Ik ken er zo snel maar eentje, Constantinopel. Welke was die andere?
Wel, de Maltese benaming van Valletta is "Il-Belt", wat "de stad" betekent. Overigens wonen er krap 7000 mensen in die stad, maar het sterft er wel van de kerken en paleizen.
Uiteraard kan ik er faliekant naast zitten
Wel, de Maltese benaming van Valletta is "Il-Belt", wat "de stad" betekent.
Niemand buiten de provincie Groningen noemt de stad Groningen Stad...
Geef de keizer wat des keizers is.
... maar ook aan de Paus, die nog altijd zijn zegen uitspreekt "Urbi et orbi", voor de Stad en de wereld - en dan bedoelt hij niet Groningen .
Ja, er zijn waarschijnlijk honderdduizenden (zo niet alle) steden die door de mensen in de directe omgeving "de stad" worden genoemd. Maar dat is net zoiets als met Groningen: zéér lokaal. In Rotterdam spreekt niemand van "Stad" als men Groningen wil aanduiden (of La Valletta), terwijl de benaming "Stad" voor Rome en Constantinopel erg wijdverbreid was, óók in andere steden in het rijk. En in dat laatste zit 'm de crux .
Nou.. Ik woon in de provincie Drenthe en als ze het hier over stad hebben bedoelen ze altijd de stad Groningen. En nooit over Constantinopel of Rome... Wesley hoe kom je daar eigenlijk bij?
zéér lokaal.
Wesley, ik kan je zelden op een vergissing betrappen, maar dit is er één. Met Urbi bedoelt hij de Stad, met Orbi die andere stad, Groningen dus.
'Valletta', zonder 'La'.
Toch fraai hoe een tekst van het "Leger des Heils" uitloopt op een dispuut over de benaming van "Stad" in de wereld.
The City = Londen