een schitterend werk heb je maar :D.

Anoniem

  • Gast
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #312 Gepost op: 22 December 2009, 19:58:19 »

Dit is het bekende dilemma micro- en macro-economie. Wat voor A een goede strategie is en wat voor B een goede strategie is, is voor A en B samen geen goede strategie.

Da's volledig micro-economisch, het staat bekend als het prisoner's dilemma. Maar dat terzijde, ik begrijp je punt. De uitkomsten van het spel worden echter gemitigeerd doordat allerlei exogene factoren zich ertegenaan bemoeien...

@ Jos: niet per se. De essentie van het prisoner's dilemma is niet dat men onwetend is, of dat men kwaadwillend is. De oorzaak schuilt in het feit dat de maatschappelijk optimale uitkomst voor een individuele speler niet optimaal is (dat is - denk ik - waarom Moddemeijer het over het "dilemma micro- en macro-economie" heeft, maar dat is dus niet geheel correct als benaming). Het maakt daarbij niet uit of een speler weet dat "zijn" optimale uitkomst suboptimaal is voor het totaal van beide spelers.

Als de Nederlandse staat alle schade op ProRail zou kunnen verhalen, dan wordt de verdeling van de "pay-offs" anders, dat hoeft echter niet per definitie te leiden tot een andere uitkomst. Als optie 1 ook met alle schadeclaims mee nog steeds de optimale uitkomst is, kiest de speler daar nog steeds voor. Het punt van Moddemeijer gaat namelijk niet over het "spel" ProRail vs. maatschappij, maar over het "spel" ProRail vs. NS. Daarmee is de Nederlandse staat met zijn schadeclaims een exogene factor, die niet door het model verklaard wordt.

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #313 Gepost op: 22 December 2009, 20:09:16 »
Hallo er zitten hier ook mensen die niet verder gestudeerd hebben
waaronder ik,niet van die moeilijke woorden gebruiken jo. ;D

gr Ed.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #314 Gepost op: 22 December 2009, 20:15:57 »
Vanavond stond/staat op pagina 105 van NOS-teletekst te lezen dat ProRail morgen 80% van de treinen wil laten rijden. Dat lijkt hen ook genoeg voor een dag in de vakantie.

En ik maar denken dat NSR treinen laat rijden en beslist hoeveel dat er zijn, hoe lang ze zijn en waar ze naartoe gaan, terwijl ProRail ervoor moet zorgen dat het spoor te gebruiken is. Maar kennelijk maakt ProRail dus de dienst uit op het NL spoor en mag NSR alleen maar treinen laten rijden als ProRail dat goed vindt. M.i. de wereld op zijn kop :o

Okay, ik word niet gehinderd door veel kennis op het gebied van treinverkeer in NL, en kan dus gemakkelijk allerlei onzin roepen, maar dit vind ik toch wel heel raar. OfweL: hoe gek kan het zijn/worden in Nederland?  :-X

Mvg,

Henk
« Laatst bewerkt op: 22 December 2009, 20:21:12 door Eenerspoor »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.