Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 20:27:47
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 20:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:07:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 20:05:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
  

Auteur Topic: Kortkoppel problemen Artitec: Plan E  (gelezen 14904 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #45 Gepost op: 07 November 2010, 20:06:08 »
zucht... waar is toch die goeie ouwe tijd van gewoon een giraf op je pleister... en wanneer komt er nou een ruige versie met schuursponsbob met stug kroeshaar op zn reet....
maar inderdaad, t spul moet goed naar de hoek kunnen en de strookjes plastic moeten dun genoeg zijn. Ik heb dit eens geprobeerd op een plan E en dat werkte niet helemaal lekker, maar dat kortkoppelmechaniek was sowieso eerder al vrij effectief naar de vaantjes geholpen door een minder bekwaam figuur, dus t kan best zijn dat de zaak krom was, had geen zin om er nog veel aandacht aan te besteden en hing die bakken maar gewoon aan elkaar met een ijzerdraadje om de draaistelkolommen. Geen kortkoppeling, maar ook niet veel ruimer dan de lange versie-koppelschacht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #46 Gepost op: 07 November 2010, 20:16:40 »
Mja, het alternatief was een Sneeuwwitje- of een Bob de Bouwer pleister. Volgende keer maar weer Lifty.

Om het af te leren ga ik bij de volgende plan E toch ook proberen wat er gebeurt als ik de stukjes kunststof tot helemaal in de hoeken plak. Misschien is het dan juist stabieler en was het probleem dat het mechaniek half de hoek in kon en dan dus klem liep.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #47 Gepost op: 05 February 2013, 16:05:35 »
Het is al een miljoen jaar geleden zo'n beetje, maar ik heb hier ook nog 7 nieuwe plan E's liggen die alles behalve kortgekoppeld rijden. Bij de voorste rijtuigen wordt door het gewicht de heleboel ontzettend uit elkaar getrokken (lijkt wel een centimeter), maar ook de achterste rijtuigen kunnen er wat van. Nu las ik iets over korte en lange koppelbomen, ik heb de serie Pan E's met blauwe reclamebanen, hebben die dan lange of korte koppelbomen? En wat is nou de beste oplossing? Die van Karst met de stukjes styreen aan de voorkant of die van Henk aan de achterkant? En dat stukje afsnijden van de koppelboom, is dat wat? Wil het namelijk maar 1 keer doen en dan het liefst meteen goed. Dus, na al die jaren rij ervaring, wat is de beste methode?
Spoor 0 adept

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #48 Gepost op: 05 February 2013, 17:20:16 »
Die varianten met reclamebanden hebben te lange koppelbomen, terwijl de oer-varianten juist te korte koppelbomen hebben. Als je een korte en een lange koppelboom met elkaar koppelt krijg je een mooie kortkoppelafstand. :)

Je moet dus iemand zoeken die de oerversie heeft en die koppelbomen wil ruilen.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #49 Gepost op: 05 February 2013, 18:25:37 »
Gewoon een mailtje naar Artitec en dan kun je de koppelbomen ruilen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #50 Gepost op: 05 February 2013, 19:28:36 »
Zo gezegd, zo gedaan ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #51 Gepost op: 08 February 2013, 22:04:34 »
Zo, de korte koppelbomen al binnen en gemonteerd. 2 dingen, heb alleen de korte koppelbomen gebruikt en ze zijn supermooi aan elkaar gekoppeld. Het zit de rijvaardigheid niet in de weg, dus dat is prima zo. Een heel stuk beter trouwens t.o.v. de oorspronkelijke situatie, dat leken wel een stel lima's met die grote tussenruimte.

