Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
Vandaag om 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: Kortkoppel problemen Artitec: Plan E  (gelezen 14393 keer)

teacher1

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Gepost op: 13 December 2009, 14:28:49 »
Ik heb een stam van 3 prachtige Artitec plan E rijtuigen. Meestal laat ik die rijden in combinatie met een Fleischmann 1200 of een ROCO 1100. Nu is het zo dat het voorste wielstel van het rijtuig direct achter de loc ontspoort in bochten met een krappe boogstraal. Wie heeft hier ook ervaring mee of weet een oplossing?  ???

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #1 Gepost op: 13 December 2009, 14:36:10 »
is dat met bijde locs of alleen met de fleischmann 1200. zo ja is het dan de oude serie met verschuifbare bufferbalk

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Online Online
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #2 Gepost op: 13 December 2009, 15:18:48 »
De plan e's hebben kortkoppelingen en de 1100 + 1200 heeft die niet.
Bij krappe bochten kunnen die met elkaar in conflict komen.
Heb je ook een loc met kortkoppeling ?
Zo ja, test daar eens mee.
Vr. groeten,
Bob

bellojan

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #3 Gepost op: 13 December 2009, 22:24:16 »
Hallo,
Ik heb een stam van 8 rijtuigen.
Nadat ik eerst de wielen en koppelingen vervangen heb, ontspoorde nog steeds enkele draaistellen.
Toen heb ik de remblokken vastgelijmd met een stukje plastik ertussen, zodat ze wat hoger kwamen.
Hierna waren de ontsporingen vootbij.
mvg,Jan.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #4 Gepost op: 13 December 2009, 22:27:12 »
Ik heb mijn eerste 2 rijtuigen voorzien van Fl* profikoppelingen, dat gaat goed tot en met R2 en dat is prima. Dat zijn wel rijtuigen met de nieuwe verlengde koppelinghouders: let daar in elk geval even op. Die zijn trouwens weer net even te lang, er is aardig wat ruimte tussen de balgen. Zou dat met Roco koppelingen beter zijn?

Bessel
RETROBAHN A.G.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #5 Gepost op: 13 December 2009, 22:40:11 »
Ik heb mijn eerste 2 rijtuigen voorzien van Fl* profikoppelingen, dat gaat goed tot en met R2 en dat is prima. Dat zijn wel rijtuigen met de nieuwe verlengde koppelinghouders: let daar in elk geval even op. Die zijn trouwens weer net even te lang, er is aardig wat ruimte tussen de balgen. Zou dat met Roco koppelingen beter zijn?

Nee, de truc is om en om oude en nieuwe type in te zetten, liefst met de (te) korte schachten aan kop en staart daar vrijwel geen loks een KK mechaniek hebben. Heb ik met mijn TP3 stam ook gedaan, dan zitten de balgen precies mooi tegen elkaar.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #6 Gepost op: 13 December 2009, 22:42:55 »
Dank voor de tip, daar zal ik op letten met uitbreiden van de stam de komende tijd.
RETROBAHN A.G.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #7 Gepost op: 13 December 2009, 23:43:41 »
is een te lange schagt ook in te korten of houd dan de koppeling niet meer?
 zo ja, hoeveel is het lengte verschil in de schagt?
Ik heb er alleen met lange schagten
gr jan

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #8 Gepost op: 14 December 2009, 08:33:42 »
Nu is het zo dat het voorste wielstel van het rijtuig direct achter de loc ontspoort in bochten met een krappe boogstraal. Wie heeft hier ook ervaring mee of weet een oplossing?  ???

Er zijn twee oplossingen.

1.: Altijd rechtdoor blijven rijden.
2.: Ruimere bogen gebruiken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #9 Gepost op: 14 December 2009, 10:49:30 »
Ik gebruik de eerste serie plan E rijtuigen en heb daar de volgende dingen
aan veranderd zodat deze netjes achter een Roco 1100 blijven zitten.

- Assen vervangen door Roco Plan D assen (Artitec omruilactie kan ook)
- Remblokken omhooggezet en vastgelijmd, en bij sommige rijtuigen geheel verwijderd.

Rijden nu netjes door Flm R1 356mm

Het kan heel best wezen dat door het naar beneden hangen van de remblokken
de wagen op een wissel of raillas blijft hangen en ontspoort.
Ik had veel problemen met de RP - 25 assen (kleine flenzen) dus die zijn
ook gauw verdwenen in de rommeldoos (en later verpatst)

Succes!

Overigens loont het wel om lekkere ruime bochten te hebben maar zoals zo velen
van ons is ruimtegebrek de grootste boosdoener  ;D
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #10 Gepost op: 23 October 2010, 21:59:48 »
Begin al wat minder enthousiast te worden. Ik had dus tot nu toe precies 1 post en 1 RD'tje die nooit gekoppeld reden. Nu heb ik dus een treintje en ondervind de nodige problemen met de koppelbomen. Daar is hier al veel over opgeschreven, maar ik raak door de bomen het bos een beetje kwijt.
Er zijn twee problemen.
1. Bij meer dan twee gekoppelde rijtuigen rekken de koppelbomen zo ver op dat de afstand tussen de balgen de halve centimeter ruim passeert.
2. Vervelender, sommige koppelbomen blijven voortdurend haken en trekken zo nu en dan het rijtuig uit de rails. Heeft dat ook te maken met de speling in de montage van de koppelbomen en hoe hebben mensen dat ook alweer opgelost?
« Laatst bewerkt op: 24 October 2010, 08:54:56 door Bob Rodenburg. Reden: vervallen citaat verwijderd »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #11 Gepost op: 23 October 2010, 22:30:58 »
2. Vervelender, sommige koppelbomen blijven voortdurend haken en trekken zo nu en dan het rijtuig uit de rails. Heeft dat ook te maken met de speling in de montage van de koppelbomen en hoe hebben mensen dat ook alweer opgelost?

Nee, heeft daar niet mee te maken ;)  Er zit een of twee nokjes van de interieur bevestiging die door de bodem steken in de baan van de KK boom. Ik snij ze er radicaal af. Interieur blijft er wel om zitten ;) Ding is bijna niet te zien... goed licht en/of loep gebruiken  ;D

Grtzz,

Karst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #12 Gepost op: 23 October 2010, 22:40:58 »
Je hebt gelijk. De koppelboom haakt, indien hij door enig treingewicht naar buiten wordt getrokken, achter dat nokje dat achter de bufferbalk zit.



« Laatst bewerkt op: 23 October 2010, 22:49:51 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #13 Gepost op: 23 October 2010, 23:06:12 »
En de oorspronkelijke korte koppelbomen hebben natuurlijk nergens last van.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #14 Gepost op: 23 October 2010, 23:22:14 »
Voor het 'uitrekken' van de koppelingen zou je dit...



... kunnen doen. Probleem is namelijk, dat de geleiding 'te ruim' is waardoor de veer de wagens tegen elkaar moet trekken. Zo sterk kan die veer echter nooit zijn, daar anders de rijtuigen uit het spoor gedrukt worden in de bogen.

Heb het zelf nog niet gedaan, nog geen tijd en zin voor gehad ;)

Grtzz,

Karst