Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Ronald Halma
Vandaag om 00:27:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
Mijn geweatherde modellen door Tedo
23 July 2025, 23:28:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
23 July 2025, 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
  

Auteur Topic: Raadplaatje  (gelezen 7048452 keer)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Raadplaatje
« Reactie #62715 Gepost op: 22 November 2014, 13:15:42 »
@ jelle jan, helaas, de losse loc rit in kwestie vond niet plaats tussen Tiel en Nijmegen.
Heußenstein : HO, DB 1957

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8853
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Raadplaatje
« Reactie #62716 Gepost op: 22 November 2014, 13:16:32 »
Het station halverwege had geen mogelijkheid (draaischijf) om de lok te keren en de afstand vanaf X was korter dan die vanaf Y

Eigenlijk hetzelfde als Jelle Jan, alleen wat minder gedetailleerd ingevuld ;)

Groet,
Michel

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Raadplaatje
« Reactie #62717 Gepost op: 22 November 2014, 13:31:09 »
Eerst dacht ik dat er misschien geen passeermogelijkheid tussen Arnhem en Nijmegen was, dus dat de lok even de Betuwelijn op moest om een tegemoetkomende trein te laten passeren, maar ik denk dat het spoor al dubbelsporig was en bovendien had Elst een emplacement met ruim voldoende passeermogelijkheden.

Werd de rhijnboog gedriehoekt om een overgegeven HSM-trein van Elst naar Nijmegen te rijden?

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2851
    • Richie's homepage
Re: Raadplaatje
« Reactie #62718 Gepost op: 22 November 2014, 13:33:23 »
In het verhaal van SimonH zit iets wat niet logisch is. Als je vanuit X tender voor over de brug rijdt, dan gaat driehoeken, dan schoorsteen voor in Y aankomt en daar weer gaat draaien (op een draaischijf neem ik aan) sta je dus weer dezelfde kant op als dat je over de brug kwam. Lijkt me vrij nutteloos.
Tenzij je de driehoek niet volledig neemt. Bijvoorbeeld de loc vertrekt tender voor uit Arnhem (X), gaat bij Elst het spoor richting Tiel op, dan met schoorsteen voor naar Nijmegen (Y), daar draaien en dan met schoorsteen voor en trein weer over de brug naar Arnhem.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Raadplaatje
« Reactie #62719 Gepost op: 22 November 2014, 15:05:15 »
De goede namen van station X en Y en van de brug zijn nog niet genoemd.

Ik heb het even in een tekening geprobeerd duidelijk te maken.



Overigens had de maatschappij in kwestie ook een eigen depot in plaats X. In plaats X kwamen de Rhijnbogen veelvuldig en aldaar waren ze ook in depot. Er zal ongetwijfeld ook een draaischijf aanwezig zijn geweest, aangezien plaats X een eindpunt was van bepaalde treinen - al waren er net zo goed ook doorgaande treinen (vanaf 1900 reed zelfs een beroemde "express" die toch wel het paradepaardje van de maatschappij was, via plaats X. Tractie tot in ieder geval 1907 met Rhijnbogen).
Heußenstein : HO, DB 1957

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: Raadplaatje
« Reactie #62720 Gepost op: 22 November 2014, 15:31:11 »
Is die lijn niet de lijn Amsterdam - Utrecht van de NRS? Het driehoeken gebeurden dan in Amsterdam Weesperpoort, omdat dat een kopstation was.

zie schets op : http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Amsterdam_Weesperpoort
Jeroen

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Raadplaatje
« Reactie #62721 Gepost op: 22 November 2014, 15:42:38 »
Is het een HSM rhijnboog die een trein van de Betuwelijn naar Nijmegen (X) heeft gereden, vervolgens zonder trein achteruit terug rijdt, driehoekt bij de Betuwelijn om vervolgens een trein van Elst naar Arnhem (Y) te rijden (reden van driehoeken is dus om vooruit de trein van Elst naar Arnhem te rijden). Tussen Elst en Arnhem gaat de trein over de brug in kwestie (Spoorbrug Oosterbeek). In Arnhem wordt de lok gedraait om een trein van Arnhem over de Betuwelijn richting Kesteren en verder te rijden. Vraagteken? ;)

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2851
    • Richie's homepage
Re: Raadplaatje
« Reactie #62722 Gepost op: 22 November 2014, 15:46:06 »
Ik noem plaatje 2 niet echt driehoeken, want dan zou je vanuit X weer terugkeren in X.
En waarom zo moeilijk doen, je kunt toch gewoon van X rechtstreeks naar Y rijden met tender voor. Sta je gelijk goed.
ps. overigens is dit dus geen raadplaatje meer. Het plaatje toont namelijk de brug bij Oosterbeek.

