Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:36:16
Piko NS1100, materieelbespreking door Ben
Vandaag om 11:24:21
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:09
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:13:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door D_Loc
Vandaag om 11:12:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:51:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 10:38:43
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 10:35:16
20 jaar BNLS door Wim Vink
Vandaag om 10:21:04
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45

Auteur Topic: Raadplaatje  (gelezen 6988022 keer)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Raadplaatje
« Reactie #58200 Gepost op: 14 December 2013, 18:13:29 »
Teun:
Dat museum in Frankfurt ken ik en vind ik geweldig!  (y)
Schaam je niet voor het in beeld brengen van dit soort (merkwaardige?) constructies: Het zijn allemaal stappen bij die ontwikkeling van de technologie, die we tegenwoordig als 'gewoon' zien...

*Gaat nu therapeutisch weer vingertoppen sudderen aan trolleytramdraad 1:87*
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #58201 Gepost op: 14 December 2013, 18:23:24 »
Is dan al het goede antwoord gegeven of zit de opgever van de raadplaat zich nog te beraden over evt extra info,wat leid tot het evt al gegeven goede antwoord  ???  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #58202 Gepost op: 14 December 2013, 18:29:29 »
Ik ben inderdaad bang, dat het goede antwoord al gegeven is, maar ik ben niet zo slim, dat ik zĂłnder verdere info dat kan bevestigen: op een bepaalde manier is de vraag nu dus inderdaad, WAAR staat deze wagen nu?/WIE was de vorige eigenaar... :-[ :'(
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

apenkop

• Offline Offline
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
« Reactie #58203 Gepost op: 14 December 2013, 19:24:12 »
Het maakt voor mij totaal niet uit of het goede antwoord is gegeven of niet de zoektocht was de moeite meer dan waard.

Van de meeste door mij gegeven antwoorden heb ik ook vermeld wat de huidige verblijfplaats is.
van een aantal heeft Frans duidelijk gezegt dat de wagon daar NIET staat dus dat is gewoon een dood spoor.
Maar van een aantal heb ik niet gezegt waar de wagon nu staat, omdat dat in den beginne niet in de vraag stond (al vrij snel wel toegevoegd hoor). Daar moet dus nog wat meer onderzoek voor volgen.
Ik hoop alleen maar dat er geen verblijfplaatsen zijn afgekeurd omdat er de "foutieve" spoorweg maatschappij bij genoemd is, maar dat gevoel heb ik niet.

Mijn eerste nieuwe poging wordt dan dat de wagon op Lagenoog staat en komt van de Steinhuder-Meer-Bahn die de wagon net voor WOII heeft gekocht.
Maar er staan op Lagenoog meerdere verschillende wagon types van Herbrand & co.
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #58204 Gepost op: 15 December 2013, 13:38:23 »
Buiten Apenkop heerst er een oorverdovende stilte over dit vier dagen oude plaatje.

Even een samenvatting: De maatschappij aan wie deze wagon initieel was geleverd in 1897 is onbekend bij de raadplaatplaatser. Dit was de eigenlijke vraag. We hebben dus drie dagen lang voor spek en bonen lopen zoeken naar deze maatschappij. Sinds de nieuwe vraag bekend is (Bij welke museum maatschapij staat deze wagon nu?) is er nog niemand geweest die een gokje heeft gewaagd.

We weten inmiddels dat de wagon niet in Nederland staat en ook niet in de buurt van bovenleiding. Verder heeft de firma Herbrand over de hele wereld geleverd dus is het niet per se in Duitsland.

Dit schreeuwt om een hint.

Om toch een beetje de gang erin te houden: Museumeisenbahn Bochum.

apenkop

• Offline Offline
« Reactie #58205 Gepost op: 15 December 2013, 14:00:42 »
Buiten Apenkop heerst er een oorverdovende stilte over dit vier dagen oude plaatje.

We hebben dus drie dagen lang voor spek en bonen lopen zoeken naar deze maatschappij. Sinds de nieuwe vraag bekend is (Bij welke museum maatschapij staat deze wagon nu?) is er nog niemand geweest die een gokje heeft gewaagd.

We weten inmiddels dat de wagon niet in Nederland staat en ook niet in de buurt van bovenleiding. Verder heeft de firma Herbrand over de hele wereld geleverd dus is het niet per se in Duitsland.
Helemaal voor spek en bonen hebben we niet gezocht, de basis is toch dat je moet nagaan waar dat wagons die in 1897 zijn geleverd gebleven zijn. Op weg daar naar toe kom je toch vaak langs de originele maatschappij.
Als je andersom zoekt en uitgaat van waar nu nog materiaal staat van deze fabrikant, moet je toch zien te achterhalen of die wagon uit 1897 komt, dus ook weer langs de levering.
Maar er zijn inderdaad wel gevallen waar je het niet sluitend krijgt.

Ik vind het een leuke stelling dat de wagon nu niet in de buurt van de bovenleiding staat, ik begreep de hint als dat de wagon of trekstel niet geproduceerd was voor bovenleiding, los van of deze nu staat op een plaats waar bovenleiding is.
Maar dat is inderdaad een kwestie van interpretatie.
Want wel geproduceerd voor bovenleiding en nu op een plaats waar geen bovenleiding is, geeft een heel ander type wagon als niet geproduceerd voor bovenleiding.
Dan komt zelft type 58 waarvan er in Polen nog heel veel staan in aanmerking om eens van dichterbij te bekijken.

Verder denk ik dat jou overzicht perfect weergeeft van waar we staan, maar eigenlijk is dat nog nergens.
Nu had Frans al gezegd dat hij pas in de loop van vandaag in staat zou zijn om zijn volgende hint te plaatsen dus die komt wel.

