Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 141402 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #120 Gepost op: 19 December 2009, 12:22:34 »
Fred, even verder lezen in dat stukje van Prorail. De wisselverwarming wordt automatisch geschakeld door een sensorstation dat de temperatuur en de vochtigheid meet.

Wat er onderaan staat verontrust me wel: "uit kostenoverwegingen wordt geen wisselverwarming toegepast die 100% betrouwbaar is."
Het is maar waar je de prioriteit legt. Nu wordt die prijs tigvoudig betaald door duizenden reizigers die urenlang kleumend op een station rondhangen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #121 Gepost op: 19 December 2009, 12:31:15 »
Fred, even verder lezen in dat stukje van Prorail. De wisselverwarming wordt automatisch geschakeld door een sensorstation dat de temperatuur en de vochtigheid meet.

Wat er onderaan staat verontrust me wel: "uit kostenoverwegingen wordt geen wisselverwarming toegepast die 100% betrouwbaar is."
Het is maar waar je de prioriteit legt. Nu wordt die prijs tigvoudig betaald door duizenden reizigers die urenlang kleumend op een station rondhangen.
Tja schijnbaar Prorail heeft liever duizenden reizigers die urenlang kleumend op een station rondhangen dan een een 100%goed werkende wisselverwarming :-X

Groetjes edwin

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #122 Gepost op: 19 December 2009, 14:21:30 »
weten jullie dan hoeveel procent betrouwbaar de huidige wisselverwarming is? en hoeveel die 100% betrouwbare kost? Dit klinkt weer heel erg naar betweterig tendentieus gebeuzel...

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #123 Gepost op: 19 December 2009, 14:23:15 »
100% betrouwbare wisselverwarming bestaat niet. Al zou je er miljarden euro's tegenaan gooien, 100% wordt het niet.
Het is alleen in dit soort persberichten lastig uit te leggen waarom dat niet gaat.
Het enige wat je kunt proberen te doen is om de 100% te benaderen. Je praat dan bijvoorbeeld over 99,99%. Wil je er nog een negen aan toevoegen dan moet je bijvoorbeeld 10x zoveel investeren, en zo verder.

De vraag is dan ook, is het percentage hoog genoeg op dit moment of moet dat verder omhoog door verdere investeringen. Na aanleiding van de afgelopen dagen krijg je het idee dat het verbeterd zou moeten worden.

Groeten,
Aernoud

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #124 Gepost op: 20 December 2009, 15:15:44 »
 Hallo,
 Weet iemand , hoe je dat moet voorstellen ,  90 % betrouwbaarheid?
 Ik heb geen idee, is hij dan uit in 10 % van de tijd?
Vr gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #125 Gepost op: 20 December 2009, 15:20:49 »
Hihi, Ik woon naast de eindhalte van de sneltram
Wat ik vandaag zie, gaat zelfs mijn logica te boven.
Er staan groepen mensen al een tijd te wachten, ze hoeven alleen nog een grote wortel op hun toet. zolang staan ze al te wachten
Nu komen er opeens, na een paar uur geen trams, wel 2 aanrijden, BUITEN DIENST op het raampie, dueren blijven dicht, en na een half uur rijden ze weer weg zonder passagiers.... schiet mij maar lek, of zijn ze aan het roest rijden ??
Mvg Marty,

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #126 Gepost op: 20 December 2009, 15:22:10 »
Ja, soms klopt er niks van in dit land.  ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #127 Gepost op: 20 December 2009, 15:22:56 »
Tja, er was een tijd dat er genoeg personeel op de stations was om vitale wissels schoon te houden. En trambedrijven hadden pekelwagens, waardoor men (veel langer) kon doorrijden. De redenering zal zijn dat deze omstandigheden naar verhouding steeds minder zullen voorkomen, dus investeringen elders worden gepleegd. Dat de reiziger (weer) de dupe is, ach die zijn toch maar lastige bijverschijnselen in het OV.
Groet, Frank

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #128 Gepost op: 20 December 2009, 15:25:14 »
Hihi, Ik woon naast de eindhalte van de sneltram
Wat ik vandaag zie, gaat zelfs mijn logica te boven.
Er staan groepen mensen al een tijd te wachten, ze hoeven alleen nog een grote wortel op hun toet. zolang staan ze al te wachten
Nu komen er opeens, na een paar uur geen trams, wel 2 aanrijden, BUITEN DIENST op het raampie, dueren blijven dicht, en na een half uur rijden ze weer weg zonder passagiers.... schiet mij maar lek, of zijn ze aan het roest rijden ??

