Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 22:20:32
Vervangen wissels flm profi door spoorijzer
Vandaag om 22:20:09
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door Joz
Vandaag om 21:54:05
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Casmir
Vandaag om 21:46:55
Een nieuw baantje op Micromodules door Peter Soonius
Vandaag om 21:41:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MichielB
Vandaag om 21:34:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:27:30
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
Vandaag om 20:52:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 20:37:40
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:11:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
Vandaag om 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
Vandaag om 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:27:32
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
  

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 145502 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #120 Gepost op: 19 December 2009, 12:22:34 »
Fred, even verder lezen in dat stukje van Prorail. De wisselverwarming wordt automatisch geschakeld door een sensorstation dat de temperatuur en de vochtigheid meet.

Wat er onderaan staat verontrust me wel: "uit kostenoverwegingen wordt geen wisselverwarming toegepast die 100% betrouwbaar is."
Het is maar waar je de prioriteit legt. Nu wordt die prijs tigvoudig betaald door duizenden reizigers die urenlang kleumend op een station rondhangen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #121 Gepost op: 19 December 2009, 12:31:15 »
Fred, even verder lezen in dat stukje van Prorail. De wisselverwarming wordt automatisch geschakeld door een sensorstation dat de temperatuur en de vochtigheid meet.

Wat er onderaan staat verontrust me wel: "uit kostenoverwegingen wordt geen wisselverwarming toegepast die 100% betrouwbaar is."
Het is maar waar je de prioriteit legt. Nu wordt die prijs tigvoudig betaald door duizenden reizigers die urenlang kleumend op een station rondhangen.
Tja schijnbaar Prorail heeft liever duizenden reizigers die urenlang kleumend op een station rondhangen dan een een 100%goed werkende wisselverwarming :-X

Groetjes edwin

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #122 Gepost op: 19 December 2009, 14:21:30 »
weten jullie dan hoeveel procent betrouwbaar de huidige wisselverwarming is? en hoeveel die 100% betrouwbare kost? Dit klinkt weer heel erg naar betweterig tendentieus gebeuzel...

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #123 Gepost op: 19 December 2009, 14:23:15 »
100% betrouwbare wisselverwarming bestaat niet. Al zou je er miljarden euro's tegenaan gooien, 100% wordt het niet.
Het is alleen in dit soort persberichten lastig uit te leggen waarom dat niet gaat.
Het enige wat je kunt proberen te doen is om de 100% te benaderen. Je praat dan bijvoorbeeld over 99,99%. Wil je er nog een negen aan toevoegen dan moet je bijvoorbeeld 10x zoveel investeren, en zo verder.

De vraag is dan ook, is het percentage hoog genoeg op dit moment of moet dat verder omhoog door verdere investeringen. Na aanleiding van de afgelopen dagen krijg je het idee dat het verbeterd zou moeten worden.

Groeten,
Aernoud

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #124 Gepost op: 20 December 2009, 15:15:44 »
 Hallo,
 Weet iemand , hoe je dat moet voorstellen ,  90 % betrouwbaarheid?
 Ik heb geen idee, is hij dan uit in 10 % van de tijd?
Vr gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #125 Gepost op: 20 December 2009, 15:20:49 »
Hihi, Ik woon naast de eindhalte van de sneltram
Wat ik vandaag zie, gaat zelfs mijn logica te boven.
Er staan groepen mensen al een tijd te wachten, ze hoeven alleen nog een grote wortel op hun toet. zolang staan ze al te wachten
Nu komen er opeens, na een paar uur geen trams, wel 2 aanrijden, BUITEN DIENST op het raampie, dueren blijven dicht, en na een half uur rijden ze weer weg zonder passagiers.... schiet mij maar lek, of zijn ze aan het roest rijden ??
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #126 Gepost op: 20 December 2009, 15:22:10 »
Ja, soms klopt er niks van in dit land.  ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5620
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #127 Gepost op: 20 December 2009, 15:22:56 »
Tja, er was een tijd dat er genoeg personeel op de stations was om vitale wissels schoon te houden. En trambedrijven hadden pekelwagens, waardoor men (veel langer) kon doorrijden. De redenering zal zijn dat deze omstandigheden naar verhouding steeds minder zullen voorkomen, dus investeringen elders worden gepleegd. Dat de reiziger (weer) de dupe is, ach die zijn toch maar lastige bijverschijnselen in het OV.
Groet, Frank