Ik zit nu nog even te wachten op het antwoord of mijn stelling dat de wagon op de duitse wadden staat en komt van Steinhuder-Meer-Bahn die de wagon ook niet gekocht had in 1897, maar ergens rond 1937.
Wat ik wel fijn zou vinden om te weten is of we zoeken naar een personen wagon of juist naar een post of goederen wagon.

apenkop

• Offline Offline
« Reactie #58206 Gepost op: 15 December 2013, 15:27:47 »
Ik heb er zelf niet zo veel vertrouwen in dat de wagon op de duitse wadden staat.
Ik zoek dus gewoon verder en zie wel als Frans zijn oordeel daarover geeft, maar de rest van de dag heb ik verder geen tijd meer om verder te zoeken en hier te volgen door andere niet spoorse zaken.

Dus wil ik toch hetgeen ik verder gevonden heb hier al delen.
Op basis van wat ik gevonden had op de Spreewaldbahn ben ik verder gaan zoeken.
Veel verschillende operatoren die uiteindelijk in de handen van de  Deutsche Reichsbahn (DR) overgaan.
Nu vind ik dus bij HSB in Wernigerode een wagon van P. Herbrand & Co die als bouwjaar 1897 opgeeft.
Deze komt in beeld als DR rijtuig in mei 1938, maar de link naar jaren daarvoor heb ik nog niet gevonden.
Deze wagon komt in mei 2002 van dem Blankenburger Verein BrĂĽcke e.V. naar de Harzer Schmalspurbahnen (HSB) in Blankenburg (Harz) bij Wernigerode.
Daarvoor was deze wagon bewoond en ik heb prachtige plaatjes terug gevonden van een perfect ingebouwd keukenblokje.
Deze lijkt me dus een kanshebber voor het schildje op het plaatje van Frans, het zou dan gaan om DR wagon PW 156.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #58207 Gepost op: 15 December 2013, 16:32:21 »
Wilde gok:
Freunde der NĂĽrnberg FĂĽrther StraĂźenbahn e.V.

Ik hou het op trams en misschien staat het apparaat ergens binnen en niet onder de  bovenleiding.

Stephan.

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #58208 Gepost op: 15 December 2013, 16:45:25 »
Apenkop, ik nam aan dat de bovenleiding naar het nu verwees omdat er in 1897 nog bar weinig op electriciteit reed. Maar ik denk dat je 'm inderdaad hebt gevonden in Wernigerode.  (y)

Gert1

• Gast
« Reactie #58209 Gepost op: 15 December 2013, 20:06:47 »
Oké, dan gooi ik er eentje in:

Dit is het originele "Fabrikschild" van een spoorwagon: IK kreeg weliswaar dit kostbare kleinood, maar de wagon bestaat nog steeds.

De vraag: aan welke maatschappij is dit voertuig geleverd?

En als loyaal onderdaan van Zijne Majesteit en 'volger-met-diep-respect' van Martijn eis ik óók Volledigheid, Correcte Schrijfwijze etc...  ;)

Frans

Het is toch een algemeen fabrieksschild en niet een specifiek fabrieksschild voor een bepaalde type rijtuig of wagon?
Hoe zouden wij dan moeten weten om welke wagon het gaat? Dit is m.i. net zoiets als een Mercedes-ster van een wat oudere Mercedes fotograferen en dan vragen naar het kenteken van de auto waar die ster op zat. Of zie ik dat verkeerd?

mvg,
Gert

Luit

• Offline Offline
« Reactie #58210 Gepost op: 15 December 2013, 20:42:53 »
Dat zou kunnen als het veel voorkomend is maar ook als je zoiets van een Mercedes uit 1900 vraagt kom je bij maar enkele mogelijke exemplaren uit.
Inderdaad zoek werk en niet zozeer "raden"
Maar weinig mogelijkheden dus traceerbaar.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #58211 Gepost op: 15 December 2013, 21:32:09 »
Of zie ik dat verkeerd?

Ja. Naam van fabrikant in combinatie met jaartal en de wetenschap dat de wagen nog steeds bestaat, geven genoeg aanknopingspunten. Het vereist alleen een hoop zoekwerk. Het zelfde als met plaatjes van een door onkruid overwoekerd stootblok...

Eelco

jakop

• Gast
« Reactie #58212 Gepost op: 15 December 2013, 21:56:05 »
Nee.....dit is raadplaatje. Niet 'los de puzzel op'.
Het plaatje is hier niet uniek voor dat specifieke rijtuig. Die werd destijds op elk rijtuig gemonteerd.
Het zoeken moet hier gebeuren met als basis die secundaire hints en niet het raadplaatje.
Dát is er mis met deze ronde  ;)

Gert1

• Gast
« Reactie #58213 Gepost op: 15 December 2013, 22:31:21 »
Kortom: De foto geeft geen specifieke informatiie.
Er kunnen wel honderden wagens zijn waar die fabrieksplaat op gemonteerd zit.
Graag alsnog een foto met specifieke informatie, want zo loopt het spelletje vast...

mvg,
Gert

Anoniem

• Gast
« Reactie #58214 Gepost op: 15 December 2013, 22:40:19 »
Er kunnen wel honderden wagens zijn waar die fabrieksplaat op gemonteerd zit.

Dat kan theoretisch wel, maar is voor een wagen uit 1897 van een relatief kleine fabrikant toch wat onwaarschijnlijk, dat er nog honderden wagens van zijn... niettemin loopt het spelletje op dit moment wel vast (ik ben allang blij dat ik al op de 100 zat voordat dit plaatje kwam ;D), dus

Ik moet voor een hintplaatje dia's opzoeken en inscannen; hulp van mijn kant komt er dus niet vóór zondag...

liever ook niet al te lang nĂ  zondag ;D.