Die willen 'gezellig' naar de koopzondag in Utrecht. vandaar dat ze blijven staan. Zoiets wil je niet missen.
Ga nu ook maar eens kijken denk ik. Zelfs Kuijpers is open.

Dat van die trams? Laat maar zitten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #129 Gepost op: 20 December 2009, 15:35:05 »
Weet iemand , hoe je dat moet voorstellen ,  90 % betrouwbaarheid?
Ik heb geen idee, is hij dan uit in 10 % van de tijd?
Ik denk dat betrouwbaarheid geen goed woord is in dit verband. Een beter woord is beschikbaarheid.
En inderdaad, 90% beschikbaarheid betekent dat alle wisselverwarmingen samen gemiddeld minstens 90% van de tijd dat ze moeten werken, ook echt werken.
Dat kan in een extreme situatie dus betekenen dat 90% van de wisselverwarmingen probleemloos werkt, en dat de overige 10% helemaal niks doet, dat levert ook een gemiddelde beschikbaarheid op van 90%. Dat is dus niet zo'n goede prestatie.
Een betere streefwaarde lijkt mij 99,98%, dat is de streefwaarde voor de beschikbaarheid van elektriciteitsnetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #130 Gepost op: 20 December 2009, 15:42:14 »
 OK KLaas,
 Dan zou je kunnen zeggen dat je een beschikbaarheid van 99,9 % wilt hebben.
 In Ned zijn dan toch nog steeds ergens 6 van de 6300 wissels in storing , als er  dan 3 in Utrecht liggen en 3 in Amsterdam heb je al een probleem.
 Ik kan me voorstellen ,dat je niet al die wissels nodig hebt ,maar toch...
   Vr Gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #131 Gepost op: 20 December 2009, 15:56:45 »
Ik kan me voorstellen ,dat je niet al die wissels nodig hebt ,maar toch...

Het ligt allemaal iets complexer. Ook wissels waar geen trein over rijd zitten in de beveiliging, komt één wissel niet in de eindstand, dan geen rijweg.

Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #132 Gepost op: 20 December 2009, 16:07:36 »
Henk, dat er mensen staan te wachten dat begrijp ik wel hoor, het is dat die snotneus van mij met dr beentje op de bank in de lucht ligt, anders was ik ook naar de stad gegaan, "baanjereu laangs de graagies"  :), maar dat bedoelde ik niet.
ik bedoelde dat de trams wel rijden maar geen mensen meenemen, dan ligt het dus niet eraan dat ze niet kunnen rijden..........toch ?? of ben ik nou gek ??
Mvg Marty,

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #133 Gepost op: 20 December 2009, 16:22:43 »
Hoi,

@Klaas, wat dat niet verder lezen betreft, dat komt door Prorail. Ik had gelezen dat Prorail de zaak indien nodig inschakelde.

En daar er onder in mijn beeld de tekst "Toepassingsgebied" stond, en ik dat verder niet interressant vondt, heb ik niet verder gekeken. Zouden ze beter "Werking" neer kunnen zetten, want dat trekt wel mijn aandacht.
Als je de tekst op de website nu letterlijk neemt, dan wordt de zaak automatisch ingeschakeld, maar wel pas nadat Prorail dat nodig acht. ;D

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #134 Gepost op: 20 December 2009, 19:33:09 »
Zo vandaag gezellig naar railz geweest. Daarna weer met trein terug naar utrecht om vandaar de trein naar vleuten te nemen. Helaas de trein van 13:05 reed niet meer. Eerst volgende trein die naar vleuten ging. 18:08. dus een kleine 5 uur zitten/staan wachten op centraal.

Dus een beetje sneeuw en niet meer rijden.

Groetjes Richard