Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:50:28
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:12:35
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: Kortkoppel problemen Artitec: Plan E  (gelezen 14464 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #45 Gepost op: 07 November 2010, 20:06:08 »
zucht... waar is toch die goeie ouwe tijd van gewoon een giraf op je pleister... en wanneer komt er nou een ruige versie met schuursponsbob met stug kroeshaar op zn reet....
maar inderdaad, t spul moet goed naar de hoek kunnen en de strookjes plastic moeten dun genoeg zijn. Ik heb dit eens geprobeerd op een plan E en dat werkte niet helemaal lekker, maar dat kortkoppelmechaniek was sowieso eerder al vrij effectief naar de vaantjes geholpen door een minder bekwaam figuur, dus t kan best zijn dat de zaak krom was, had geen zin om er nog veel aandacht aan te besteden en hing die bakken maar gewoon aan elkaar met een ijzerdraadje om de draaistelkolommen. Geen kortkoppeling, maar ook niet veel ruimer dan de lange versie-koppelschacht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #46 Gepost op: 07 November 2010, 20:16:40 »
Mja, het alternatief was een Sneeuwwitje- of een Bob de Bouwer pleister. Volgende keer maar weer Lifty.

Om het af te leren ga ik bij de volgende plan E toch ook proberen wat er gebeurt als ik de stukjes kunststof tot helemaal in de hoeken plak. Misschien is het dan juist stabieler en was het probleem dat het mechaniek half de hoek in kon en dan dus klem liep.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #47 Gepost op: 05 February 2013, 16:05:35 »
Het is al een miljoen jaar geleden zo'n beetje, maar ik heb hier ook nog 7 nieuwe plan E's liggen die alles behalve kortgekoppeld rijden. Bij de voorste rijtuigen wordt door het gewicht de heleboel ontzettend uit elkaar getrokken (lijkt wel een centimeter), maar ook de achterste rijtuigen kunnen er wat van. Nu las ik iets over korte en lange koppelbomen, ik heb de serie Pan E's met blauwe reclamebanen, hebben die dan lange of korte koppelbomen? En wat is nou de beste oplossing? Die van Karst met de stukjes styreen aan de voorkant of die van Henk aan de achterkant? En dat stukje afsnijden van de koppelboom, is dat wat? Wil het namelijk maar 1 keer doen en dan het liefst meteen goed. Dus, na al die jaren rij ervaring, wat is de beste methode?
Spoor 0 adept

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #48 Gepost op: 05 February 2013, 17:20:16 »
Die varianten met reclamebanden hebben te lange koppelbomen, terwijl de oer-varianten juist te korte koppelbomen hebben. Als je een korte en een lange koppelboom met elkaar koppelt krijg je een mooie kortkoppelafstand. :)

Je moet dus iemand zoeken die de oerversie heeft en die koppelbomen wil ruilen.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #49 Gepost op: 05 February 2013, 18:25:37 »
Gewoon een mailtje naar Artitec en dan kun je de koppelbomen ruilen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #50 Gepost op: 05 February 2013, 19:28:36 »
Zo gezegd, zo gedaan ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #51 Gepost op: 08 February 2013, 22:04:34 »
Zo, de korte koppelbomen al binnen en gemonteerd. 2 dingen, heb alleen de korte koppelbomen gebruikt en ze zijn supermooi aan elkaar gekoppeld. Het zit de rijvaardigheid niet in de weg, dus dat is prima zo. Een heel stuk beter trouwens t.o.v. de oorspronkelijke situatie, dat leken wel een stel lima's met die grote tussenruimte.