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Raadplaatje
« Reactie #62723 Gepost op: 22 November 2014, 15:55:19 »
Net als Martijnstein, maar met de juiste reden toegevoegd:

Rhijnboog met een personentrein vanuit (laten we zeggen) Utrecht via Kesteren en De Vork naar Nijmegen (geheel voorwaarts rijdend).
Daar is de draaischijf te klein, achterwaarts als losse lok naar De Vork.
Daar driehoeken en voorwaarts naar Arnhem.
Daar keren op de grote schijf.
Dan voorwaarts met een andere trein van Arnhem via De Vork en Kesteren naar Utrecht.

Spoorbrug bij Oosterbeek.
X = Nijmegen
Y = Arnhem

« Laatst bewerkt op: 22 November 2014, 15:58:35 door Jelle Jan »

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Raadplaatje
« Reactie #62724 Gepost op: 22 November 2014, 15:59:21 »
De vraag is dus waarom er zo nodig gedriehoekt moet worden. Het is niet duidelijk in hoeveel detail de vraag beantwoord moet worden. Moeten X en Y en de spoorbrug vernoemd worden? Moet er een in detail worden uitgelegd wat de dienstuitvoering was? Er wordt namelijk alleen expliciet naar de reden van driehoeken gevraagd. Bovendien is de regel (zweepslag van de opzichter) dat je maar een vraag mag stellen. Antwoord: Er wordt gedriehoekt zodat er onderweg van X naar Y een trein opgepikt en met schoorsteen vooruit getrokken kan worden.

Voor mijn eerste antwoord (13:31u) was het antwoord dus X=Arnhem, Y=Nijmegen, brug=Oosterbeek en reden is trein van Elst naar Nijmegen rijden.
Aangezien die niet goed was gekeurd mijn tweede antwoord (15:42u): X=Nijmegen, Y=Arnhem, brug=Oosterbeek en reden van driehoeken is een trein van Elst naar Arnhem rijden.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Raadplaatje
« Reactie #62725 Gepost op: 22 November 2014, 16:01:42 »
Maar Jelle Jan, waarom zouden ze onderweg dan de moeite nemen om te keren als er in Arnhem toch weer gekeerd moet worden?

Wel een leuk raadsel. :P

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Raadplaatje
« Reactie #62726 Gepost op: 22 November 2014, 16:02:05 »
Precies, er wordt eigenlijk alleen naar de reden van driehoeken gevraagd.
Eens kijken wat de vraagsteller daarvoor heeft bedacht.

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Raadplaatje
« Reactie #62727 Gepost op: 22 November 2014, 16:03:29 »
Driehoeken op De Vork om niet het hele eind naar Arnhem achterwaarts te hoeven rijden.
De schijf in Nijmegen was te klein om daar al te draaien.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2014, 16:05:28 door Jelle Jan »

Hemmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: Raadplaatje
« Reactie #62728 Gepost op: 22 November 2014, 16:05:37 »
Na de foto met bijbehorende verhaal te hebben bekeken, is er maar één vraag gesteld.

Wat was de reden van de driehoek?
Niets meer en niets minder.
Ben een ongelooflijk leek, maar weet alles te overleven door keihard te bluffen

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Raadplaatje
« Reactie #62729 Gepost op: 22 November 2014, 16:12:08 »
De spoorburg is inderdaad die bij Oosterbeek, X = Arnhem en Y = Nijmegen en de maatschappij is de HSM (bij de SS hebben de Rhijnbogen maar heel kort dienst gedaan)

Een rit vanaf het depot Dordrecht zag er rond de eeuwwisseling zo uit: 's ochtends naar Amsterdam, vanaf daar Amsterdam-Amersfoort-Nijmegen. Als losse loc met de tender vóór naar De Vork, De Vork - Arnhem nog steeds als losse loc met schoorsteen voor, draaien, en dan als trein Arnhem-Tiel-Geldermalsen-Gorinchem-Rotterdam DP, en tot slot als losse loc terug naar Dordrecht.

Zo op het oog snijdt het totaal geen hout om met de tender voor uit Nijmegen te vertrekken (terwijl de HSM aldaar gewoon een depot met draaischijf had, die groot genoeg zal zijn geweest om de Rhijnbogen te draaien), en om dan halverwege ingewikkeld te gaan lopen doen bij De Vork en dan in Arnhem op de draaischijf! Toch had de HSM een hele goede reden om het zo te doen.
Heußenstein : HO, DB 1957