Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Simplex
Vandaag om 08:11:14
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Jos B.
Vandaag om 01:01:35
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 October 2025, 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
05 October 2025, 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
05 October 2025, 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
05 October 2025, 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
05 October 2025, 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 October 2025, 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
05 October 2025, 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
05 October 2025, 10:18:35
  

Auteur Topic: Raadplaatje  (gelezen 7365340 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Raadplaatje
« Reactie #58185 Gepost op: 13 December 2013, 20:16:31 »
O Heren (en uiteraard Majesteit  ;) )...

1. Sorry, het is mij de hele dag niet gelukt om dit draadje in de gaten te houden, maar
2. Gelukkig had dit geen ernstige gevolgen  ;D

@Rini, ik ben helemaal blij met jouw 'Lof': daar gaat het immers, zéker in dit draadje, om...
@Wesley: Dank voor jouw heerlijke reactie over die "waslijn", die in mijn jargon inderdaad een bovenleidingsdraad behelst! (óók als dat een perfecte kettingophanging is  :D )

Voor al diegenen, die mijn profiel checkten en dus mijn leeftijd weten: sorry mensen, dit heeft NIETS met zendschepen te maken...

Zoekt u nog even allemaal lekker door!
Ik moet voor een hintplaatje dia's opzoeken en inscannen; hulp van mijn kant komt er dus niet vóór zondag...

Succes en vooral PLEZIER!!!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Raadplaatje
« Reactie #58186 Gepost op: 13 December 2013, 22:08:42 »
Nieuwe ronde nieuwe kansen.
In december1896 werd de opdracht gegeven om de Spreewaldbahn aan te leggen gegeven aan Firma Becker & Co uit Berlijn door der Lübben-Cottbuser Kreisbahnen (LCK). In augustus 1897 reed de eerste lok op de zonder waslijn lijn.
De officiele opening was op eerste pinksterdag 1898 (29 mei). Vanaf toen is er met de nodige problemen en onderbrekingen personen vervoer geweest tot ongeveer 1975 op deze lijn.

Als de eerste lok reed in mei 1897 moeten er ook wagons geweest zijn toen. Ik heb kunnen vinden dat Waggonfabrik vorm. P. Herbrand & co tot 1917 aan deze bahn geleverd heeft.
Dat kunnen dus ook al wagons geweest zijn die gebouwd zijn in 1897.

Na stopzetting van de spoordiensten is veel materieel veilig gesteld op verschillende plaatsen.
Specifieke wagons zijn ondergebracht in het Spreewaldmuseum in Lübbenau en inmiddels weer opgebouwd in Straupitz ander materiaal staat nu in Goyatz.
Ik vind daar weinig informatie over welk materieel dat is, maar ik vermoed dat daar ook de bewuste wagon tussen kan zitten.
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Raadplaatje
« Reactie #58187 Gepost op: 13 December 2013, 22:21:06 »
Sorry, verkeerde club... ;)
(Maar wellicht wél interessant leesvoer...)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Hemmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: Raadplaatje
« Reactie #58188 Gepost op: 13 December 2013, 23:08:12 »
Geleverd aan: de Rotterdamsche Elektrische Tramwegmaatschappij (RETM)

En staat momenteel in: Trammuseum Rotterdam
Ben een ongelooflijk leek, maar weet alles te overleven door keihard te bluffen

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Raadplaatje
« Reactie #58189 Gepost op: 14 December 2013, 10:19:38 »
Inderdaad heef interessant spoorlijntje als je van intriges en dynasty toestanden houd.  ;D

Veel verschillende clubs die elk een stukje spoor hebben dat op elkaar aangesloten wordt.
Het is dan voor mij lang niet altijd duidelijk welke club nu op welk deel opereert en of clubs zelfstandig het materiaal aankopen.
Misschien een leuk project om tijdens de zomer vakantie eens ter plaatse te gaan bekijken.

Als ik jou opmerking verkeerde club in dat licht plaats zou het dus wel op deSpreewaldbahn kunnen zijn maar de koper van het materiaal bijvoorbeeld Cottbus-Großenhainer Eisenbahn-Gesellschaft (CGE).
Want bij de opening van het eerste deel van de Spreewaldbahn was de aansluiting op die Cottbus-Großenhainer Eisenbahn een onderdeel van de Spreewaldbahn.

Maar dit is meer een aanname op basis van de opmerking verkeerde club dan dat ik daadwerkelijk iets over leveringen of eigendom van de gezochte wagon door CGE heb kunnen vinden.
Nu was CGE niet de enige club die aansloot op de Spreewaldbahn maar zover ik kon vinden wel de eerste wat dasn weer gunstig kan zijn voor het jaartal 1897.
Ik heb dus nog opties :P
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Raadplaatje
« Reactie #58190 Gepost op: 14 December 2013, 10:29:22 »
Sorry, het is geen Rotterdam en ook geen Spreewaldbahn en consorten.
Inderdaad heef interessant spoorlijntje als je van intriges en dynasty toestanden houd.  ;D

 ;D Dynasty-met-treintjes; idee voor een nieuwe TV-serie?  ;)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

frys600

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
Re: Raadplaatje
« Reactie #58191 Gepost op: 14 December 2013, 15:35:58 »
Stadtwerke Remscheid


Pieter

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Raadplaatje
« Reactie #58192 Gepost op: 14 December 2013, 16:31:23 »
Pieter, hoe kom je dáár nou bij?  ;D (Is niet goed)

Ik vind het een hele prestatie, dat mensen alleen met die fabrieksplaat zoveel informatie kunnen ophoesten.