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22571
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #128 Gepost op: 20 December 2009, 15:25:14 »
Hihi, Ik woon naast de eindhalte van de sneltram
Wat ik vandaag zie, gaat zelfs mijn logica te boven.
Er staan groepen mensen al een tijd te wachten, ze hoeven alleen nog een grote wortel op hun toet. zolang staan ze al te wachten
Nu komen er opeens, na een paar uur geen trams, wel 2 aanrijden, BUITEN DIENST op het raampie, dueren blijven dicht, en na een half uur rijden ze weer weg zonder passagiers.... schiet mij maar lek, of zijn ze aan het roest rijden ??

Die willen 'gezellig' naar de koopzondag in Utrecht. vandaar dat ze blijven staan. Zoiets wil je niet missen.
Ga nu ook maar eens kijken denk ik. Zelfs Kuijpers is open.

Dat van die trams? Laat maar zitten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #129 Gepost op: 20 December 2009, 15:35:05 »
Weet iemand , hoe je dat moet voorstellen ,  90 % betrouwbaarheid?
Ik heb geen idee, is hij dan uit in 10 % van de tijd?
Ik denk dat betrouwbaarheid geen goed woord is in dit verband. Een beter woord is beschikbaarheid.
En inderdaad, 90% beschikbaarheid betekent dat alle wisselverwarmingen samen gemiddeld minstens 90% van de tijd dat ze moeten werken, ook echt werken.
Dat kan in een extreme situatie dus betekenen dat 90% van de wisselverwarmingen probleemloos werkt, en dat de overige 10% helemaal niks doet, dat levert ook een gemiddelde beschikbaarheid op van 90%. Dat is dus niet zo'n goede prestatie.
Een betere streefwaarde lijkt mij 99,98%, dat is de streefwaarde voor de beschikbaarheid van elektriciteitsnetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #130 Gepost op: 20 December 2009, 15:42:14 »
 OK KLaas,
 Dan zou je kunnen zeggen dat je een beschikbaarheid van 99,9 % wilt hebben.
 In Ned zijn dan toch nog steeds ergens 6 van de 6300 wissels in storing , als er  dan 3 in Utrecht liggen en 3 in Amsterdam heb je al een probleem.
 Ik kan me voorstellen ,dat je niet al die wissels nodig hebt ,maar toch...
   Vr Gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #131 Gepost op: 20 December 2009, 15:56:45 »
Ik kan me voorstellen ,dat je niet al die wissels nodig hebt ,maar toch...

Het ligt allemaal iets complexer. Ook wissels waar geen trein over rijd zitten in de beveiliging, komt één wissel niet in de eindstand, dan geen rijweg.

Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #132 Gepost op: 20 December 2009, 16:07:36 »
Henk, dat er mensen staan te wachten dat begrijp ik wel hoor, het is dat die snotneus van mij met dr beentje op de bank in de lucht ligt, anders was ik ook naar de stad gegaan, "baanjereu laangs de graagies"  :), maar dat bedoelde ik niet.
ik bedoelde dat de trams wel rijden maar geen mensen meenemen, dan ligt het dus niet eraan dat ze niet kunnen rijden..........toch ?? of ben ik nou gek ??
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #133 Gepost op: 20 December 2009, 16:22:43 »
Hoi,

@Klaas, wat dat niet verder lezen betreft, dat komt door Prorail. Ik had gelezen dat Prorail de zaak indien nodig inschakelde.

En daar er onder in mijn beeld de tekst "Toepassingsgebied" stond, en ik dat verder niet interressant vondt, heb ik niet verder gekeken. Zouden ze beter "Werking" neer kunnen zetten, want dat trekt wel mijn aandacht.
Als je de tekst op de website nu letterlijk neemt, dan wordt de zaak automatisch ingeschakeld, maar wel pas nadat Prorail dat nodig acht. ;D

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #134 Gepost op: 20 December 2009, 19:33:09 »
Zo vandaag gezellig naar railz geweest. Daarna weer met trein terug naar utrecht om vandaar de trein naar vleuten te nemen. Helaas de trein van 13:05 reed niet meer. Eerst volgende trein die naar vleuten ging. 18:08. dus een kleine 5 uur zitten/staan wachten op centraal.

Dus een beetje sneeuw en niet meer rijden.

Groetjes Richard