Maar dan nu mijn frustraties. Ik had 7 gloednieuwe rijtuigen waar in eerste instantie behalve de te lange koppelbomen niets mis mee was. Het is natuurlijk prachtig dat Artitec alsnog goede koppelbomen levert, maar het had er eigenlijk al op moeten zitten. Ik heb ze gigantisch voorzichtig geopend en omgebouwd, maar het resultaat is 8 gebroken leidingen, 1 afgebroken stekkerdoos, maar wat nog veel erger is, een lijmplek aan de buitenkant omdat een raam afbrak tijdens het openen. Deze weer vastgezet met secondenlijm, alleen had die blijkbaar zo'n hoge viscositeit dat het direct door de kieren naar buiten kwam. Het resultaat is een vieze smerige lijmplek. Hetzelfde in het postrijtuig, daar kwam bij het openen een metalen rekje mee. Deze vastgezet met een druppeltje secondelijm, maar ook hier weer een lelijke plek. Gelukkig binnen in het rijtuig, maar natuurlijk precies voor een raampje. Eigenlijk heb ik er dus achteraf stevig de balen van. Die rijtuigen heb ik gekocht toen ze net uitkwamen, dus ik heb er 49,95 per stuk voor betaald. Maal 7 is dat ongeveer 350 euro voor een paar rijtuigen! Geen sinecure dus. Maar omdat het niet in orde was moest ik er nu zelf mee aan de slag wat heeft geleid tot beschadigingen. Ik ben dan ook echt boos nu. Dit doe ik echt nooit meer. Volgende keer gaan de rijtuigen of loc of wat het ook moge zijn retour naar Artitec, zelf steek ik geen poot meer uit. Heb 3 dingen gekocht van ze, de SS700, de DE-I nr. 22 en deze plan E rijtuigen. De SS700 heb ik terug moeten sturen vanwege wat probleempjes, die nu wel zijn opgelost overigens, behalve de scheve schoorsteen. De DE-I heb ik zelf maar verbeterd (met name de binnenverlichting en de stroomafname) en de plan E rijtuigen die echt heel veel ruimte tussen de rijtuigen hadden heb ik nu dus ook zelf aangepakt. Overal was wel wat mis mee en voor het geld wat ik er aan uit heb gegeven vind ik dat niet kunnen. Nu zit ik met beschadigde rijtuigen terwijl ik toch nog zo voorzichtig ben geweest. Ik ga het zeker oplossen door nieuwe rijtuigen te kopen, maar het kost me dus nog meer geld uiteindelijk. Ben kwaad en ben er even klaar mee...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11708
    • Mijn fotoarchief
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #52 Gepost op: 08 February 2013, 22:09:59 »
Cheer up, volgend jaar komen ze met en perfecte blauwe Brabander...  (y)  ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #53 Gepost op: 08 February 2013, 22:39:07 »
They better...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #54 Gepost op: 08 February 2013, 22:46:32 »
Tomasso, ik begrijp je frustratie...
Ik zou ook zo hebben gereageerd, je betaald er tenminste al genoeg voor.
Je mag toch wel verwachten dat zo,n merk dat gelijk bij een vervolg productie goed aanpakt.
Maar daarintegen het gebruik van secondelijm in de buurt van een kap is wel echt een NoNo..
En ik spreek uit ervaring...
Neem voortaan de tijd en monteer de volgende keer met een minder agressief goedje..
Net wat je zegt, dat doe je dus niet meer...
#Leermomentje

Sucses
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #55 Gepost op: 08 February 2013, 22:54:45 »
Tsja, het viel wel mee, tussen de 2 ramen was een behoorlijk stuk doorzichtig kunststof, daar had ik een drupje lijm op gedaan niet eens in de buurt van de raampjes. Toch doorgelopen en nu een lelijke plek naast 1 van de raampjes. Was voor mij de eerste en de laatste keer omdat de oorzaak bij de fabrikant lag; was het vooraf al goed dan was dit niet gebeurd. Echt, ik ben gedeeltelijk blij met Artitec, maar nu vooral boos. Zo'n rijtuig kost tegenwoordig ook niet niks meer. Tsja, baal er gewoon stevig van...

Zit er nog vol van, sorry...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #56 Gepost op: 08 February 2013, 23:05:14 »
Tomasso,

Ik zo er gewoon een mailtje naar Artitec eraan spenderen.
Vraag of ze nieuwe raampjes kunnen leveren. En de andere gebroken onderdelen.

Rob

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #57 Gepost op: 08 February 2013, 23:13:47 »
Ha Rob,

Het gaat om de buitenkant van het rijtuig, daar zit de lijm nu op... Maar ga ze toch mailen, vind het echt vervelend...

Bedankt!

Tom.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #58 Gepost op: 08 February 2013, 23:34:16 »
Volgende keer Kristal Klear op je wagons gebruiken, zeker voor raampjes. Ik gebruik het ook voor het plaatsen van preiser in de wagons  ;). Dat zie je tenminste bijna niet als je al knoeit. Secondelijm wordt ook vaak wit op je glaswerk als de damp niet weg kan.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re:Kortkoppel problemen Artitec: Plan E
« Reactie #59 Gepost op: 08 February 2013, 23:54:21 »
Volgens mij kun je met een wattenstaafje en koperpoets, die lijmvlekken verwijderen, heeft een keer in loco revue gestaan.

Gr. Bert