En ik verbaasde mij erover, dat "mijn" Schild over "KOELN" spreekt, maar het in 1910 plotseling over "COELN" gaat... (Ik kwam dat plaatje tegen via Goegel...)

En daar kwam ook mijn twijfel en onzekerheid op: ik ken de wagen alleen als "derdehandsje": de vórige eigenaar weet ik zeker, maar omdat in de Tweede Wereldoorlog nogal wat documentatie is verdwenen, ben ik inmiddels niét meer zeker over het wagennummer (en dus de eerste eigenaar)  :-[ Sorry!

Er zijn al diverse mensen in de juiste richting aan het zoeken geweest, ik zou dus zeggen: ga in die richting door!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Raadplaatje
« Reactie #58193 Gepost op: 14 December 2013, 16:33:43 »
Ik kijk de katwagen wel uit de boom wel koud hiero :-\ ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Raadplaatje
« Reactie #58194 Gepost op: 14 December 2013, 16:48:56 »
Oeps Frans, maar verandert dat de vraag niet? die was toch : aan welke maatschappij is dit voertuig geleverd?

Ik ben dus bij mijn zoektocht uitgegaan vanuit de fabriek en daar is best wel wat van te vinden, de volgende stap was dan nagaan of de wagon ook nog bestaat, dat is al wat lastiger, maar te doen.
Als die vraag beantwoord is weet je dan vaak waar die wagon staat en zijn jou vragen beantwoord.

Als ik jou bericht nu lees dan kan het zo zijn dat al iemand de originele afnemer al genoemd heeft zonder dat we het weten maar dat we daar dus niet naar op zoek zijn, maar juist naar de verkoop vanuit de tweede eigenaar.
En dat is best lastig zonder wagon nummer, maar ik zie daar toch wel mogelijkheden, als ik er vanuit mag gaan dat we nu dus op zoek zijn naar de eigenaar, voorafgaand aan de huidige eigenaar.
Ik zal kijken wat ik op basis van jou laatste bericht nog boven water kan toveren.
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 314
Re: Raadplaatje
« Reactie #58195 Gepost op: 14 December 2013, 16:53:13 »
Met
Citaat
Een kleine hint: Er is géén waslijn in de buurt...
en
Citaat
Die damalige Oberleitung war noch kein Fahrdraht
kom ik uit bij de Frankfurt-Offenbacher Trambahn-Gesellschaft, huidige lokatie Verkehrsmuseum Frankfurt am Main in Schwanheim.
Al zijn ze daar wel wat eerder begonnen dan 1897...
Met vriendelijke groet,
Teun

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Raadplaatje
« Reactie #58196 Gepost op: 14 December 2013, 16:59:20 »
Misschien is die bewuste wagen in 1897 geleverd ivm uitbreiding/vervanging oid ;)

Interessante bovenleiding hadden ze overigens  (te lezen onder "technik"), volgens Wikipedia dan...
« Laatst bewerkt op: 14 December 2013, 17:02:09 door Nederduitsemeester »
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Raadplaatje
« Reactie #58197 Gepost op: 14 December 2013, 17:46:01 »
 :'( Rini,
Daarom bloosde ik al tot heel erg ver in mijn nek... Het is zelfs nog erger: iemand gaf op mijn vraag waarschijnlijk al het juiste antwoord, maar IK had dat niet door vanwege een gebrek aan historische kennis...

Ik weet waar de wagen nu is en wie de vorige eigenaar was! Ik weet wie haar bouwde, maar ik weet eigenlijk niet echt wie de eerste eigenaar was...
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Raadplaatje
« Reactie #58198 Gepost op: 14 December 2013, 17:57:40 »
Erwin, ik weet even niet welke emo de juiste is:  ;D of  :o ...

Een interessant verhaal! Waarschijnlijk heeft dit mede het concept van de "Conduit-stroomafname", zoals bij voorbeeld in Parijs of Londen helpen ontstaan... Kijk maar eens bij Skiptram: op die site staan filmpjes over het Verenigd Koninkrijk: The Plough.

Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 314
Re: Raadplaatje
« Reactie #58199 Gepost op: 14 December 2013, 18:01:18 »

Interessante bovenleiding hadden ze overigens  (te lezen onder "technik"), volgens Wikipedia dan...

Ik vond het mooi stukje techniek, maar heb waarschijnlijk, nu ik de reactie van Frans lees, zijn hint wat te subtiel geïnterpreteerd  :-\
Met vriendelijke groet,
Teun