Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:29:27
Mijn geweatherde modellen door Spoor010
Vandaag om 05:31:32
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Raadplaatje  (gelezen 7070999 keer)

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Raadplaatje
« Reactie #62700 Gepost op: 21 November 2014, 18:49:33 »
Nog geen goed antwoord, maar wel een aantal die in het juiste voormalige land zoeken, helaas niet het juiste huidige land ;).

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Raadplaatje
« Reactie #62701 Gepost op: 21 November 2014, 18:51:58 »
Skopje
Heußenstein : HO, DB 1957

rjz222

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
    • Treinenwereld.eu
Re: Raadplaatje
« Reactie #62702 Gepost op: 21 November 2014, 18:57:47 »
Odessa
***** ****

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Raadplaatje
« Reactie #62703 Gepost op: 21 November 2014, 19:38:21 »
Niet goed.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Raadplaatje
« Reactie #62704 Gepost op: 21 November 2014, 20:32:31 »
Tabanovci
Heußenstein : HO, DB 1957

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Raadplaatje
« Reactie #62705 Gepost op: 21 November 2014, 23:06:17 »
Niet het juiste voormalige land. Ik zat nog eens de antwoorden terug te kijken, maar van 2 voormalige landen waar de gezochte plek bij heeft gehoord heb ik al antwoorden voorbij zien komen. Nu hoort het land dus bij geen van die 2 landen meer, al hebben ze zeker nog wel affiniteit met één van die 2 landen.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Raadplaatje
« Reactie #62706 Gepost op: 21 November 2014, 23:17:09 »
Chişinǎu, en wel hierom
« Laatst bewerkt op: 21 November 2014, 23:23:00 door GerardvV. Reden: link »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Raadplaatje
« Reactie #62707 Gepost op: 22 November 2014, 08:22:13 »
En dat is goed!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Raadplaatje
« Reactie #62708 Gepost op: 22 November 2014, 09:28:35 »
Leuk dat stuivertje wisselen ;D, maar vandaag eerst andere dingen doen dus wie en plaatje heeft die mag.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: Raadplaatje
« Reactie #62709 Gepost op: 22 November 2014, 11:15:06 »
Wacht niet op mij. Ik ben tot laat in de avond weg, dus ik laat hem even voorbij gaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Raadplaatje
« Reactie #62710 Gepost op: 22 November 2014, 11:37:36 »
Ik heb nog wel een leuk vraagstuk



Eigenlijk wilde ik de vraag stellen: welke brug ligt hier in puin? Maar bijna dezelfde foto blijkt redelijk eenvoudig in Google Afbeeldingen vindbaar (inclusief dezelfde tank, waarover de meningen uiteen lopen waarom de tank er staat).

Dus een andere vraag.

Hieronder een foto van een welbekende locomotief.


Locomotieven uit deze serie reden, in ieder geval rond de eeuwwisseling (naar de 20e eeuw welteverstaan) ook over deze brug (of eigenlijk, de voorganger van deze brug, de eerste brug werd tijdens oorlogshandelingen vernield en vervangen door de brug zoals op de foto hierboven te zien is). De locomotieven waren in een groot deel van Nederland te zien en werden veel ingezet voor sneltreinen. Bijzonder was, dat deze locomotieven, ook als losse loc over de brug reden. Nu is dat niet zo heel bijzonder, ware het niet dat de loc met de tender voor vertrok uit station X, onderweg driehoekte, met de schoorsteen voor aankwam in station Y en aldaar werd gedraaid om met een personentrein met de schoorsteen voor weer in omgekeerde richting te vertrekken (en dus weer over de brug reed).

Het driehoeken onderweg werd natuurlijk niet voor niets gedaan. Wat was de reden?
Heußenstein : HO, DB 1957

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2852
    • Richie's homepage
Re: Raadplaatje
« Reactie #62711 Gepost op: 22 November 2014, 12:19:52 »
De meeste stoomlocs mogen achteruit (dus met tender voor) niet zo hard als vooruit (schoorsteen voor). Daarom werden ze gedriehoekt of gedraaid (als dat mogelijk is). Daarnaast is het voor de bemanning ook niet prettig om lange stukken achteruit te rijden, vooral niet als de cabine open is.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Raadplaatje
« Reactie #62712 Gepost op: 22 November 2014, 12:35:45 »
Geheel uit mijn fantasie: Om de helling van de spoorbrug bij Nijmegen op te rijden was een snelheid nodig (regelgeving danwel daadwerkelijk de fysieke kracht van de lok) die alleen bij vooruit rijden te halen was.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2014, 12:41:27 door Martijnstein »

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Raadplaatje
« Reactie #62713 Gepost op: 22 November 2014, 13:10:45 »
Ik verzin ook maar wat leuks:
Wellicht vanwege de treinen die destijds tussen Tiel en Nijmegen reden?
X = Tiel
Y = Nijmegen
Tiel had geen draaischijf.
De Vork werd gebruikt om te driehoeken.

Met vriendelijke groet, Jelle Jan

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Raadplaatje
« Reactie #62714 Gepost op: 22 November 2014, 13:12:44 »
Allebei goed bedacht, maar onjuist. Comfort voor het personeel was destijds nauwelijks een issue en de snelheid zal voor een losse loc ook onbelangrijk zijn geweest.

Het waren sterkte locs, die een forse sneltrein met 90 km/u konden trekken. De helling van de brug zal toch geen problemen op hebben geleverd.
Heußenstein : HO, DB 1957