Maar dan nu mijn frustraties. Ik had 7 gloednieuwe rijtuigen waar in eerste instantie behalve de te lange koppelbomen niets mis mee was. Het is natuurlijk prachtig dat Artitec alsnog goede koppelbomen levert, maar het had er eigenlijk al op moeten zitten. Ik heb ze gigantisch voorzichtig geopend en omgebouwd, maar het resultaat is 8 gebroken leidingen, 1 afgebroken stekkerdoos, maar wat nog veel erger is, een lijmplek aan de buitenkant omdat een raam afbrak tijdens het openen. Deze weer vastgezet met secondenlijm, alleen had die blijkbaar zo'n hoge viscositeit dat het direct door de kieren naar buiten kwam. Het resultaat is een vieze smerige lijmplek. Hetzelfde in het postrijtuig, daar kwam bij het openen een metalen rekje mee. Deze vastgezet met een druppeltje secondelijm, maar ook hier weer een lelijke plek. Gelukkig binnen in het rijtuig, maar natuurlijk precies voor een raampje. Eigenlijk heb ik er dus achteraf stevig de balen van. Die rijtuigen heb ik gekocht toen ze net uitkwamen, dus ik heb er 49,95 per stuk voor betaald. Maal 7 is dat ongeveer 350 euro voor een paar rijtuigen! Geen sinecure dus. Maar omdat het niet in orde was moest ik er nu zelf mee aan de slag wat heeft geleid tot beschadigingen. Ik ben dan ook echt boos nu. Dit doe ik echt nooit meer. Volgende keer gaan de rijtuigen of loc of wat het ook moge zijn retour naar Artitec, zelf steek ik geen poot meer uit. Heb 3 dingen gekocht van ze, de SS700, de DE-I nr. 22 en deze plan E rijtuigen. De SS700 heb ik terug moeten sturen vanwege wat probleempjes, die nu wel zijn opgelost overigens, behalve de scheve schoorsteen. De DE-I heb ik zelf maar verbeterd (met name de binnenverlichting en de stroomafname) en de plan E rijtuigen die echt heel veel ruimte tussen de rijtuigen hadden heb ik nu dus ook zelf aangepakt. Overal was wel wat mis mee en voor het geld wat ik er aan uit heb gegeven vind ik dat niet kunnen. Nu zit ik met beschadigde rijtuigen terwijl ik toch nog zo voorzichtig ben geweest. Ik ga het zeker oplossen door nieuwe rijtuigen te kopen, maar het kost me dus nog meer geld uiteindelijk. Ben kwaad en ben er even klaar mee...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #52 Gepost op: 08 February 2013, 22:09:59 »
Cheer up, volgend jaar komen ze met en perfecte blauwe Brabander...  (y)  ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #53 Gepost op: 08 February 2013, 22:39:07 »
They better...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #54 Gepost op: 08 February 2013, 22:46:32 »
Tomasso, ik begrijp je frustratie...
Ik zou ook zo hebben gereageerd, je betaald er tenminste al genoeg voor.
Je mag toch wel verwachten dat zo,n merk dat gelijk bij een vervolg productie goed aanpakt.
Maar daarintegen het gebruik van secondelijm in de buurt van een kap is wel echt een NoNo..
En ik spreek uit ervaring...
Neem voortaan de tijd en monteer de volgende keer met een minder agressief goedje..
Net wat je zegt, dat doe je dus niet meer...
#Leermomentje

Sucses
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #55 Gepost op: 08 February 2013, 22:54:45 »
Tsja, het viel wel mee, tussen de 2 ramen was een behoorlijk stuk doorzichtig kunststof, daar had ik een drupje lijm op gedaan niet eens in de buurt van de raampjes. Toch doorgelopen en nu een lelijke plek naast 1 van de raampjes. Was voor mij de eerste en de laatste keer omdat de oorzaak bij de fabrikant lag; was het vooraf al goed dan was dit niet gebeurd. Echt, ik ben gedeeltelijk blij met Artitec, maar nu vooral boos. Zo'n rijtuig kost tegenwoordig ook niet niks meer. Tsja, baal er gewoon stevig van...

Zit er nog vol van, sorry...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #56 Gepost op: 08 February 2013, 23:05:14 »
Tomasso,

Ik zo er gewoon een mailtje naar Artitec eraan spenderen.
Vraag of ze nieuwe raampjes kunnen leveren. En de andere gebroken onderdelen.

Rob

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #57 Gepost op: 08 February 2013, 23:13:47 »
Ha Rob,

Het gaat om de buitenkant van het rijtuig, daar zit de lijm nu op... Maar ga ze toch mailen, vind het echt vervelend...

Bedankt!

Tom.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #58 Gepost op: 08 February 2013, 23:34:16 »
Volgende keer Kristal Klear op je wagons gebruiken, zeker voor raampjes. Ik gebruik het ook voor het plaatsen van preiser in de wagons  ;). Dat zie je tenminste bijna niet als je al knoeit. Secondelijm wordt ook vaak wit op je glaswerk als de damp niet weg kan.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #59 Gepost op: 08 February 2013, 23:54:21 »
Volgens mij kun je met een wattenstaafje en koperpoets, die lijmvlekken verwijderen, heeft een keer in loco revue gestaan.

Gr. Bert